דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים, דחה את בקשתן של מי-עדן ויפאורה-תבורי למיזוג מלא ביניהן ואישר את הסכם השיווק וההפצה לפיו יופצו מעתה מוצרי מי עדן על ידי יפאורה-תבורי.
שטרום הבהיר (יום ה', 1.7.04), כי למי-עדן קושי בהמשך ההפצה באמצעות מערך עצמאי המפיץ רק מים מינרלים וכי קיים יתרון משמעותי להפצה לנקודות המכירה במסגרת סל משקאות מגוון.
עם זאת, לאור רמת הריכוזיות שמיזוג כזה צפוי ליצור, הוחלט לאפשר לצדדים הסדר הפצה מוגבל שאינו מאפשר שיתוף פעולה בתמחור. נמצא כי פטור מוגבל בזמן המצומצם לתחום ההפצה בלבד לא יפגע בתחרות בשוק ויאפשר למי-עדן ליהנות מהיתרונות הגלומים במערך ההפצה של יפאורה- תבורי.
יפאורה-תבורי מייצרת ומפיצה מגוון של מוצרים הכולל תוססים (RC קולה), מיצים (ספרינג ותפוזינה) ומים מינרלים תחת השם עין-גדי. מי-עדן מייצרת ומפיצה מים מינרלים תחת המותג מי-עדן.
כידוע, בשוק המים המינרלים מצויים שחקנים נוספים, שהעיקריים שבהם: החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה קולה) המפיצה את המותג נביעות, וטמפו המפיצה את המותג סן-בנדטו.
מי-עדן הינה החברה היחידה בשוק המפיצה מים מינרלים בלבד. שאר החברות מציעות סל של משקאות ובכך מפחיתות את הוצאותיהן ואף מסוגלות להציע סל אטרקטיבי של מוצרים לנקודות מכירה.
בנקודות מכירה קטנות ליתרון זה משמעות רבה יותר, מכיוון שכך הקמעונאים יכולים לסחור עם מספר מצומצם יותר של ספקים. הממונה על ההגבלים העסקיים מצא, כי מאפיין זה של פעילותה של מי-עדן גורם לה להיות בנחיתות מסחרית לעומת מתחריה והיא אף סופגת הפסדים בשל כך.
כלכלני הרשות להגבלים עסקיים מצאו עוד, כי בשנים האחרונות היקף שוק המים המינרלים גדל באופן משמעותי וניכרת ירידה במחירי המים המינרלים.
מהנתונים שנאספו ברשות עולה, כי נתחי השוק של השחקנים השונים משתנים משמעותית בהתאם לשינויים במחיר מוצריהם ולא ניכרת נאמנות של הלקוחות למותגים השונים. המשמעות היא כי שחקן הבוחר להפחית מחיר מצליח להגדיל את נתח השוק שברשותו.
על רקע מאפייני שוק אלו לא סביר כי שחקנים בשוק יוכלו לצבור כוח שוק. החשש האפשרי משיתוף הפעולה בין יפאורה-תבורי למי-עדן הוא כי בפועל החברות תפסקנה להתחרות זו בזו - בכך יופחת מספר השחקנים בשוק ותוקל אפשרות התיאום ביניהם.
על אף שבתנאי שוק המים המינרלים לא נמצא כי יש ממש בחשש זה, סרב הממונה לאשר מיזוג מלא בין שתי החברות, מאחר ומיזוג יאחד למעשה את שתי החברות הגדולות בשוק בתהליך בלתי הפיך אשר שולל את שיקול הדעת העצמאי של החברות.
מתן פטור לשיתוף הפעולה בין הצדדים בדרך של הסכם הפצה, שאינו כולל היתר לתיאום מחירים, יאפשר למי-עדן ליהנות מהיתרונות של מערך ההפצה של יפאורה-תבורי ומנגד יאפשר לצדדים לשמור על שיקול דעת עסקי עצמאי.
הממונה העניק את הפטור לתקופה בת חמש שנים ולאחר מכן יאלצו הצדדים לפנות אל הממונה בבקשה נוספת שתישקל לאור תנאי התחרות בשוק אז.
כזכור, מי-עדן וחברת יפאורה-תבורי חתמו על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי, במסגרתו תפיץ יפאורה-תבורי את מותגי המים המינרליים מי-עדן ועין גדי.
החברות הגישו לממונה בקשה לאישור עיסקה, לפיה יפאורה-תבורי, השותפה ביצרנית המים המינרליים עין-גדי, תרכוש 50% מעסקי המים המינרליים בבקבוקים של חברת מי-עדן, תמורת 110 מיליון שקל.
חברת טמפו, משווקת מים מינרליים סן-בנדטו, התנגדה לבקשה, בטענה כי המיזוג יגרום למונופול בתחום.