שר התחבורה, אפרים סנה, הודיע כי הוא חוזר בו מכוונתו לאפשר טיסות קזינו, במטוסים מיוחדים שיוכשרו לכך. בכך נמוג חלומם של ישראלים רבים, שייחלו לטיסות לצורכי הימורים.
שר התחבורה חזר בו מכוונתו להפעלה תקדימית של קזינו מעופף. הקזינו עמד להיות מוקם בתא הנוסעים של מטוס בואינג מיושן, אותו תוכנן לשפץ באופן מקיף במיפעלי התעשיה האוירית בנתב"ג.
משרד התחבורה חזר בו מכוונתו לאשר את הקמתו המקדמית של הקזינו, לנוכח פניית היועץ המשפטי לממשלה. בהמלצתו למשרד התחבורה קבע היוע"מ, כי הקמת הקזינו נוגדת את רוח החוק, אף אם אינה מהווה הפרה בוטה ומובהקת של לשון החוק היבש.
"אני אזרח ישר ושומר חוק," אמר סנה לתקשורת, לאחר שבאחרונה עמד בלחצים כבדים מצד גורמים שונים, וסירב לחזור בו מתמיכתו בפרויקט השנוי במחלוקת. סנה יצא בהצהרת יושרו, בהסבירו את חזרתו השניה בתוך 24 שעות, מתכניות אופרטיביות בהן צידד בכל התקופה האחרונה.
אתמול, כזכור, חזר בו השר את מכוונת משרדו לבצע רפורמה מרחיקת לכת ביבוא רכב לישראל. הרפורמה עמדה להקל על דרישות הסף ליבוא רכב חדש ארצה, באופן שצפוי היה להוזיל את המחירים לצרכנים.
בשבועות האחרונים צידד משרד התחבורה בהקמת הקזינו המעופף, לנוכח התועלת המשקית שאמורה היתה להיות מושגת באמצעותו. במספר הזדמנויות מסר ד"ר סנה לתקשורת, כי מהמרי הקזינו עשויים להביא מטבע זר ארצה, אף שהודה כי כספים רבים אחרים עלולים להיות גם מוצאים מהמדינה בדרך זו. חלק ניכר מהתועלת הכלכלית אותה צפה השר, היתה נעוצה בתעסוקה שעשויים היו הליכי הכשרת המטוס להביא למיפעלי התעשיה האוירית.
בעוד שביקורת ציבורית מושמעת כנגד שני זיגזוגים אחרונים אלה של השר, הרי שזיגזוג שלישי עשוי להיות מבורך: אם יחזור בו השר מכוונתו לייקר, ממש עתה, את תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, יהיה בכך משום סיוע רב למצוקת השכבות החלשות, בהן, בשלושת העשירונים העניים במדינה, עומד לפגוע צו המחירים החדש עליו עומד השר לחתום.
חוות דעת היועמ"ש
בחוות דעת שכתב רובינשטיין הוא מציין, כי בהחלטה (הקודמת של השר) להעניק רישיון להפעלת כלי טיס, בו יופעל קזינו מחוץ לתחום האווירי של מדינת ישראל, עומדים מספר קשיים מהותיים. במסמך מפורט שהעביר היועץ המשפטי לשר התחבורה, אפרים סנה, הועלו הנקודות הבאות:
- על-פי חוק העונשין, התשל"ז -1977 (סעיפים 225-228), עומד איסור מוחלט על ארגונים לערוך משחקים אסורים (משחק שבו עשוי אדם לזכות בכסף, או טובת הנאה אחרת לפי תוצאות המשחק), בכללם: הגרלה, הימור, השתתפות בעריכת הגרלות והימורים והחזקה של מקומות כאלו.
- מבחינה נורמטיבית העיסוק בהימורים מהווה מעין שימת מכשול בפני עיור. "במקום שיוציא האדם כסף למחייתו ולמחיית ביתו, מניחו קרן הצבי של המזל... לחשיפת אזרחים לתופעת הימורים השלכות קשות וביניהן: התמכרות, הרס משפחות ומעורבות בהתנהגות פלילית, דוגמת סחיטה איומים ושימוש בסמים. הדברים הם אינם בבחינת 'נבואות פורענות', אלא להוותנו מעשים שקורים בכל יום ועשרות משפחות יעידו על כך", אומר רובינשטין.
