77% בקרב הצרכנים בישראל סבורים כי קיים סיכון שלא יקבלו מוצר שרכשו במקרים שבהם שילמו עבור המוצר לפני המועד שנקבע לאספקה, לעומת 17% בלבד שחושבים כי לא קיים חשש כזה.
נתון חמור זה עולה מסקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות לקראת יום הצרכן הבינלאומי שחל היום. פירוט הנתונים מורה כי 26% מאלו החוששים לקבלת המוצר סבורים כי מדובר בסיכון גבוה, 35% ציינו חשש בינוני, 17% ציינו חשש נמוך ול- 6% מהנשאלים אין דעה בנושא.
הסקר בוצע במהלך השבוע האחרון לחודש פברואר 2006 על-ידי מכון המחקר "גיאוקרטוגרפיה", בקרב 501 נשאלים המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסיה הבוגרת בישובים היהודיים במדינת ישראל. הסקר בדק עוד מהי דעת הציבור לגבי השירות המוענק על-ידי בתי העסק לצרכנים, מהי דעת הציבור לגבי השירות המוענק על-ידי משרדי הממשלה, וכן, האם חל בשנים האחרונות שינוי בהתייחסות בתי העסק לצרכנים.
לשאלה "כיצד היית מדרג את התייחסות בתי העסק בארץ כלפי הצרכנים?" השיבו 45% כי ההתייחסות סבירה, 25% ציינו שההתייחסות טובה (3% טובה מאוד ו- 22% טובה), 23% חושבים כי ההתייחסות אינה טובה (14% "לא טובה" ו- 9% "גרועה") ו- 7% לא ידעו להביע דעה בנושא. בקרב המציינים התייחסות סבירה בולטים יותר נשים לעומת גברים, צעירים וגילאי ביניים (18-54) לעומת מבוגרים (55 ומעלה).
משאלה דומה לגבי השירות של משרדי הממשלה מתקבלת תמונה שונה לחלוטין: מעל למחצית (53%) מהציבור סבור כי השירות של משרדי הממשלה אינו טוב: 25% "השירות לא טוב" ו- 28% "השירות גרוע". לעומת זאת 40% חושבים שהשירות במשרדי הממשלה טוב (5% "השירות טוב מאוד" ו- 35% "השירות טוב") ו- 8% לא ידעו להביע עמדה בנושא. (בקרב הסבורים ששירותי הממשלה אינם טובים גבוה חלקם של בעלי הכנסה מתחת לממוצע והולך ויורד עם העלייה ברמת ההכנסה, חילונים ומסורתיים לעומת דתיים וחרדים).
לשאלה "לפי דעתך, בשנים האחרונות, האם חל שיפור או חלה הרעה בשירות שנותנים בתי העסק בישראל?" השיבו כמחצית (47%) מהציבור כי חל שיפור (6% "שיפור גדול", 41% "חל שיפור"). כשליש (31%) ציינו שלא חל שיפור, ואילו 14% ציינו כי חלה הרעה בשירות (9% לא ידעו להביע דעה בנושא). (חלקם של הסבורים שחל שיפור גבוה יותר בקרב בני 18-54 בעלי הכנסה מעל לממוצע, וותיקים לעומת עולים חדשים).
מהסקר עולה עוד, כי 45% מהציבור מאמינים כי אם מפלגה מסוימת תפרסם במצע שלה התייחסות לקידום הצרכנות, הדבר ישפיע על שיקוליהם להצביע עבור מפלגה זו, לעומת 48% שטענו כי לא יושפעו. מאלו הסבורים כי יושפעו מהתייחסות מפלגה לקידום הצרכנות ציינו 5%, כי יושפעו "במידה רבה מאוד", 15% ציינו שיושפעו "במידה רבה", 25% טוענים להשפעה "במידה נמוכה", 8% לא ידעו להשיב על השאלה. (בקרב המושפעים גבוה חלקם של בני 18-54 לעומת מבוגרים יותר, חילוניים ומסורתיים לעומת מסורתיים ודתיים. השפעה נמוכה יחסית התגלתה בקרב עולים חדשים).
המועצה לצרכנות מוסרת, כי נתוני הסקר משקפים נאמנה את המצב בשטח העולה מהתלונות המתקבלות אצלה. המועצה מציינת, כי תופעת התשלום עבור מוצרים שלא מגיעים בסופו של דבר לצרכנים היא תופעה מדאיגה ונרחבת, המתרחשת בעיקר עקב פשיטות רגל, קניות באינטרנט, והטעיות על-ידי סוחרים מפוקפקים.
לטענת המועצה, הסקר מוכיח שוב, כי הבעיות הצרכניות פוגעות יותר באוכלוסיות החלשות: מבוגרים, עולים חדשים ובעלי הכנסה נמוכה. המועצה מדגישה, כי במקרים רבים היא מצליחה לסייע לצרכנים הפונים אליה לקבל כספים בחזרה, אך כדי לעקור תופעות צרכניות שליליות, על משרדי הממשלה הממונים על אכיפת החוק להגביר באופן ניכר את פעולות האכיפה, וכן יש צורך להחמיר את הענישה.
המועצה לצרכנות מציינת, כי עמדת הציבור כלפי שיפור המצב אינה מפתיעה וכי הישג יחסי זה הינו תוצאה של פעולה אינטנסיבית של כלי התקשורת והמועצה לצרכנות בשנים האחרונות.