לראשונה במסגרת תערוכת "איכות הסביבה 2004", התערוכה הבינלאומית לטכנולוגיות סביבתיות יוצגו טכנולוגיות בלעדיות להשבחת קרקעות של מזבלות ישנות והפיכת האתרים הנ"ל לאתרי בניה.
התערוכה תערך בתאריכים 8-10.6.04 במרכז הירידים והקונגרסים ומאורגנת על-ידי מרכז הירידים והקונגרסים וחברת "כנס תערוכות" ובחסות המשרד לאיכות הסביבה בשיתוף עם מכון היצוא, משרד החוץ, משרד התמ"ת והתאחדות התעשיינים, בהקמתה הושקעו כ-5 מיליון ש"ח.
הטכנולוגיות פותחו על-ידי חברת "אסף טכנולוגיות סביבתיות".
הפוטנציאל הכלכלי הוא מיחזור של אלפי דונם כשערך דונם נע בין 0.5 ל-1 מיליון דולר לדונם של קרקעות עם ערך כספי גבוה של מזבלות לאורך החופים, רמת אביב ג' ועוד. ובנוסף, כמאה מיליון טון מכל פרויקט של חול עתיר בחומר אורגני ומוצרים ממוחזרים.
כמות השטחים האורבניים במדינת ישראל התרחבה בעשרות השנים האחרונות באופן משמעותי ביותר. כך, הפך הנדל"ן לבניה משאב הולך ומצטמצם וערכו הלך ועלה. התפתחות הישובים ושטחם חשפה תופעה מעניינת: מזבלות ישנות, אשר שימשו את הישובים לפני עשרות שנים ואשר היו אז רחוקות מלב ומעין, הפכו למטרד סביבתי וכלכלי בקרבת הישוב. עם הזמן הפכו שטחי המזבלות הישנות לפוטנציאל משמעותי גם כקרקעות לבניה. אך אליה וקוץ בה: על-פי הנחיות הרשויות לרבות המשרד לאיכות הסביבה, אסור לבנות בשטחים אלו בשל הפסולת שהוטמנה בהם בעבר.
נוצר מצב בו לא רק ששטח המזבלה הישנה אינו ניתן למימוש נדל"ני, אלא שבנוסף נוצרת השפעה שלילית על מחיר הקרקע ברדיוס גדול מסביב ובעלי הקרקע באזור כולו ניזוקים.
פינוי השטח בדרך של העברת הפסולת שבו להטמנה באתרי פסולת חדשים לא רק אסורה על-ידי המשרד לאיכות הסביבה, אלא גם אינה כדאית וזאת ממספר סיבות. ראשית, מרכיב שינוע הפסולת הופך גורם משמעותי בעלויות פרויקט הפינוי שכן אתרי ההטמנה הקיימים לפסולת ביתית מרוחקים מאוד מלב הארץ. שנית, מחירי ההטמנה האמירו מאוד בשנים באחרונות שכן נפח ההטמנה הקיים בישראל כיום מוגבל בהרבה מבעבר.
תחום ה-LFMR Land Fill Mining & Reclamation הוא תחום המתפתח בעולם, בעיקר בארצות אירופה. ואסף טכנולוגיות הפכה לאחרונה לחלוצה בפעילות LFMR בישראל. פעילות ה- LFMR מבוססת על השבחת קרקעות על ידי פינויין מפסולות באמצעות מיחזור.
נכון להיום, אסף טכנולוגיות סביבתיות בע"מ הינה החברה היחידה בישראל בעלת הידע, הציוד והנסיון בביצוע פרויקט LFMR. אסף טכנולוגיות ביצעה בהצלחה פרויקט חלוץ ראשון מסוגו בישראל, בסוף שנת 2003 בנתניה. בפרויקט זה מוחזרו עשרות אלפי טונות מהמזבלה הישנה של העיר, הממוקמת ליד חוף הים בפולג, תוך השבחה משמעותית של הקרקע והשמשתה כאתר בנייה.
המיחזור התבצע תוך שימוש בציוד מיוחד המופעל על בסיס הידע שנצבר באסף טכנולוגיות ובשיתוף פעולה בין אסף טכנולוגיות לחברה אירופאית בעלת נסיון רב שנים בתחום. לאחר סיום המיחזור נותר בידי העיר נתניה שטח נקי וכן נוצרו חומרים ממוחזרים בעלי ערך, כולל אדמה גננית מטוייבת, חומרים לתשתיות וכן מתכות.
