חברת התחבורה הציבורית
סופרבוס תובעת מ
משרד התחבורה 9.5 מיליון שקל, בטענה שהוא מטיל עליה קנסות מוגזמים בנוגע לפעילותה באזור ירושלים ובמטרונית בחיפה. התביעה הוגשה (20.12.23) לבית המשפט המחוזי בירושלים.
סופרבוס, בשליטת משפחת בליליוס, פועלת מאז שנת 2000. על-פי נתוניה, היא מסיעה 20 מיליון נוסעים בשנה ומבצעת 5,000 נסיעות ביום בצי של 600 אוטובוסים. התביעה נוגעת כאמור לפעילות בירושלים (כשליש מהקווים בעיר) והמטרונית המקשרת בין חיפה לבין נשר, קריית מוצקין ונשר; החברה מפעילה גם את אשכול העמקים.
בתביעה נאמר כי הסכמי ההפעלה בין המשרד לחברה כוללים הסכמה על פיצויים בהם תחויב סופרבוס אם לא תעמוד בתנאי השירות. אולם, בפועל המשרד גובה ממנה (באמצעות קיזוז התמורה שעליו לשלם לה) קנסות גבוהים בהרבה מן המוסכם, על בסיס פרשנות חסרת יסוד של ההסכם. זאת, לאחר שמלכתחילה נספח הפיצויים המוסכמים בשני המכרזים משנת 2020 היה מחמיר וכלל עיוותים מבניים.
לטענת סופרבוס, "חריגה מרמת שירות מינימלית" מוגדרת במכרז ככזו המתרחשת בממוצע בשתי תקופות בקרה (דהיינו שתי מחציות שנה), המשרד קונס אותה גם על חריגה במחצית אחת בלבד. המכרז גם קובע שחישוב אחוז החריגות ייעשה בהתאם ליחס בין החריגות בפועל לבין בדיקות הבקרה, אך המשרד מביא בחשבון גם נסיעות שבוצעו. המשרד גם בוחן כל כיוון בתור קו נפרד, במקום להתייחס לשני הכיוונים כקו אחד, וכך גם לגבי חלופות של אותו קו.
עוד אומרת סופרבוס, כי מדיניות זו של המשרד פוגעת בה במיוחד באשכול ירושלים, שהוא "אשכול ייחודי בעל 'גולגולת דקה'". בין היתר נטען בהקשר זה, כי המכרז מחייב את החברה לדווח בזמן אמת על מעבר האוטובוסים לפחות ב-95% מן התחנות מדי יום, אך מתעלם מכך שבירושלים יש צורך תכוף בשינוי המסלולים בשל סיבות חיצוניות - וכך גדלים הקנסות המוטלים עליה. התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד
עמית גור ואביטל רון, וטרם הוגש כתב הגנה.