|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

לפחות 27,000 הרוגים; 30 אלף נעדרים באיי אנדמן

משלחות סיוע רפואי וחילוץ יוצאות מישראל למזרח

מדענים: מערכת התראה היתה ממזערת את הנזק; מספר הקורבנות עולה במאות משעה לשעה; מיליוני בני אדם נותרו מחוסרי קורת גג; צוותי ההצלה נאלצים גם למנוע את הביזה; מאות ישראלים עדיין לא יצרו קשר; חשש מרעשי משנה וגלי צונאמי נוספים בחלק מהאזורים
27/12/2004  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   מכת הצונאמי   |   תגובות







   יפעת גדות ואיי.פי.
לפחות 14,000 הרוגים ברעידת האדמה והשטפונות

   נועם שרביט
משרד החוץ: יצרנו קשר עם כ-700 ישראלים

   יפעת גדות, הדר פרבר
האם אפשר היה למנוע את האסון

שר הבריאות, דני נוה, הנחה את מנכ"ל משרדו למנות משלחת סיוע רפואית שתצא עוד הלילה לתאילנד. המשלחת תצא בסביבות השעה 22:00 מנתב"ג. בראש המשלחת יעמוד ד"ר בועז לב, המשנה למנכ"ל המשרד. המשלחת תורכב מ-5 רופאים ו-4 אחיות ממספר בתי חולים בארץ: איכילוב, העמק, בילינסון וקפלן. כמו-כן, הנחה השר נוה לשלוח תרופות ואנטיביוטיקה לסרי לנקה ולתאילנד.

בעקבות הוראתו של שר הביטחון, שאול מופז, יוצאת משלחת צבאית המונה כ-150 אנשים מפיקוד העורף ומחיל הרפואה. בראש המשלחת של פיקוד העורף עומד ראש המטה, תת-אלוף אברהם בן-דוד, והיא כוללת צוות מיחידת החילוץ של הפיקוד.

עם המשלחת הרפואית, בראשותו של אלוף-משנה ד"ר נחמן אש, נמנים כ-50 רופאים, אחיות, פרמדיקים, חובשים ועוד. המשלחת תקים בעיר קולומבו בית-חולים שדה.

היום שאחרי - ומימדי האסון מבהילים. באסיה סופרים את הקורבנות והדיווחים מדברים על לפחות 27,000 בני אדם הרוגים בכל דרום אסיה ועד סומליה, שלחופיה המזרחיים של אפריקה. מיליוני בני אדם נותרו חסרי קורת גג. רוב הקורבנות נהרגו כתוצאה מגלי הצונאמי העצומים שהתרסקו לחופים לאחר רעידת האדמה בעוצמה של 9 בסולם ריכטר שהיכתה את אינדונזיה, בעקבותיה זעזועים משניים בכל האזור.

שלטונות הודו דיווחו, כי לפחות 30,000 בני אדם עדיין נעדרים באיי אנדמן, קבוצת איים ממזרח למדינה. במקביל דיווח משרד החוץ כי קבוצה של 90 ישראלים אותרה באי.

אומדן הקורבנות:

סרי לנקה: לפחות 12,029 בני אדם נהרגו, מהם 10,038 הרוגים באזורים שבשליטת הממשלה ולפחות 1,500 בני אדם בשטח שבשליטת המורדים.
אינדונזיה: לפחות 4,991 הרוגים.
הודו: לפחות 4,000 הרוגים.
תאילנד: לפחות 918 הרוגים.
מלזיה: לפחות 52 הרוגים.
האיים המלדיביים: לפחות 43 הרוגים.
איי מיאנמאר: לפחות 34 הרוגים.
סומליה: כמה מאות.
בנגלדש: לפחות 2 הרוגים.

