|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כהנמן. בכיר החותמים על העצומה [צילום: אוון ווצ'י, AP]

"הרפורמה במשפט - נזק חסר תקדים לכלכלה"

271 כלכלנים בכירים - כולל מי שמילאו תפקידים מרכזיים בממשלות נתניהו - מתריעים מפני פגיעה בדירוג, בריחת מוחות, ירידה בהשקעות ופגיעה בצמיחה
25/01/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

"מהלכי הממשלה שצפויים לפגוע בעצמאות מערכת המשפט והשירות הציבורי, להערכתנו יגרמו לנזק חסר תקדים לכלכלה הישראלית". כך מתריעים 271 כלכלנים בכירים, בגילוי דעת המצטרף (25.1.23) לאזהרות הגוברות בדבר ההשלכות הכלכליות של הצעדים שמציעים השר יריב לוין וח"כ שמחה רוטמן בגיבויו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

החותמים על גילוי הדעת היו בין היתר בעלי תפקידים כלכליים מרכזיים בממשלות נתניהו ובבנק ישראל, וחלקם עמדו בראש החוגים לכלכלה באוניברסיטאות המובילות; אין בהם מי שהיו פעילים פוליטית במפלגה זו או אחרת. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, והנגיד לשעבר פרופ' יעקב פרנקל - שניהם מינויים של נתניהו - השמיעו השבוע אזהרות דומות. הטיעון העיקרי הוא שפגיעה במערכת המשפט משמעותה פגיעה בדמוקרטיה, המובילה לבריחה של משקיעים זרים החיוניים לכלכלת ישראל.

בגילוי הדעת נאמר: "הפגיעה בעצמאות הרשות השופטת תגביר מאוד את הסבירות לפגיעה בדירוג האשראי של ממשלת ישראל, ובגיוסי ההון של חברות ישראליות. לדוגמה, הורדת דירוג האשראי המפתיעה של אגרות החוב הממשלתיות של פולין בינואר 2016 על-ידי סוכנות הדירוג S&P נומקה בפגיעה בעצמאות בית המשפט החוקתי ובשידור הציבורי.

"הפגיעה ביכולת הממשלה וחברות במגזר העסקי לגייס מקורות מימון תוביל לירידה בהיקף ההשקעות, וזו תפגע בראש ובראשונה בענף ההיי-טק הישראלי, קטר הצמיחה של המשק. פגיעה זו צפויה להתעצם לנוכח המשבר המסתמן בענף, והאפשרות שחברות היי-טק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ לגבולות המדינה. זאת ועוד, השילוב בין פגיעה בענף ההייטק לבין פגיעה בזכויות הפרט עקב היחלשות מערכת המשפט צפוי גם להוביל לתופעה של 'בריחת מוחות' - הגירה בעלת השלכות על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל.

"מעבר להשפעות המיידיות של מהלכי הממשלה, קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תוביל לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל. הערכה זו מבוססת על מחקרים מהמצוטטים ביותר במחקר הכלכלי", אומרים החותמים ומצביעים על מחקרים לפיהם "פגיעה באיכות מוסדות השלטון היא כמעט בלתי הפיכה". הם מעירים, כי לא לחינם ניכרת בשנים האחרונות עלייה בשחיתות בפולין והונגריה - בהן החלישה מאוד הממשלה את כוחם של בתי המשפט - ומסכמים: "אנו מתריעים בתוקף כנגד היוזמות הנוכחיות של הקואליציה, שמשמעותן היא שינוי יסודי של שיטת המשטר בישראל וסכנה לעתיד המשק והכלכלה הישראלית".

בין החותמים על העצומה: חתן פרס נובל לכלכלה, דניאל כהנמן; מנואל טרכטנברג ויוג'ין קנדל, שהיו יושבי ראש המועצה הלאומית לכלכלה בימי ממשלות נתניהו; יאיר אורגלר וניב אחיטוב, לשעבר דיקני הפקולטה למינהל עסקים וניהול באוניברסיטת ת"א; ניקול אדלר, דיקנית מינהל עסקים באוניברסיטה העברית; צבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד וכיום ראש ביה"ס לכלכלה באוניברסיטת רייכמן; אבי בן-בסט, לשעבר מנכ"ל האוצר; חיים בן-שחר, לשעבר נשיא אוניברסיטת ת"א; אמיר ברנע, לשעבר דיקן מינהל עסקים ברייכמן; מנחם ברגר, יו"ר הוועדה המייעצת לרשות שוק ההון; רועי גלברד, דיקן מינהל עסקים בבר-אילן; ראובן גרונאו, דניאל לוי, יוסי זעירא, אפרים צדקה, קובי מצר ואיתן ששינסקי, לשעבר נשיאי האגודה לכלכלה; סרג'יו הרט, חתן פרס ישראל לכלכלה.

