|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

אתמול: 8 הרוגים ברפיח

5 פלשתינים נהרגו הלילה בפעילות <br>צה"ל ברפיח; מופז: הפעולה חיונית

אמש: טנק ירה 4 פגזים לעבר בית נטוש ברפיח, כדי להרתיע החמושים בתהלוכה שהתקרבה לאזור הפעילות של צה"ל; הפלשתינים ניפחו מספר ההרוגים לכדי 23; מופז: הפעולה ברפיח חיונית ותימשך כסדרה
19/05/2004  |     |   חדשות   |   מבצע קשת בענן   |   תגובות

שורת הגופות של הפלשתינים מהירי ברפיח [צילום: AP]





נועם שרביט
עתירה לבג"צ: איסרו על צה"ל לירות במפגינים, גם אם יש בהם חמושים

גל ברגר
15 פלשתינים נהרגו בחילופי אש ברפיח


צה"ל מרחיב הפעילות ברפיח

למרות התקרית המצערת שאירעה אתמול אחר הצהריים ברפיח, בה נהרגו כנראה 8 פלשתינים מירי פגזי טנק לעבר בית נטוש ברפיח, הרחיב צה"ל את פעילותו בגזרת רפיח, ונכנס לשתי שכונות נוספות בעיר - ברזיל וא-סאלם, דרומית-מזרחית לשכונת תל סולטן.

אתמול בערב, עוד נשמעו הערכות כאילו התקרית תהווה מקרה "כפר כנא 2", אז כזכור גרם האירוע להפסקת מבצע 'ענבי זעם' בלבנון.

עדי ראיה פלשתינים מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס, כי טור שיריון בחיפוי מסוקי-קרב נכנסו לשכונות הללו. הכוחות הפועלים בשכונה משתייכים לחטיבת גבעתי, להנדסה ולשיריון. שכונת ברזיל, הסמוכה למוצב טרמיט, ידועה כמוקד מנהרות המשמשות להברחת אמצעי לחימה.

במהלך הפעילות, ירו הפלשתינים טיל נגד טנקים אל הכוחות והפעילו שני מטעני חבלה. לא היו נפגעים. מסוקים של חיל האוויר ירו בכמה חוליות של מחבלים חמושים ושל מניחי מטענים.

סמוך לשעה 3:00 דיווחו הפלשתינים, כי מסוק של חיל האוויר שיגר טיל לעבר חורשת עצי זית בשכונת ברזיל ברפיח. לטענתם, 3 פלשתינים נהרגו ו-2 נפצעו. לדברי הפלשתינים, ההרוגים היו חמושים. פלשתיני נוסף נורה ונהרג בבוקר ברפיח.

הפלשתינים טוענים, כי במהלך הלילה נהרגו 2 חמושים נוספים, שניסו להניח מטענים. בכך, מגיע מספר ההרוגים הלילה לחמישה, וסך ההרוגים במבצע "קשת בענן" ל-37.

ארגוני שמאל דורשים מבג"צ: לאסור ירי על מפגינים, גם אם יש בהם חמושים

4 ארגוני שמאל - האגודה לזכויות האזרח בישראל, עמותת רופאים לזכויות אדם, המוקד להגנת הפרט וארגון 'בצלם' - הגישו הבוקר (ה', 20.5.04) עתירה דחופה לבג"צ נגד מפקד כוחות צה"ל בעזה, בשורה של דרישות הומניטריות, הנוגעות לתושבי רפיח [ראו קישור].

העותרים דורשים לחייב את צה"ל להקים ועדה לחקר האירוע אמש. עוד הם דורשים: לאפשר פינוי פצועים מרפיח ומעבר חופשי לאמבולנסים ולציוד רפואי ולחדש את השירותים הבסיסיים לתושבי המקום.

מופז: הפעולה ברפיח חיונית ותימשך כסדרה

"הפעולה של כוחות צה"ל, אנשי השב"כ ושאר היחידות הלוחמות באזור רפיח, היא פעולה חיונית והכרחית לביטחונה של מדינת ישראל". כך אמר הערב (ד', 19.5.04) שר הביטחון, שאול מופז. "עד כה, הכוחות פעלו בצורה נכונה וטובה, עם תוצאות כפי שמצופות", הוסיף.

בתדרוך קצר לכתבים ברצועת עזה, הביע השר מופז צער על הפגיעה באזרחים פלשתינים חפים מפשע. "אני רוצה להביע צער על הפגיעה באזרחים הפלשתינים. חשוב לומר שהאירוע יתוחקר, אבל צריך לזכור שהאזור הזה מהווה את צינור החמצן המרכזי למערכות נשק ולאמצעי לחימה שמוחדרים לרצועת עזה ומהווים איום וסיכון לאזרחי ישראל ולכן הפעולה תימשך ככל שיידרש, על-פי הערכת מצב ועל-פי התוצאות שיושגו בזמן הקרוב".