בנוסף, דווח על קורבנות ממדינות זרות אשר שהו במדינות פגועות האסון:

בריטניה - לפחות 11 הרוגים, איטליה - לפחות 11 הרוגים, צרפת - לפחות 3 הרוגים, ארה"ב - לפחות 8 הרוגים, פינלנד - לפחות הרוג אחד ו-20 נעדרים, ניו זילנד - לפחות הרוג אחד ו-180 נעדרים, שוודיה - לפחות תשעה הרוגים ומעל מאה נעדרים, נורבגיה - לפחות 13 הרוגים. בנוסף, דווח כי ישנם הרוגים ונפגעים ממדינות נוספות, אך לא הועברו דיווחים על אנשים בעלי אזרחות ישראלית.

גל צונאמי נוסף יכה בסרי לנקה בשעות הקרובות, כך על-פי דיווח השירות הגאולוגי במדינה. האו"ם מזהיר הבוקר מפני מגיפות שעלולות לפרוץ בעקבות האסון.

לפחות 28 אזרחים ישראלים נפצעו קל ברעידת האדמה וגלי הצונאמי שבאו בעקבותיה באי פוקט שבתאילנד, על-פי נתונים שנמסרו מחדר המצב של משרד החוץ בירושלים. עד כה לא ידוע על הרוגים ישראלים באסון, אולם בחדר המצב עדיין ממתינים לשמוע מעשרות ישראלים המטיילים באזורי דרום אסיה שעדיין לא יצרו קשר עם הבית. נכון לשעות הבוקר (ב') נרשמו על-ידי משרד החוץ שמותיהם של 165 ישראלים שעדיין מנסים לברר מה עלה בגורלם.

קוברים את הילדים

לאחר שזוג הורים הודים הניחו את גופת בתם בבור עמוק, הדף דחפור ערימת חול לעבר הקבר והילדה הקטנה נעלמה מעינהם לנצח. אז נתבקשו לזזו הצידה מהדרך כדי לפנות את המקום לאחרים שהגיעו לקבור את יקיריהם ללא כל סיכוי לטקס קבורה פרטי.

המראה הזה שחוזר על עצמו עשרות פעמים, הורים אבלים, עם עיניים אדומות, קיימו טקסי קבורה המוניים ללמעלה מ-150 ילדים שנהרגו מהגל הקטלני שהיכה בחוף הדרום מזרחי של הודו.

אסון הצונאמי אשר נגרם כתוצאה מרעידת האדמה, הכה אתמול בדרום אסיה גרם למותם של 23,700 בני אדם לפחות ועדויות המבוססות ברובן על עדי ראייה מספרות כי רבים מהקורבנות היו ילדים. סוכנות הידיעות AP דיווחה, כי במספר מקומות נראו הלוויות רבות לילדים ובני נוער, שכפי הנראה לא הצליחו להתמודד עם זעמו של הים.

במלזיה, ילדים נערים ונערות מהווים שליש מ-52 ההרוגים. רבים מהם מתו במהלך פיקניקים משפחתיים שערכו בחוף. רוזיטה וואן, בת 30, סיפרה כי התבוננה בזוועה כשהגלים נשאו עימם את בנה בן החמש, מוחמד אדם עזיז, כששחה ליד החוף באי פננג שבמלזיה. "יכולתי רק להתבונן בחוסר ישע כששמעתי את בני זועק לעברי לעזרה", סיפרה בבכי לכתבים. "ואז הוא כבר היה מתחת למים ולא ראיתי אותו שוב".

מלזיה: כוחות הצלה סורקים את אזורי הנופש שלחופי מלזיה וערי החוף היום (יום ב', 27.12.04), כשהם מחפשים אחר יותר מ-100 נופשים, דייגים וכפריים מקומיים, הנעדרים לאחר שהגלים העצומים שהגיעו בעקבות רעידת האדמה הרגו לפחות 48 בני אדם ופצעו למעלמה מ-220 אחרים.

