|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

פיגוע קשה של הפת''ח והחמאס:

5 חיילים נהרגו בפיצוץ מנהרת-תופת <br>מתחת למעבר הגבול ברפיח

6 חיילים נוספים נפצעו, שניים מהם קשה, כולם מגדוד הסיור הבדואי; המנהרה פוצצה מתחת למוצב הסמוך לעמדת הבידוק של מעבר רפיח, ולאחר מכן ניסו שני מחבלים לחדור למוצב; אש נורתה גם על כוחות החילוץ; החמאס מבטיח: נמשיך בהתקפות; הפת"ח: במנהרה היו 1.5 טון חומר נפץ; גילויי שמחה בעזה; חיל האוויר תקף בעזה מחסני אמל"ח של החמאס
12/12/2004  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: נועם שרביט  |  

אחד החיילים הפצועים מפונה ממקום הפיגוע [צילום: AP]

חיילים בסריקות אחר החייל הנעדר [צילום: AP]

1.5 טון חומר נפץ. דובר מטעם ניצי הפת"ח [צילום מערוץ 1]

חמושים פלשתינים צוהלים ברחובות עזה [צילום: AP]

דוברים של החמאס וניצי הפת"ח [צילום: AP]

נועם שרביט
חייל נהרג ו-5 נפצעו בפיגוע משולב בגוש קטיף

מירב לוי
2 חיילי צה"ל נפצעו בפיצוץ מנהרה ברפיח ובחילופי אש בשכם

נועם שרביט
החמאס ניסה לפוצץ מוצב ליד רפיח באמצעות מנהרת-תופת ומטען במשקל 500 ק"ג!

פיגוע קשה מאוד של הפת"ח והחמאס ברפיח: 5 חיילי צה"ל נהרגו ו-6 אחרים נפצעו בפיצוץ עז שאירע סמוך לשעה 17:30 (יום א', 12.12.04) במנהרת-תופת בפאתי העיר רפיח, בקצהו הדרומי של ציר פילדלפי.

בפיגוע נפצעו גם שישה חיילים, בהם שניים במצב קשה, שלושה במצב בינוני ואחד במצב קל. אחד החיילים היה קבור במשך שעות מתחת להריסות, עד שלבסוף חולץ על-ידי כוחות ההצלה, ללא רוח חיים. החיילים כולם שייכים לגדוד הסיור הבדואי (גדס"ר). הודעה נמסרה למשפחותיהם.

במהלך שעות הלילה הותרו לפרסום שמות ארבעה מבין חמשת ההרוגים:

סמל סעיד גהגא, בן 19, תושב ערערה. הלווייתו תיערך בשעה 14:30 ביישובו.
סמל אדהם שחאדה, בן 19 מהכפר טורעאן שבגליל.
סמל עארף אזברגה, בן 19, תושב כסייפה.
סמל טארק אל-ז'יאדנה, בן 20, תושב רהט.

משפחתו של החייל החמישי, בן 23 מאזור הצפון, ביקשה שלא לפרסם את שמו, אף שהשם כבר פורסם בעיתונות.

במהלך הלילה תקף חיל האוויר שני מבנים של החמאס ברצועת עזה [ראו בהמשך].

מנהרה עמוסה בחומרי נפץ

כבר עתה ברור, כי המנהרה היתה עמוסה בחומרי נפץ. היא התפוצצה מתחת למוצב צה"ל הצמוד לעמדת הבידוק JVT של מעבר הגבול ברפיח. מדובר במוצב שנועד לאבטח את מינהלת התיאום והקישור של צה"ל לכוחות זרים בגבול מצרים. כתוצאה מהפיצוץ, קרס המוצב שליד המעבר וכל 11 החיילים שהיו בו נפגעו.

מייד לאחר פיצוץ המנהרה, ירו המחבלים הפלשתינים כמה פצצות מרגמה וטילים נגד טנקים וכן אש מנשק קל. במקביל, הסתערו שני מחבלים על המוצב והחלו חילופי אש עם החיילים, שכנראה כמה מהם נפגעו גם בתקרית זו. גם במהלך החילוץ התנהלו חילופי אש כבדים, שכללו ירי צלפים והפעלת מטען חבלה לעבר נגמ"חון צבאי.

