|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

זעזוע במערכת הבנקאית

הוקפאו חשבונות לתפיסת 367 מיליון דולר; המשטרה פשטה על משרדיו של גוסינסקי

החקירה מבוצעת על-ידי חוקרי היאחב"ל ובנק ישראל; הרשת פעלה באמצעות החברה לנאמנות של בנק הפועלים; נעצרו כ-22 מעובדי בנק הפועלים; המשטרה עומדת לעצור ולחקור עשרות אנשי עסקים; מפקד יאחב"ל, תנ"צ עמיחי שי: מדובר בחקירה מורכבת וחוצת גבולות; ראש אגף החקירות, ניצב דודי כהן: תפסנו חלק מהכסף
06/03/2005  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   פרשת הלבנת ההון   |   תגובות

שלמה נחמה, קיבל דיווח


להמן, "למגר את התופעה"

דוד כהן, תפסנו כספים

האם בעלי השליטה ידעו על החקירה?
אורלי ממן
בחצי השנה האחרונה מימשו שרי אריסון ומשפחת דנקנר מניות פועלים בכ-600 מיליון דולר; חשוב לדעת אם הם ידעו משהו על החקירה, אם בכלל
לרשימה המלאה

שלומי דיאז
במשטרה חושדים: העובדים שעסקו בהלבנת הון קיבלו בונוסים מהנהלת בנק הפועלים


חשודים מובאים למעצר

חוקרי היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה, ביחד עם הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, הצליחו לחשוף רשת של הלבנת הון שהתנהלה ופעלה באמצעות החברה לנאמנות של בנק הפועלים. הסניף במסגרתו בוצעה הלבנת הון מספק שירותים בעיקר לאנשי עסקים אמידים. המדובר בסניף 535 של החברה לנאמנות של בנק הפועלים, ברחוב הירקון בתל אביב.

לפנות ערב נודע, כי במהלך היום פשטו חוקרי היאחב"ל על משרדי איל ההון ולדימיר גוסינסקי, מבעלי השליטה במעריב. גוסינסקי מנהל את עסקיו בישראל בעיקר באמצעות חברת מוסט. במהלך הפשיטה הם אספו מסמכים ותיחקרו את עובדי המקום. גוסינסקי עצמו טרם נחקר.

12 עובדים הובאו להארכות מעצר אתמול [ראו קישור]. כמו כן נודע, כי עד כה הוקפאו 180 חשבונות בנק של 18 לקוחות, במטרה לתפוס 267 מיליון דולר. בנוסף נתפסו חשבונות בחברה קשורה לבנק הפועלים, בסכום של כ-100 מיליון דולר. הכספים שנדרשו בצווים של בית המשפט מגיעים אפוא לכ-367 מיליון דולר.

זעזוע בבנק הפועלים

המידע בדבר החקירה והיקפה, כבר גורם לזעזוע בתוך בנק הפועלים ולחשש כבד מפני הסתעפות החקירה. גם הבורסה מגיבה בחריפות לחדשות הרעות. מניות בנק הפועלים ירדו במהלך המסחר ב-2.6%.

חלק מהממצאים הנוגעים לפרשה, התגלו בביקורת שערך בנק ישראל. בבדיקה התגלה, כי עובדי הבנק עקפו את הנהלים ומערכות הבקרה שהנהיג והטמיע בנק הפועלים. הממצאים הועברו למשטרה תוך כדי התגבשותם, והם משמשים עתה בחקירה.

הפעילות שבוצעה דרך חברה זו, הן ישירות והן באמצעות נציגות החברה לנאמנות של בנק הפועלים בצרפת, מוערכת בהיקף של מאות מיליוני דולרים. עד כה נעצרו כ-22 מעובדי קבוצת בנק הפועלים. בפרשה חשודים עשרות אנשי עסקים, שהזרימו, על-פי החשד, כספים דרך חברת הנאמנות מתוך כוונה להלבינם. המשטרה סירבה לגלות את מקור הכספים שהולבנו. ממידע בלתי רשמי עולה החשד, כי המדובר בעיקר בכספים מרוסיה וממזרח אירופה.

המשטרה מסרה על הממצאים הגולמיים בפגישה עם עיתונאים. במעמד יוצא דופן השתתפו: ראש אגף החקירות במשטרה ניצב דודי כהן; ראש היחבא"ל תנ"צ עמיחי שי; והמפקח על הבנקים, יואב להמן.

