|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

ביהמ"ש: תוכניתו של אמנון לוי <br>פרסמה לשון הרע על רמי שקלים

בשנת 2002 שודרו 3 תוכניות בעניינו של המומחה לקבלה ונומרולוגיה; ביהמ"ש: כל אחת מהתוכניות היה בה לשון הרע; השופט ביקר בחריפות את צוות התוכנית, וציין כי העובדה שאמנון לוי עצמו לא בא להעיד - עומדת להם לרועץ; גובה הפיצוי ייקבע בנפרד
06/09/2004  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: נועם שרביט  |  

מבקש 2 מיליון ש"ח פיצוי. טרם הוחלט כמה יקבל. ד"ר שקלים

ביקורת קשה באמנון לוי וצוותו. השופט ד"ר ורדי [צילום: בוצ'צ'ו]

"מדובר במכלול ומסכת שלמה של שידורים ופרומואים, שכל כולה מהווה נדבך אחר נדבך בפרסום של לשון הרע, שבא להציג את ד"ר רמי שקלים כנוכל וכשרלטן". כך קבע (5.9.04) בית משפט השלום בתל אביב, בהחלטת ביניים שניתנה בתביעת הדיבה שהגיש המומחה לקבלה ונומרולוגיה נגד התוכנית "השבוע עם אמנון לוי" ששודרה בערוץ 2 (כיום היא נקראת "שומר מסך").

סגן נשיא בית המשפט, השופט ד"ר קובי ורדי, סיים בכך את הדיון בשאלת האחריות לפרסום, וקבע כי התוכנית ומפיקיה הוציאו לשון הרע, וחייב אותם בהוצאות משפט בסך 50 אלף ש"ח, בגין ההליך עד כה. בחודש נובמבר יחלו הדיונים בשאלת גובה הנזק והפיצוי המגיע לד"ר שקלים, בגין הוצאת הדיבה.

בית המשפט קבע, כי אנשי התוכנית ניסו להציג את שקלים כנוכל, תוך זלזול בשיטות הקבלה ובשימוש בקמעות ובפתקים, על-אף שלא "הביאו עדות של מומחה לגבי תורת הקבלה ולא סתרו את עדות התובע לגבי הקבלה המעשית והיותו מומחה בתחום זה, לאחר שהוציא 12 ספרים ומשמש כמרצה בתחום זה אותו למד וחקר".

נשוא התביעה: 3 תוכניות ופרומואים רבים בשנת 2002

בפני בית המשפט הובאה תביעתו של שקלים, ד"ר לפילוסופיה יהודית, מומחה להגות, פילוסופיה וקבלה, מרצה מבוקש ומחבר ספרים רבים בתחום, העוסק גם במתן ייעוץ בנושאי קבלה מעשית במסגרת עמותת מוסדות שערי רחמים לישראל היושבת ביבנה, שהוקמה במטרה לקדם את החקר והיישום של תורת הקבלה, ממנה הוא מקבל שכר. סכום התביעה: 2 מיליון ש"ח.

בתביעה שהגיש באמצעות עו"ד ערן לב, נטען כי במסגרת 3 תוכניות "השבוע עם אמנון לוי" ששודרו בשעת צפיית שיא בערוץ 2, בחודשים ינואר ומרס 2002, והפרומואים (קדימונים) לתוכניות אלה, הוצאה דיבתו של שקלים.

שקלים: המפיקים לא עמדו בתנאים שהוצבו מראש

בתוכנית הראשונה, כך נטען, הוצגה כתבה שצולמה במצלמה נסתרת, בה אדם בשם דדוש, מבקש את עזרתו של שקלים, שהוצג כשרלטן השייך לאותו ציבור של מאחזי עיניים הגובים כספים במירמה, כשהנתבעים השמיטו את הקטע בו שקלים אומר, כי אינו מבקש כלל שכר, ואף מדגיש כי אין בייעוץ משום מעשה ניסים כלשהו.

שבוע לאחר מכן, הוצע לשקלים להופיע בתוכנית, וזה הסכים בתנאי שיצויין כי הוא סובל מהזעת יתר בעקבות טיפול תרופתי. לטענתו, לא רק שהנתבעים לא ציינו עובדה זו, אלא שהמצלמות אף התמקדו על זיעתו, תוך מתן הרושם לציבור הצופים שהוא למעשה משקר.