אלפי בני אדם בצפון מערב המדינה פונו מאזורי החוף, השקטים ושלווים בדרך כלל, שהוכו על-ידי השטפונות, כשהרשויות מביעות את חששן מגלי צונאמי נוספים. "אני מתפלל שלא יהיה עוד 'סיבוב' של גלים נוראים", אמר ראש הממשלה, עבדוללה אחמד בדאווי, בראיון טלוויזיוני אמש.

קורבנות רבים טבעו בעודם שוחים, צוללים או מחליקים על מגלשים ביום ראשון אחר הצהריים ליד החופים הומי האדם לאחר שנסחפו על-ידי גלים בגובה חמישה מטרים, שנגרמו מרעידת האדמה, בעוצמה של 9 בסולם ריכטר, שפגעה באי סומטרה שבאינדונזיה.

המשטרה הודיעה אתמול כי הקורבנות כוללים לפחות שני זרים, אך שמות הקורבנות ברשימה שפורסמה היום היו כולם מלזיים, רבים מהם היו בנופשות סוף שבוע באיי הנופש פננג ואזורים חופיים אחרים. לא היה הסבר מיידי לסתירות. למעלה מ-100 בני אדם עדיין נעדרים בפננג.

כ-1,000 בתים נהרסו כשהגלים געשו והציפו את כפרי הדייגים באזור. ההרס היכה במדינה שבשל מיקומה הגאוגרפי לא חוותה קודם לכן רעידות אדמה, צונאמי, וולקנו או אסונות טבע אחרים שפגעו לעיתים תכופות בשכנותיה האסיאניות האחרות.

"מעולם לא ראיתי גל גדול כל כך בכל 44 שנות חיי", סיפר שואיב איסה, ששט על נהר בפננג כשהמים הגועשים סחפו אותו ואת סירתו כמעט שלושה קילומרטים.

ואכן מומחים הגדירו אתמול את רעידת האדמה כקשה ביותר ב-40 השנים האחרונות, וכחמישית בעוצמתה מאז שנת 1900.

סרי לנקה: מספר הקורבנות שגבו הגלים העצומים שהיכו את חופי סרי לנקה הגיע למספר המזעזע של 6,000 בני אדם לפחות היום, כשאלפי חיילים עדיין מחפשים אחר גופות, יום לאחר האסון. הרשוית הודיעו כי הם מתמודדים כעת עם בעיה חדשה - ביזה.

דובר צבא סרי לנקה, דאייה רטניאקה, אמר היום כי 4,590 גופות נתגלו באזורים באי הנמצאים תחת פיקוח הממשלה, מעלים את הנתונים הרשמיים ביותר מ-1,500 מהיום הקודם. 1,500 גופות נוספות נתגלו בשטח שבשליטת המורדים, מה שמביא את מספר הקורבנות בסרי לנקה כעת ל-6,090. "מספר הקורבנות עולה", אמר רטניאקה. "אנו מוצאים גופות נוספות".

בין ההרוגים 40 תיירים זרים, חלקם מיפן, כך מסר ראש משרד התיירות בסרי לנקה. שגרירות יפן בקולומבו סירבה להגיב על מספר היפנים הנמצאים בין הקורבנות, ומסרה כי גורמים רשמיים בשגרירות עדיין עסוקים מדי.

מיליון בני אדם בסרי לנקה נעקרו מבתיהם בעקבות השטפונות המסיביים שנגרמו כתוצאה מרעידת האדמה, החזקה ביותר ב-40 השנים האחרונות. למעלה מ-13,000 בני אדם נהרגו בכל אסיה.

מסוקים רבים ו-25,000 חיילים מגיעים היום לאזורי החוף של סרי לנקה כשהם מביאים עימם אספקה ומרתיעים את הבוזזים. המסוקים מנחיתים צוותי הצלה ורפואה לאזורים שלא ניתן להגיע אליהם דרך הקרקע, בעוד חיילים פועלים לשמור על הסדר ולסייע לכוחות ההצלה. "זהו אסון לאומי והצבא מגיב", אמר רטניאקה. "הם עוזרים לרשויות המקומיות בכל מה שהם יכולים".