כשנשאל האם ארה"ב או מדינות אחרות מפעילות על ישראל לחץ לסיים את הפעולה ברפיח, השיב מופז: "למיטב ידיעתי, אין לחץ מדיני או בינ"ל והפעולה הזו תימשך, עם כל הזהירות הנדרשת והסקת המסקנות מהאירוע שקרה".

מופז אמר עוד, כי "זו אחת מצורות הלחימה הקשות והמסובכות של פעולה בשטח בנוי בלב אוכלוסיה פלשתינית, כאשר המחבלים מנצלים את האוכלוסיה כמחסה. מוקדם מדיי להיכנס לפרטי האירוע המצער. אף צבא אחר לא היה מסוגל לנהל במשך 3 שנים וחצי לחימה רצופה נגד מחבלים עם מינימום טעויות, כפי שצה"ל עושה".

"במנהרות [הנחפרות מתחת לציר פילדלפי ברפיח; נ.ש.] ינסו להעביר כל מערכת נשק קטלנית לתוך הרצועה, על-מנת לפגוע באזרחי ישראל ובחיילי צה"ל. זה יכול להיות קטיושות, סאגרים, כלי נשק נגד מטוסים וכו'", הדגיש שר הביטחון.

כשנשאל מדוע המצרים אינם פועלים לסיכול ההברחות, אמר מופז: "אנחנו אמרנו למצרים לא פעם שעליהם לדאוג למניעת ההברחות ואני מקווה שהם יעשו כך".

הרמטכ"ל: אנחנו מכירים את העלילות של הפלשתינים

הרמטכ"ל, רב-אלוף משה (בוגי) יעלון, ציין כי נסיבות האירוע עדיין נבדקות. "מהתחקיר הראשוני ברור, ששום מפקד ושום חייל לא נתן הוראה ולא קיבל הוראה ולא ביצע ירי מכוון לעבר אזרחים וצר לנו שנפגעו פלשתינים. מה שאני מבין הוא, שתהלוכה שהתארגנה על-ידי הרשות הפלשתינית, שכללה גם חמושים, נעה ממרכז רפיח לעבר תל-סולטן, בה אנו פועלים. כשהיא אותרה, היה ניסיון מהאוויר להרתיע את התהלוכה מלהתקרב. שוגר טיל אחד [ממסוק] שלא פגע בסביבת התהלוכה ולא הרתיע אותה. המסוק שיגר נורים [הכוונה לנורי מגנזיום; נ.ש.], שאינם מגיעים כלל אל הקרקע".

"טנק ירה 4 פגזים על בניין נטוש בצד הדרך. ייתכן שמאחד הפגזים האלה היתה פגיעה בפלשתינים, בוודאי לא במספרים ששמענו והגיעו עד 22 כמדומני. אנחנו מנסים לבדוק מה תוצאות הפגיעה, ובינתיים המספרים משתנים. צר לי על כל פגיעה באזרחים, נגמור לתחקר את האירוע. ראיתי את התמונות ששודרו ושמעתי את העלילות של הפלשתינים לא פעם. אנחנו זוכרים את עלילת הטבח בג'נין... אני מעריך שנפגעו ונפצעו פה, אבל לא במספרים שהפלשתינים מדברים".

"לפחות ארבעה שמות מתוך 10 ההרוגים עליהם דיווחו הפלשתינים, הם שמות המוכרים לנו כהרוגים מפעולות אחרות", הוסיף יעלון.

דוברת צה"ל, רותי ירון, אמרה הבוקר (יום ה') בראיון לרשת ב', כי צה"ל ממשיך לחקור את תקרית האירוע ברפיח. ירון הסבירה, כי תגובת צה"ל לוותה בירי הרתעתי של טילים: "אם הם היו ממשיכים [המפגינים] ומתקרבים, בהחלט ראינו סכנה לצה"ל. ראינו הפגנות כאלו שיוצאים מגבם של ילדים ויורים לעבר צה"ל. זה היה הניסיון שלנו בפעמים קודמות", הסבירה.

בהמשך טענה ירון, כי חלק מהמפגינים היו חמושים. "כפי הנראה, הנפגעים הם כתוצאה מירי פגזי הטנק. אנחנו דיווחנו על שמונה הרוגים, שניים מהם ילדים. מתוך השמונה, לא ידוע כמה מהם פעילי טרור וחמושים. בוודאות אנחנו יודעים הבוקר, כי בתוך ההפגנה יחד עם הילדים והמפגינים, היו מחבלים חמושים. היה צורך בירי ההרתעה, וזה בא בסוף סדרה ארוכה של הרתעות והתקדמותם לעבר חיילי צה"ל. יש להבין מה היה האירוע..."