לדבריו, הוא נתן לתחקירני התוכנית מספר טלפונים של מטופליו, תוך קבלת הבטחה להעלות מי מהם לשידור על-מנת שיישמע צידו בעניין, אולם הבטחה זו לא קוימה אף היא.

בתוכנית השלישית, ששודרה בחודש מרס, נאמר כי העמותה רכשה לשקלים דירה וכי היא משלמת לו שכר דירה, וזאת למרות ששקלים מסר לתחקירן פרטים שונים מכך, ואף הציע לו לראות את חוזה רכישת הדירה.

התובע: איני עוסק במאגיה או בכישוף, אני רק מייעץ

שקלים הדגיש בתביעתו, כי הייעוץ שהוא נותן בנושאי קבלה מעשית אינו במאגיה, כשפים או כל מעשי ניסים למיניהם והוא אינו מתיימר להציג עצמו כ"מקובל". לדבריו, הוא מעולם לא הציג עצמו כעושה ניסים או כפותר בעיות, אלא אך ורק כמי שנותן ייעוץ בתחום הקבלה המעשית עליו הינו אמון, כאשר כל הפונים אליו עשו זאת בהתאם להמלצות שקיבלו מאנשים אחרים שפנו בעבר לקבלת שירותיו.

עוד טען, כי מאז שידור התוכניות, קליניקת הייעוץ שהוא מפעיל ביבנה ריקה מפונים, הוא חדל מלהיות מוזמן להרצות, הרצאות שנקבעו לו זה מכבר בוטלו וספר שהוציא לאחר השידורים, עליו עמל במשך כארבע שנים, נקנה במספר העתקים מצומצם.

הנתבעים: הוא קיבל כל הזדמנות אפשרית להשמיע טענותיו

הנתבעים - אמנון לוי, 'גשם תקשורת בע"מ' שהיא מפיקת התוכנית, ו'טלעד אולפני ירושלים' שהיא בעלת הזיכיון לשדר התוכנית והקדימונים - טענו מנגד, כי כל האמור בשידורים הינו אמת והתוכנית חושפת את האמת כשירות חשוב לציבור הצופים עקב תלונות רבות שנתקבלו אודות התובע.

לטענתם, שקלים קיבל את כל ההזדמנויות האפשריות להשמעת גרסתו ועמדתו והם מכחישים את טענתו, לפיה אמר למי מהם אודות בעיית ההזעה שיש לו בעקבות טיפול תרופתי.

לדבריהם, התובע הציג עצמו כמי שהוא בעל יכולות רפואיות, מחלק קמיעות ו-ויטמינים למיניהם והוא אינו מסתפק במתן ייעוץ, אלא אף משרה בפני האנשים המגיעים אליו את התקווה כי טיפולו יעניק להם את המזור המיוחל. לטענתם, הסכומים שהתובע גובה מוצגים כתרומה לעמותה, כאשר בפועל ביצוע התשלום אינו וולנטרי כפי שנהוג לעשות במקרה של תרומה.

ביהמ"ש: הנתבעים פעלו בצורה חד-צדדית ומגמתית

"באופן כללי ניתן לומר", כתב השופט ורדי בהחלטתו, "שהנתבעים פעלו במקרה זה בצורה חד-צדדית, לא מאוזנת, תוך קביעת עמדה כלפי התובע, שמדובר בנוכל ושרלטן והצגתו באור שכזה בצורה מגמתית ולא מאוזנת, תוך ניצול הכוח האדיר של המדיה הטלוויזיונית להצגת עמדה לא מאוזנת זו, תוך זלזול בתובע ובתחום הקבלה והמיסטיקה, עמדה שייתכן ונבעה מחוסר היכרות / חוסר תחקיר מעמיק / חוסר הבנה / חוסר אמונה בתורת הקבלה".

"כבר בפתיח של התוכנית הראשונה", ציין ורדי, "המצביע על 'הצהרת הכוונות' של הנתבעים והשקפת עולמם, הבהיר אמנון לוי שמדובר ב'עדות שתמחיש כיצד עובדת תעשיית הקבלה, איך מוציאים כספים מאנשים שנקלעו לצרה תוך הבטחה להוציא אותם ממצוקתם בעזרת קמע'".

