|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

פסגת השפל:

הפסגה הערבית שנת 2004 - <br>'מסיבת תה' לא פופולרית

הפסגה הערבית ה-16 תתכנס מחר בטוניס, אלא אם משהו ישתבש בדרך; לא מעט מנהיגים ייעדרו ממנה; במאמץ של הרגע האחרון מנסים לשכנע את כעת שליט לוב ומלך בחריין להשתתף בפסגה; דיונים סוערים לא יהיו שם, ולא מסתמנת החלטה תקיפה נגד ישראל
21/05/2004  |     |   חדשות   |   העולם הערבי   |   תגובות
מאת: גל ברגר  |      העולם הערבי

מלך בחריין, יציל את הפסגה?

"משפט" פלשתיני, מספידים את הליגה

גל ברגר
בירושלים מברכים בחצי-פה על יוזמת השלום התימנית

עומר כרמון
שליטי סעודיה, בחריין, כווית ותימן ייעדרו מדיוני הפיסגה הערבית

בעוד פחות מ-48 שעות, אם לא יהיו שיבושים של הרגע האחרון, תתכנס בטוניס שבצפון אפריקה הפסגה הערבית ה-16, לאחר דחייה לא מתוכננת של שבעה שבועות. זו עומדת להיות הפסגה הערבית השקטה ביותר של השנים האחרונות. לא צפויים טריקות דלת, דפיקות על השולחן או "תרגילי מזוודות". פסגה בעירבון מוגבל, יש לומר, לאור הנוכחות הדלה של מנהיגי ערב. הרכבת האווירית לטוניס יוצאת עם לא מעט קרונות ריקים.

חרף, ואולי בגלל, "רעידת האדמה" הפוקדת את האזור הערבי בשנה האחרונה, מגלים מנהיגי ערב אדישות ורפיון. רוחות הפרצים המערביות מכיוונה של וושינגטון הצליחו לסדוק אפילו את האג'נדה הערבית, אם כלל היתה כזו. ההרהור באפקטיביות שבכינוס הפסגה הערבית, אינו פוסח אף על מנהיגי ערב עצמם, בשיחות בחדרי חדרים. הציבור הערבי מצידו, הצביע אי-אמון.

זו תהיה פסגה עם לוב מתפרקת מנשק להשמדה המונית, עם עירק מרוסקת שלאחר מפלת סדאם, עם תימן מגששת באפלה לעבר יוזמות שלום, עם ירדן וסעודיה המריצות רפורמות במערכת החינוך ונאבקות בניצני טרור פנימיים ועם משטר סורי נכה המנסה לעכל איכשהו את השינויים המסחררים השוטפים את האזור. האגף הקיצוני נשבר. גורמים מדיניים בירושלים התייחסו השבוע אל הנשיא הסורי, בשאר אסד, כאל אוטיסט שאינו מסוגל לקרוא את המציאות המשתנה. רק מצרים, כך נראה, יושבת מן הצד ומגחכת: "אמרנו לכם".

גם כעת, יום אחד בלבד לפני מועד כינוס הפסגה, איש לא יכול להצביע בוודאות על כינוסה. בטוניס נמצאים בעיצומן של ההכנות: שלטים נתלו ברחובות הבירה, טוניס, ודגלים של מדינות ערב מוכנים לקבל את פני המנהיגים. את אלה שיגיעו לפחות. משרד החוץ התוניסאי הקים שלושה מרכזי הסברה - במלון אפריקה, במלון ה"ימה" ובסוכנות הטוניס לקשרי חוץ. על-פי ההערכות, כ-1,000 עיתונאים מכל רחבי העולם הערבי ומחוצה לו, צפויים להגיע על-מנת לסקר את הפסגה, שתימשך שלושה ימים. הרכבת האווירית מתחילה היום (ו', 21.5.04) וכבר הערב צפויה להתקיים פגישת הכנה אחרונה בדרג שרי החוץ הערבים.

