עליית הריבית במשק עד לרמה הנוכחית שלה, של 3.75% - שנעשית כחלק מן הצעדים המוניטריים של בנק ישראל במסגרת המאבק באינפלציה - נעשית תוך חשש מתמיד מפני גרירת המשק למיתון. חששות דומים מביעים בנקים מרכזיים בכל העולם, אשר נאלצים לנקוט צעדים מוניטריים קשוחים לנוכח עליות המחירים הדרמטיות.
בחודש אפריל 2021 החל בנק ישראל במהלך של העלאת הריבית במשק במטרה להביא ליציבות מחירים ולמתן את האינפלציה. בחודשים אלו עלתה ריבית בנק ישראל מרמה של 0.35% לרמה של 3.75%. החלטת הריבית הבאה צפויה להתרחש ב-20 בפברואר 2023.
מחקר שביצעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מגלה כי כ-35% מבעלי העסקים בענפי התעשיה, הבינוי, המסחר הקמעונאי, המלונאות והשירותים בישראל מגדירים את מידת הפגיעה בפעילות העסקית שלהם היא כמשמעותית. 41% מן הנשאלים בענפי המידע והתקשורת (שרותי הייטק) דיווחו על פגיעה משמעותית בגיוס משקיעים.
מדיווחי המנהלים ניכר כי לעליית הריבית השפעה משמעותית ביותר על תוכניות התרחבות ועל מחירי המוצרים של העסקים. כ-43% מהמנהלים בענפי התעשיה דיווחו שלעליית הריבית יש השפעה משמעותית (במידה רבה או במידה רבה מאוד) על נושאים אלו, ואילו כ-25% מכלל המנהלים בתעשיה דיווחו על השפעה משמעותית על מקורות המימון.
כ-27% מהעסקים באוכלוסיית הסקר דיווחו שפעילותם הכלכלית תלויה במידה משמעותית (במידה רבה מאוד או במידה רבה) באשראי בנקאי או באשראי חוץ-בנקאי. בענפי התעשיה, המלונאות והשירותים העסקיים אחוז העסקים שפעילותם תלויה במידה משמעותית באשראי בנקאי או באשראי חוץ בנקאי גבוה מהענפים האחרים.
כ-22% מהעסקים דיווחו כי ישנו משמעותית את מקורות המימון ואת מסלולי המימון של החברה בעקבות העלאת הריבית. ענף המלונאות ועסקים גדולים בענף המסחר הקמעוני שדיווחו שהם תלויים במידה משמעותית באשראי, הם גם אלו שאחוז גבוה מהעסקים בהם צופים שינוי משמעותי במסלולי המימון ובמקורות המימון.
עוד דווח כי בכ-28% מכלל העסקים בסקר רואים בהעלאת הריבית גורם המגביל את צמיחת החברה ומשפיע באופן שלילי על תוכניות התרחבות עתידיות. בענפים שלהלן אחוז זה גבוה מיתר הענפים: התעשיה (43%), המסחר הקמעוני (38%) והמלונאות (60%).
הסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביע גם על כך שאמנם מצד אחד גורמת עליית הריבית להפחתת הביקושים במשק - תופעה שאמורה להוביל להורדת מחירים, אך מן הצד שני היא מעלה את עלות התשומות לעסקים ולכן גם עלולה להוביל לעלייה של מחירים של מוצרים שונים.
אחוז גבוה מהמנהלים בענפי התעשיה והמסחר הקמעוני מדווחים על השפעה משמעותית של עליית הריבית על העלייה במחירי המוצרים של העסק (כ-43% וכ-27%, בהתאמה), לעומת רק 9% מהעסקים הגדולים בענף הבינוי. חיזוק לדיווחי המנהלים בתעשיה על עליות המחירים של תוצרי החברה מתקבל ממדד מחירי תפוקת התעשיה (מדד מחירי יצרן) המצביע על עלייה של כ-10% בשנת 2022 במדד נובמבר 2022 בהשוואה לדצמבר 2021.