"הפתיח משקף את מטרת והשקפת הנתבעים הנוקטים, למעשה, עמדה נגד 'תעשיית הקבלה'... וכל שנעשה על-ידי הנתבעים אחר כך, היה ניסיון לבסס השקפה ומטרה זו וזאת, באופן חד-צדדי ולא מאוזן".

"אפשר לעשות מהקמעות "קבלת שבת'"

בית המשפט הדגיש, כי "לא מדובר רק בדיווח שלהם על העובדות כהווייתן, אלא כאמור, בניסיון להציג את התובע כנוכל תוך זלזול בשיטות הקבלה ובשימוש בקמעות ובפתקים. הנתבעים לא הביאו עדות של מומחה לגבי תורת הקבלה ולא סתרו את עדות התובע לגבי הקבלה המעשית והיותו מומחה בתחום זה, לאחר שהוציא 12 ספרים ומשמש כמרצה בתחום זה אותו למד וחקר".

"הנתבעים מחד, לא מהססים להודות שאין להם ידע והבנה בקבלה, אך דבר זה לא מנע מהם להביע עמדה מזלזלת כנגד שיטות הקבלה, תוך גיחוך וזלזול, לדוגמא בפתק שהתובע מסר למר דדוש, שבו מופיעות אותיות ומילים שונות שיש להן משמעות לפי שיטת הקבלה, בעוד מר אמנון לוי מציג אותן בצורה מזלזלת, ביחד עם אמירות של מר דדוש שניתן לעשות בהן 'קבלת שבת' וכו'".

ביהמ"ש: העובדה שאמנון לוי נמנע מלהעיד אומרת דרשני

השופט ורדי ציין, כי העובדה שהנתבעים העידו שאמנון לוי הוא "האינסטנציה האחרונה" ו"הפה הסופי" בתוכנית ולמרות שיש מחלוקות לגבי אמירות, טעויות ופרשנויות לדברים שלו, "בחרו הנתבעים שלא להעיד את מר לוי בבית המשפט וזאת באופן תמוה ולא ברור - עמדה העולה בקנה אחד עם עמדת הכוח והזלזול שהציגו הנתבעים כלפי התובע".

"אי העדה זו של מר לוי", קבע ורדי, "מחלישה את עדות הנתבעים ואת יכולתם להתמודד עם תביעה זו ולהוכיח את המוטל עליהם לגבי ההגנות שהם טוענים להן. בנוסף, הנתבעים לא העידו גם את מר דדוש, אותו אדם שצולם במצלמה נסתרת והופיע באולפן בתכנית הראשונה, שעליו התבססה למעשה טענתם של הנתבעים וגם הנ"ל מחליש את עמדתם".

"תורת הקבלה מסובכת מאד ודורשת לימוד והעמקה. במקרה דנן שגו הנתבעים בכך שפנו לתחום זה בלא להעמיק בו מספיק, בלא לחקרו מספיק כדי להבינו ותוך נקיטת עמדה חד צדדית, כוחנית, לא מאוזנת... לא הוכח בפני שהתובע הציג עצמו כרופא וניצל לרעה את חולשותיהם וסבלם של האנשים הפונים אליו לרווח אישי".

לא לקחו בחשבון את הכוח העצום של המדיה הטלוויזיונית

"הנתבעים יכלו להציג את התובע ואת החשדות נגדו בצורה יותר מאוזנת, תוך התמקדות בחלק הכספי בלבד ויחסיו עם העמותה / הישיבה, אך הם בחרו להציג את התובע באור שלילי לחלוטין, כנוכל, תוך זלזול בשיטת הקבלה ובתובע כמייצגה ובכך הם שגו, כשהם לא לקחו בחשבון בצורה מספקת את הכח הרב שיש להם כמדיה טלוויזיונית ואת ההשלכות שיש לחוסר האיזון וחוסר הפרופורציות בהם הציגו את התובע, באור שלילי ביותר".

"יש לציין ולהדגיש גם שלמעשה מספיק היה ששידור אחד או הפרומואים או חלק מהם בלבד יהוו לשון הרע כדי לקבל תביעה זו, אך לטעמי מדובר במכלול ומסכת שלמה של שידורים ופרומואים שכל כולה מהווה נדבך אחר נדבך בפרסום של לשון הרע שבא להציג את התובע כנוכל וכשרלטן".

