הגורם הראשי המונע את צמיחת העסקים הקטנים והבינוניים הוא מצוקת האשראי ובעיות בתזרים המזומנים. כך עולה מסקר שערכה חברת הפקטורינג "פנינסולה פיננסים".
מהסקר שנערך על-ידי קבוצת Profit לייעוץ שיווקי וקד"מ, בקרב 185 עסקים בכל רחבי הארץ, עולה כי 48% מבעלי העסקים טענו כי הבעיה המרכזית המעכבת את צמיחת העסק היא בעיית התזרים והאשראי. 16% ציינו כי הבעיה המרכזית היא מחסור בכוח אדם מקצועי, 13% ציינו כי הבעיה המעכבת את הצמיחה היא חוסר ביקוש מספק למוצר אותו הם מייצרים ו-5% טענו כי אין כל בעיה.
54% מבעלי העסקים טענו, כי העסק שלהם סובל בפועל ממצוקת אשראי ומבעיה בתזרים המזומנים. על הנזק הנגרם לעסק כתוצאה מבעיות התזרים והאשראי ציינו 43% מהעסקים הסובלים מבעיה זו כי מצוקת האשראי והתזרים גרמה להם לאבד לקוחות בפועל כתוצאה מכך.
עוד עולה מהסקר, כי 62% מהעסקים לא הצליחו למצוא פתרון למצוקת האשראי והתזרים, 23% ציינו כי הם נוטלים הלוואות גישור מהבנקים, 10% קיצצו בהוצאות ו-5% נאלצו להפסיק להעניק אשראי ללקוחותיהם.
עוד עולה מהסקר, כי מתוך בתי עסק הסובלים מבעיות תזרים: כ-73% מהווים בתי עסק קטנים (עד 50 עובדים). 27% חברות בינוניות (51-100 עובדים). מתוך בתי עסק הסובלים מבעיות תזרים: כ-90% מהווים בתי עסק המספקים שירותים וכ-10% מהווים בתי עסק יצרניים.
לדברי עו"ד מיכה אבני, מנכ"ל חברת הפקטורינג "פנינסולה פיננסים", העסקים הקטנים והבינוניים הם מנוע הצמיחה של המשק והם הספקים הראשיים של מקומות התעסוקה. מהסקר עולה, כי הבעיה המרכזית המונעת את הגדילתם של העסקים הללו היא מצוקת האשראי ובעיית התזרים. בעלי העסקים נאלצים להעניק אשראי ארוך ללקוחותיהם, ולספוג בינתיים את העלויות של משכורות, חומרי גלם, הוצאות ייצור ועוד.
הבעיה קשה במיוחד בקרב עסקים שעיקר ההוצאה בהם מבוססת על משכורות: חברות שליחויות, חברות כוח אדם, חברות שמירה, נקיון, הובלות וכו', אשר נאלצות לשלם לעיתים 3-5 משכורות לעשרות עובדים, בטרם יקבלו תשלום מלקוחותיהם. בעיית התזרים מונעת מהעסק לקבל על עצמו פרויקטים נוספים. מציאת פתרון לבעיות התזרים והאשראי של העסקים הקטנים היא המפתח לגדילתם וכתוצאה מכך לצמיחתו של המשק.
חברת הפקטורינג "פנינסולה פיננסים" הוקמה על-ידי עו"ד מיכה אבני המשמש גם כשותף בקרן ההון סיכון ג'רוזלם גלובל וונצ'רס. הפקטורינג הינה אחת משיטות המימון הפופולריות בעולם שמטרתה לפתור בעיות בתזרים המזומנים ממנו סובלות מרבית החברות בגידול, ומונעת מבעלי העסקים את הצורך לספוג את האשראי הארוך אותו הם נאלצים להעניק ללקוחותיהם.