|   15:07:40
  עומר כרמון  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

מרדכי ואנונו הגיע לתפילות הפסחא בכנסיית הקבר

אלפי מאמינים הגיעו בשבת לטקס 'שבת האור' בכנסיית הקבר; את הטקס הוליך הפטריארך אירינאוס המואשם במכירה ליהודים של אדמות הכנסייה בעיר העתיקה; הפטריארך הותקף אמש בפתח הכנסייה; הפגנות בירדן נגד אירינאוס; לרגל חג הפסחא: ישראל אישרה כניסה לבית לחם של נוצרים, אזרחי ישראל
26/03/2005  |   עומר כרמון   |   חדשות   |   העולם הערבי   |   תגובות

אירינאוס במסיבת העיתונאים [AP]

אירינאוס במסיבת העיתונאים [AP]

אירינאוס במסיבת העיתונאים [AP]

ירדן: הפגנה נגד אירינאוס [AP]

השייח' תייסיר תמימי במסיבת עיתונאים ברמאללה: דרש את פיטורי אירינאוס [AP]

'יום שישי הטוב' בירושלים [AP]

'יום שישי הטוב' בירושלים [AP]

'יום שישי הטוב' בירושלים [AP]

'יום שישי הטוב' בירושלים [AP]

הפטריארך הקתולי, מישל סבאח, הגיע גם הוא לכנסיית הקבר [AP]

הפטריארך הקתולי, מישל סבאח, הגיע גם הוא לכנסיית הקבר [AP]

תפילות הפסחא בכנסיית הקבר [AP]

תפילת הפסחא בכנסיית הקבר [AP]

תפילת הפסחא בכנסיית הקבר [AP]

משטרת ירושלים מאבטחת את הטקסים [AP]

קריקטורה בעיתון אל-דוסתור: "שרון גונב את ירושלים"

   מיכאל דבורין
ואנונו הפר את תנאי השחרור וניסה להימלט

עומר כרמון
ממשלת יוון: "לא נעביר לפלשתינים את ניהול הקרקעות בירושלים"

עומר שיקלר
רייס: הרחבת ההתנחלויות עלולה לסכן השגת שלום


חשש ממהומות בכנסיית הקבר

המתיחות בעיר העתיקה בירושלים הגיעה היום (שבת, 26.3.05) לשיא כשבכנסיית הקבר ערכו הכנסיות האורתודוכסיות את טקס 'שבת האור'. בעבר ארעו תקריות אלימות רבות בטקס בו השתתפו אלפי מאמינים משולהבים. השנה רבה המתיחות במיוחד בשל תחקיר מעריב שחשף בשבוע שעבר מעורבות לכאורה של הכנסייה היוונית-אורתודוכסית במכירת אדמות ליהודים.

את הטקס הוליך הפטריארך אירינאוס המואשם בידי ראשי הכנסיות הקתוליות בעיר באחריות להחרפת המתח בין העדות הנוצריות בכנסיית הקבר. לפני חצי שנה נפצעו כמה שוטרים ונזירים נוצרים במהומות קשות שפרצו בכנסייה.

סרטון וידיאו שצולם בידי צלם פלשתיני הראה כיצד אירינאוס הורה למאמיניו לפרוץ בכוח לתוך הקתדרלה הפרנציסקנית (הפרניצסקנים משמשים כממונים מטעם הותיקן על שמירת נכסי הכנסייה הקתולית בישראל, ע.כ). בצילומים נראים יוונים-אורתודוכסים כשהם גוררים מהמקום בכוח כומר פרנציסקני ומכים אותו.

אלפי מאמינים גודשים את הכנסייה מדי שנה בשבת זו (ערב הפסחא הקתולית). אירינאוס קיבל אש, אשר המאמינים משוכנעים כי היא מגיעה מהשמיים, אש זו מועברת למאמינים אשר נושאים אותה במיכלים מיוחדים חזרה לארצותיהם.

