יצרנית הכעכים והחטיפים האפויים מאיר את בייגל תובעת 6 מיליון שקל מחברת ההפצה דנשר, בטענה שמכרה את מוצריה במחירים נמוכים מאלו שנקבעו. התביעה הוגשה (4.6.23) לבית המשפט המחוזי בתל אביב.
מאיר-בייגל אומרת כי ההסכם בין הצדדים נכנס לתוקפו בינואר 2021, כאשר דנשר החליפה את חברת דיפלומט כמפיצה הבלעדית של מוצריה. ההסכם קבע, כי מאיר-בייגל היא האחראית הבלעדית לקביעת המחיר ברוטו ללקוח, כולל מבצעים והנחות. לאור זאת, היה על דנשר למכור את מוצרי מאיר-בייגל לכל הפחות במחירים שקבעה זאת ולהעביר לה את התמורה בניכוי העמלה שהוענקה לה. ההסכם המצורף לתביעה מעלה, כי העמלה הייתה 19.5% מן המכירות לשוק המאורגן, 23.5% בשוק הפרטי ו-11% מהמכירות לסיטונאים.
מאיר-בייגל מסבירה, כי בתחרות המזון בכלל ובענף החטיפים בפרט שוררת תחרות עזה, מתח הרווחים בענף קטן מאוד וקיים בו מאבק מחירים מובנה בו יש חשיבות לכל אגורה. לכן, כל הפחתה במחיר שקבעה היה עלול להעביר אותה להפסד. במקביל, היא ממשיכה, מערכת היחסים בין יצרן למפיץ היא ארוכת טווח, החלפת מפיץ היא משימה סבוכה האורכת מספר חודשים, ומספר המפיצים נמוך כך שאין ליצרנים חלופות רבות.
לטענת מאיר-בייגל, דנשר העניקה לרשתות השיווק הנחות הנוגדות את השיעור שהיא קבעה, וזאת ללא הסכמתה ותוך שהיא גורמת לה נזקים בדמות הפחתת התמורה שהעבירה לה. היא פנתה אל דנשר מיד כאשר קיבלה את ההתחשבנות הראשונה ביניהן (במרס 2021) והתרתה בה שלא להמשיך במתן הנחות כאלו, אך לשווא. מאיר-בייגל מסבירה, כי כאשר מוענקות הנחות משמעותיות ללקוחות - הן הופכות למעשה למחיר הקבע ולא ניתן לחזור למחיר המקורי; מאיר-בייגל אף נאלצה בהמשך להפסיק לשווק את מוצריה לאחת הרשתות, כי ההנחות שהעניקה דנשר הפכו את המכירות לבלתי כדאיות.
טל ברק, נציג דנשר, אומנם הבטיח למנכ"ל מאיר-בייגל, גלעד זילברברג, שההפרות ייפסקו - אך בפועל הן נמשכו. על-פי התביעה, דנשר ניצלה את הקושי שהפסקת הסכם הפצה והחלפת המפיץ, עד שלבסוף מאיר-בייגל הפסיקה את ההסכם שנה לפני מועד סיומו (ועברה לשווק דרך חברת סוגת) - ועדיין לא קיבלה את כל המגיע לה בגין המכירות הקודמות. על-פי הנתונים המצורפים לתביעה, בשנים 2022-2021 הסתכמו מכירות מאיר-בייגל דרך דנשר ב-16 מיליון שקל בשנה, וההנחות היתרות שהעניקה דנשר נעו בין 7% ל-17%. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד יוסי כהן וטרם הוגש כתב הגנה.