ה"בטוחים", המתנדנדים והכיסאות הריקים

12 ראשי מדינות כבר הודיעו על השתתפותם בפסגה: מצרים, ירדן, לבנון, קטר, מרוקו, לוב, אלג'יריה, מאוריטניה, סומליה, ג'יבוטי, חוף השנהב וכמובן - טוניס. הבוקר הודיעה סודן כי הנשיא לא יוכל להגיע לפסגה מסיבות פנימיות. כהרגלם, מקפידים מנהיגי כווית ומדינת הנסיכויות הערביות להתחמק מוועידות הפסגה הערביות מטעמי בריאות. האחרונה, תיוצג על-ידי מושל אחת משבע הנסיכויות, אל-פג'ירה, השייח' חמד בן-מוחמד א-שרקי. אשר לנסיכות עומאן, נדיר לראות את ראש הנסיכות, הסולטאן קאבוס, בכינוסי הפסגה. זו הודיעה, כי תשלח את נציגו האישי של הסולטאן.

יורש העצר הסעודי, הנסיך עבדאללה, יישאר בבית בעקבות מחויבויות קודמות. סעודיה תיוצג בדרג נמוך יחסית - על-ידי שר החוץ, סעוד אל-פייסל. שר החוץ התימני, עבד אל-קאדר אל-קורבי, ימלא את מקומו של הנשיא, עלי עבדאללה סאלח, שיישאר לחגוג את חגיגות העצמאות במדינה. דמשק טרם פרסמה הודעה רשמית בדבר דרג המשלחת שתשוגר לפסגה, אך כל האינדיקציות מצביעות על כך שהנשיא אסד יגיע לפסגה. כל המאמצים מצד ראש לשכת הליגה הערבית, הישאם יוסוף, לשכנע את מדינות ערב להעלות את דרג הייצוג, לא הועילו. עם זאת, בליגה ובטוניס, המארחת, משדרים אופטימיות.

בשעות אלה עושה קהיר מאמצים גדולים לשכנע את שליט לוב, מועמר קדאפי, הסרבן האולטימטיבי, להגיע לפסגה. במסגרת המאמצים, נשלחה שלשום לטריפולי משלחת מצרית רמת דרג בראשות שר ההסברה, ספות א-שריף, וראש המודיעין, עומר סולימאן. שר החוץ הלובי, עבד אל-רחמן שולקום, ציין אתמול כי לוב מעריכה שבין ששה לשבעה מנהיגים בלבד, יגיעו בסופו של דבר לפסגה. הוא סירב להתייחס לשאלה בנוגע להגעתו של קדאפי.

הסוגייה המרתקת היא דווקא היעדרותו של מלך בחריין, חמד בן-עיסא א'ל ח'ליפה, מהפסגה. בחריין נשיאת הפסגה הערבית התורנית היוצאת אמורה להעביר את השרביט בטקס ממלכתי לידי הנשיאה הנכנסת, טוניס. אך נשיא טוניס, זיין אל-עבדיין בן-עלי, מסרב לקבל את "השרביט" מידי ראש ממשלת בחריין, השייח' ח'ליפה בן-סלמאן א'ל ח'ליפה, אשר עומד בראש המשלחת הבחריינית. מאחורי הקלעים, אומרים דיפלומטים ערבים, יש מי שרואה בכך סכנה ממשית לדחיית הפסגה בשנית. כל הטלפונים מקהיר עלו בתוהו. מלך בחריין נשאר בארמון. בינתיים מציעים המצרים פשרה - להצניע את הטקס הרשמי ולהרחיק את כלי התקשורת, על-מנת לחסוך מהנשיא הטוניסאי את "ההשפלה". בעגה הערבית קוראים לזה: "עניין של כבוד".

הרכב המשלחת הפלשתינית לפסגה, בראשה עומד ראש המחלקה המדינית באש"ף, פארוק קדומי, עדיין לוט בערפל. עד לשעה זו, לא ברור האם המשלחת תכלול נציגים מארגוני החמאס והג'יהאד האיסלמי, כפי שתוכנן במקור. אשר ליאסר ערפאת, זו השנה הרביעית ברציפות בה יצפה בדיוני הפסגה הערבית ברשת אל-ג'זירה מהכורסא המרופדת בלשכתו במוקאטעה, שברמאללה. כמו בשנים עברו, הוא צפוי לשאת דברים באמצעות וידיאו קונפרנס.