אסף זוסמן, לשעבר ראש מכון פאלק; עומר מואב ומומי דהן, שהיו יועצים לשר האוצר; רפי מלניק, נשיא רייכמן; אודי ניסן, לשעבר הממונה על התקציבים ומנהל רשות החברות בממשלות נתניהו; מישל סטרבצ'ינסקי, לשעבר מנהל מחלקת המחקר בבנק ישראל; רן סמורדינסקי, דיקן תעשיה וניהול בטכניון; אביה ספיבק, לשעבר המשנה לנגיד; אסף רזין, לשעבר סגן הרקטור בת"א; משה שעיו, ראש המחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית; יוסי שפיגל, נשיא האגודה לכלכלה; אבנר גרייף, יואל מוקיר וצ'רלס מנסקי, חברי האקדמיה למדעים של ארה"ב
גילוי דעת על הנזק הצפוי לכלכלת ישראל / כתוצאה מיישום הרפורמות המתוכננות במערכת המשפט

תאריך:  25/01/2023   |   עודכן:  25/01/2023
איתמר לוין
+מיכאלי: לא ניתן להפיכה המשטרית לעבור
19:22 25/01/23  |  איציק וולף
יו"ר העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, הגיבה על דברי נתניהו ואמרה כי "שליחת בולדוגים", כלשונה נגד נגיד בנק ישראל לא יעזרו לנתניהו אל מול ביקורת הכלכלנים - שאת חלקם מינה בעצמו - על התוכנית להפיכה משטרית בישראל.
[צילום: דוברות ח"כ מיכאלי]
+גנץ: נתניהו, ההיסטוריה לא תסלח על החרבת שיטת הממשל ועל הקרע בעם
19:18 25/01/23  |  איציק וולף
יו״ר מפלגת המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, אמר בתגובה למסיבת העיתונאים של נתניהו ושרי הממשלה כי ההיסטוריה לא תסלח לראש הממשלה על מסע החרבת הממשל ועל הקרע שהוא יוצר בעם.

"במפגינים הוא מזלזל, על היועמ"שית הוא מאיים ואת הנגיד הוא מבטל - אבל הסיבה לעצור את ההפיכה המשטרית היא לא רק ירידה בדירוג האשראי ולא רק ההגנה על מפקדי צה"ל בחו"ל שתפגע - אלא קודם כל ומעל הכל משום שהיא תהרוס את הערכים הבסיסיים שעליהם הוקמה מדינת ישראל. נתניהו, ההיסטוריה לא תסלח לך על מסע החרבת שיטת הממשל והקרע שאתה יוצר בעם. עוד לא מאוחר לעצור", צייץ בחשבון הטוויטר שלו.
+ח"כ לזימי: ההתקפות על המתריעים מהפיכה משטרית מעידות על פחדנות
19:15 25/01/23  |  איציק וולף
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) אמאנ בתגובה להצהרה לתקשורת של נתניהו כי ההתקפות חסרות הרסן מצד הממשלה על מי שמתריעים מפני ההפיכה המשטרית, מעידות על פחדנות ושחיתות שמנחות את המדיניות הזו.

