חברת צים, שבשליטת האחים עופר, הודיעה היום (יום ד', 18.8.04) כי היא עוזבת את נמל חיפה לנוכח השביתות המרובות בו. מהלך זה, כך נמסר על-ידי החברה במסיבת עיתונאים שערכו אודי אנג'ל, יו"ר צים, וד"ר יורם זבה, מנכ"ל צים, הינו תוצאת לחץ הלקוחות שלא מסכינים למצב הקיים.
החברה הודיעה כי בכוונתה להעביר את מרכז הפעילות שיש לה היום בנמל חיפה, לנמל אחר בים התיכון. סיבה נוספת למהלך זה הינה העיכובים שנגרמים כתוצאה מהרגישות הביטחונית בישראל.
החברה תמשיך לעבוד בנמל חיפה בפריקת סחורות המיועדות לישראל, אבל את הפעילות לאירופה, היא לא תעביר דרך הנמל. נכון להיום מפעילה צים חמישה מרכזים כאלו בנמלי העולם השונים, שאחד מהם נמצא בנמל חיפה. אולם עקב השביתות, כאמור, ולנוכח המחיר הכבד שמשלמים לקוחות החברה בשל כך, החליטה הנהלת החברה להעביר את המרכז לנמל אחר.
ההחלטה נובעת בין היתר מלחץ של לקוחות החברה שאינם מבינים מדוע ממשיכה צים להפעיל את המרכז מנמל חיפה. "קשה לנו להסביר לקוחות שלנו מדוע אנחנו מחויבים לעבור דווקא דרך נמל חיפה" אמר מנכ"ל צים, ד"ר יורם זבה.
"אנחנו לא לוקחים את ההחלטה בלב קל. ברגע שיהיה הסכם חתום, נעדיף לעבוד בחיפה. כרגע אנחנו נמצאים כל הזמן במבחן בקרב הלקוחות שלנו".
במקביל הודיעה צים כי היא מרחיבה את צי האניות שלה. החברה צפויה לאשר במועצת המנהלים הזמנה של 12 אניות חדשות, בעלות כושר הובלה של 4250 מכולות כל אחת, ושמאופיינות במהירות שיוט גבוה יותר, מה שיאפשר שימוש תדיר יותר בקווים. לצים צי אניות של 92 אניות, בהן היא מובילה כ-270 אלף מכולות.
מעבר לכך הודיעה החברה על הרחבת פעילותה והקמת חברות בנות שיעסקו במתן שירותים נלווים בספנות. מדובר בשירותי טרמינל, תובלה יבשתית, בתי חרושת לייצור מכולות, טיפול שוטף במכולות וכדומה. השירות האמור יינתן לכל חברה שתתענין, ללא קשר להיותה לקוחה של צים.
"אנו מקווים שהתכנית תאושר ע"י המוסדות המוסמכים של החברה, כולל ה"חברה לישראל". שני מרכיבי האסטרטגיה הנ"ל מהווים תוכנית עם אתגר רציני ביותר. הם לבד אמורים, אם יתממשו, להגדיל את מחזור החברה למעל 3.5 מיליארד דולר תוך כחמש שנים", אמר יורם זבה. לדבריו, התוספת למכירות של פעילות השירותים הנלווים תעמוד על 25%.
חברת צים נשלטת כיום על-ידי החברה לישראל, שהשלימה את רכישת 49% הנותרים מידי המדינה לפני כחמישה חודשים. כעת היא מחזיקה ב-98% מהחברה.