אמש (ו') התעמתו כמה עשרות ממאמיני הכנסייה היוונית-אורתודוכסית עם הפטריארך אירינאוס ודרשו את התפטרותו. המפגינים קראו לעבר אירינאוס: "יהודה איש קריות" (ידידו היהודי של ישו, אשר על-פי הברית החדשה הסגיר את ישו לרומאים עבור בצע כסף, ע.כ) עוזריו של הפטריארך הגנו עליו בגופם.

העימותים התרחשו בכנסיית הקבר כשאלפי קתולים הגיעו למקום במהלך טקסי 'יום שישי הטוב'. ביום זה משחזרים קבוצות עולי רגל את מסעו של ישו לאורך 'דרך היסורים', ויאה דלרוזה [ראו תמונות].

הקתולים חוגגים החל מהלילה את חג הפסחא. השנה, לראשונה מאז פרוץ האינתיפאדה הפלשתינית. תאשר ישראל מעבר של נוצרים, אזרחי ישראל, לבית לחם.

אורח שהגיע השנה לראשונה לתפילות הפסחא בכנסיית הקבר, היה מרגל האטום, מרדכי ואנונו. ואנונו המיר את דתו לנצרות ומתגורר כעת בכנסיית סנט ג'ורג' הסמוכה לאוריינט-האוס במזרח-ירושלים.

הפגנות נגד אירינאוס בירדן

בעמאן, בירת ירדן, השתתפו אמש (ו') כאלף ממאמיני הכנסייה היוונית-אורתודוכסית בתפילה ובהפגנה בדרישה לפיטוריו של פטריארך ירושלים, אירינאוס.

המפגינים נשאו את דלי ירדן ופלשתין, ושלטים: "לא לפגיעה במורשת הערבית-נוצרית שלנו"; "לא לייהוד האדמות הקדושות הנוצריות והמוסלמיות"; "מכירת המולדת - פשע גדול". המפגינים הכריזו על שביתת שבת מחוץ לכנסייה היוונית-אורתודוכסית בעמאן, "שלא תיפסק עד לפיטוריו של איריניאוס".

ביום ב' דרשו 53 חברי פרלמנט ירדנים את פיטוריו של אירינאוס והעמדתו לדין, באשמה שהפר את החוק הירדני שחוקק בשנת 1958 ואוסר על מכירתם ליהודים של נכסים דתיים בירושלים. חוק זה נועד להפעיל לחץ על הכנסיות שלא למכור לישראל נכסים במערב ירושלים.

ביום ה' כינס אירינאוס מסיבת עיתונאים בירושלים בה הכחיש כל מעורבות בפרשה שנחשפה בעיתון מעריב. על-פיה משקיעים יהודים זרים רכשו מהכנסייה היוונית-אורתודוכסית חלקת קרקע יקרה הסמוכה לשער יפו בירושלים. שווי הקרקע נאמד בעשרות מיליוני דולרים ששולמו באמצעות העברות בנקאיות מסובכות.

"לאדם החשוד במכירה אין סמכות למכור את נכסי הכנסייה אלא להחכירם בלבד", אמר אירינאוס. "ועדת חקירה יוונית נמצאת בירושלים ובודקת את הפרשה, במידה וייתגלה כי בוצעה מכירה, הכנסייה תפעל כדי לבטלה".

כזכור, משלחת יוונית הכוללת עורכי דין, מומחי כספים וראש המחלקה הדתית במשרד החוץ היווני, הגיעה לירושלים ביום ב' כדי לחקור את הפרשה. על-פי הפירסום במעריב, עסקת המכירה בוצעה באמצעות הממונה לשעבר על נכסי הפטריארכיה בירושלים, ניקולאס פפדימס. רשויות החוק באתונה פנו לאינטרפול ביום ג' בבקשה להוציא צו מעצר נגד פפדימס ורעייתו, בחשד כי השניים גנבו כמיליון דולר מכספי הכנסייה.