היתרונות בהשבחת נדל"ן באמצעות מיחזור, בהשוואה לפינוי ללא מיחזור, הינם רבים: ראשית, כמות הפסולת שיש צורך להעביר להטמנה, קטנה משמעותית לאחר תהליך המיחזור. שנית, מרכיב השינוע זול בהרבה שכן לאחר המיחזור ניתן לבצע הטמנה באתרי פסולת יבשה (בניגוד לפסולת ביתית) שכמותם קיימים גם במרכז הארץ ואין צורך להרחיק עד לנגב או לצפון הרחוק.
שלישית, אחוז משמעותי מהפסולת הופך לחומרים ממוחזרים בעלי ערך, אותם ניתן למכור לקבלני גינון, תשתיות ועוד. ורביעית, מדינת ישראל, באמצעות המשרד לאיכות הסביבה, תומכת בפעילות המיחזור הידידותית יותר לסביבה ומעודדת בדרכים שונות פעילות זו.
תהליך המיחזור עצמו כולל את כריית הפסולת, מיונה, ניפויה בציוד יעודי ומגוון, גריסת חומרים וניפוי חוזר עד לקבלת חומרים ממוחזרים באיכות הרצויה. המוצרים המתקבלים בתהליך המיחזור כוללים אדמה גננית (מטוייבת בחומר אורגני), חומרים לתשתיות (אגרגטים, אדמת מילוי) וכן מתכות.
אחוז החומר שניתן למחזר תלוי במספר גורמים ובהם סוג האשפה וגילה, התאמת התהליך והציוד לאתר, המפרטים לגבי איכות המוצרים הממוחזרים וכן לוחות הזמנים שנקבעו להשלמת הפינוי והתקציבים שנקבעו לשם כך.
בממוצע, ניתן לצפות לאחוזי מיחזור בטווח שבין 70% ל-30%. בכל מקרה, כאשר מדובר בפרויקט ספציפי, יש לבצע סקר שטח ומספר קידוחים אשר מהם ניתן לספק נתונים ברמת דיוק גבוהה המאפשרים הערכות כלכליות אמינות לגבי הפרויקט.
כבכל תהליך מיחזור, נותרת גם בפעילות ה- LFMR יתרה שלא מוחזרה (Reject). יתרה זו כוללת בעיקר חומרים פלסטיים, אשר משמשים באירופה כחומר בעירה ליצירת חשמל או מוצרי אנרגיה אחרים (קיטור וחום) בתנורים קיימים.
בישראל לא קיימת עדיין תשתית מתאימה לקליטת חומרים פלסטיים אלו להפקת אנרגיה ולכן הם מופנים להטמנה. ההטמנה יכולה להתבצע באתרי פסולת יבשה בלב הארץ ללא צורך בשינוע למרחקים גדולים ותשלום עלויות הטמנה גבוהות.
אכן, אחד היתרונות החשובים של טכנולוגיית המיחזור כאמצעי לטיפול ופינוי מזבלות ישנות הוא ביצירת חומר הראוי להטמנה במטמנות יבשות. בפרויקטים שנעשו בעולם וגם בישראל הוכח שבעזרת טיפול נכון בפסולת ניתן להגיע לכך שה- Reject אשר אינו ממוחזר יכיל בעיקר חומרים פלסטיים וחומרים אינרטיים אחרים.
בפרויקט שביצעה אסף טכנולוגיות בנתניה הוכח כי ניתן לעמוד בתקנות המשרד לאיכות הסביבה המגבילות את אחוזי החומר האורגני הפעיל המותר בפסולת זו.
עמידה בתקנים אלו מעניקה ללקוח (הרשות המקומית או בעל הקרקע) תועלת כלכלית ניכרת בסילוק יתרת ה- Reject, הניתנת באופן זה להטמנה במרכז הארץ ללא צורך בשינוע למטמנות רטובות, בהן גם עלות ההטמנה יקרה יותר וגם מרכיב ההובלה יקר יותר.
בימים אלו מתוכנן ביצוע של שלב ב' בפרויקט פינוי מזבלת נתניה לנוכח הצלחת שלב א'. השלמת שלב ב' תעמיק את הנסיון המצטבר בישראל בפרויקטים מסוג זה, תגדיל את בסיס הנתונים שנצבר עד היום באסף טכנולוגיות ותאפשר אומדן טוב יותר בפרויקטים הבאים במקומות נוספים בישראל.