"התוכנית הכלכלית לשנת 2005 שהגיש האוצר, לא תביא להמשך הצמיחה הכלכלית, מכיוון שהיא שוב מזניחה את נושא ההשקעה בתשתיות ובבנייה" - כך טוען נשיא התאחדות הקבלנים, סם אולפינר, בעקבות ניתוח התקציב שבוצע על ידי כלכלני ההתאחדות.
מהניתוח עולה כי התוכנית הכלכלית לשנת 2005 מתבססת בעיקר על מנוף היצוא וכן על גידול בצריכה פרטית. זאת על ידי הגדלת ההכנסה הפנויה באמצעות הורדת נטל המס. "ואולם, בתוכנית חסר מנוף צמיחה שלישי וחשוב מאד: ההשקעות בתשתיות הפיסיות של המדינה, מגורים ומבני ציבור", הם אומרים.
"אמנם הממשלה חוזרת ומצהירה מדי שנה על הצורך להגדיל את ההשקעות בתשתית, אך היא סומכת על כך שכל הגידול בהשקעות בתשתית יבוא דרך פרויקטים שיבוצעו על ידי המגזר העסקי בשיטת BOT ו-PFI.
לצערנו, טוען אולפינר, פרויקטים אלו מתעכבים בשל תהליכי התכנון או בשל בירוקרטיה ממשלתית. "כך למשל, כביש 431 יצא למכרז רק בסוף השנה, מע"צ החדשה והישנה כאחת מושבתות, ועבודות הפיתוח בכבישים הבינעירוניים נעצרו כמעט לחלוטין. בכל מקרה, גם אם נאמץ את התחזיות האופטימיות של האוצר, לא נראה טרקטורים בשטח לפני שנת 2006", הוא אומר.
מגזימים בחשיבות היצוא
כלכלני ההתאחדות טוענים כי לא ניתן להגזים בחשיבות היצוא לביסוס צמיחה בת קיימא במשק: "היצוא חשוף מאד לשינויים בכלכלה העולמית, והיום מעיבים צללים כבדים על התחזיות האופטימיות בנוגע להתפתחויות הכלכלה בעולם.
"ראשית, קיים חשש שהצמיחה במשק האמריקאי לא תגיע לרמות שציפו להן לפני מספר חודשים. שנית, צרות בענק הכלכלי במזרח, בסין, עלולים להאט את הצמיחה בעולם כולו. וכמובן, העלייה הנמשכת במחירי האנרגיה בעולם - מעיבה על הצמיחה העולמית.
"לכן, קיים חשש כי הגידול ביצוא כבר מיצה עצמו במידה רבה - ולא ניתן לבסס את כל הצמיחה רק על היצוא. הגידול בצריכה הפרטית מתרכז בעיקר ברכישת מוצרים ברי קיימא, כלומר בעיקר במוצרים מיובאים. מכאן, שלהגדלת הצריכה הפרטית תהייה השפעה מוגבלת על הצמיחה והתעסוקה במשק.
"לעומת זאת, להשקעה בתשתיות פיסיות יש יתרונות רבים. בישראל יש עדיין מחסור עצום בתשתיות וההשקעות בתשתיות נותנות תשואה גבוהה ביותר למשק.
"בשנת 2005 השקעה באמצעות ענף הבנייה והתשתית, שהערך המוסף המקומי שלו הוא מעל ל-80%, תתבטא מיד בגידול בפעילות ובתעסוקה במשק, בענף הבנייה עצמו ובתעשיות וענפי השירותים אשר סובבים אותו. ההחלטה והביצוע של השקעות בתשתית הם פרי של ההחלטות בישראל ואינם מושפעים ממה שיקרה או לא יקרה בעולם.
"לפיכך, על הממשלה לנקוט במדיניות אקטיבית להגדלת ההשקעות בתשתית כבר בשנת 2005, כולל הגדלת השקעות תקציביות ושחרור חסמים ביוקרתיים שמשתקים חלק מגופי התשתית.
"הפגיעה בבנייה למגורים, יחד עם הירידה בפועל בהשקעות בתשתית, הביאה למצב בו ענף הבנייה לא השתתף בצמיחה המשק, ובמחצית הראשונה של 2004 הפעילות בענף הבנייה המשיכה לרדת.
"אם תימשך מגמת הירידה בפעילות ענף הבנייה והתשתית - היא עלולה לבלום את מגמת ההתאוששות במשק שראינו בחודשים האחרונים", טוענים הקבלנים.