חברת האשראי הלונדונית, Standard & Poor's, פרסמה (10.08.05) הודעה מיוחדת, במסגרתה היא מעריכה כי המדיניות הפיסיקאלית של מדינת ישראל והרפורמות הכלכליות ישארו במסלולן גם לאחר התפטרות שר האוצר נתניהו.
ההודעה מציינת את שתי ההתפתחויות הכלכליות החשובות שעברו על ישראל במהלך השבוע האחרון - התפטרותו של שר האוצר על-רקע אישורה שלתוכנית ההינתקות החד צדדית, ואישורו בממשלה של תקציב המדינה לשנת 2006.
התקציב, טוענת Standard & Poor's, עוצב על-ידי נתניהו טרם התפטרותו, ומשקף את הרפורמות וסדרי העדיפויות שנקבעו לפי השקפת עולמו. תוך 10 שבועות יוחל בהעברת התקציב בכנסת, וישנה חשיבות גדולה לייצוב פיסקאלי ולרפורמה מובנית, לצורך שמירה על דירוג האשראי של ישראל, שנשאר מוגבל בשל חולשתה של הממשלה ונטל החובות על המדינה.
חברת האשראי מציינת במיוחד את הרפורמות המיבניות שהוביל נתניהו, אשר זיהה לדבריה את העול הפיסקאלי כאחד החסמים הגדולים על כלכלתה של ישראל, ועל הגידול הפוטנציאלי של התוצר הגולמי. בין השאר צויינו הרפורמות במערכת הקיצבאות של המדינה, במערכת המס, בשוק העבודה ובקרנות הפנסיה, וכן המשך מגמת ההפרטה של נכסי המדינה, שתגיעה לשיאה במכירת השליטה בבנק לאומי.
כל אלה, במידה וילוו בחידוש המשא-ומתן עם הפלסטינאים, יוכלו להביא לתוצאות טובות, במיוחד בדמות שיפור כלכלי ניכר בטווח הבינוני.
בהמשך ההודעה מובע החשש, כי מהלכים ולחצים פוליטים הם שישלטו בזירה בעתיד הקרוב. התפטרותו של נתניהו מעלה מחדש את שאלת ההתמודדות על ראשות הליכוד, ובנוסף, נראה כי שרי העבודה, שלא תומכים באופן גורף בתקציב החדש, יעדיפו לנטוש את הממשלה מיד לאחר סיומה של ההינתקות.
לאור-זאת, ישנו סיכוי גבוה להקדמת הבחירות, ושר האוצר החדש, אהוד אולמרט, יאלץ להתמודד עם דרישות פופוליסטיות, כגון ביטול הקיצוצים בהקצבות, הפחת הקיצוץ בתקציב הביטחון, ומענקים שונים למפלגות קטנות כדי להשיג את תמיכתן.
ההצלחה של הייצוב הפיסקאלי והרפורמות המבניות, טוענת Standard & Poor's, הם שתרמו ליציבות הכלכלית של השנים האחרונות, ואיפשרו לבנק ישראל להוריד את רמת הריבית במשק ולעבור למדיניות שער חליפית חופשייה מבעבר. החשש הוא, כי אפילו תקופה קצרה של חוסר ודאות עלולה לסכן את ההשגים הכלכליים של האחרונים, או להפחית את רמות האשראי שיש לישראל כיום.
השליטה הפיסקאלית בכלכלה ונטל החובות של הממשלה גורמים לכך, שאפילו מעידה מוגבלת עלולה להביא לחזרה לגירעון גבוה ולחידוש העליה בהיקפו של החוב הלאומי.