תאילנד: מרכז האסונות הממשלתי דיווח כי מספר תיירים היו בין אלו שנהרגו בתאילנד. למעלה מ-7,400 בני אדם נפצעו באזורי הנופש שבדרום תאילנד. אזורי תיירות כמו פוקט בתאילנד נפגעו באורח קשה ביותר.

אחד מעדי הראייה סיפר כי חברו ניסה להגן עליו אך כל מה שהוא זוכר הוא פחד נורא. הגלים לדבריו העלו אותם לגובה רב ואז שקעו.

צוותי הצלה עבדו כל הלילה כשהם מוצאים גופות ומחפשים אחר פצועים. לדבריהם חסרים רופאים, אחיות ועובדים. כוחות ההצלה הצליחו לארגן בשעות האחרונות טיסות נופסות, עובדי סיוע נוספים וכן כלבי הרחה שיוכלו לסייע גם הן בחיפוש נעדרים ופצועים.

הודו: שעות לאחר שרעידת האדמה הכתה באזור דרום הודו ביום ראשון מסתובבים עשרות הורים המומים כשהם מבינים את מה שהילדים שעימם עדיין לא: משפחות, בתים, סירות וצעצועים - כל מה שהיה שייך להם - נסחף ונעלם בתוך דקות ספורות.

שלטונות הודו מסרו, כי באיי אנדמאן נעדרים יותר מ-30,000 בני אדם ואלפים נוספים מתו במקום.

יותר מ-4,000 בני אדם נהרגו בהודו באסון הצונמי, כשרוב ההרוגים הם ממדינת טאמיל נאדו, כך הודיעה הממשלה. בהצהרה מטעם משרד הפנים נאמר כי המספר הרשמי של הגופות מגיע ל-4,000 בהם לפחות 2,375 נהרגו בטאמיל נאדו, בפונדיצ'רי נהרגו לפחות307 מתים. השאר נהרגו באנדרה פרדש, קרלה ואנדמאן ובאיי ניקובר.

קרוב ל-22,000 ניצולים מ-45 כפרי דייגים במחוז קודלורה מצאו מקלט בבניינים ממשלתיים, כלא מקומי ואולמות המשמשים בדרך כלל לקבלות פנים וחתונות. אלו שהיו ברי מזל קיבלו סדינים כדי לפרוס על הרצפה. אחרים ישנו על הבטון. מתנדבים הביאו מזון לאזור.

"אני צופה כי לפחות 2,000 בני אדם שנפצעו יבואו לקבלת טיפול. יש לנו מספיק תרופות", אמר מנהל בית החולים הממשלתי הכללי.

אינדונזיה: עשרות גופות מנופחות מושלכות ברחובות העיר בנדה אקה כשחיילים ומתנדבים מחפשים אחר ניצולים מרעידת האדמה והצונמי שגרמו למותם של 4,491 בני אדם באינדונזיה. בסוכנות הידיעות AP מדווחים כי באחד מפרברי העיר, קרובי משפחה מחפשים אחר יקירהם בין 500 הגופות השרועות תחת כיסויי פלסטיק, נרקבות בחום הטרופי. הממשלה הזהירה מפני הסכנה שבמחלות המתפשטות בעיר, בירת מחוז אקה.

"אנו מנסים לקבור את הגופות בקבורה הולמת אך ישנם כה רבים", אמר אחד הרופאים מהסוכנות הלאומית לטיפול באסונות. "אנו חוששים מפני התפשטות מהירה של כולירה ודיזינטריה". רעידת האדמה הרסה אתמול עשרות בניינים בבנדה אקה לפני שהגיעו הגלים העצומים שהפכו את רחובותיה לנהרות ושטפו עשורת בתים עימם. רשת התקשורת עדיין אינה פועלת במספר ערים באקה, שבחלקו הצפוני ביותר של האי סומרטה שסבל מההרס הרב ביותר בעקבות רעידת האדמה.

