שר התחבורה, אביגדור ליברמן הגיש (יום ב', 31.5.04) לוועדה לתשתיות לאומיות בקשה להכריז על פרויקט חישמול מערך הרכבות הארצי כפרויקט בעל חשיבות לאומית.
רכבת ישראל סיימה לאחרונה הכנת תוכנית אב ארצית לחישמול מערך הרכבות בארץ, במסגרת תוכנית החומש של רכבת ישראל. עלות השלב הראשון של הקמת המערכת נאמדת בכ-1.6 מיליארד שקלים.
שר התחבורה ציין כי אישור הבקשה על-ידי הוועדה לתשתיות לאומיות שבראשות ראש הממשלה, אריאל שרון יאפשר לקצר באופן משמעותי את ההליכים הסטטוטוריים הנדרשים לצורך הפרויקט ולזרז את הקמתם של 23 תחנות שייבנו לאורך המסילות בכל הארץ.
ליברמן ציין כי לחישמול הרכבת יתרונות רבים ובהם חסכון משמעותי של כ-300 מיליון שקל בשנה; בשמוש באנרגיה ובעלויות האחזקה של הרכבת; צמצום רמת זיהום האוויר; אפשרות להגדיל את מהירות הרכבת וקיצור זמן התאוצה והבלימה של הרכבת שיאפשר להגדיל את מספר הרכבות באזורים עירוניים.
מערך הרכבות הבינעירוניות של רכבת ישראל מונע כיום באמצעות דיזל, בעוד שברוב מדינות העולם הרכבות הבינעירוניות מונעות על-ידי חשמל. בכוונת הרכבת להעביר את כל המערכות הרכבתיות להפעלה באמצעות קווי מתח גבוה, דבר הדורש החלפה הדרגתית של הציוד המיושן ושידרוג מערך הרכבות. עלות חישמול של מסילת ברזל נעה בין 350 ל-400 אלף דולר לכל קילומטר של מסילה.
פרויקט חישמול הרכבת יבוצע בסיוע חברת ניהול ישראלית "תדם" שזכתה במכרז של רכבת ישראל, בסיועה של חברת D.E. CONSULT מגרמניה. החברה נבחרה באוגוסט 2002 על-ידי רכבת ישראל כחברה שתתכנן את הפרויקט.