עדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים דנה (יום א', 13.8.23) בהיערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים בהיבטי הבטיחות בדרכים. היו"ר טופורובסקי ציין כי מאז תחילת השנה נהרגו 232 בני אדם בתאונות דרכים, כאשר רק שלשום נהרגה ילדה בת 6 בכביש 90 ושלח תנחומים למשפחתה. "30 ילדים נהרגים מדי שנה בתאונות דרכים, זו כיתה שלמה שנמחקת. התפקיד שלנו להביא למינימום את הסיכונים ולטפל בבעיות שחוזרות ונשנות", אמר.
מנהל חטיבת המבצעים ברלב"ד, יעקב זכריה, ציין כי בין השנים 2019-2022 נפגעו (נהרגו ונפצעו) ברדיוס של 300 מטר מבתי ספר בשעות היום 2,614 ילדים ובני נוער מגיל 0 עד 19. לדבריו, 409 מתוכם הם מהחברה הערבית וכ-900 מהם נפגעו כהולכי רגל. באשר להיערכות אמר זכריה, כי היא מתחילה עוד לפני תום שנת הלימודים. הוא הוסיף כי השנה נערך סקר אינטרנטי לבדיקת מוכנות בתי ספר, שבדק 1,680 בתי ספר שברובם חל שיפור במצב הבטיחותי. הוא הוסיף כי 50% מבתי הספר שהשתתפו בסקר משתתפים בתוכנית משמרות הזה"ב, ואמר כי מורגשת פגיעה במשמרות הזה"ב.
היו"ר טופורובסקי ביקש לדעת האם אנחנו ערוכים לפתיחת השנה, וזכריה השיב, כי לא ידוע לו על מקום שלא נערך. "יש שיתוף פעולה בין כל הגופים ואנחנו מאמינים שזה יביא לפתיחה בטוחה של שנת הלימודים", אמר. מנהל אגף זה"ב במשרד החינוך, מקס אבירם, התייחס להפעלת התוכנית ואמר כי רואים קצה של אור בקצה המנהרה לסגירת הפערים שיש בהדרכת תלמידי כיתות ה'. הוא ציין כי מעבר לכיתה ט' אין למשרד משאבים, אך אמר: "אנחנו ערוכים לפתיחת השנה יותר מאשר השנה שעברה".
נציג
משרד התחבורה, איתן הקר, ציין כי מדי שנה מעביר המשרד 25 מיליון שקלים לכל הרשויות, לטובת סימון ופעולות נוספות בסביבת בתי ספר. מנהלת הבטיחות בדרכים בעיריית ירושלים, דיאנה קוגן, אמרה כי העירייה מאוד מחויבת למוסדות החינוך כל השנה, ולכן מתחילים את הטיפול בהסדרי הבטיחות כבר בסוף שנת הלימודים. לדבריה, הכל מתחיל ונגמר בתקציב שעומד לרשות הרשות, אם זה בהדרכה או בשיפור תשתיות, והתקציב במהלך השנים ירד.
ח"כ
משה טור פז התייחס לתקציב שמעביר משרד התחבורה, ואמר כי 25 מיליון שקלים זה יפה, אבל אם מחלקים את זה ל-257 רשויות זה מאה אלף שקל בממוצע לרשות. "בירושלים מדובר בצביעת מעברי חציה של שכונה אחת", אמר. הוא הוסיף כי בסוף הדברים נגמרים בתקציב ובשאלה האם ברשות יש מישהו שתפקידו זה לדאוג לבטיחות, וציין כי בחצי מהרשויות אין כזה. "ההשפעה שלנו צריכה בזה שיהיו בעלי תפקיד ושיהיו תקציבים", אמר.
ראש מדור מתנדבים באגף התנועה במשטרה, סנ"צ טוני מרקו, אמרה כי המשטרה מפעילה את משמרות הזה"ב יותר מ-50 שנה בגלל ההבנה שהתלמידים הם דור העתיד. היא ציינה כי בבית ספר שבו אין תשתית מתאימה לא מפעילים משמרות זהב, ונציג הרלב"ד זכריה אמר כי כשבעיה כזו עולה היא נפתרת במקום. סנ"צ מרקו אמרה עוד, כי ישנן 13 מדריכות זה"ב ועוד 149 שוטרים קהילתיים, שיש להם משימות נוספות אבל עוסקים גם בכך. "בעולם אוטופי הייתי צריכה הרבה יותר, אבל עם מה שיש יצרנו פתרונות כמו שיעורים מצולמים והגענו ל-87% מהכיתות", אמרה. היא הוסיפה כי חיילים בשירות חובה משטרתי (שח"ם) יכולים להיות פתרון מצוין לבעיית המחסור בכוח אדם.
נציגת עמותת אור ירוק, ליעד קייקוב, ציינה כי 2023 היא הקטלנית ביותר לילדים בשנים האחרונות. לדבריה, "מאז תחילת השנה נהרגו 25 ילדים בתאונות דרכים ואנחנו עוד לא בספטמבר - 9% יותר מההרוגים באותה תקופה אשתקד ו-92% יותר לעומת התקופה המקבילה ב-2021 ואחד ממוקדי הסיכון זה מוסדות חינוך ובתי ספר. יש עוד תקופה קצרה לפני תחילת השנה לתקן. 50% מבתי הספר אין בסביבתם פסי האטה וב-19% מסלולי ההליכה לא תקינים, לכן אולי לא צריך להיות שם בית ספר".
היו"ר טופורובסקי סיכם את הדיון ואמר כי הוא מרגיש אופטימי לעומת ישיבות קודמות, שכן חל שיפור בשיתוף הפעולה. עם זאת, הוא קרא לכל הגופים לראות איפה יש פערים ולטפל בהם. "מעטפת הבטיחות הפיזית והאישית של הילדים בבתי הספר משתפרת, אבל לא מספקת", אמר. הוא ביקש מהרלב"ד לקבל מידע על ליקויים חמורים בבתי ספר, ובמקום שיש ליקוי שלא ניתן לטפל בו צריך לבחון מה עושים. בנוסף הוא קרא למשטרה ולמשרד לביטחון לאומי לבחון הגדלת מספר משרתי שח"ם, וכן לשיפור תוכנית הלימודים לכיתות ט' ולהמשיך להגביר את התיאום בין כל הגורמים.