עדות נוספת לפעילות לא חוקית מצד פקחי אגד? יו"ר ועד הפעולה בכוח לעובדים, מאיר עשור, פנה (30.3.24) לסמנכ"ל משאבי אנוש באגד, מאיה דויד, וביקש לקבוע לנהגי החברה הנחיות בעקבות היתקלויות עם הבקרים (פקחים).
במכתבו סיפר על כך שלאחרונה התרבו מקרים בהם בקרים שמוצאים כי יש נוסע שלא תיקף את הנסיעה מורים לנהג לעצור בתחנה הקרובה ולא לאפשר לאף נוסע לרדת מהאוטובוס או מורים לנהג לסטות ממסלול הקו ולנסוע ישירות לתחנה המרכזית וזאת מבלי לפתוח דלתות עד להגעת המשטרה.
לדבריו, בשל פעולה זאת של המבקרים נוצרת אנדרלמוסיה בתוך האוטובוס, וכתוצאה מכך, שאר הנוסעים אשר תיקפו את הנסיעה מבקשים לרדת בתחנת היעד והנהג והמבקר מונעים זאת.
"במצב כזה", כתב עשור, "גם הנהג וגם החברה חשופים לתביעת על שלילת הזכות של הנוסע לחופש תנועה. אסור לנהג לבצע סטייה ממסלול הנסיעה שנקבע על-ידי
משרד התחבורה משום שזו עבירה על החוק. ישנם נהגים שלא עומדים בלחץ הנוסעים המבקשים לפתוח להם את דלת האוטובוס על-מנת לרדת, וכתוצאה מכך המבקר מגיש דוח לנהג על אי-ציות להוראות והנהג נקנס על כך בידי מורשה החברה".
לדבריו, לא ייתכן כי הנהג יימצא במלכוד - מצד אחד החוק האוסר עליו לכלוא נוסע ומצד שני המבקר נותן לו הוראה הנוגדת את החוק.
יו"ר ועד הפעולה מבקש לקבוע הנחיות מפורטות וברורות לידיעת הנהגים כיצד לפעול במצבים כאלה, על-מנת לסייע לנהג להתמודד עם מצבים דומים בעתיד. כמו-כן ביקש לפעול ללא דיחוי ולבטל דוחות שהוגשו לנהגים אשר פעלו כחוק ולא עברו שום עבירה
ככל שהמקרים אותם מתאר עשור אכן התרחשו במציאות, הרי שמדובר במחדל נוסף של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, שאינה אוכפת את החוק כנדרש על אגד, ומאפשרת רישום דוחות לנהגים שנהגו כשורה.
- מחברת אגד נמסר: "הנאמר במכתב אינו נכון וסותר באופן מלא את הנחיות חברת אגד. במקרה שנוסע לא תיקף את נסיעתו, מוטל עליו קנס על-ידי הפקח. הנהג כלל לא מעורב בתיקוף, מסלול האוטובוס אינו משתנה והנוסע שלא תיקף ממשיך בנסיעה כרגיל".
ב-23 במאי 2023, הוציאה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ריענון הנחיות שבו נדרשה אגד להפסיק הנוהג הלא חוקי של "כליאת נוסעים" ועצירת אוטובוסים שבהם נוסעים לא שילמו. לבקרי התחבורה הציבורית לא קיימת סמכות חוקית לעיכוב האוטובוס שלא על-ידי שוטר. בנהלי המשרד נכתב מפורשות כיצד לנהוג כאשר נוסע מתנגד לבדיקה, והסמכויות אינן כוללות עיכוב האוטובוס על כל נוסעיו. בהנחיות נכתב: "לא הציג או לא מסר הנוסע את כרטיסו לפי דרישה, או נוסע ללא כרטיס, רשאי נציג בעל הרישיון לדרוש מהנוסע את שמו ומענו ולהציג לפניו את תעודת זהות שלו או תעודה מזהה אחרת של הנוסע... במקרים בהם נתקל נציג בעל הרישיון באירוע חריג כגון: התנגדות פיזית למסירת כרטיס הנסיעה או במקרה בו סרב הנוסע להזדהות או במקרה בו חש נציג בעל הרישיון מאוים, ידווח על המקרה מיד לסדרן, למנהל האשכול ולמשטרת ישראל במידת הצורך".
יתרה מכך, תקנות התעבורה אף קובעות כי "רשאי הנהג להסיע מיד את האוטובוס לתחנת המשטרה הקרובה", ולא לתחנה המרכזית הקרובה - כפי שדורשים הבקרים. על-פי ההנחיות, כאשר נוסע מסרב להזדהות, מי שיכול לבקש מהנהג להתעכב זה שוטר ולא בקר.
ל-News1 נודע כי יישום נוהל הבקרים המעודכן, שאמור היה להיכנס לתוקף ב-1 באפריל, יידחה בחודש, ל-1 במאי - וזאת לנוכח פניית התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית הדורשת לבטל את
החיוב שמטיל משרד התחבורה על מפעילי התחבורה הציבורית להעסיק את הבקרים גם בשבתות ומועדי ישראל.