פסגה במלכוד

הנוכחות הדלילה בפסגה מסכמת בערך הכל. לאחר הגינויים הרפים אשר חולצו בקושי רב ממנהיגי ערב על-רקע האירועים הקשים ברפיח, איש בעולם הערבי אינו תולה ציפיות גדולות בהחלטות הפסגה. פרשנים ערבים הצביעו על פסגת טוניס כפסגה במילכוד. בין הריכוך בעמדת וושינגטון שהובהרה במהלך ביקורו האחרון של עבדאללה מלך ירדן לבין פסגת המדינות המתועשות (ה-G-8) המתוכננת לראשית יוני בג'ורג'יה, ארה"ב, הדרך לקבלת החלטות תקיפות רצופת מוקשים. הפרשן הערבי עבד אל-ווהאב בדרח'אן, תהה בחודש שעבר מעל דפי העיתון אל-חיאת: האם ביכולתם של מנהיגי ערב לגנות את הצהרת "בוש-פור"? [הערבויות שניתנו לראש הממשלה שרון בביקורו בארה"ב זכו לכינוי "הצהרת בלפור שנייה", ג.ב.]. לדבריו, הממשל האמריקני הצליח לנטרל את ה-Title האחרון שלשמו מתכנסת הפסגה.

ההיערכות הכוללת לפסגה הנוכחית היא הארוכה ביותר בתולדות ועידות הפסגה הערביות, רק משום דחייתה, ובד-בבד הריקה מתוכן שבתולדותיה. במשך חודש ושלושה שבועות מאז נדחתה, נפגשו שרי החוץ לפגישת הכנה אחת שנראתה כמסיבת תה מאולצת. הרבה חיוכים, אך בפועל אפס הצהרות. העיתונאים הורחקו מן הזירה ושרי החוץ הערבים התבקשו להימנע מהדלפות. למעשה, כלל לא היה מה להדליף. פסגת תוניס מסתמנת כשיבוט כמעט מוחלט של פסגת ביירות משנת 2002.

דחיית הפסגה, שאמורה היתה להתקיים כבר ב-29 במרס, אומרים מקורות ערבים, נבעה בעיקר מריבוי יוזמות מדיניות. ארבע מתוך שש היוזמות שהוצעו בשעתו, הוצעו על-ידי מדינות המפרץ הפרסי. הללו קראו להוספת סעיפים ליוזמה הסעודית: סעיפים המברכים על 'מפת הדרכים' ויוזמת ז'נבה, הקוראים לפתיחת שגרירויות ונציגויות ערביות בישראל ושילוב נציגים ישראלים בכנסים אזוריים ובינלאומיים הנערכים במדינות ערב, וכן השמטת הסעיף הנוגע לשיבת הפליטים הפלשתינים. הדבר עורר את חמתם של הסעודים, שכן אף לא אחת מן היוזמות המפרציות תואמה עימה.

הסורים מצידם, היו אחוזי תדהמה. היוזמה המפרצית הבולטת שתידון מחר בפסגה בטוניס, היא יוזמת השלום התימנית. בירושלים לא הופתעו מהיוזמה וייחסו אותה ללחץ אמריקני. גורמים מדיניים מעדיפים לא למהר ולברך על היוזמה המכילה סעיפים בעייתיים כגון שיבת הפליטים על בסיס החלטת האו"ם 194.

