הצוות לבחינת חוק התיאומים בשל אינפלציה ומנגנוני ההצמדה בפקודת מס הכנסה, בראשות המשנה לממונה על הכנסות המדינה, רו"ח פרידה ישראלי, הגיש את המלצותיו למנכ"ל משרד האוצר, ד"ר יוסי בכר.
הצוות קבע שהמשך הפעלת מנגנוני ההצמדה הקיימים בפקודת מס הכנסה ובחוק התיאומים, הן בתקופה של עליית המדד והן בתקופה של ירידתו, מבטיחים ניטרליות במיסוי ומניעת מיסוי יתר או חסר.
עוד קבע הצוות, שהחוק הקיים הוטמע היטב במשך השנים ועלות הפעלתו זניחה, בעוד שביטול החוק כרוך בעלויות ובמורכבות תפעולית. מסקנת הצוות היא שטרם הגיעה העת לבטל את חוק התיאומים בשל אינפלציה.
מנכ"ל האוצר, ד"ר יוסי בכר, קיבל את המלצות הצוות וקבע כי בשלב זה לא יבוטלו חוק התיאומים ומערכות ההצמדה שבדיני המס.
רקע
עקב הירידה שחלה באינפלציה בשנים האחרונות, והשינוי השלילי במדד 2003 בפרט, מינה בכר צוות שהתבקש לגבש המלצות בנושא המשך הפעלת חוק מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה), התשמ"ה-1985, ובנושא יישום מנגנוני תיאום למדד שבפקודת מס הכנסה ובחוק התיאומים בתקופות של ירידה במדד.
הצוות כלל נציגים ממנהל הכנסות המדינה, רשות המיסים בישראל ואגף כלכלה ומחקר במשרד האוצר.
הצוות המליץ שלא לבטל בשלב זה את חוק התיאומים בשל אינפלציה, שמטרתו לנטרל את השפעת האינפלציה בחישוב ההכנסה החייבת במס.
הצוות סבור כי למרות שיעורי האינפלציה הנמוכים בשנים האחרונות, קיימות עדיין תנודות מחירים לאורך זמן. לפיכך, בתנאים המיוחדים בהם פועלים מערכת המס והמשק הישראלי - יש עדיין מקום למנגנונים לניטרול האינפלציה.
בנוסף, הצוות מצא כי עלות יישום הוראות חוק התיאומים, הן למגזר הפרטי והן לרשות המיסים, הינה שולית ביותר, החוק הוטמע היטב, המשך הפעלתו הינו פשוט ואין כמעט בעיות שומה הנוגעות להוראותיו.
"מכיוון שכך, סוגיית ביטולו של החוק אינה זהה לשאלת נחיצות חקיקתו אילולא היה קיים. ביטול הוראות החוק יהיה כרוך בהיערכות מורכבת, ובצורך להתייחס לכלל מנגנוני ההצמדה שבפקודת מס הכנסה (שהינם רבים ביותר).
הצוות בחן את השיקולים שהביאו לביטול הדיווח החשבונאי המותאם לאינפלציה, והמעבר לדיווח נומינלי מתחילת שנת 2004, ומצא כי שיקולים אלה אינם מכריעים ככל שמדובר במדיניות מיסים.
"מכיוון שלכל שינוי אינפלציוני יש השפעה על סכומי ההכנסה של הפירמה - עדיף לבצע את ההתאמות הראויות מאשר להימנע מהן. זאת מכיוון שההשפעה המצטברת של האינפלציה, בשילוב עם מערכת מס נומינלית גורמת לעיוותים ניכרים ביותר", ממליץ הצוות.
עדכון שלילי
בנוגע לשיטות ההצמדה בחוקי המס, ממליץ הצוות להפעיל את מנגנוני ההצמדה שבפקודת מס הכנסה ובחוק התיאומים - גם במצבים של ירידת מדד ("עדכון שלילי").
בפקודת מס הכנסה יש סעיפים רבים בהם משולבות הוראות שיש בהן התייחסות לשיעור עליית המדד או למיסוי לפי בסיס ריאלי. דוגמאות להוראות אלה הינן: סעיפים הקשורים למיסוי היחיד (מדרגות מס, נקודות זיכוי, פטורים), לגבייה ולהחזרי מס, לקנסות, לרווחי הון ולהכנסה רעיונית מהלוואות בתנאים מועדפים.
עדכון מדרגות המס ונקודות הזיכוי באופן שנתי, ייערך גם כאשר יש ירידה במדד. התאמות אלה משקפות מיסוי לפי "כוח קנייה", ושמירה על ההכנסה הריאלית, שכן עידכון שלילי מהווה התאמה לעידכון חיובי שנעשה לפניו.
לגבי גביית חובות או החזרי מס ממליץ הצוות כי יש לתאם את סכומי החוב או ההחזר (הנושאים 4% ריבית בנוסף להצמדה) גם כלפי מטה בעת ירידת מדד, ובלבד שייקבע כי סכום החוב או ההחזר לא יפחת מסכום הקרן.
עם חברי הצוות נמנו: רו"ח פרידה ישראלי, המשנה לממונה על הכנסות המדינה - ראש הצוות, ד"ר מיכאל שראל - ראש אגף כלכלה ומחקר, עו"ד משה מזרחי - היועץ המשפטי רשות המיסים בישראל, עו"ד טליה דולן - היועצת המשפטית הכנסות המדינה, רו"ח רבקה לפינר - מנהלת תחום תכנון ומדיניות, רשות המיסים בישראל, רו"ח ארז עיני - מפקח ארצי מחלקה מקצועית,רשות המיסים בישראל, עו"ד אופיר לוי (רו"ח)- הכנסות המדינה.