ביום ד' זימן אליו סגן שר החוץ היווני את שגרירי ישראל ירדן והרש"פ באתונה, כדי להבהיר להם כי ממשלתו דורשת לשמור על דמותה היוונית של הכנסייה היוונית-אורתודוכסית בירושלים. זאת לאחר שהפרלמנט הפלשתיני קיבל החלטה (ג') הקוראת לחברי הקהילה הנוצרים-אורתודוכסים המתגוררים בשטחי הרשות ובירושלים להתנתק מהפטריארכיה היוונית ולהניף מעל הכנסיות את דגל פלשתין במקום הדגל היווני.

הפרלמנט קרא לרשות הפלשתינית לא להכיר עוד בסמכותה של הפטריארכיה היוונית. חברת הפרלמנט, חנאן עשראווי, אמרה: "חייבים להפריד בין הכנסייה היוונית-אורתודוכסית לבין הכנסייה הפלשתינית-אורתודוכסית. יש להפוך את הכנסייה לכנסייה ערבית".

ממשלת יוון הודיעה (ד'), כי היא "נחושה להגן על דמותה היוונית של הכנסייה בירושלים. לפטריארכיה היוונית-אורתודוכסית בירושלים היסטוריה הנמשכת מאות בשנים. אנו מאמינים כי רוב בני הקהילה לא יעזבו אותה".

צוות חוקרים הגיע לירושלים לחקור את הפרשה. כשנקבל את תוצאות החקירה נחליט באיזה צעדים לנקוט", נמסר בהודעת הממשלה. "בכל מקרה, הצעדים בהם ננקוט ישמרו על אופייה ההיסטורי של הפטריארכיה".

הכנסייה היוונית-אורתודוכסית מחזיקה ב-18% מאדמות מערב ירושלים; 17% מאדמות מזרח ירושלים; 3% מאדמות לוד, רמלה, יפו וחיפה.

90% ממאמיני הכנסייה היוונית-אורתודוכסית הינם ערבים, אך הנהגת הכנסייה על טהרת היוונים בלבד. בעקבות תחקיר מעריב דורשים ברשות הפלשתינית להעביר לידיים פלשתיניות את ניהול נכסי הקרקעות משום שמדובר "באדמות פלשתיניות".

"אירינאוס עומד להימלט מירושלים"

עטאללה חנה, אחד ממתנגדיו הבולטים של ראש הפטריארכיה היוונית-אורתודוכסית בירושלים, אמר (ד') כי "הפטריארך מתכוון להימלט מירושלים, זאת לאחר שהתבררה מעורבותו בעסקת מכירת הקרקע בשער יפו".

עטאללה, המשמש כדובר הקהילה היוונית-אורתודכסית בירושלים, קרא (ג') לתושבי העיר לערוך הפגנות נגד "המזימה הגדולה של מכירת אדמות פלשתיניות ליהודים".

ראש הממשלה הפלשתיני, אחמד קריע (אבו עלא), הודיע בשבת על הקמתה של ועדת חקירה פלשתינית בנושא, בה יהיו חברים חברי המועצה המחוקקת של הפתח. בוועדה יינתן משקל שווה למקורביו של אבו עלא ולמקורביו של הנשיא הפלשתיני, מחמוד עבאס (אבו מאזן). ממשלת ירדן הודיעה גם היא על הקמתה של ועדת חקירה.

חנא עומרה, חבר המועצה המחוקקת של הפתח, אמר (א'): "הגיע הזמן לעשות ערביזציה של הכנסייה היוונית-אורתודוכסית. יש להקים מחלקה פלשתינית שתנהל את נכסי הכנסייה. יש לקחת מהכנסייה היוונית את הזכות לנהל את רכושם של הפלשתינים הנוצרים".

