הסכם למימון פרויקט "מינהרות הכרמל" נחתם השבוע בין בנק דיסקונט לבין קבוצת כרמלטון, הנמצאת בבעלות קבוצת אשטרום (55%) ושיכון ובינוי אחזקות (45%).
במסגרת ההסכם, יעמיד בנק דיסקונט לקבוצה אשראי בסך של כ-914 מיליון ש"ח לתקופה של 29 שנה. עבודות הקמה יחלו באוגוסט 2006 וצפויות להימשך כ-4 שנים. בחודש יולי 2010 צפויות המנהרות להיפתח לתנועה. העלות הכוללת של הפרויקט היא כ-1.2 מיליארד ש"ח.
טקס החתימה החגיגי התקיים בהנהלת בנק דיסקונט, בנוכחות החשב הכללי, ירון זליכה, מנכ"ל קבוצת אשטרום, רמי נוסבאום, מנהל שיכון ובינוי, אורי שני, מנכ"ל בנק דיסקונט, גיורא עופר, סמנכ"ל בנק דיסקונט וראש החטיבה העסקית, רוני חזקיהו ואורחים נוספים.
פרויקט "מנהרות הכרמל" מיועד לתת פתרון למצוקת התחבורה באזור חיפה. הפרויקט המתוכנן יחבר בין חוף הכרמל לצומת הצ'ק פוסט ויכלול 4 מנהרות (2 מנהרות לכל כיוון, באורך של 4.7 ק"מ) ו-3 מחלפים: צ'ק פוסט, רופין וחוף הכרמל.
הפרויקט יבנה בשיטת ה-BOT, דהיינו, על הזכיין מוטלת החובה לבנות את המנהרות, הגשרים, המחלפים ודרכי הגישה, לרבות בניית מערכת התשתית הדרושה. כמו כן עליו להפעיל ולתחזק את המנהרות ולגבות את האגרה מהמשתמשים.תקופת הזיכיון היא ל-35 שנה, כולל תקופת ההקמה שבסיומה יחזיר היזם את הפרויקט לרשות המדינה.
חתימת ההסכם מביאה לסיומו של מאבק משפטי בין הבנק לקבוצת כרמלטון שהתנהל במשך כשנתיים, ובו חייב בית המשפט המחוזי את דיסקונט להעמיד את המימון בתנאיו המקוריים.
למרות תוצאות המשפט, מייד לאחריו, שבו הצדדים והמדינה, שפרסמה את המכרז לביצוע הפרויקט, לשולחן המו"מ במטרה להגיע לפשרה כדי לאפשר לפרויקט לצאת לדרך. כאמור, המו"מ נשא פרי וההסכם נחתם לשביעות רצון הצדדים, שחתמו על כתב ויתור ופנו לבית המשפט ע"מ לבטל את פסק הדין המקורי.