פסגת טוניס תתמקד בכמה סוגיות עיקריות: ההתפתחויות בזירה הפלשתינית, המצב בעירק, רפורמות בתוך הליגה הערבית ובראש וראשונה - הרפורמות בעולם הערבי. מנהיגי ערב צפויים לשחרר הודעת גינוי רפה לאירועים ברפיח. דמשק פועלת כעת להשיג הסכמה להכללת התייחסות לסנקציות שהוטלו עליה כחלק מ'חוק האחריות הסורית', במסגרת הודעת הסיכום. אימוץ מסמך בן 5 עמודים תחת הכותרת "פיתוח והתחדשות", הנוגע לרפורמות המיוחלות בעולם הערבי, אף הוא על סדר היום של הפסגה. אתמול נחשפה תוכנית לרפורמות כלכליות שתוצג בפני המשתתפים, ועיקרה החייאת המועצה הכלכלית והסוציאלית המשותפת למדינות ערב, כצעד בדרך למימוש חלום ישן נושן של מדינות ערב - כינון שוק כלכלי משותף.

מספידים את הליגה הערבית

תוכנית המזרח התיכון המורחב של הנשיא בוש דחקה לשוליים עד כדי גימוד סוגיות בוערות בעולם הערבי, כגון הסוגיות הפלשתינית והעירקית, לממדים מינוריים. ב-2 באפריל העלו תלמידים פלשתינים ברפיח מחזה במסגרתו נערך משפט לליגה הערבית, ובסופו נקבע מותה. המשפט המדומה הזה ממחיש אולי יותר מכל את מצבה של ההנהגה הערבית הנוכחית.

דווקא על המצרים הטילו האמריקנים את יהבם בהובלת הרפורמות בעולם הערבי. על-רקע הדיווחים בתחילת חודש אפריל כי תוניס מתנגדת לקיום הפסגה בשטחה, לאחר שזו נדחתה חרף ההכנות הקדחתניות, הודיע נשיא מצרים, חוסני מובארק, כי הפסגה הערבית תתקיים, "אפילו על הירח". מובארק, המשדר מחד את חשיבות הרפורמות בעולם הערבי, ממשיך בידו השניה בהפעלת יד ברזל ובמדיניות הדיכוי הפנימית. הביטוי הטוב ביותר לאכזבה ממובארק בבית הלבן ניתן באמצע חודש אפריל, כאשר במאמר המערכת ב"וושינגטון-פוסט", הוגדרה קהיר כ"מכשול הגדול ביותר לתוכנית המזרח התיכון המורחב של בוש". מדרום, מסתבר, לא תבוא ישועה. בינתיים, לא נותר לעולם הערבי אלא להמתין לפסגת אלג'יריה, בשנה הבאה.

תאריך:  21/05/2004   |   עודכן:  21/05/2004
גל ברגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סטיב פורבס, נשיא ועורך המגזין האמריקני היוקרתי "פורבס", מסתבר כתומך נלהב במשנתו הכלכלית של שר האוצר בנימין נתניהו. בכנס ההשקה של המגזין "פורבס" בישראל שהתקיים אתמול (ה', 20.5.04) אמר פורבס כי הוא תומך במשטר של דמוקרטיה קפיטליסטית.
21/05/2004  |  אלונה קורן  |   חדשות

21/05/2004  |  עומר כרמון  |   חדשות
ישיבה סוערת המלווה בפרץ רגשות התקיימה (יום ה', 20.5.04) בבית הרבנות הראשית בירושלים.
20/05/2004  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
גורמים בביירות מדווחים היום (ה', 20.5.04), כי שלב ב' בעסקת חילופי השבויים בין ישראל לחיזבאללה, במסגרתו יושבו לישראל עצמותיו של הנווט הנעדר רון ארד בתמורה לשחרור האסיר הלבנוני, סמיר קונטאר, רוצחה של משפחת הרן, תצא לפועל תוך שבועיים.
20/05/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
שופטת בית משפט השלום בתל אביב, דניאלה שריזלי, גזרה היום 3 חודשי מאסר על-תנאי למשך שנתיים על ישעיהו (טוקו) חמדני (23) מתל אביב, שירק על האנדרטה לזכרו של יצחק רבין בתל אביב בפני מצלמות ערוץ 2, ב-27 באוקטובר 2003.
20/05/2004  |  נועם שרביט  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il