הנהלת בנק הפועלים הורתה לעובדיה לשתף פעולה בחקירה

הנהלת בנק הפועלים הודיעה, כי עם קבלת ההודעה על החקירה בסניף הירקון, היא הורתה לעובדיה לשתף פעולה באופן המלא ביותר עם החוקרים. כפי שנאמר בהודעת המפקח על הבנקים של בנק ישראל: "בנק הפועלים פעל באופן נרחב ליישום הכללים שנקבעו בחוק איסור הלבנת הון ובצווים ובהוראות שהוצאו לצורך יישומו". ואכן, בנק הפועלים פעל על-פי החוק, כדי למנוע הלבנת הון.

הנהלת הבנק עוקבת אחרי התפתחות החקירה ותפעל בשיתוף פעולה הדוק עם המפקח על הבנקים ומשטרת ישראל.

במהלך הערב, לאחר שהנהלת בנק הפועלים נוכחה כי כדור השלג מאיים לפגוע קשות בתדמית הבנק, הוחלט לשגר מכתב אל עובדי הבנק ואל המנהלים. במכתב כתב מנכ"ל הבנק, צבי זיו: "אין בידנו פרטים רבים, מעבר להודעת המשטרה ומטבע הדברים מטעמים משפטים אנו מנועים מלמסור אף את הידוע לנו". זיו הוסיף: "אני משוכנע כי חוסנו של הבנק ואמון הלקוחות בו יעמדו לזכותנו. כל אחד מכם רשאי וראוי שיבהיר ללקוחותיו ולסביבתו כי על פי הידוע לנו מדובר בחשד מוגבל בלבד. הבנק רואה בציבור העובדים והמנהלים את השותפים הנאמנים ומשוכנע שיחדיו נדע לצאת מחוזקים גם מאירוע זה".

חלק מהכספים נתפסו

במהלך החקירה ניסתה המשטרה לתפוס את הכספים שהתגלו. ואולם נמצא, כי רק חלק מהם מצויים בישראל ו/או בחשבונות של החשודים. ניצב דודי כהן מסר, כי הוצאו 18 צווי בהם ביקשה המשטרה להקפיא חשבונות מסויימים שנתפסו. כהן סירב להשיב איזה סכום כולל נתפס בפועל - עשרות או מאות מיליוני דולרים, אך אמר כי מדובר בסכומי כסף משמעותיים.

45 אנשי עסקים חשודים

המשטרה מסרה, כי קיים חשד חמור נגד 45 אנשי עסקים. אלה ייחקרו בימים הקרובים. ככל הידוע, זו אחת הפרשות הגדולות שנחשפו בישראל, שעיקרן: לכידת עבריינים המלבינים הון באמצעות ישראל.

מפקד יאחב"ל, תת-ניצב עמיחי שי, אמר כי מדובר בחקירה מורכבת וחוצת גבולות, שמטרתה הפסקת הפעילות הבלתי חוקית ופעולה נחרצת נגד כל תופעה חריגה של הלבנת הון בישראל.

המפקח על הבנקים, יואב להמן, מסר, כי חקירת המשטרה וביקורת הפיקוח על הבנקים נערכו במקביל, וזאת במטרה למגר תופעות חריגות של הלבנת הון. להמן אמר, כי חקירת המשטרה וביקורת הפיקוח על הבנקים, שנערכו במקביל, ממחישים בארץ ובחו"ל את הפעילות הנרחבת הננקטת בישראל במתואם על-ידי כל רשויות האכיפה, יחד עם המערכת הבנקאית, למיגור תופעות חריגות של הלבנת הון.

להמן הוסיף, כי המערכת, ככלל, ובנק הפועלים בפרט, פעלו באופן נרחב ליישום הכללים שנקבעו בחוק איסור הלבנת הון ובצווים ובהוראות שהוצאו לצורך יישומו. במסגרת זו, הפיקוח על בנקים ערך בשנים האחרונות ביקורת בכל הבנקים, על-מנת לוודא שם נערכו כיאות ליישום החוק. תוצאות המאמץ המשותף של הרשויות ושל הבנקים בשנים האחרונות היא, שככלל, הסטנדרטים בישראל בנושא זה הם גבוהים ותואמים את הסטנדרטים הבינלאומיים.

