המועצה הישראלית לצרכנות קוראת לשר התקשורת, אהוד אולמרט, לבטל לחלוטין את תעריף הקישוריות (התעריף שמשלמים לקוחות חברות הסלולר עבור התקשרות למנוי של חברה אחרת) - באופן שהצרכן יחויב רק בתשלום אחד עבור כל שיחה.
במכתב ששיגרה אתמול (א', 18.7.04) מנכלי"ת המועצה, גלית אבישי, לשר, היא טוענת כי המבנה הנוכחי של תעריף הסלולר, לפיו יותר ממחצית עלות השיחות נגבית באמצעות הקישוריות - המתומחרות בתעריף אחיד נפרד וסמוי - מהווה מכשול לתחרות אמיתית שהיעדרה בא לידי ביטוי במחירים הגבוהים מדי שמשלמים הצרכנים עבור שיחות הסלולר בכלל - ועבור מקטע הקישוריות בפרט.
לאחרונה הודיע שר התקשורת כי החליט להורות על הפחתת תעריפי הקישוריות (שמחירן מצוי בפיקוח). זאת בעקבות דו"ח שהזמין המשרד מחברת הייעוץ אנליסיס, שקבע כי התעריפים שמשלמים הצרכנים לחברות הסלולר מנופחים וכי יש מקום להפחתה משמעותית בתעריפי הקישוריות.
בדיון שנערך בכנסת בשבוע שעבר איימו חברות הסלולר כי אם מחיר הקישוריות המצוי בפיקוח יופחת - הן יעלו את תעריף השיחות.
במכתבה לשר אולמרט אומרת אבישי כי הצהרת החברות, לפיה יעמיסו את הקיטון ברווח בשל הפחתת תעריף הקישוריות על תעריף השיחות היוצאות, לצד העובדה שרכיב השיחות היוצאות מצוי בכל זאת באיזו שהיא תחרות, מלמדת שהאופציה היחידה הסבירה לטיפול בבעיה היא קביעת תעריף 0 לקישוריות.
היא מוסיפה כי להיעדר התחרות על תעריפי הקישוריות מתוספת בעיית המסלולים המורכבים והמעורפלים המוצעים על ידי החברות ללקוחות, ובדומה להתנהלות המערכת הבנקאית - הדבר מונע למעשה מהצרכן את יכולת השוואה בין החברות השונות.
אבישי מדגישה כי בכל מקום בו מתערב הרגולטור בקביעת המחיר - הוא מקבע מחיר שוק גבוה, וכי גילום תמחור הקישוריות באמצעות תעריף אחד ישפר את הפוטנציאל לתחרות אפקטיבית שתושג באופן אופטימלי עם שיפור הגילוי הנאות בתחום.
"ברור שביטול התעריף בגין הקישוריות תועמס על ידי החברות על תעריפי השיחות היוצאות, אולם, הדבר יאלץ את החברות להתחרות על המחיר הכולל שמשלמים הצרכנים עבור השירות", היא מציינת.