ממלא-מקום ראש הממשלה ושר האוצר, אהוד אולמרט, נפגש היום (א', 9.10.05) עם שר התשתיות, בנימין (פואד) בן-אליעזר. במהלך הפגישה הציג השר בן-אליעזר לשר אולמרט תוכנית להורדת המיסוי על הדלק. במסגרת התוכנית הציע בן-אליעזר הטלת בלו דיפרנציאלי מופחת על בנזין וסולר, ללא פגיעה בהכנסות המדינה.
בדבריו ציין בן-אליעזר, כי יש להשתמש בעודפי תקציב המדינה המתוכנן על-מנת להפנות אותם לטובת הורדת מחירי הדלקים. לעומת זאת השר אולמרט הבהיר, כי העמדה המקצועית של המשרד ועמדתו הוא מנוגדות לעמדת משרד התשתיות שהוצגה בפניו. פקידי האוצר אשר השתתפו בישיבה שללו באופן מוחלט את הצעת משרד התשתיות, וטענו כי הדבר מהווה תקדים מסוכן, למרות שהודו כי אכן ישנם עודפי הכנסה מעליית מחירי הדלק.
בן-אליעזר אמר, כי עליית מחירי הדלק הופכת להיות נטל כבד על מרבית הציבור בישראל הנאלצים לשלם פעמיים - גם על עליית מחירי הדלק וגם על עליית מחירי המע"מ, ולכן "מתפקידי ומתפקידה של ממשלת ישראל למצוא פתרונות הולמים על-מנת להקל על אזרחי המדינה".
הוא הוסיף ואמר, כי "לאנשי האוצר יש קיבעון מחשבתי בנוגע לשינויים לטובת האזרח. לצערי במקום לראות את הנטל הרב של עליית מחירי הדלק הם בוחרים להיצמד למספרים ולמחשבה ששינויים שלא מטעמם הם בעיה".
שר האוצר הנחה את מנהל רשות המיסים, לבחון, בתיאום עם אגף תקציבים ומשרד התשתיות, את טענת משרד התשתיות לפיה חל גידול בהכנסות המדינה בשנת 2005 נטו (בניכוי הגידול בהוצאות בגין עליית מחירי הדלקים).
כמו כן הנחה השר אולמרט לבחון, באם אכן נוצרו הכנסות נוספות, מהו השימוש האלטרנטיבי הרצוי על-פי סדרי עדיפויות משרד האוצר, להפחתת נטל המס ו/או להקטנת החוב הממשלתי.
נתונים אלה יובאו לידיעת שר האוצר ולאחר התייעצות עם שר התשתיות יודיע השר אולמרט על החלטתו לגבי החלופה המועדפת מבין אלו שיוצעו על-ידי אנשי האוצר לניצול כספי העודפים.
בתחילת החודש שברו מחירי הדלק לתחבורה שיאים חדשים ומחירו של ליטר בנזין עבר את סף ה-6 שקלים. לאחר העלאת המחירים ביקש שר התשתיות לבחון דרכים שונות להוזלת המחיר.