הגלים העצומים שנגרמו מרעידת האדמה הקטלנית התרסקו אל תוך רבים מאתרי גן העדן התיירותיים במדינות דרום מזרח אסיה. אזרח בריטי שהיה באזור הנופש 'White Sand' מת מהתקף לב, יתכן שלאחר שראה את הגל הענק המגיע לכיוונו. לאלו שהצליחו להנצל מהצונמי מדובר עדיין בסיוט.

האיים המלדיביים: גלים גבוהים הציפו את האיים המלדיביים, מאלצים את שדה התעופה הבינלאומי היחיד להסגר אתמול. למרות זאת, חלק מהתיירים היו בשדה התעופה כשהשטפונות החלו.

סומליה: מהמדינה האפריקנית המרוחקת יותר מ-4,500 ק"מ ממוקד הרעש נמסר כי כמה מאות בני אדם נהרגו כתוצאה מגלי הענק אשר היכו את חופי המדינה. שלטונות המדינה דיווחו כי מספר כפרים אשר ישבו על קו המים "נעלמו".

מספרי החירום לבירור פרטים:

חדר המצב בירושלים (24 שעות ביממה): 5303155 - 02
חפ"ק שגרירות ישראל בבנגקוק: 00-66-220-49200
חפ"ק שגרירות ישראל בניו-דלהי: 00-91-112-301-3238
בית החולים באנדמן, הודו 00-91-319-227-2102
משטרת אנדמן 00-91-319-223-2400

חברת התקשורת הבינלאומית 012 קווי זהב הודיעה כי תעמיד את שירותי חיפוש מספרי הטלפון של המרכזייה הבינלאומית שלה ללא תשלום, לכל המבקשים לברר מספרי טלפון של בתי מלון, בתי חולים, אכסניות, חברות תעופה וכד' בכל המדינות שנפגעו באסון. שירות חיפוש מספר בחו"ל בחינם, יינתן ללא תשלום עד סוף שבוע זה למתקשרים למרכזיה בטלפון 1822.

האם ניתן היה למנוע את האסון

מספר הקורבנות המזעזע באסיה, שנגרם מהצונמי המסיבי, יכל היה אולי להיות נמוך יותר באם הודו וסרי לנקה היו חלק ממערכת ההתראה הבינלאומית שתוכננה להזהיר קהילות לאורך החופים לגבי גלים קטלניים פוטנציאליים, כך טוענים מדענים.

לפחות 8,800 בני אדם בהודו וסרי לנקה היו בין ה-14,000 הקורבנות שנהרגו מהגלים העצומים שנגרמו מרעידת האדמה שהכתה בשעות המוקדמות של יום ראשון.

מערכת ההתראה מתוכננת להזהיר מדינות שגלים הרסניים עלולים לפגוע בקווי החוף שלהם בתוך שלוש עד 14 שעות. מדענים טוענים כי רשתות סיסמיות הקליטו את רעידת האדמה המסיבית ביום ראשון, אך ללא חיישני גלים באזור לא היתה דרך לקבוע את כיוון הצונמי.

הם ציינו כי תחנת גלים יחידה דרומית למוקד הרעש של רעידת האדמה רשמה פעילות צונמי בגובה של פחות מ-60 סנטימטרים שנעה לכוון דרום - לאוסטלריה.

הגלים היכו גם באזורי נופש לאורך החוף המערבי של חצי האי התאילנדי, גורמים למותם של מאות. למרות שתאילנד שייכת לרשת ההתראה הבינלאומית מצונמי, לחוף המערבי אין את החיישנים שיכלו לאתר את הגלים שהציפו את החופים.

מדינות העולם מציעות סיוע

כווית: הקבינט בכווית החליט אתמול (יום א', 26.12.04) כי המדינה תתרום 2 מיליון דולר כסיוע לקורבנות של רעידת האדמה שהכתה את אינדונזיה, הודו, סרי לנקה, האיים המלדביים ותאילנד. סגן ראש הממשלה, מוחמד שראר, הוא שהודיע על התרומה לאחר הישיבה השבועית של הקבינט.

