שוק המשקאות האלכוהולים והיינות בישראל גלגל כ-1.2 מיליארד שקל בשנת 2005. מדובר בגידול של כ-20% בצריכת משקאות אלכוהוליים, לעומת השנה הקודמת. כך עולה מסקירה שערכה CIA - קרדיט אינפורמיישן אסוסייאשן, מקבוצת גאון שוקי הון. עוד עולה מהסקירה כי שוק היינות בלבד נאמד בכ-800 מיליון שקל, גידול של 3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
מהסקירה עולה כי ענף היין בישראל כולל 12 יקבים מסחריים, מתוכם חמישה יקבים גדולים המעבדים מעל 2,000 טון ענבים בשנה. מלבד יקבים אלה קיימים עוד כ-150-200 יקבי בוטיק. כ-90% מיקבי הבוטיק נמצאים בבעלות פרטית ומעטים שייכים לקיבוצים.
היין הישראלי מאופיין באיכות גבוהה ובשתי תכונות עיקריות: הוא בעל מתיקות מסויימת ואינו מתאים ליישון. אורך חיי המדף של יין ישראלי קצר יחסית.
יקבי בוטיק - עלות נמוכה
יקבי הבוטיק מייצרים אלפי בקבוקים בשנה. מדובר בהתפתחות משמעותית בתרבות היין בישראל ולרוב מדובר ביקבים קטנים, אך איכותיים. הסיבה להקמתם של יקבי בוטיק היא העובדה שתהליך ייצור היין פשוט יחסית ועלותו אינה גבוהה.
למעשה, על-מנת לייצר כמות ממוצעת של כ-500 בקבוקים בשנה יש צורך בהשקעה בציוד שעלותו מגיעה לאלפי שקלים בודדים. נקודה מעניינת היא שרוב היין המיוצר ביקבי בוטיק מקומיים אינו כשר ולכן רבים מהיינות הללו אינם נמכרים ברשתות שווק גדולות, אלא בנקודות מכירה מתמחות ביין וביקבי הבוטיק עצמם.
ב-CIA, המתמחה במוסר תשלומים צרכני ועסקי, טוענים כי קשה להעריך את רמת ההישרדות של יקבי הבוטיק כעסקים בעלי רווחיות גבוהה, משום שמרביתם בני כשש שנים ופחות. סביר להניח, טוענים כלכלני CIA, שיהיה זה בלתי נמנע שהיקבים הקטנים יתאגדו וייזמו פתרונות שיווקים משותפים.
הטעם הישראלי:
מהסקירה עולה כי הצרכן הישראלי משקיע בבקבוק יין סכום ממוצע של כ-25 שקל.
עיקר הקנייה של יינות נעשה ברשתות השיווק (70%), בחנויות מתמחות ובבוטיקים (15%) ואצל סיטונאי משקאות (15%). היין האהוב על הישראלים הוא האדום: 50% מצרכני היין מעדיפים יין אדום וכ-30% מעדיפים יין לבן.
מרבית צרכני היין שומרים על כשרות: כ-80% מהאוכלוסיה נוהגת לרכוש אך ורק יין מתוצרת מקומית כשרה, כ-5% מעדיפים תוצרת חוץ ולשאר הדבר לא משנה.
כ-20% מהצרכנים נוהגים לרכוש בקבוק יין אחת לשבוע וכ-30% נוהגים לרכוש פעם בחודש.
בשנתיים האחרונות חלה עליה ניכרת בביקוש של יינות ייחודיים מזנים חדשים, כמו קברנה פרנק, שיראז, פינו נואר ואחרים.
יצוא יין:
ישראל עדיין לא נחשבת למעצמת יין אבל יתכן שהיא בכיוון. על-פי נתוני CIA, כיום נמנים כ-35 יקבים המייצאים מישראל לחו"ל, מרביתם יקבי בוטיק. בסך-הכל בשנת 2005 ישראל תייצא יין ללמעלה מ-50 מדינות, בשווי של כ-13 מיליון דולר. מדינות היעד העיקריות הן: ארה"ב - ייצוא בהיקף 9 מיליון דולר, המהווה גידול של כ-15% לעומת אשתקד. צרפת - ייצוא בהיקף 1.5 מיליון ואנגליה - למעלה ממיליון דולר.