|
|
חור נוסף בהשכלת תלמידי ישראל?
|
|
|
|
|
מורים, אנשי אקדמיה וגאוגרפיים חוששים מהיעלמותו של מקצוע הגאוגרפיה בחטיבות העליונות. זאת בעקבות כוונת משרד החינוך למזג את לימודי ארץ-ישראל בתוכניות החדשות במקצוע הגיאוגרפיה. החשש עלה בעקבות פגישה שהתקיימה בשבוע שעבר בין מרכזת תחום חברה באגף לתוכניות לימודים במשרד החינוך, חנה אדן, לבין "ועדת מקצוע הגיאוגרפיה".
לטענת אנשי המקצוע: "לימודי ארץ ישראל אינם עוסקים כלל בגיאוגרפיה של א"י, אלא בהיסטוריה של א"י. וזאת למרות שבתוכניות הלימוד של מקצוע הג"ג, 40% מהזמן מוקדש לג"ג של א"י".
יצוין עוד כי הוראת הגיאוגרפיה הייתה בגדר לימודי חובה עד כתה י'. על-פי התוכנית החדשה יהפוך המקצוע לרשות עד כתה ט'. משמעות הדבר היא כי למנהל בית הספר תהיה אוטונומיה להחליט שלא ללמד את המקצוע במסגרת הלימודים בבית הספר. כמו כן, על-פי התוכנית הישנה חויבו כיתות ה' ו-ו' בלימודי ג"ג, עד כיתה ד' למד התלמידים שיעורי "מולדת". על-פי התוכנית החדשה, ילמדו עד כיתה ה' - "מולדת" ו"חברה", ורק בכיתה ו' יחלו בלימודי גיאוגרפיה.
מהפגישה עלה חשש נוסף, כי שאר הנושאים הנלמדים בגיאוגרפיה יעלמו מתוכנית מערכת החינוך. בין השאר מדובר בנושאים "עולמיים" בהם מושגים כגון: עולם שלישי, תופעות טבע כמו הוריקנים, טייפונים, התפרצויות הרי געש, נדידת יבשות, אקולוגיה ושינויי קלים, השפעת האדם על הנוף ועוד.
בעקבות זאת, פנו המורים ליו"ר ועדת החינוך של הכנסת, מלי פולישוק-בלוך, בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא, והעבירו לידה עצומה עליה חתומים כבר כ-450 מורים, פרופסורים, ראשי חוג, מרצים וסטודנטים במקצוע.
בעצומה מתריעים אנשי המקצוע מפני תופעה דומה אשר אירעה בארה"ב. "בשנות ה-80 ננקטה בארה"ב גישה דומה לזו של דוח דוברת, ומקצוע הגיאוגרפיה גווע ונעלם. כיום, הממשלה הפדראלית שאיננה מתערבת על-פי חוק בענייניהן הפנימיים של המדינות החברות, מובילה מאבק נמרץ לקידום הוראת הגיאוגרפיה בכל שכבות הגיל מביה"ס היסודי ועד לאוניברסיטה, כשסיסמתה: "גיאוגרפיה לחיים - חשוֹב גיאוגרפיה.
הממשלה הפדראלית נקטה בצעד יוצא דופן זה כי גילתה שהיעלמות הגיאוגרפיה ממערכת החינוך האמריקנית הסבה ומסיבה לארה"ב נזקים כלכליים ופוליטיים חמורים".
כמו כן, בכוונת האגודה הגיאוגרפית הישראלית לצאת במודעות ענק בעיתונים ל"הצלת מקצוע הגיאוגרפיה ולמען עתיד השכלת ילדי ישראל". ביום שישי הקרוב תתפרסם מודעה גדולה בעיתון מעריב הקוראת לציבור להצטרף לעצומה.
ממשרד החינוך נמסר, כי יו"ר המזכירות הפדגוגית, פרופ' יעקב כץ, מכחיש את הטענות כאילו ישנה כוונה לפגוע במקצוע הגיאוגרפיה, וטוען, שמדובר במהלך טכני. "התהליך הוא הפוך", מסביר פרופ' כץ, "אנחנו רוצים שתחומים זהים או קרובים במקצועות שונים יילמדו באותו מקום. לכן, הכוונה היא שמי שלומד לימודי ארץ ישראל ילמד גיאוגרפיה - כדי שיווצר רצף הגיוני. תהליך דומה עבר כבר על היסטוריה והיסטוריה של ארץ-ישראל, ויעבור בעתיד על כימיה וביוכימיה, ועל עוד הרבה מקצועות. פרופ' כץ מוסיף, כי גם בעתיד הקרוב לא צפוי כל דיון בעתיד מקצוע הגיאוגרפיה ולימודי החובה שבו".