השופט ורדי דחה טענות הגנה שונות שהעלו הנתבעים, ובין היתר טענה להגנת "אמת הפרסום", וקבע כי "פעולות הייעוץ שנתן התובע לאנשים שונים במסגרתה של התובעת שקולות במהותן להליכה למגדת עתידות, קריאה בקפה / בקלפים וכד' ואף להליכה להתייעצות עם רב, שהרי בכל אחד מהאמורים אין המייעץ מבטיח לך כי הנאמר לך במסגרת הייעוץ אכן יתגשם ותכלית הייעוץ הנידון נעשה במסגרתה של האמונה וההאחזות באמונה זאת".

בית המשפט סיכם וקבע, כי "הנתבעים ראו את התובע כנוכל, זו היתה השקפתם והם יצאו מנקודת מוצא זו, אותה ניסו להצדיק בצורה לא מספיקה, לא מעמיקה ולא רצינית, תוך אי התעמקות ואף זלזול בנושא הקבלה והשלכה מכך על התובע, ללא מתן תגובה הולמת לתובע, ללא העלאת אנשים שידברו בשבחו, תוך שימוש מופרז ולא מאוזן בכוח הרב של המדיה הטלוויזיונית ותוך אי דיוקים מצד הנתבעים".

ת.א. 179364/02 ד"ר רמי שקלים ואח' נ' אמנון לוי ואח'

תאריך:  06/09/2004   |   עודכן:  07/09/2004
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"סימני נפט" מעודדים שכמותם לא נראו שנים במשק האנרגיה ובשוק ההון בישראלי: חברת לפידות דיווחה בסוף השבוע על גילוי באר נפט חדשה, ממנה ניתן להפיק נפט בכמויות מסחריות. בקידוח נפט שהשלימה לאחרונה חברת הקידוחים לפידות באיזור שדות הנפט בחלץ, התגלו כ-750 אלף חביות נפט בשווי כולל של כ-25 מיליון דולר.
06/09/2004  |  אורלי ממן  |   חדשות
60 פרי הרבעה, בני 16-14 חודשים, שעברו גמילה בשטחי המרעה, יימכרו ב-13 בספטמבר 2004 במכירה הפומבית השנתית לפרי הרבעה מגזע סימנטל וסימפורד. המכירה המקצועית מיועדת לבוקרים ומנוהלת על-ידי אמב"ל - ארגון מגדלי הבקר לבשר במרעה.
06/09/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
הרפורמה המדוברת עליה הכריז יואב להמן, המפקח על הבנקים, לפני כשנה, נראית כשלב היישום הבא בפעילות אגף הפיקוח על הבנקים. זאת, לאחר התערבות הפיקוח בנושא העמלות אותן גובים הבנקים מלקוחות והצעת החוק בנושא זה שהונחה בכנסת בשבוע שעבר.
06/09/2004  |  אורלי ממן  |   חדשות
היחידה לאיתור נעדרים באגף כוח האדם בצה"ל, איתרה את מקום קבורתם של שניים מנעדרי צה"ל שנפלו במלחמת העצמאות.
06/09/2004  |  ענבל אביב  |   חדשות
הערב (ב', 6.9.04) ייערך טקס האוסקר של ענף הבנייה, בתאטרון גבעתיים, בהשתתפות כל המי ומי של ענף הבנייה, ובהשתתפות שר האוצר, בנימין נתניהו, שרת השיכון, ציפי ליבני, ח"כ דניאל בנלולו, יו"ר השדולה למען ענף הבנייה בכנסת ונשיא התאחדות הקבלנים, סם אולפינר.
06/09/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההחלטה לתקוף את צרפת; קרב קאנאי של חניבעל כמודל; הגנרל הנאצי-יהודי פון מנשטיין-לוינסקי; היטלר כאסטרטג מעולה; מקריות ומזל שהולידו את אחד המבצעים הצבאיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה; הס...
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
דן מרגלית
דן מרגלית
במשפחתי קיימת מחלוקת. יש השואפים לראות את היריבה משחקת בימי שישי במגרשים שלעתים יש בהם יותר חול מאשר דשא, ויש האומרים כי מוטב ששחקני הפועל יישארו בליגה הגבוהה עימנו, וכך נזכה בכל ע...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il