אחד המחבלים נהרג והמחבל השני נמלט. בחמאס טוענים, כי בזמן שנמלט הוא ניסה לחטוף את אחד החיילים שנפצעו, אך לא הצליח. לפי אחד הדיווחים, הוא אף נראה נמלט מהמקום עם מקלע. גם במסיבת עיתונאים מאולתרת שקיים החמאס הערב נאמר, כי "לוחמינו השתלטו על מאג 250 מ"מ והביאו אותו עימם". לאחר כמה שעות, חוסל גם המחבל השני בציר פילדלפי.

אל-ג'זירה: 2 מחבלים מתאבדים פוצצו עצמם במנהרה

תחקיר ראשוני שערך צה"ל טרם איתר את הגורם לפיצוץ המנהרה. על-פי דיווח של רשת הטלוויזיה הקטרית אל-ג'זירה, שני מחבלים מתאבדים הם שגרמו לפיצוץ המנהרה, לאחר שפוצצו עצמם בתוכה.

כאמור, 5 חיילים נהרגו ו-6 אחרים נפצעו בפיגוע בדרגות שונות. למקום הוזעקו כוחות צבא רבים וכמה מסוקים של חיל האוויר. מאוחר יותר, הוזעקה למקום יחידת החילוץ של פיקוד העורף, כדי לסייע בחיפושים אחר אחד החיילים שהקשר עימו נותק. כעבור כמה שעות, נמצא כאמור החייל, כשהוא ללא רוח חיים.

בלילה: חיל האוויר תקף מחסנים של החמאס

סמוך לשעה 1:00 בלילה, תקף חיל האוויר שני מבנים ברצועת עזה, ששימשו את החמאס לייצור חומרי נפץ שונים, מטעני חבלה ורקטות קסאם.

מצה"ל נמסר, כי מטרות התקיפה היוו חלק ממערך יצור אמצעי הלחימה ברצועת עזה, וכי צה"ל נחוש להמשיך ולפעול כנגד כל גורם המבצע טרור או תומך בו ולהגן על תושבי מדינת ישראל.

תהלוכות שמחה בעזה

שעה קלה לאחר הפיגוע, עת הגיעו הידיעות על תוצאותיו הקשות לרחובות עזה, יצאו אלפי פלשתינים לרחובות וקראו קריאות שמחה. ההמון המשולהב אף קרא "הידד לניצי הפת"ח".

מעבר רפיח המשותף משמש כנקודת בידוק הומניטרית לפלשתינים המעוניינים לחצות את הגבול מרפיח הפלשתינית לרפיח המצרית. במקום נבדקות תעודות הזהות של הפלשתינים וכן מתבצע מעבר סחורות. העמדה, שהוקמה בעיצומה של אופוריית הסכם אוסלו לפני כ-9 שנים, מופעלת במשותף על-ידי צה"ל והפלשתינים. בזמן הפיגוע, המסוף היה סגור למעבר פלשתינים.

נקמה על "רצח ערפאת"

רשת הטלוויזיה אל-ג'זירה דיווחה, כי הזרוע הצבאית של החמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, ותנועת 'ניצי הפת"ח' פרסמו הודעה משותפת בה נטלו אחריות לפיצוץ במסוף רפיח, כנקמה על "רצח ערפאת".

דובר מטעם 'ניצי הפת"ח' בשם אבו מאג'ד אמר, כי אורך המנהרה שהתפוצצה הוא כ-800 מטרים, והיא נחפרה במשך 4 חודשים. לדבריו, המנהרה מולאה ב-1.5 טון חומר נפץ, ולאחר פיצוצה ירו ה"לוחמים" אש מרגמות ונשק קל.

אבו מאג'ד הוסיף, כי "הפעולה הזו היא פעולה איכותית שהיכתה בעומק הציוני, שכן זו פגיעה לא רק במוצב המבוצר ביותר, אלא גם ב'מעבר העושק', מעבר הגבול של רפיח.

