|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
חכמון היום בבית המשפט

החוקר: פילבר היה המקרה הכי קל - עד מדינה תוך 24 שעות

שלומי חכמון, שחקר את פילבר בתיק 4000, מאשר שהחוקרים סימנו את פילבר, חפץ ואלוביץ כעדי מדינה אפשריים אומר שאינו יודע מדוע פילבר לא עומת עם ממצאים שסתרו את גרסתו לפגישת ההנחיה
27/02/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משפט נתניהו   |   תגובות

"שלמה פילבר הוא המקרה הכי קל שהיה לי ב-30 שנה: הוא הפך לעד מדינה תוך 24 שעות". כך אומר (27.2.23) רב-פקד בדימוס שלומי חכמון, אשר חקר את פילבר בתיק 4000. במקביל אישר חכמון, כי הפעולות שלטענת ההגנה נקטה להב 433 כלפי ניר חפץ "אינן מאפיינות את היחידה".

לדברי חכמון, הוא הופקד על חקירתו של פילבר, במטרה "שאם וכאשר הוא יהיה עד מדינה, אני אדע לעשות את זה. רשות ניירות ערך היא הגורם המקצועי שמבין ברגולציה, הם יודעים לחקור. אנחנו יודעים לנהל תיקים גדולים, להב אלופה בתיקים כאלה". הוא ציין, כי יש מקרים נוספים בהם גורם אחר מוביל את הצד המקצועי של החקירה, אליה מצטרפים חוקרי להב.

חכמון סיפר, כי בסוף היום הראשון לחקירה הגלויה (18.2.18) ביקש פילבר לשוחח עם עורכי דינו והדבר ניתן לו. "למחרת הוא מגיע ליחידה ואני מקבל טלפון מעורך הדין: אל תחקור אותו, אתה תרוויח מזה. אמרתי: אוקיי, אני ממתין. הם הגיעו, דיברו איתו ואמרו לי שהם רוצים את מפקדי היחידה. מכאן התגלגל ההליך של להיות עד מדינה, שנחתם באותו יום.

"אמרתי לו: יש מצב שאפילו המינוי שלך הוא שוחד? לא שהיה בזה ממש. והוא אמר: ok, ok, אני רוצה לדבר עם עורכי הדין. אני לא חוקר בלחץ חריג, שום לחץ, זה הכי קל שהיה לי ב-30 שנות שירות, שהפך לעד מדינה תוך 24 שעות. הוא הבין מה טוב לו לעשות. היינו שלושה חוקרים בחדר, שזה נראה הרבה אנשים, מרימים לפעמים את הקול, אבל שום דבר חריג. התמקדנו רק בעובדות, לא ביסוד הנפשי. היה ברור לנו שאם התיק זה מתבשל לידי ראיות, האנשים שעשויים להביא את האמת ושסומנו כעדי מדינה היו פילבר, ניר חפץ והחשוב מכולם - שאול אלוביץ".

התובע, עו"ד אסף עיסוק, ביקש את התייחסותו של חכמון לכך שעדותו של פילבר על פגישת ההנחיה עם בנימין נתניהו לא תועדה, ולטענת ההגנה שהדבר נעשה במתכוון. חכמון השיב: "מה יש לנו להסתיר? על הנושא הזה הוא כבר דיבר אתמול. אנחנו בחדר חקירה, אמורים להיות מתועדים, כל התיק הזה מתועד, ופתאום מתברר שיש תקלה, זה לא מוקלט, עברנו לחדר אחר. שום דבר לא מכוון. דברים טכניים לחלוטין".

עוד נשאל חכמון מדוע נותר פילבר במעצר ימים רבים לאחר שהפך לעד מדינה. הוא ענה: "הוא נשאר עד שיסיים את חובותיו. אני לא אשחרר אותו הביתה ואחרי דקה וחצי יהיה שיבוש רבתי. עדי מדינה תמיד נשארים במעצר". בנוגע להעברתו של פילבר בין בתי מעצר ותנאי מעצרו, אמר חכמון: "האחריות היא של השב"ס. נתנו לנו יותר מדי קרדיט, שאנחנו יכולים לטרטר אותם. אני יכול לשים עצור ברמלה ולמחרת למצוא אותו במעשיהו. אנחנו מסיימים חקירה בשעה נורמלית מתוך הנחה שישן כמו שצריך עד מחר. אין לנו יכולת לשלוט אם השב"ס מעיר אותם בארבע בבוקר".

"לא חיפשנו ראיות לגבי נתניהו-אלוביץ"
אסייג. "יכול להיות שאין פה כלום" [צילום: ליאב פלד]

בחקירה הנגדית לסניגורו של נתניהו, עו"ד בועז בן-צור, תיאר חכמון כיצד התוודע לתיק עשרה ימים לפני החקירה הגלויה: "יום אחד הפיקוד נעלם מהיחידה, ובערב הם חוזרים ופתאום יש רחש-בחש. אוספים את כל התיקים מהיחידה וכולם מתמקדים בתיק 4000. כל היחידה צריכה ללמוד. היחידה מתחלקת לפי אנשים, מי חוקר את מי, מה הוא צריך ללמוד. הכל נעשה יחד עם אנשי רשות ניירות ערך והפרקליטות.

