ההוצאה הפרטית לתלמיד במשקי הבית בישראל עמדה בשנת 2019 על 401 שקל בממוצע בחודש. ההוצאה של משק בית בחמישון ההכנסה העליון הייתה גדולה פי 2.4 מזו של משק בית בחמישון ההכנסה התחתון - 635 שקל ו-265 שקל, בהתאמה.
ההוצאות לחינוך של משקי בית כוללות "סל" הוצאות. חלקן נרשמות באופן ישיר עבור התלמיד, וחלקן נרשמות עבור כל הפרטים במשק הבית - תלמידים ושאינם תלמידים. לצורך חישוב הוצאה פרטית לתלמיד עבור שירותי חינוך, נבנה אומדן המסכם את ההוצאות הישירות לתלמיד, עם החלק היחסי בהוצאות משק הבית המשויכות לתלמיד.
ההוצאות הישירות לתלמיד כוללות: תשלום לבית הספר ותשלום לפעילויות המתקיימות לאחר שעות בית הספר כגון חוגים, שיעורים פרטיים ומבחנים. ההוצאות של משק הבית שאינן ישירות לתלמיד - אומדן הוצאה משויכת לתלמיד, מחושבות באמצעות חלוקה של הוצאות משק הבית לשירותי חינוך כמו רכישת ספרים ומחברות, כלי כתיבה, מחשב וציוד נלווה, שירותי אינטרנט ומינוי לספרייה - בין הפרטים השונים במשק הבית.
מן הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נמסר (יום ה', 16.2.23) כי 80% מסכום ההוצאה הפרטית לתלמיד הוצא באופן ישיר עבור התלמיד, ו-20% מהסכום - כחלק מסך ההוצאה של משק הבית עבור שירותי חינוך. ההוצאה עמדה על 375 שקל בממוצע בדרג החינוך היסודי, 453 שקל בחטיבת הביניים, ו-437 שקל בתיכון.
השכלתו של הפרט היא גורם מפתח בקידומו החברתי-כלכלי. ולכן הורים במשקי הבית מנסים להעצים את השכלת ילדיהם באמצעות הזרמת משאבים כספיים לחינוכם. הדבר מקנה לתלמידים ממשקי בית בחמישונים הגבוהים אפשרות גדולה יותר להצליח בלימודים בבית הספר ובלימודים גבוהים, ויכול להסביר פערים גבוהים בהישגים הלימודיים של תלמידים בישראל. לדוגמה, שיעור הזכאות לתעודת בגרות בקרב תלמידים ביישובים המאופיינים ברמה חברתית-כלכלית נמוכה, נמוך באופן משמעותי מהשיעור ביישובים המאופיינים ברמה חברתית-כלכלית גבוהה
ההוצאה עבור תלמידים יהודים, עמדה על 443 שקל בפיקוח הממלכתי, 454 שקל בפיקוח הממלכתי-דתי ו-337 שקל בפיקוח החרדי, לעומת 294 שקל עבור תלמידים ערבים.
עוד נמסר מן הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי ביישובים שדורגו באשכולות הסוציו-אקונומיים הנמוכים (1 עד 3) התגוררו בשנת 2019 כ-520 אלף תלמידים - מחציתם ערבים. באותם יישובים חלשים כלכלית מתגוררים 34.1% מן התלמידים בישראל - שיעור גבוה משיעור התושבים ביישובים הללו באוכלוסיה הישראלית העומד על 29.2% בלבד.
ביישובים החזקים מבחינה סוציו-אקונומית (אשכולות 8 עד 10) מתגוררים 19.6% מהתלמידים - שיעור דומה לשיעור התושבים בישראל המתגוררים ביישובים אלו.