- מבחינה משפטית חקיקתית, הענקת רשיון לטיסות קזינו, תיפגע ביסודות אלו. "העובדה כי תופעת ההימורים היא תופעה פסולה, מבחינה נורמטיבית, בדין הישראלי, היא שיקול מרכזי שיש לתת עליו את הדעת בהפעלת סמכות למתן רשיון לטיסת קזינו". מוסיף רובינשטיין ואומר כי לטיסות קזינו סיכוי גבוה לפגיעה באורחות החיים הציבוריים והפרטיים, אך לא פחות מזה גם בסדר משק התעופה או תכנונו. לדבריו, שיקול זה יכול לשמש עילה לסירוב מתן רשיון בנסיבות המתאימות.
ממכתבו של ראש מנהל התעופה האזרחית ביום ה-19.5.02, עולה כי הפעלת מטוס זר המתוכנן לבצע טיסות יוצאות ושבות לישראל מבלי לנחות ביעד כלשהו, אינה עולה בקנה אחד עם נהלי התעופה האזרחית. רובינשטיין מסיק, מעיון בתכתובת שהועברה אליו, כי השיקול המרכזי בהחלטה לאשר מתן רשיון לכלי טייס עמד רק השיקול הכלכלי. "איני מקל חלילה בשיקול זה, ובמיוחד בימים אלה. חרף זאת, נראה כי מתן רשיון בנסיבות אלו נוגע בחוסר סבירות ואינו עולה בקנה אחד עם כללי המשפט המנהלי והמערכת הנורמטיבית של הדין הישראלי"
בחוק איסור הלבנת הון (סעיף 5 בחוק איסור הלבנה), מוגדרת עבירת ההימורים לפי חוק עונשין כעבירת מקור. על פי חוק זה בית המשפט יכול לצוות לפגוע ברכושו של אדם שהורשע בעבירה, בשווי הרכוש נשוא העבירה. גישה זו באה לידי ביטוי במדינות רבות בעולם. הרשויות להלבנת הון כמו בארה"ב ובאוסטרליה שמו לעצמן מטרה להילחם בהלבנת הון באמצעות הימורים. דירקטיבה של האיחוד האירופי, למשל, מחייבת זיהוי ואימות לקוחות ודיווח על פעולות חשודות.
בתוך כך פונה רובינשטיין לשר התחבורה לנהוג בסבירות ולהתייחס לשיקולים הרלוונטיים. "על הרשות המנהלית לאזן את האינטרסים השונים במסגרת הנורמה הכללית שנקבעה על-ידי המחוקק". הרשות המנהלית יכולה להגיע לידי איזון, מסביר רובינשטיין, אך לא באופן הנוגד את מערך החקיקה והנורמות שנקבעו על-פי חוק. כמו כן מוסיף רובינשטיין, יש לקחת בחשבון את סמכויות רישוי שירותי תעופה, ולא להגיע להחלטות העלולות לפגוע בה.
במסמך מסביר רובינשטיין כי החוק אינו מסביר אילו שיקולים על שר התחבורה לנקוט. אך סעיף 4 לחוק העונשין מפרט את הסעיפים בהם יכול השר לסרב לתת רשיוןואלו הן:
- מתן הרשיון עלול לפגוע בהסדרי משק התעופה או בתכנונם;
- מתן הרשיון עלול לפגוע בבטחון המדינה, או שאינו לטובתה;
- הטיסה עשויה לפגוע בבטיחות הציבור, בריאותו, או סיכון הציבור בדרכים אחרות. כאמור כל הסעיפים הללו מפורטים לעיל בהקשר של פגיעה בציבור, במדינה או משק התעופה במתן רשיון לטיסות קזינו.
היועץ המשפטי לממשלה פונה לרשות המנהלית ומבהיר, כי גם בתחומים החורגים מתחום סמכותה, אך להם פגיעה בטובת הציבור, רשאית הרשות לשקול ולהחליט. "ניתן לשקול בעת מתן רשיון שיקולים נוספים הנעוצים בטובת הציבור, אף אם אלה אינם מוזכרים מפרשות בחוק המסמיך", אומר רובינשטיין.