"מפקד היחידה [תת-ניצב אלי אסייג] אומר: אנחנו בודקים, יכול להיות שאין פה כלום. הבנו מהחומרים שקיבלנו מהרשות שחשדות למכביר יש למשהו לא טוב שקורה שם, אם אלוביץ אומר שהגיע הזמן שנתניהו יפצה אותנו על הבחירות. אני זוכר את אורי קנר אומר באחת הישיבות שסיקור זה לא מתן. חשבנו על זה, זה לא משהו שבאנו מוכנים כמו שוחד רגיל. חשבנו שסיקור חיובי יכול להיות מתת ואז אמרנו שבבוא היום בבית המשפט יקבל החלטה. זה נראה סופר הגיוני, שיש פה קבלה של משהו".

בן-צור: "בדקת פוליטיקאים אחרים?". חכמון: "אם יש לך סוחר סמים, אתה לא צריך לבדוק את יתר סוחרי הסמים. לא בדקנו. למדתי מה שיכולתי בעשרה ימים. שוחד אני יודע לזהות גם אם אני לא בקיא בתכנים של הרגולציה". עוד אמר חכמון, כי "תרגיל חקירה מצריך חתימה של פרקליטת המחוז. בתיק הזה לא יכולת לעשות כלום על דעת עצמך, זה תיק חריג. עימות לא יהיה כמו בכל תיק רגיל, הכל יעלה למעלה".

חכמון הוסיף: "בשבועיים הראשונים ממש לא חיפשנו ראיות לגבי נתניהו-אלוביץ. אסייג במפורש אמר: בואו נירגע. בכל החקירות אמרתי: אני לא הייתי שם, אני לא יודע מה האמת, תעזרו לי". בן-צור: "הסימון של עדי המדינה הוא בזווית של נתניהו". חכמון: "כמובן". הוא אישר, כי הפגשת חפץ עם המקורבת אליו נועדה "לנענע אותו כדי שיהיה עד מדינה. אם הייתי החוקר של ניר חפץ, הייתי עושה כל מה שמותר כדי שהוא יהיה עד מדינה". לדבריו, ידוע שיש פשפשים בבית המעצר ברמלה, וככלל – הוא נתן לנחקרים לישון אם קרסו מעייפות, אך יש לשים לב שאין המדובר בתירוץ כדי שלא להיחקר.

"רק עם פילבר - לא היינו פה"
"הייתי מאוד תוקפן אליו" [יונתן זינדל, פלאש 90]

בן-צור: "לאיים בפירוק התא המשפחתי, לנסות להחליף עורך דין, לא לראות רופא, לא לתת אוכל – זה לא מה שרגיל ביחידה שלכם". חכמון: "לא". בן-צור טען, כי בסופו של דבר – עדותו של פילבר היא "הבל פה", ללא ראיות פורנזיות ותוך שינוי מוחלט של גרסתו. "חכמון: הייתה לי די הרבה התחושה הזאת איתו. הייתי מאוד תוקפן אליו: אתה שקרן, אתה רימית. אמרתי לו שהוא רימה את נתניהו שסמך עליו. אם היינו נשארים רק עם העדות של פילבר, לא היינו פה".

השופט משה בר-עם: "נעשו בדיקות לגרסה לגבי המיקום והמועד של הפגישה?". חכמון: "כן". בר-עם: "מה היו הממצאים?". חכמון: "אני לא יודע". בר-עם: "זה לא עניין אותך?". חכמון: "זה מאוד חשוב, אבל אני לא זוכר". חכמון אמר כי נראה שנחשף לממצאים של בדיקת גרסתו של פילבר (למשל במחקרי תקשורת), אך אינו זוכר. לדבריו, הוא לא נתקל בתיעוד שהתבקש פילבר להביא, כגון יומנו ומסמכי משרד התקשורת. חכמון אישר, כי הייתה חובה לעמת את פילבר עם הנתונים הסותרים את גרסתו ואמר שאין לו הסבר מדוע הדבר לא נעשה.

לדברי חכמון, התזה החקירתית התבססה על כך שנתניהו מינה את פילבר כדי לקדם את ענייני בזק למרות ניגוד העניינים שהוא נמצא בו. היא התבססה על כך שפילבר שינה בתוך ימים אחדים את מדיניות משרד התקשורת ביחס לזו של קודמו, אבי ברגר, ונתן הטבות לבזק במקביל לסיקור החיובי של נתניהו בוואלה. הוא הסכים עם בן-צור, שיש להימנע מהינעלות על תזה מוקדמת.