צה"ל מביע צער עמוק

לפחות 8 פלשתינים נהרגו (ד', 19.5.04) סמוך לשעה 14:30, ככל הנראה מירי פגזים לעבר תהלוכת מחאה פלשתינית, בה השתתפו כ-3,000 פלשתינים, שיצאה מכיוון רפיח לעבר שכונת תל-סולטאן, בצפון-מערב העיר.

מוקדם יותר, ניפחו הפלשתינים את הדיווחים עד לכדי 23 הרוגים, אולם בשעות הערב אישר ד"ר עלי מוסא, מנהל בית החולים על-שם יוסוף א-נג'אר ברפיח, כי 10 פלשתינים נהרגו וכ-60 נפצעו בתקרית המצערת.

עדי ראייה וגורמים רפואיים ברפיח אמרו לסוכנויות הידיעות, כי הפלשתינים נפגעו, בין היתר, מאש מנשק מקלעים שנורתה לעבר התהלוכה, שהתקיימה במחאה על הרס הבתים ברפיח. גורמי ביטחון פלשתינים דיווחו, כי לפחות 4 טילים ו-4 פגזים נורו לעבר המפגינים.

מדובר צה"ל נמסר, כי צה"ל מביע צער על הפגיעה בחפים מפשע ויושיט כל סיוע נדרש. במסגרת זו, הציע צה"ל סיוע רפואי, לרבות פינוי הנפגעים לבתי החולים בישראל. ואולם, גורם צבאי בכיר אמר הערב, כי הפלשתינים דחו את ההצעה לקבל סיוע הומניטרי. לדבריו, צה"ל אף הציע לפלשתינים להקים ועדת חקירה משותפת שתבדוק את האירוע.

"זהו אירוע קשה", אומרים בצה"ל. דובר צה"ל מדגיש כי התהלוכה, אשר אורגנה על-ידי הרשות הפלשתינית, נעה ממרכז רפיח על הציר הראשי לעבר שכונת תל-סולטאן. "מדובר באזור לחימה", אומרים בצה"ל, "אזור ממולכד במטענים. מדובר בציר שטרם נבדק על-ידי כוחות צה"ל".

ההוכחה: צילומי מזל"ט

דובר צה"ל מסר עוד, כי תחילה נורה ירי הרתעתי לעבר קיר מבנה נטוש בצד הדרך. בהמשך נורו 4 פגזי טנק לעבר אותו מבנה. בצה"ל לא פוסלים אפשרות שהפלשתינים נפגעו כתוצאה מירי פגזי הטנק. "פרטי האירוע נבדקים ביסודיות", מציינים בדובר צה"ל, אולם מדגישים חד-משמעית: "בשום שלב לא בוצע ירי מכוון לעבר המפגינים".

גורמי צבא אמרו אחר-הצהריים ל-Nfc, כי מבדיקה ראשונית של צילומי מזל"ט עולה, שמסוק ירה טיל בודד לשם הרתעה לעבר שטח פתוח, בסמוך לתהלוכה ולא לעבר המפגינים, וממנו איש לא נפגע. "הניצוצות הנראים בסרטים הינם נורים נגד רקטות", מדגישים הגורמים. עוד נמסר, כי 4 פגזי טנק נורו לעבר מבנה נטוש, אף הוא סמוך לתהלוכה, וככל הנראה הפלשתינים נהרסו מרסיסי הפגיעות.

בצה"ל ממשיכים, כאמור, לבדוק את נסיבות האירוע. בעקבות התקרית, הוסר הביתור בין רפיח לחאן-יונס, לראשונה מאז אמש, על-מנת לאפשר מעבר אמבולנסים לרפיח. התקרית מציבה סימני שאלה רבים לגבי המשך מבצע "קשת בענן".

"רוב ההרוגים: נשים וילדים"

הפלשתינים מדווחים כאמור על 10 הרוגים לפחות וכן למעלה מ-50 פצועים, בהם 2 ילדים. בסוכנויות הידיעות צויין, כי כל משתתפי ההפגנה היו אזרחים תמימים. הפצועים הובהלו לבית החולים ברפיח באמבולנסים, רכבים פרטיים ועל-גבי עגלות חמורים.

רוב ההרוגים, לדברי גורמים רפואיים ברפיח, הם נשים וילדים. סוכנות הידיעות AP טוענת, כי כל 10 ההרוגים הינם קטינים. משרד הבריאות הפלשתיני הכריז על מצב חירום בכל בתי החולים ברצועת עזה. בכלי התקשורת הזרים והערביים משדרים תמונות קשות.

