רשתות הסופרמרקטים מציעות לקונים מגוון רחב של מוצרים לרכישה. בנוסף דברים המסורתיים כמו חומרי ניקוי, אוכל ומוצרי טיפוח, יש המציעות גם מוצרי חשמל משוכללים ואף חלקי חילוף למכוניות. הסופרמרקטים בכלל והרשתות הגדולות בפרט מואשמים בכך שגרמו לקריסת המכולות השכונתיות, חנויות הבשר, הירקות והמאפיות המסורתיות ושמו קץ למסורת קנייה רבת שנים.
כעת עובדים מדענים על פיתוח טכנולוגיה חדשה שתאיים על היבט אחר בחיי היומיום: הפרטיות.
כל קונה ממוצע מכיר את הברקוד, המדבקה השימושית שעל גבי רוב (אם לא כל) המוצרים שבחנויות שחוסכות לקופאים זמן יקר, היות ואין צורך להקליד מספר ארוך על-מנת לזהות את המוצר, אלא אקדח לייזר קורא את הבר-קוד ומדפיס את כל פרטי המוצר על גבי החשבונית. כעת מתברר, הגיע הזמן להחליף את הברקוד בטכנולוגיה חדשה: מדבקות ה- RFID, ראשי תיבות של Radio Frequency Identification (טכנולוגיה של תיוג אלחוטי באמצעות גלי רדיו). מדובר למשעה במעבד זעיר עם אנטנה קטנה שמושתל במוצרים.
ההבדל העיקרי בין סוגי הטכנולוגיות טמון בכך שבעוד הברקוד המסורתי כולל מידע שבו ניתן לשלוט באופן ידני, טכנולוגיית ה-RFID משדרת מידע באופן שותף באמצעות גלי רדיו. טכנולוגיה חדישה זו מאפשרת למצוא את מיקומם של מאות מיליוני מוצרים בכל שרשרת ההספקה עד שהם מגיעים למדפי הרשתות.
"טכנולוגיה של תיוג אלחוטי באמצעות גלי רדיו מהווה מהפכה בכל מה שקשור להובלת מוצר מנקודה אחת לאחרת, ובעתיד נשתמש בה בכל מוצרינו", אומר אלברכט וון טרוכסס, מרשת הסופרמרקטים הגרמנית "מטרו", שכבר משתמשת בטכנולוגיה המתוארת.
עם זאת, ייתכן שלמרות יתרונותיה הציבור לא יאפשר את הפצת ה-RFID. טכנולוגיה זו עוררה גל רחב של ביקורות. וינט סרף, ממקימי רשת האינטרנט בארצות הברית וכיום עובד בענקית החיפוש גוגל, סבור כי "מה שמדאיג את כולם זה שטכנולוגיה זו מאפשרת לאתר את מיקומו לא רק של המוצר אלא גם של האדם שמקושר אל המוצר, מה שיוצר במציאות את הסנריו המפחיד של האח הגדול שרואה הכל ויודע הכל", אומר סרף לרשת הבי-בי-סי.
"כשטכנולוגיה זו תתמצא על גבי כל מוצר במחיר נמוך, השאלה תהיה למי יש את היכולת לקרוא ולגלות את מיקומו של כל מוצר ושל כל האדם שמחזיק במוצר, וגם מה הוא יעשה עם מידע יקר ערך זה", מוסיף סרף.
רבים חוששים מהפיקוח על הפרט באמצעות טכנולוגיית תיוג אלחוטי, אולם הוועדה באיחוד האירופי שבוחנת את הטכנולוגיה מתחייבת לפרסם מידע רב על השימושים הנרחבים והחיוביים ב- RFID וגם מתחייבת לכך שהמנגנון המשדר מידע יפסיק לפעול כשהלקוחות יצאו מהחנות.