חקירה סמויה במשך שנה

החקירה התנהלה במשך כשנה, כחקירה סמויה. צוות מפרקליטות מיסוי וכלכלה ליווה את החוקרים. עד כה היה צו איסור פרסום שמנע מסירת מידע בנושא זה. צו איסור הפרסום הוסר עתה ואולם המשטרה הטילה איפול כבד על חלקים נוספים מפעולותיה בפרשה זו.

המשטרה מסרה, כי היא דאגה לתאם את המעבר לחקירה הגלויה עם הפיקוח על הבנקים ועם הנהלת בנק הפועלים, על-מנת למזער את הפגיעה בהתנהלות השוטפת של הסניף ושל החברה לנאמנות עם הלקוחות. בסוד העניינים הוכנסו ראשי הבנקי, לרבות יו"ר הבנק, שלמה נחמה. חקירת המשטרה וביקורות בנק ישראל יסייעו, לגישתם, לבנק הפועלים, "לעקור מהשורש כל פעילות בלתי חוקית או בלתי תקינה שהתנהלו במוקדים אלה".

בבנק הפועלים מקיימים התייעצויות, כדי להחליט כיצד להגיב. החשש הוא כי הפרשה תיפגע קשות במוניטין של הבנק. מקור בבנק הפועלים ציין כי החקירה סביב סניף 535 ברחוב הירקון העלתה כבר שמות של 45 אנשי עסקים בכירים, מרביתם מוכרים מאוד: "ברגע שהתחילו החשדות, העברנו את החומר ושיתפנו פעולה עם המשטרה ועם המפקח על הבנקים. אני יכול לומר לך שעד כה החשד של הלבנת הכספים מגיע לסכומים מדהימים שלהערכתי נעים סביב 540 מיליוני דולרים. חלק מהכספים התגלגלו ברחבי העולם. לא רק שהיה שיתוף פעולה מבפנים, אלא שכולם עבדו עם יועצים גדולים שכמעט ולא נתנו להם להשאיר עקבות על הלבנת הכסף".

המשטרה לא שוללת אפשרות שבכירים בבנק הפועלים ידעו לפחות על חלק מהעבירות שנעשו בסניף ברחוב הירקון, ולא טרחו לעשות דבר נגד העובדים החשודים. כך אומר (יום א, 6.3.05) ל-Nfc מקור משטרתי. "אנחנו לא שוללים אפשרות כזו. יתכן מאוד שבכירים במערכת הבנק ידעו ובחרו כנראה שלא לפעול". עוד נמסר, כי נבדק חשד שסניף 535 איננו היחידי דרכו בוצעו עבירות של הלבנת הון ומידע זה ייבדק.

המשטרה הורתה לבנק לסגור את הסניף למשך היום. חוקרי היאחב"ל שהו בסניף שעות ארוכות והחרימו מסמכים. עובדים בסניף תושאלו בנוסף נמשכת חקירתם של 22 מעובדי הסניף, ובהם מנהלו, במשרדי היחידה המשטרתית בפתח תקוה. הסניף עשוי לשוב ולפעול ביום ב' כדי לא לפגוע בלקוחות הרגילים. הגורם המשטרתי הוסיף, כי לפחות 50 חיקורי דין (חקירות של גורמי התביעה בחו"ל, על-פי בקשת משטרת ישראל) יבוצעו באירופה.

מה אומר החוק

על-פי החשד, עובדי החברה לנאמנות של בנק הפועלים שיתפו פעולה עם אותם מלביני הון ואף ניסו לטשטש את הממצאים - כשאלה התגלו. בכך עברו, לכאורה, על סעיף 3(ב) בחוק איסור הלבנת הון, בו נקבע: "העושה פעולה ברכוש או המוסר מידע כוזב, במטרה שלא יהיה דיווח לפי סעיף 7 או כדי שלא לדווח לפי סעיף 9, או כדי לגרום לדיווח בלתי נכון, לפי הסעיפים האמורים, דינו - העונש הקבוע בסעיף קטן (א); לעניין סעיף זה, "מסירת מידע כוזב" - לרבות אי מסירת עידכון או פרט החייב בדיווח".