"למהפכה המשפטית יהיו השלכות מרחיקות לכת על החברה והכלכלה הישראלית. חבל שבמקום להוציא את האנרגיות במאבק על יוקר המחיה, הם נאבקים בקולות חשובים, בריסוק הדמוקרטיה הישראלית, והפיכתה לכר פורה להעצמת טייקונים ושחיתויות על חשבון האזרחים שנושאים בנטל", אמרה.
+לפיד: ביבי מוביל לפגיעה אנושה בכלכלה
19:01 25/01/23  |  עידן יוסף
ראש האופוזיציה יאיר לפיד צייץ בטוויטר: "מסיבת העיתונאים ההיסטרית והמזיעה של נתניהו לא משאירה שום מקום לספק. ביבי חלש והוא יודע שהוא מוביל לפגיעה אנושה בכלכלה הישראלית. כל אזרחי ישראל ישלמו עליה מהכיס שלהם וישלמו ביוקר".
+"עודף המשפטיזציה בישראל - כמו חול בגלגלי הכלכלה הישראלית"
18:49 25/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה: "צונאמי של שקרים, אין סיבה להפחדות"  ▪  השר סמוטריץ' לאופוזיציה: "אל תהיו שורפי אסמים. אל תפגעו במדינת ישראל בכוונת מכוון"  ▪  השר לוין: "הרפורמה המשפטית תיצור ודאות לאחר שמערכת המשפט שמטה את הקרקע תחת כל הוודאות העסקית והכלכלית"
ברקת, סמוטריץ', כהן ונתניהו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+לוין: מערכת בתי המשפט איננה צבא, והנשיאה חיות היא לא חיילת
17:55 25/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שר המשפטים אומר מתקפות אישיות מחזקות אותו כי בהיעדר טענות ענייניות לגוף העניין, מנסים מתנגדיו לנהל מאבקים לגופו של אדם  ▪  "הנחישות שלנו להשלים את הרפורמה מוחלטת. דבר לא ירתיע אותנו"  ▪  "אני רואה תופעות קשות מאוד של סתימת פיות במערכת המשפט ובאקדמיה"
השר יריב לוין [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+חוק היועמ"ש לא יקודם מטעם ועדת החוקה
16:04 25/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
היועצת המשפטית של הכנסת סבורה כי לא ניתן לקדם את חוק היועמ״שים כהצעת חוק מטעם ועדת חוקה, אך את חוק יסוד השפיטה ניתן לקדם כך  ▪  ח"כ שמחה רוטמן מברך על מכתבה
שגית אפיק [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+ביבי, עוד מדרגה במורד
09:00 25/01/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
היום אני נאלץ להוסיף למילון תיאוריך בטוריי מילה שמעולם לא השתמשתי בה כלפיך: אתה מופקר, בצער, אבל אתה מופקר
נתניהו. עם העבריין המשולש [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הרפורמה במשפט - נזק חסר תקדים לכלכלה"
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתם אחד
25/01/23 12:17
2
ב.ל
25/01/23 12:26
3
קאטו הזקן
25/01/23 12:34
4
טירה
25/01/23 12:38
5
סיני
25/01/23 14:28
6
קאטו הצעיר
25/01/23 15:39
7
כלכלן שיודע
25/01/23 18:28
8
סוקרטס
25/01/23 18:28
9
חשדנית
27/01/23 08:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
25/01/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קיימה באחרונה כמה שיחות בטלפון עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בעניינים העומדים על-סדר היום הציבורי/הפוליטי. כך נודע ל-News1. אחת מהן התקיימה בוודאות החודש (ינואר). שיחות נוספות התקיימו מעט קודם לכן עם מיארה. לא ניתן מענה מצד דוברות הנהלת בית המשפט באילו נושאים שוחחו השתיים. פגישה דומה התקיימה גם עם שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני, שהינה אחת המתנגדות הקשות נגד הרפורמות המשפטיות.
24/01/2023  |  יואב יצחק  |   חדשות
נשיא המדינה התייחס (יום ג', 24.2.23) למאמציו להידברות על-רקע המהפכה המשפטית של שר המשפטים ואמר כי "יש סימנים ראשוניים של רצון טוב". בנאום בוועידת החינוך אשמורת השנייה הזהיר הרצוג: "היעדר ההידברות - קורע אותנו מבפנים, ואני אומר לכם בבירור: חבית הנפץ הזאת עומדת על סף פיצוץ. זו שעת חרום, והאחריות מוטלת עלינו". לדבריו, "עלינו לחתור להסכמות רחבות ולא להכנעות. התנהלות של משחק סכום אפס מאיימת על כולנו, שהרי מי שיכניע היום - יוכנע מחר ולהפך".
24/01/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
"אתה בושה למשפחת השופטים", הטיחה - כך פורסם - כבוד השופטת המחוזית בדימוס ורדה אלשיך בשופט בדימוס עודד מודריק על שהעז להביע תמיכה בשינויים בהרכב הוועדה לבחירת שופטים.
24/01/2023  |  יוסי דר  |   יומני בלוגרים
אל תתפלאו אם הפגנת השמאל במוצ"ש תקבל הערכה מספרית של מאות אלפים משתתפים. המספרים עולים בטור גאומטרי מיום ליום ובקצב הזה צפויה הכרזה מהמארגנים שתאומץ בחדווה על-ידי רוב התקשורת על "ארבע מאות אלף". העיסוק במספרים סביב כמות משתתפים בהפגנת השמאל מאז מוצאי שבת נראה לכאורה מיותר. זוטות. אבל הוא לא לחינם. המארגנים משקיעים משאבים וזמן למצב את ההפגנות כהפגנות ענק פי עשרה ממספר המשתתפים האמיתי (זו הנוסחה המתמטית מניסיון העבר). העבר מוכיח שהם הצליחו - בענק.
24/01/2023  |  מאיר אינדור  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il