ארצות הברית: ממשלת ארצות הברית מציעה את עזרתה למדינות אסיה שהוכו על-ידי רעידת האדמה ההרסנית והצונמי הקטלני. לפחות שלושה אמריקנים היו בין 14,000 הקורבנות. "ארצות הברית עומדת מוכנה להציע כל עזרה שתדרש למדינות שנפגעו ביותר", כך הודיע סגן מזכיר הבית הלבן אתמול.

דובר מזכיר המדינה, נואל קליי אמר כי גורמים רשמיים אמריקניים עובדים על דרכים ותוכניות לסיוע. "ארצות הברית תהיה אחראית ביותר", אמר כשהוא לא מוסיף פרטים נוספים לגבי התוכניות. לדבריו, לפחות שלושה אמריקנים נהרגו - שניים בסרי לנקה ואחד בתאילנד ומספר אמריקנים נוספים נפצעו. לא היו בידיו הפרטים לגבי ההרוגים והפצועים.

הנשיא ג'ורג' בוש הביע את תנחומיו על "האובדן הנורא של חיים ועל הסבל", בהצהרה של הבית הלבן. בוש היה בדרכו מוושינגטון לטקסס היכן שהחל את חופשת חג המולד בחוות קורפורד.

יפן, סין ורוסיה הן בין המדינות ששלחו צוותי מומחים לאזור.

רעידות אדמה

בשנים האחרונות היו כמה רעידות אדמה ידועות בטורקיה, הודו ובאירן בהן נהרגו אלפי אנשים.

רעידת אדמה באירן - 20,000 הרוגים

רעידת אדמה במרוקו - מאות הרוגים

תאריך:  27/12/2004   |   עודכן:  28/12/2004
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הלילה (יום א', 26.12.04) הותר לפרסום שמה של האישה שנרצחה בבוקר בדירתה בדקירות סכין, ברחוב אסא בשכונת המושבה היוונית במרכז ירושלים: ציונה ספיבק, בת 67.
26/12/2004  |  נועם שרביט  |   חדשות
"אלמגור" - ארגון נפגעי הטרור שיגר (א', 26.12.04) מכתב דחוף לנשיא המדינה, משה קצב, שר הביטחון, שאול מופז, ממלאת מקום שר המשפטים, ציפי לבני, ממלא מקום השר לביטחון פנים, גדעון עזרא, וליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בתביעה להחזיר את ההחלטה על שחרור האסירים הפלשתינים לוועדת השרים ולקיים בה דיון חוזר. המכתב מתפרסם לראשונה ב-Nfc.
26/12/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
בריטניה הקפיאה בסוף השבוע את נכסי "התנועה האיסלמית לרפורמה" (MIRA, "אל-איסלאח"), בראשות ד"ר סעד אל-פקיה, בחשד שקיימה קשרים עם ארגון אל-קאעידה. פקיה (47), אופוזיציונר סעודי גולה המתגורר בלונדון, והתנועה בראשה הוא עומד, הצליחו להתחמק מידי השלטונות הבריטיים קרוב ל-10 שנים. הוא כמובן מכחיש ("הארגון מעולם לא היה מעורב בפעילות אלימה"), אך הטבעת סביבו מתהדקת.
26/12/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
החל ממחר נכנסת לתוקפה החלטת ועדת האתיקה של הכנסת, לפיה תישלל מחבר הכנסת עיסאם מח'ול רשות הדיבור במליאה ובוועדות הכנסת למשך 10 ימים.
26/12/2004  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
משרד הרישוי בתל אביב, שהיה ממוקם עד כה בגני התערוכה שבצפון העיר, נסגר היום (א', 26.12.04) לציבור עד ליום ג' השבוע, אז ייפתח במיקומו החדש: קניון "דיזיין סנטר" בבני ברק (סמוך לקניון איילון).
26/12/2004  |  נועם שרביט  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il