צוות החקירה המשטרתי החוקר את תאונת הרכבת בסמוך לרבדים אמור לבצע היום (יום ה, 23.6.05) ומחר שחזור "וירטואלי" של התאונה בשטח. השיחזור אמור לסייע לחוקרים לנסות ולפתור את התעלומה של הגורם לתאונה הקשה. במקביל, כפי שדיווחנו אמש, ממשיכים החוקרים בניתוח נתוני הקופסאות השחורות, של הקטר ושל המשאית, שנמצאו אתמול בשטח.
ההתפתחות העיקרית בחקירה היא שכ-500 מטרים ממקום התאונה ישנו עיקול בדרך. מבט ממקום התאונה לעבר העיקול הזה מראה כמעט בבירור שמי שחוצה את מסילת הברזל לא יכול לראות את הרכבת המתקרבת אלא לאחר שזו יוצאת מאותו עיקול. מאותו רגע יש לנהג החוצה כ-15 שניות לחצות את הפסים, ולנהג הקטר אין מספיק זמן, בהנחה שהוא מגיע במהירות גבוהה, לעצור את הרכבת. גורם משטרתי אישר כי שדה הראייה באזור זה מוגבל לכמה מאות מטרים.
נתון זה מתיישב עם מה שדיווחנו כאן אתמול, לפיו נתונים ראשונים של הקופסה השחורה מצביעים על כך שהרכבת נסעה במהירות של 143 קמ"ש, מתוך 160 קמ"ש שהיא יכולה לנסוע, בקטע של קילומטר לפני מקום התאונה. כ-600 מטר לפני התאונה, בשעה שהקטר יצא מהעיקול בדרך, הוריד נהג הקטר את המהירות לכ-120 קמ"ש. אלא שאז הוא הבחין במשאית, צפר והחל לבלום. לדברי גורם המלווה את החקירה מרחק הבלימה הרצוי במצב שכזה הוא כקילומטר.
התאונה היתה אם כך בלתי נמנעת.
עוד דיווחנו, כי על-פי בדיקות ראשוניות, הנוהל מחייב את נהגי הקטר להנמיך מהירות כקילומטר לפני מקום המפגש של מסילת הברזל והכביש החוצה אותה באזור רבדים. הסיבה: המקום ידוע כמקום של עבודות שבו תנועת משאיות רבה. על-פי בדיקת נתוני הטכוגרף ברכבת, הנהג אם כך נסע במהירות גבוהה מעל לנוהל.
במקביל לנתונים אלו ולבעיות הגאוגרפיות בשטח, ממשיכים החוקרים לבדוק את התנהגות נהג המשאית ומשווים לנתוני הקופסה השחורה במשאית וכן לדיווחים של בעלי החברה. המשטרה בודקת את תקינות המשאית, דיווחים על תקלות שכנראה הועברו לבעלי החברה, עומס יתר על המשאית ושעות העבודה של הנהג.
כמו כן נבדק מידע לפיו קוון-תצפיתן הרכבות שאמור להיות באזור ולהזהיר נהגים, עזב את עבודתו מוקדם מהרגיל מסיבה שטרם הובררה. ברכבת אומרים, כי התצפיתן הוצב במקום מיוזמתם, למרות שאין לרכבת ישראל מחויבות לדאוג לבטיחות כלי הרכב במקום.
המשטרה בודקת גם את השילוט במקום שיכול להתריע בפני הנהגים על מפגש מסילת ברזל. כמו כן לאור שתי תאונות דומות שארעו שם בעבר נבדק האם הנהלת רכבת ישראל נקטה בכל האמצעים כדי למנוע ארוע נוסף מעבר להנחיית נהגי הקטר להוריד מהירות נסיעה.
הנתון האחרון שנבדק בהקשר לעומס המשאית הוא משקל החומר שהמשאית העמיסה והאם משקל זה גרם לה להתחפר בעת חציית המסילה.
בתאונה האיומה נהרגו 7 בני אדם וכ-20 איש נפצעו [
ראו קישור].