דירוגי המפרסמים והפרסומאים בשנת 2005 הוצגו היום בכנס השיווק והמדיה של איגוד המפרסמים על-ידי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום. נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, מוסר, כי את השנה אפיינו מספר מגמות בולטות: שטראוס-עלית ממשיכה לשמור על המקום הראשון בטבלת המפרסמים עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-16 מיליון דולר, אולם בפער קטן יותר בצורה משמעותית לעומת השנה שעברה, שהייתה שנת המיזוג של הקונצרן. הקטגוריה שבה השקיעה החברה את עיקר הפרסום ממשיכה להיות "מוצרי חלב", ודנונה שומר על הבכורה כמותג המושקע ביותר.
סלקום ופרטנר חולקות את המקום השני והשלישי. מבין השתיים, סלקום היא זו המצמצמת השנה במעט את תקציב הפרסום שלה, למרות השקת סלקום IMODE באמצעות משרד הפרסום מקאן אריקסון.
יוניליוור, שהתמקמה במחצית הראשונה של שנת 2005 במקום הראשון בצוותא עם שטראוס-עלית, סוגרת את השנה במקום החמישי עד שביעי עם גידול של כ-20% בתקציב הפרסום שלה ופרסום בולט למותג "קליק", באמצעות משרד הפרסום באומן בר ריבנאי, ולדיאדורנט AXE, באמצעות משרד הפרסום ראובני פרידן.
עולה חדשה לטבלת 20 המפרסמים הגדולים, היא כלמוביל, יבואנית מרצדס ויונדאי, עם הוצאה לפרסום של כ-2.1 מיליון דולר לדגמים הפרטיים של מרצדס, באמצעות משרד הפרסום שלמור אבנון עמיחי. כלמוביל מחליפה השנה בטבלה את סנו, שלא נכללת ב-20 המובילים.
גם השנה מוציאה יפעת בקרת פרסום את דירוגי ענף הפרסום במחירים ריאלים המקורבים למחירי אמת, תוך כדי שהיא מצליבה בין מסד הנתונים שלה, הנשען על מחירי מחירון, ובין ההוצאה לפרסום לשנת 2005. כמו כן, מכיוון שבמעבר למחירים ריאלים נוצרו מצבים של הפרשים קטנים בהשקעה בפרסום, הוחלט ביפעת בקרת פרסום לאחד לקבוצה אחת, במידה וההוצאה הריאלית לפרסום של שני גופים או קטגוריות מאד קרובה. לדוגמא, תתי הענפים סרטים וכבלים/לווין שהוציאו שניהם בפרסום בקירוב 18.6 מיליון דולר במחירים ריאלים. מכיוון שההוצאה לפרסום שלהם הייתה קרובה מאוד, שובצו יחדיו במקום שש ושבע, ללא הכרעה מובהקת לגבי מקומם.
מותגים - סלקום ופרטנר ממשיכות להוביל את טבלת המותגים גם בשנת 2005. רשת אייס הממוקמת השנה במקומות 10-11 מבטאת גידול של כ-50 אחוזים בהוצאה לפרסום שלה משנת 2004 עם הוצאה לפרסום של כ-4.5 מיליון דולר שרובם המוחלט בעיתונות באמצעות משרד הפרסום באומן בר ריבנאי.
יש לשים לב כי השנה נכנסו לרשימת 20 המותגים המובילים, 6 מותגים שבשנה שעברה לא נכללו בה: ביטוח ישיר, בזק, נוקיה, AIG, תמי 4 ואל על.
תתי ענפים - תת ענף "רשתות שיווק" כובש את המקום הראשון בטבלת תתי הענפים תוך שהוא מנשל את קטגוריית הסלולר מהמקום הראשון אותו איישה בשנים האחרונות; ומגדיל את ההוצאה לפרסום שלו בכ- 22%. ניתן לראות כי לקריסת קלאב מרקט לא היה אפקט משמעותי על הקטגוריה ולמעט חודשיים בהם הפרסום של קלאב מרקט כמעט ופסק, פרסמה הרשת כרגיל גם באמצעות הנאמנים.
המפרסמת הבולטת בקטגוריית רשתות השיווק היא שופרסל התופסת נפח פרסומי מרשים של כ-20% מכלל הפרסום, עם פרסום בולט לשופרסל דיל תחת הסלוגן "הכסף שלך קונה יותר" באמצעות משרד הפרסום גיתם BBDO. יעקובי מוסיף כי בשנת 2005 פורסמו 72 מותגים בקטגוריה לעומת 60 בשנת 2004. שופרסל דיל שנפתח בשנת 2005 הוסיף נפח פרסום בולט שלא בא על חשבון פרסום רשת שופרסל, אלא בנוסף.
