בימים אלה רואה אור בהוצאת יסוד ספר ראשון בסידרת ספרים העוסקת בתהליכי ההתבגרות של בנים ובנות - 'מילדה לנערה', מאת ד"ר דליה ניסים ורונית ארגמן.
תהליך ההתבגרות המינית של ילדות מתחיל היום בין הגילים 10-14 והוא מלווה ברגשות מעורבים: חשש, לחץ, התרגשות ועוד.
'מילדה לנערה' בא לתת מענה לילדה המתבגרת דרך סיפורה של טלי בת ה-11 העומדת בפני קבלת הווסת הראשונה. הספר הבנוי כיומן פורש את התלבטויותיה, תחושותיה והתמודדותה והופך אותה כדמות להזדהות.
מילדה לנערה מדגיש את חשיבות ההכנה וההיערכות לקראת השינויים הצפויים וכן את חשיבות הליווי והתמיכה של דמויות משמעותיות בסביבתה של הנערה.
הספר מורכב משלושה חלקים:
1. סיפורה של טלי
2.הסבר מפורט לגבי מבנה גוף האשה, תהליכי ההתבגרות, מילון מונחים ושאלות ותשובות
3.מידע וקווי הנחיה והדרכה להורים, למורים ולמטפלים כיצד לסייע בתהליך ההכנה וההסברה
הספר מלווה באיורים מפורטים שהותאמו במיוחד לגיל ההתבגרות.
הספר מיועד לבנות בגיל בית הספר היסודי תחילת חטיבת הביניים, לילדות ונערות עם לקויות ונכויות התפתחותיות, להורים שיש להם תפקיד משמעותי בליווי הילד לאורך שינויים ומעברים בחייו והם מרגישים מבוכה וקושי לדבר על הנושא. וכן למטפלים ואנשי חינוך שספר זה מהווה עבורם כלי להנחיית הנושא בכיתות.
על המחברות:
ד"ר דליה ניסים עובדת סוציאלית ומורה לחינוך מיוחד בעלת דוקטורט בנושא חינוך מיני בחינוך המיוחד. עובדת מעל עשרים שנה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, מרצה בתחום ומדריכה הורים ואנשי מקצוע. כתבה את הספרים: "תוכניות לחינוך חברתי-מיני לאנשים מפגרים בשכלם" וכן את "משעולים" - תוכנית חינוכית טיפולית לתלמידים עם פיגור שכלי.
רונית ארגמן בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית והתמחות בשיקום וטיפול מיני. עוסקת שנים רבות בחינוך, ייעוץ וטיפול בתחום המיני-חברתי לילדים, מתבגרים ובוגרים, הדרכת הורים והכשרת אנשי מקצוע. נחשבת למומחית מובילה בארץ בפיתוח התחום המיני-חברתי לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.
ייעוץ מדעי/רפואי: ד"ר ג'קי סביליה מומחה ביילוד, גניקולוגיה ואולטרהסאונד.
ספר נוסף הרואה אור הוא 'שלי הצב ההיפראקטיבי, הוצאת WOODBINE הסידרה על ילדים עם צרכים מיוחדים, מאת: דבורה מ' מוס. [איורים: קרול שוורץ, תרגמה מאנגלית: סמדר מילוא, ייעוץ מדעי: ד"ר רונית פלוטניק, הוצאת יסוד]
זהו ספר ילדים חדש המטפל בדרך מקורית ומרגשת בבעיית ההיפראקטיביות (הפרעת קשב וריכוז) אצל ילדים.
שלי הצב הקטן ההיפראקטיבי עוזר לקוראיו הצעירים להבין מהי תופעת ההיפראקטיביות. בעזרתו הם מתחברים לרגשותיו של הילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז, ולדרך הטיפול בבעייה.
סיפורו של שלי הצב הוא סיפורם של ילדים רבים בגיל בית-הספר היסודי, אשר מבלי דעת נושאים עמם יום-יום את מאפייניה של הפרעת קשב וריכוז. הילדים אינם יודעים "למה זה קורה להם", וכך גם ההורים והמורים.
בשלי דבקה הסטיגמה שהוא צב רע שאסור לשחק עמו, ועל כן הוא מחפש דרכים משלו לעקוף את הקושי. מדי יום הוא מחליט ומבטיח לפתוח דף חדש ולהיות "צב טוב". לפעמים הוא נעשה ליצן הכיתה. אך כשכל אלה אינם פותרים לו דבר, אלא רק מחריפים את מצבו, או-אז הוא נסוג פנימה לתוך "השריון" שלו. ממש כמו הילדים בני דמותו.
לשלי הורים אוהבים ומודאגים הנזעקים לעזרתו, והוא בדרכו הנפלאה מספר על עולם הקשיים שלו – הוא אינו רוצה להרע כאשר הוא אלים או תוקפני או חצוף, אלו הם מרכיבי הלקות עצמה, ביטויי הפרעת הקשב והריכוז.
"עד שנזכרתי שאסור לעשות, כבר עשיתי...", מבהיר שלי לאביו את סוד הכשל בהפקת לקחים. "היום אני אהיה טוב", מבטיח שלי לאמו בהיפרדו ממנה בבוקר, אולם הכשל ב'זכרון העבודה' וב'יכולת ההתמד' מונעים ממנו להגשים משאלה זו.
המחשבה, שהוריו חושבים כי הוא שבר משחקים בכוונה תחילה, מצערת את שלי ביותר. הרי הדבר שהוא רצה "הכי בעולם" – שיחשבו עליו טובות... זו משאלה המלווה כל ילד עם בעיית קשב וריכוז.
לספר מצורף מדריך להורה ולמורה אותו כתבה ד"ר רונית פלוטניק שאף יזמה את תרגומו של הספר לעברית.
ד"ר רונית פלוטניק היא פסיכולוגית חינוכית והתפתחותית, מרצה לפסיכולוגיה של הגיל הרך בסמינר הקיבוצים וכן יועצת בכירה להתפתחות הילד ב-ת.ל.מ – התחנה לטיפול בילד ובמשפחה.
קהל יעד: ילדים 4-8, הורים ומטפלים.