בחמאס טענו היום, כי גוף ששמו "היחידה ללוחמה בטרור של הזרוע הצבאית" של הארגון אחראי לפיגוע. הם ציינו, כי כמו בפעמים קודמות, גם הפעם האירוע כולו תועד בוידאו.

עוד יום שגרתי של מרגמות וקסאמים

למרות שצה"ל פרוש בעמדות השולטות על מרחבי השיגור של פצצות המרגמה ורקטות הקסאם מחאן יונס, המשיכו המחבלים גם היום בירי, שכלל 17 פצצות מכל הסוגים, שרק בדרך נס לא גרמו לנפגעים. בצה"ל טוענים, כי לפחות חלק מהפצצות נורה מצפון חאן יונס ולא מהאזור בו מצויים כוחות צה"ל, במערבה.

בליל אמש נפלו 2 פצצות מרגמה בתוך היישוב נצרים בגוש קטיף. בבוקר פגעה רקטת קסאם במועדון הנוער ביישוב ניסנית שבצפון גוש קטיף, וגרמה לו נזק רב. התקרית אירעה זמן קצר לפני שהמועדון אמור היה להיות מלא בבני נוער. במקביל, נחתו 3 רקטות נוספות בבסיס צה"ל הסמוך ובשטח פתוח ליד היישוב.

רקטת קסאם פגעה גם ברכב חונה בקיבוץ נתיב העשרה וגרמה לנזק. מטח של 5 פצצות מרגמה נחת בתוך היישוב נצר חזני ולא גרם לנפגעים. טיל נגד טנקים נורה לעבר כוח צה"ל בגבול מצרים, ליד רפיח. לא היו נפגעים. הערב נפלה פצצת מרגמה בתוך בסיס צה"ל הסמוך ליישוב נווה דקלים שבגוש קטיף. מעט לפני כן, ירו המחבלים מטח של 3 פצצות מרגמה לעבר היישוב כפר דרום, שפגע בתחנת האוטובוס של היישוב, שרק במזל היתה ריקה מאדם.

הרמטכ"ל אמר היום, כי החמאס הפסיק עם ירי הקסאמים וכי מי שיורה אותם כעת הוא ועדות ההתנגדות של הפת"ח.

מעבר רפיח נסגר בקיץ בשל התרעות על מנהרה

בתוך כך, אלוף פיקוד הדרום, דן הראל, העניק היום צל"ש להוריו של סרן אביב חקאני ז"ל, בן 23 מאשדוד, שהיה קצין המנהרות של החטיבה הדרומית באוגדת עזה, אשר נהרג בפיצוץ הנגמ"ש השני בציר פילדלפי בחודש מאי השנה.

רק לפני כמה ימים פוצץ החמאס מנהרת תופת דומה סמוך למעבר קרני. נזכיר, כי בחודש אוגוסט השנה סגר צה"ל את מעבר רפיח למשך כחודש בשל התרעות שהתקבלו על מנהרה הנחפרת מתחתיו. בסופו של דבר, המעבר נפתח לאחר שחפירות שנערכו באזור לא העלו דבר. כעת נראה, כי המעבר ייסגר שוב לזמן לא מבוטל.

עם זאת, במערכת הביטחון מעריכים כי הדרג המדיני לא יאשר מהלך צבאי גדול בעקבות שורת הפיגועים האחרונים ברצועת עזה - של המנהרות ושל ירי המרגמות שגבו לאחרונה נפגעים רבים.

המנהרות הפכו כלי עיקרי לפגיעה בחיילים

במערכת הביטחון מדברים לאחרונה על-כך, שבמשך שנים היוו המנהרות רק צינור עיקרי להברחת אמצעי לחימה ממצרים לרצועת עזה, אולם בשנתיים האחרונות הם הפכו לכלי חשוב בפגיעה בחיילי צה"ל.