תת ענף בולט נוסף השנה הוא "ביטוח רכב" שלא נכלל בשנה שעברה ב-20 הקטגוריות המובילות והשנה שובץ במקום ה-12 עם גידול ריאלי בהוצאה לפרסום של כ-39%. המותג עם הצמיחה הפרסומית הגדולה ביותר בקטגוריה הוא AIG שגדל בכ-85% עם פרסום בולט למבצע "דלק בהנחה לכל החיים בתחנות סונול" באמצעות משרד הפרסום זרמון גולדמן. קטגוריה נוספת שעולה השנה היא "קרנות". דומה, כי מתכנני רפורמת בכר הפכו בלא משים ליקירי המדיה שכן עקב השינוי בתקנות, חל גידול של 49% בהוצאה לפרסום של קטגוריה זו שהתמקמה השנה במקום ה-16-18 לאחר שבשנה שעברה לא נכללה בה כלל.
המותג הבולט בפרסום בקטגוריה זו הוא לאומי פיא באמצעות משרד הפרסום אריאלי פובליסיס ואילו במקום השני ממוקמת מיטב שהכפילה (!) את תקציב הפרסום שלה לכ-1.3 מיליון דולר באמצעות משרד הפרסום מקאן אריקסון.
המדיה - המאזן משתנה - מגמת הירידה בהוצאות לפרסום אשר החלה בשנת 2000 נעצרה כבר בשנת 2004 ומגמת העלייה ממשיכה גם ב 2005. עם זאת הגידול הצנוע של 2.7% בהוצאות לפרסום אינו מדביק את גידול הצמיחה במשק כולו – 5.2% ומהווה למעשית מחצית ממנו.
על-פי הנתונים של יפעת: השנה נרשמה ירידה של 11% בהוצאה לפרסום בערוץ 2 לרמה של 198 מיליון ש"ח. בערוץ 10% נרשמה עלייה ל- 51 מיליון ש"ח. בסכף הכל נרשמה ירידה של 3% בהוצאה לפרסום בטלוויזיה ל- 265 מיליון ש"ח. בהוצאה לפרסום בעיתונות דווקא נרשמה עלייה של 2% ל- 402 מיליון ש"ח. ברדיו נרשמה ירידה של 2% ל- 50 מיליון ש"ח בשילוט, החוצות עלייה בולטת של 21% ל- 40 מיליון ש"ח ובהוצאה לפרסום באנינטרנט נרשמה כצפוי, העלייה בגדולה ביותר - 62% לרמה של 42 מיליון ש"ח.
משרדי פרסום - משרד הפרסום מקאן אריקסון מוביל גם השנה את טבלת משרדי הפרסום עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-86 מיליון דולר כשהמפרסמים הבולטים שלו הם סלקום ו-YES .באומן בר ריבנאי שומר על כוחו במקום השני עם הקף פרסום דומה לזה שבשנת 2004. המפרסמים הבולטים של המשרד הם סופר פארם ופלאפון.
שלמור אבנון עמיחי ואדלר חומסקי & ורשבסקי, שומרים על המקומות השלישי והרביעי אך עם ירידה מסוימת בהוצאה שלהם לפרסום השנה לעומת שנת 2004: שלמור אבנון עמיחי ירד בהיקף בשל הקטנת תקציבי הפרסום של שטראוס עלית ו-HOT ואילו אדלר חומסקי וורשבסקי ירד בהיקף בשל הקטנת תקציב פלאפון (ESC) וחברת החשמל.
אחד המשרדים שהפגינו צמיחה השנה היה אריאלי פובליסיס עם גידול ריאלי של כ-30% ועליה מהמקום העשירי בשנת 2004 אל המקום השביעי השנה. המשרד צמח בשל גידול בפרסום לאומי קארד, ביסלי אסם, לאומי פיא, תדיראן CARRIER, BIG BOX ועוד. קבוצת דחף יורדת אל המקום השבעה עשר עד תשעה עשר השנה בשל ירידה בפרסום קוקה קולה ודיאט קולה ובעיקר בגלל הפחתה ניכרת בחלק היחסי במערך הפרסום של סרטי גלובוס גרופ.
מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, נתי יעקובי: "תגלית השנה" בטבלת משרדי הפרסום הוא ללא ספק משרד הפרסום ברוקנר נטע הסוגר את טבלת 20 המשרדים בה הוא מתמקם לראשונה, ומפגין גידול של עשרות אחוזים. המשרד מפרסם השנה את דן דיזיין, DELL, יקבי רמת הגולן, אבן קיסר ועוד.