ד"ר מועאנייה חסנין, דובר בית החולים ברפיח, אמר כי בית החולים אינו יכול להתמודד עם היקף הנפגעים. "אף בית חולים בעולם לא יוכל לעשות כן... קיבלנו הוראה לשנע את כל הצוותים הרפואיים לרפיח ולהכריז על מצב חירום רפואי בכל הרצועה".

יצויין, כי לא ניתן היה ליצור קשר עם בית החולים ברפיח. אחד הרופאים שניסינו לשוחח איתו היה מלא זעם, וסירב למסור פרטים אודות מצב הנפגעים, בהחשיבנו "נציגי אלה ששלחו את המסוקים הציוניים".

שבתאי גולד, דובר ארגון 'רופאים לזכויות אדם', אמר לסוכנות הידיעות AP, כי כוחות צה"ל מנעו מעבר אמבולנסים מחאן יונס לרפיח, לשם תגבור הצוותים הרפואיים בעיר.

הפלשתינים: "טבח" ו"פשע מלחמה"

הרשות הפלשתינית מצדה מגנה בחריפות את ההפגזה ברפיח. ראש הממשלה הפלשתיני, אחמד קריע (אבו עלא), אמר בעקבות התקרית, כי ישראל חייבת לשים קץ לתקיפות נגד הפלשתינים ברצועת עזה, על-מנת לאפשר לרשות לרסן את החמושים הפלשתינים. אבו עלא אמר את הדברים במדריד, בתום פגישה עם ראש הממשלה הספרדי.

דובר המועצה המחוקקת הפלשתינית, באסם ברהום, אמר ל-Nfc כי העם הפלשתיני מגנה את תקיפת צה"ל ברפיח. "אנו מגנים בתקיפות את הטבח ברפיח וקוראים לקהילה הבינלאומית להתערב ולשים קץ לאלתר לפשעי המלחמה של צה"ל ברצועת עזה".

ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של החמאס היושב בדמשק, אמר לרשת אל-ג'זירה כי מה שקורה ברפיח הוא ניסיון לחסל ולגרש את העם הפלשתיני. "אנו קוראים לציבור באומה הערבית להביע סולידריות עם העם הפלשתיני ולצאת לרחובות... זוהי מלחמת השמד בעם הפלשתיני... יש לשפוט את שרון כפושע מלחמה". הוא קרא לאירופה לנקוט לאלתר בצעדים נגד ישראל וציין כי "הפסגה הערבית תהיה חסרת ערך אם לא תצליח לעצור את מה שקורה בשטחים הפלשתינים".

תאריך:  19/05/2004   |   עודכן:  20/05/2004
גל ברגר, נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל כך הרבה קיצוצים, רפורמות ושינויים תקציביים נעשים רק כדי לחסוך בעוד כמה מאות אלפי שקלים. אבל למעשה, בתוך ביתו של השר בנימין נתניהו - במשרד האוצר, הוא פשוט לא יודע כמה כסף יוצא מקופת המדינה לעובדים המקבלים משכורות כפולות.
19/05/2004  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
תלמידה מוסלמית בבית ספר יסודי באוקלהומה תהא רשאית ללבוש כיסוי ראש לבית הספר. כך נקבע בהסדר שהושג בין בית ספר מחוזי למשרד המשפטים האמריקני. ההסכם אשר התקבל בבית המשפט המחוזי באוקלהומה, יימשך שש שנים ודורש כי גם בתי ספר ציבוריים ישנו את כללי הלבוש ויאפשרו חריגות מטעמים דתיים.
19/05/2004  |  מירב לוי  |   חדשות
חברת התעופה הלאומית 'אל-על', המייבאת דלק סילוני, פרקה מיכלית שנייה בנמל אשקלון, ובה 10 מיליון גלונים של דלק מסוג זה.
19/05/2004  |  מירב לוי  |   חדשות
"לא האמנתי שיחלפו 56 שנים והקרב על ירושלים עדיין לא ייתם. אך לצערנו, גם היום הקרב על ירושלים לא ניטש. עדיין זוממים לגדוע את הקשר שלא ינתק בינינו לבינה. מולם מוצבים אנחנו שומרים על המשמר. על חומותיך הצבתי שומרים כל היום וכל הלילה. אנחנו עם ירושלים שומרי העיר". דברים אלה אמר ראש הממשלה, אריאל שרון, בנאומו לרגל ציון 37 שנים לאיחוד העיר ירושלים, בעצרת הממלכתית ה-29 שהתקיימה אחר הצהרים (יום ד', 19.5.04) בגבעת התחמושת.
19/05/2004  |  מירב לוי  |   חדשות
שר הרווחה, זבולון אורלב, הודיע (יום ד', 19.5.04) בכנסת, כי הורה לביטוח הלאומי לשלם את מלוא תגמולי המילואים למעסיקים, גם אם הם חייבים דמי ביטוח.
19/05/2004  |  מירב לוי  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il