אתונה פנתה לאינטרפול

רשויות החוק באתונה פנו (ג') לאינטרפול כדי לסייע להם באיתורו של סוכן הסמים הנמלט, אפוסטולוס וויליס. וויליס מעורב גם הוא בפרשות השחיתות האופפות את הפטריארכיה היוונית-אורתודוכסית בירושלים.

הפטריארך אירינאוס נבחר לתפקידו בשנת 2001. על-פי החוק התקף בכנסייה, מחוייב המינוי באישורן של ממשלות ישראל, ירדן והרשות הפלשתינית. בעבר הועלו טענות שונות לגבי מעורבותם של אנשי עסקים שונים באישור שניתן לבחירתו על-ידי הממשלה הישראלית.

אחד מבכירי הכנסייה היוונית-אורתודוכסית, הפטריארך של נצרת, טען לאחרונה, כי ראש הכנסייה באתונה, הארכיבישוף כריסטודולוס, שלח לירושלים בשנת 2001 את אחד מכמרי הכנסייה, אפוסטולוס וויליס. וויליס הורשע בעבר בעבירות סחר בסמים והוא מבוקש בידי האינטרפול.

כריסטודולוס ביקש מוויליס לפעול למען בחירתו של אירינאוס. וויליס הגיע לישראל כשהוא נושא, על-פי החשד, תעודות מזויפות. האינטרפול קיבל מידע על מקום הימצאו של וויליס בירושלים. המידע הועבר למשטרת ישראל אך זאת טענה כי מדובר באדם אחר ולא בסוחר הסמים, וויליס. אולם תמונות שהגיעו מביקורו של וויליס בירושלים מצביעות מעל לכל ספק כי האיש שהגיע לירושלים הינו סוחר הסמים הנמלט.

לאפוסטולוס וויליס רקע עשיר של פעילות עסקית. בין השאר שימש כמודיע של משטרת יוון ועסק במכירת שריוניות ישראליות למשטרה היוונית. על-פי דיווחים שונים התחזה וויליס בעבר לסוכן מוסד ואף טען כי בכוונתו להתגייר.

לפני שבוע קבע בית הדין המחוזי בירושלים כי הפטריארך אירינאוס נבחר שלא כחוק ולכן יש לקיים בחירות חדשות. עורך דינו של אירינאוס, עו"ד גלעד שר, צפוי להגיש ערעור לבית המשפט העליון על החלטה זו.

תאריך:  26/03/2005   |   עודכן:  26/03/2005
עומר כרמון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עשרות מתנחלים מיצהר, בגילופין בשל חג הפורים, התפרעו אמש (ו', 25.3.05) כנגד חיילים ופלשתינים ומנעו מכוחות הביטחון לעצור את פורעי החוק.
26/03/2005  |  עומר כרמון  |   חדשות
מאות מאנשי נטורי-קרתא חגגו אמש (ו', 25.3.05) את חג הפורים בברוקלין, ניו-יורק, כשהם שורפים את דגל ישראל, קוראים בגנות המדינה היהודית וטוענים כי התורה אינה מרשה את הקמתה.
26/03/2005  |  עומר כרמון  |   חדשות
פורים עצוב מאוד בכבישי ישראל: חמישה בני אדם נהרגו בארבע תאונות שהתרחשו ביממה האחרונה בבית שאן, באר שבע הרצליה ובכפר עוזייר. עשרות נפצעו.
שליט הנסיכות מונקו, הנסיך רנייה, מאושפז במחלקה לטיפול נמרץ כשהוא מחובר למכשירי הנשמה ומצבו הרפואי "עדיין מדאיג". כך אמרו שלושה מרופאיו.
25/03/2005  |  עומר שיקלר  |   חדשות
משלחת של פעילי שמאל קיצוני תצא במוצאי שבת הקרוב לקואלה לומפור, בירת מלזיה, שם ישתתפו בתאריכים 28 עד 30 למרס בוועידה "למען שלום במזרח התיכון".
25/03/2005  |  מיכאל דבורין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il