חכמון אמר כי חש שלא בנוח כאשר פילבר התרבה להשתמש בביטויים כמו "להבנתי" והוא התווכח איתו על כך. "ואז הוא הסביר שהכיר את ניגוד העניינים שנתניהו נמצא בו, ושהייתה פגישה עם נתניהו והייתה תנועת יד של למתן את המחירים ושתסיים עם בזק". הוא אישר, כי לא עימת את פילבר עם ראיות הסותרות את עדותו ואינו יודע האם מישהו אחר עשה זאת. בן-צור שאל מדוע חוקריו של פילבר לא עימתו אותו עם גרסתו הסותרת ברשות ניירות ערך בנוגע לפגישת ההנחיה. חכמון: "היינו צריכים לשאול. אבל כל עד מדינה בגרסאות הראשונות שלו נותן משהו אחר".

בן-צור הציג שאלות שהציג חכמון לפילבר, ואשר לדבריו נועדו לשכנע אותו להעיד נגד נתניהו. חכמון השיב, כי ברור שהחשד היה לפעולות פסולות של נתניהו, אך הדגיש שלא היה מצטער אם פילבר היה דבק בגרסתו הראשונית ולא הופך לעד מדינה.

"זה לא היה איום"
בן-צור. "יש קושי" [צילום: יוסי זמיר, פול]

בן-צור טען, כי החוקרים הם שהכניסו לפיו את פילבר את הגרסה בדבר פגישת ההנחיה. בחקירה ב-18.2.18 אמר לו חכמון: "הכתיבו לך מה לעשות בכניסתך לתפקיד. הורו לך לזרז את המיזוג של בזק-yes". ואילו אבוקסיס הוסיף: "אתה מקבל תפקיד. שר, הוא אמור להגיד לך מה הוא רוצה שיקרה. בראייה שלי זה הכי לגיטימי בעולם". לדברי חכמון, הוא מאמין שרשות ניירות ערך בדקה מדוע אושר מיזוג בזק-yes.

בן-צור: "פילבר אמר שהוא לא זוכר דבר כזה ולחצתם עליו להיזכר. יש קושי שמא זה מול התמורה שהוא רוצה". חכמון: "יש קושי". הוא הוסיף: "פילבר לא אמר שזה לא קרה אלא שהוא לא זוכר. לכן היה נכון להגיד לו שייזכר, יש לנו זמן כשהוא במעצר". השופט משה בר-עם תהה, כיצד יכול היה חכמון – שהעיד כאמור שלא הבין בנושאי הרגולציה – לקבוע בפסקנות שלא ייתכן שפילבר פעל על דעת עצמו. הוא השיב, כי למד זאת מכך שפילבר קידם במהירות את המיזוג לאחר שברגר סירב לעשות זאת.

בן-צור: "למה לא בחנתם את יחסיו של פילבר עם חברות אחרות?". חכמון: "אין לי תשובה טובה. כאן יש מנכ"ל חדש שנכנס, שתוך כמה ימים צריך לקבל החלטה שמיטיבה עם בזק". לדברי בן-צור, פילבר הרגיש שהחוקרים מאיימים עליו. חכמון הגיב שאינו מתווכח עם תחושות; "זה לא היה איום, כי בסופו של יום הוא יכול היה לבחור לשתוק".

תאריך:  27/02/2023   |   עודכן:  27/02/2023
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החוקר: פילבר היה המקרה הכי קל - עד מדינה תוך 24 שעות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
הפרקליטות מבקשת לשמוע בהיוועדות חזותית (VC) את עדותו של ארנון מילצ'ן בתיק 1000, במסגרת משפטו של בנימין נתניהו. הפרקליטות אומרת כי מילצ'ן - המתגורר בלוס אנג'לס - הודיע שאינו יכול להגיע ארצה בשל מצבו הרפואי, אך ניתן יהיה לשמוע אותו ב-VC בחודש יוני. הבקשה הוגשה (22.2.23) לבית המשפט המחוזי בירושלים.
22/02/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
חוקרי תיק 1000 פעלו בניגוד לאישורו של היועץ המשפטי דאז, אביחי מנדלבליט, כאשר פעלו להשיג מידע על המתנות שהעניק ארנון מילצ'ן לבנימין נתניהו ושרה נתניהו - טוען הסניגור, עו"ד עמית חדד. ניצב-משנה מומי משולם, שהיה ראש צוות החקירה בתיק, מכחיש את הדברים מכל וכל, ואומר שהחוקרים פעלו על סמך ההיתר הנרחב שהעניק מנדלבליט ב-26.6.16.
22/02/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות

בערוץ 11, לפני ימים אחדים שודר שוב ראיון עם אהרן ברק. הראיון נערך על-ידי רוני קובן וצוות עוזרים. לדאבוני נפלו בו פגמים רבים.
22/02/2023  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
המשטרה ביקשה מבית המשפט בחודש מרס 2016 להוציא צו חיפוש נגד ארי הרו, לשעבר ראש לשכתו של בנימין נתניהו, ועל הבקשה נרשם "תיק 2000". היה זה שלושה חודשים לפני שהיועץ המשפטי לממשלה דאז, אביחי מנדלבליט, אישר לחקור את הרו בתיק זה. כך הראה (21.2.23) סניגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, בהמשך החקירה הנגדית של ניצב-משנה מומי משולם, שהיה ראש צוות החקירה בתיקים 1000 ו-2000 וכיום ראש זרוע החקירות ביאחב"ל.
21/02/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il