בשבוע שעבר שמה קץ לחייה המשוררת דליה רביקוביץ'. בעיני רבים נחשבה רביקוביץ' מעמודי התווך של השירה העברית.
חלק משיריה, המזדהים עם סבלם של הפלשתינים, העניקו למשוררת רביקוביץ' מקום של כבוד. עד כמה אישיותה של הגברת רביקוביץ' היתה ראויה לחיקוי - זו כבר שאלה, לפחות על-פי השקפת עולמם של רבים וטובים. האם אכן ניתן היה למצוא באשה שניסתה לשים קץ לחייה פעם אחר פעם, בשל בעיות נפשיות מודל לחיקוי והערצה? האם היא עצמה לא השכילה את התוכן היצוק בחייה, עד כדי בחירתה לאבד עצמה לדעת בנטילת כדורים?
השבועון החרדי "עונג שבת", בגיליונו האחרון (1.9.05), אינו שותף לסאגה התקשורתית האוהדת לשיריה של רביקוביץ', ומותח ביקורת על המשוררת: "ייתכן, שהייחודיות שבשיריה האפופים יגון ודיכאון אופייני הם הפינה החמה אותה מצאו כל חסרי התוחלת הישראלים של הדור החדש, כואב... כנראה, שרק מי שקרוב אל מרכז ההוויה והקיום האמיתיים יודע להעריך את החיים שהם הכלי לתכלית המתבקשת", נכתב בעיתון.
"עונג שבת" גם הסביר את חוסר הדיווח על מותה של רביקוביץ' בעיתונות החרדית: "ציבור שלומי אמוני ישראל אינו מבכה במיוחד את מותה ללא עת, כפי שכמובן לא דווח בכלי התקשורת החרדיים, ולא רק מפני שהווייתה מעניינת אותנו עוד פחות מקשישה דימונאית מצויה, אלא גם בזכות הדרך המקורית שבה בחרה להזמין את מלאך המוות לפיתחה. ואצלנו, כידוע, לא מדווחים על דוגמאות שליליות בגאווה".
"אוי להם..."
העיתון דיווח על כך שמנהיג ש"ס, הרב עובדיה יוסף, הוקיע את התאבדותה של רביקוביץ' באזכרה שהתקיימה לפני מספר ימים, ביום הזיכרון לאשתו מרגלית. בשיעור שנשא לעילוי נשמתה, דן הרב בהילכות פיקוח-נפש. "הגמרא במסכת יומא אומרת על הפסוק "ושמרתם את-חוקותי ואת-משפטי אשר יעשה אתם האדם וחי בהם", ולא שימות בהם. אם יש מצווה אחת עומדת מנגד, ואם תעשה אותה יהיה פיקוח נפש, אז צריך לוותר עליה, ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", אמר הרב, "ולכן אם אדם הסתכן ביום שבת - מחללים עליו שבת, שהשבת תלך כפרה עליו".
או אז התייחס הרב להתאבדות, והמשיך: "התורה אומרת "וחי בהם", ואין לך דבר העומד בפני פיקוח נפש. אלה ששולחים יד בנפשם, מפני הצרות שיש להם - אוי להם. באחרונה, היתה משוררת אחת שאיבדה את עצמה ושמה קץ לחייה... אוי להם...".
בהמשך שיעורו הרחיב הרב יוסף בחשיבות הנפש הישראלית ומהותה בעיני בורא העולם, עד כי כמעט כל מצוות התורה נדחות עבור קיומה.