זה החל עוד בחודש ספטמבר 2001, כאשר הפלשתינים תקפו את מוצב טרמיט שליד רפיח, באמצעות התקפה משולבת של מטעני חבלה גדולים שהוטמנו במנהרת-תופת, ברימוני-יד ובירי מנשק קל. כמה חיילים נפצעו אז והמוצב נהרס כליל עד שהוקם מחדש, כשהוא ממוגן בצורה מאסיבית יותר.

לפני שנה בדיוק ניסה החמאס לפוצץ את מוצב חרדון הסמוך לטרמיט, באמצעות מנהרת תופת בה הוטמנו שני מטעני חבלה, כאשר אחד מהם במשקל 500 ק"ג. בחודש יוני השנה, פוצצו המחבלים את מוצב "אורחן גוש קטיף", לאחר שחפרו מתחתיו מנהרת תופת. בפיגוע נהרג סמ"ר רועי ניסים ז"ל ונפצעו 5 חיילים אחרים.

בצה"ל חוששים שארגוני הטרור החלו לחפור את מנהרות התופת גם ביתר חלקי הרצועה. בשבוע שעבר פוצצה מנהרה שהובילה מצפון הרצועה לעבר קיבוץ נחל עוז. סמ"ר נדב קודינסקי ז"ל נהרג ו-4 לוחמי גולני נפצעו.

סוכל פיגוע בעורף ישראל

הערב הותר לפרסום, כי כוח של הצנחנים חשף היום במחסום חווארה, הסמוך לשכם, חגורת נפץ במשקל 7 ק"ג שהוסתרה בתוך תיק שהוסלק בדופן כפולה של ארון, שנמצא על משאית פלשתינית שהובילה רהיטים.

ככל הנראה, החגורה יועדה לביצוע פיגוע בעורף ישראל. הנהג ונוסע נוסף נעצרו והועברו לחקירת השב"כ.

תאריך:  12/12/2004   |   עודכן:  13/12/2004
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השר לביטחון פנים, גדעון עזרא, העניק (יום א', 12.12.04) לשני קצינים ממשטרת ישראל ושב"ס את הפרס השנתי למחקר ופיתוח.
12/12/2004  |  מירב לוי  |   חדשות
חגיגות החנוכה הגיעו היום (א', 12.12.04) גם אל הבורסה לניירות ערך בתל-אביב. הפעם - בשל ממשלת האחדות שצפויה לקום בימים הקרובים וההסכם הקיבוצי החדש שנחתם בסוף השבוע בין ההסתדרות לאוצר.
12/12/2004  |  אלונה קורן  |   חדשות
הממשלה אישרה היום (א', 12.12.04) את הצעת ראש הממשלה, להקים מנהלה בין משרדית שתפעל בתחום אכיפת דיני המקרקעין לרבות: בנייה ללא אישור, פלישות למקרקעי ציבור וכריה וחציבה ללא היתר.
12/12/2004  |  מיכאל דבורין  |   חדשות
61% מן הישראלים ו-53% מן הפלשתינים מאמינים כי מותו של ערפאת מגדיל את הסיכויים להשגת הסדר פוליטי בין הצדדים. 62% בציבור הישראלי ו-52% בקרב הפלשתינים מאמינים כי ניתן כעת להגיע להסדר פשרה עם המנהיגות הנוכחית בצד השני.
12/12/2004  |  מירב לוי  |   חדשות
שירות הביטחון הכללי ויחידת הגדעונים של משטרת ירושלים חשפו חוליית טרור פלשתינית במזרח-ירושלים אשר גוייסה על-ידי חמאס-רמאללה ומעורבת במישרין בביצוע הפיגועים בקפה הלל בספטמבר אשתקד ובתחנת האוטובוס בדרום ת"א ביולי השנה. כך הותר היום (א', 12.12.04) לפרסום.
12/12/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
כניסה לרפיח תביא להרס מוחלט של יחסינו עם מדינות העולם ועם מדינות ערביות שאיתן יש לנו יחסי שלום, ויהיו לכך השלכות קשות מאוד. כניסה לרפיח גם לא תשאיר אף לא חטוף אחד בחיים, ויהיו הרבה...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il