כיצד פעלה השיטה

לדברי מקור משטרתי, למעלה ממאתיים לקוחות של הסניף, בהם כ-45 אנשי עסקים בכירים במשק, חלקם קשורים לחברות תקשורת גדולות, יזומנו לחקירה. עוד יזומנו יועצי השקעות שנתנו סיוע לחשודים. עוד נבדק קשר בין אותם אנשי עסקים לגורמים בעולם התחתון. כן צפויים להחקר אנשי עסקים בחו"ל, בשיתוף משטרות באירופה ובארצות הברית.

מקור המקורב לחקירה בתוך הבנק ציין, כי נבדקות מספר שיטות להלבנת הכספים. שתיים עיקריות כבר ידועות:

- השיטה הראשונה - השיטה המוצלחת יותר היתה העברת כסף מבנקים בחו"ל, כנראה בשיתוף פעולה עם סניף או סניפים שלנו בצרפת ובלוקסנבורג, אבל גם עם נוספים. הכסף מחו"ל נכנס לסניף ברחוב הירקון, במספר העברות, לחברת הנאמנות, ואחר-כך יצא מהסניף חזרה לבנק בחו"ל;

- השיטה השניה - היתה על-ידי בקשת הלוואה בסניף. הלקוח היה בא ואומר שהוא נוטל הלוואה כנגד פקדון של כספים בבנק בחו"ל. הבנק בארץ נתן את ההלוואה, והאיש יכול היה לדווח אחר כך שקיבל הלוואה בארץ והלקוח היה מדווח לרשות המס שהכל תקין. המשותף לכל הנמצאים ברשימה של כ-90 החשודים העיקריים בהלבנה, הוא שהם השתמשו באחת משתי השיטות העיקריות.

המשטרה חוקרת חשדות, כי עובדי הבנק קיבלו טובות הנאה כספיות או אחרות בתמורה לסיוע בביצוע העבירה. לדברי המקור, קיים חשד שבשום מקרה כמעט לא הועבר דווח על הפעילות העסקית, כמתבקש, לרשות לאיסור הלבנת הון. "נראה כי העסק עבר מפה לאוזן וגם בחו"ל ידעו שהסניף הזה הוא מקום בטוח לביצוע הפעילות כי אף אחד לא עולה עליו".

תאריך:  06/03/2005   |   עודכן:  07/03/2005
יואב יצחק, שלומי דיאז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קבוצה המכנה את עצמה "קואליציית ארגונים למען פירוק המתנחלים מנשקם" תקיים היום (א', 6.3.05) הפגנה מול ביתו של ראש הממשלה, אריאל שרון, בכיכר פאריס בירושלים.
06/03/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
יום האישה הבינלאומי יחול השבוע (8.3.05) ובהרצליה זוכה היום לדגש מיוחד. השנה יתקיימו אירועי החודש ברוח היצירה הנשית במגוון תחומים (תיאטרון, תערוכות, שירה) ולתושבי העיר ולאורחים מבחוץ מצפה חוויה מרתקת - ברחבי העיר יתלו שירים שנכתבו על-ידי נשים ושירים העוסקים בנשיות ובאימהות.
06/03/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
משרד הביטחון הודיע לחברת "ארקיע" על מימוש האופציה בהסכם להטסת חיילים לבסיסי חיל האוויר מצפה רמון בשנה נוספת.
06/03/2005  |  מירב לוי  |   חדשות
קמילה בסגנון גברי היא אחת התחפושות במרדי גרא (Mardi Gras) שהתקיים אמש (שבת, 5.3.05) באוסטרליה. עשרות אלפי משתתפים התעלמו מהגשם שירד ברחובות סידני ויצאו לרקוד. השנה הושם דגש על זכויות לנישואים של זוגות מאותו המין. חלק מהתחפושות היו דמויותיהם של הנסיך צ'רלס מחזיק ידיים עם קמילה בפרי סטייל - דראג. גם את רה"מ האוסטרלי, ג'ון הווארד, אפשר היה לראות בין התחפושות, בן זוגו של הנשיא האמריקני, ג'ורג' בוש.
06/03/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
ההצגה "מקווה" של תיאטרון "בית לסין" זכתה בפרס הצגת השנה בטקס פרסי התיאטרון שנערך בסוף השבוע (ו') בתיאטרון ה"קאמרי" בתל אביב. הטקס שודר אמש בערוץ 2. ההצגה עוסקת בסיפורן של נשים דתיות ומסורתיות אשר נפגשות במקווה מדי חודש. את הטקס הנחו מוני מושונוב ומיה דגן.
06/03/2005  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il