הגעת לאמריקה? הסתכל ביהודי לשמאלך. כעת הסתכל ביהודי לימינך. חפש עוד שני יהודים. הסיכויים שאחד מכם שונה אתנית - גבוהים.
זוהי הטענה של גארי טובין בספר חדש "בכל לשון", החוקר מגוון אתני גזעי בתוך האוכלוסיה יהודית באמריקה. בתוך "בכל לשון" יש ראיונות רבים עם יהודים ובני תערובת שהתבוללו.
הדמוגרף של סן פרנסיסקו טוען שכ-20% מן היהודים ספרדו-מזרחיים, מיעוטים גזעיים או של גזעי מעורבים.
"כאשר אתה מתחיל לתרגם את זה למספרים של אנשים, זה כבר 'ביג דיל'", אמר טובין, שכתב את ספרו יחד אישתו, דייאן טובין, וסקוט רובין.
טובין, נשיא של המכון ליהודים ומחקר קהילתי, תמיד היה אחד המבקרים החריפים של סקר האוכלוסיה היהודית שנערך ב-2001, וטען כי באופן שיטתי יהודים מהחוף המערבי וישראלים אינם נימנים בו. בכך לטענתו סקר הקהילות היהודיות המאוחדות פיספס מספרים רחבים של גזעים יהודיים.
טובין עושה הערכה שמרנית ש-200,000 ישראלים חיים בארצות הברית, ומאמין שלכחצי מהם יש שורשים ספרדיים או שאר עדות המזרח. הוא גם מאמין שלהרבה יהודים ממוצא ספרדי הזדהו בסקר כאשכנזים.
"אתה מוסיף את כל הנתונים הללו ומספר היהודים צומח פלאים. ההבדל בין 10 או 12 אחוז ו20 אחוז הוא הבדל של מאות אלפי אנשים. בקהילה יהודית שבה רק 6 מיליון, זה דבר משמעותי", אומר טובין.
"אז איפה המספרים הגדולים האלה של יהודים מתחבאים?" שואל טובין כשהוא מצחקק, "צריך להפנות את השאלה לפדרציות היהודיות, ל-JCC (מרכז הקהילות היהודיות) ולארגונים יהודיים אחרים. התשובה היא, שהם כלל אינם מסתתרים".
בקהילת יהודי ארה"ב פועלים הפדרציה היהודית הכללית ומרכז הקהילות היהודיות, סביבם מתרכזות הקהילות היהודיות. בשנים האחרונות מרכזים אלו אינם משרתים בהכרח רק יהודים, אלא גם משפחות מעורבות. אחוזי ההתבוללות בקרב יהודי ארה"ב עומדים כיום על 54%.
הסיכוי שצעיר הנקרא יהודי הוא בעצם גוי גבוה מאי פעם. אמו הנוצריה שנישאה ליהודי קבעה את דתו. מספר היהודים בקהילות נמדד למעשה על-פי חברות בקהילה.
טובין בסיפרו גם ערך השוואה בין אתנית בין היהודים לשחורים המופיעים בקלאסיקה של ראלף האליסון "האיש הבלתי-נראה" על השחורים באמריקה.
"איש אינו רואה אותם כי הם פעילים מחוץ לזרם המרכזי של קהילה יהודית", אמר והוסיף, כי "הרוב המוחלט של היהודים באיזור המפרץ אינו שייך לבית כנסת זה או אחר, ואינו תורם לקהילה היהודית. בכך הוא גורם לקהילה היהודית להיות פתוחה ומזמינה יותר".
כלפי הקהילה היהודית טוען טובין, כי "היא מבזבזת המון זמן בלנסות להבין מיהו יהודי ומי אינו יהודי במקום להשקיע משאבים באנשים שחיים כיהודים ורוצים להיות חלק מהעם היהודי". טובין דווקא רואה את המיגוון של החברה היהודית האמריקנית כסימן לחוזקה.
בודאי, זה דורש דיון בנוגע לקהילות מיעוט אחרות. זה גם טיעון נגד לפלשתינים הטוענים לגזע נבדל של מתיישבים לבנים. מכל הראיונות האישיים שערכתי, מצאתי שיש עניין עצום במהות היהדות", אמר.
"בקהילה, אנו עדיין לא ערוכים לטפל בזה. אנחנו עדיין מחכים שאנשים יקישו על הדלת שלושה פעמים לפני שאנחנו בכלל מדברים איתם. לו רצינו יכולנו לצמוח, ואנו מסוגלים לכך. הנתונים האיכותיים שהמחקר נותן לנו מהווים מקור רב מידע".