ממחקר מיוחד שערכה קבוצת BDI על שוק הדיסקים בישראל עולה כי המלחמה בתעשיית המוזיקה הפיראטית נושאת פרי ובשנת 2005 נמכרו בישראל כ- 5.7 מיליון דיסקים חוקיים, לעומת 5.3 מיליון בשנת 2004, גידול של כ- 7%.
הם מציינים, כי אף ב- 2004 חל גידול בשיעור של כ- 5% במספר הדיסקים החוקיים שנמכרו בארץ, בהשוואה ל- 2003, בה נמכרו בישראל כ- 5 מיליון דיסקים. לאחר שנים של קיטון, כלכלני BDI מייחסים את הגידול בהיקף מכירות הדיסקים החוקיים בארץ בעיקר למלחמה בדיסקים הפיראטיים, להוזלה במחירי הדיסקים ולהתאוששות המשק מהמיתון.
יש לציין, כי הנתונים מהעולם מציגים מצאים שונים ומהם עולה כי ישנה עלייה בכמות המוזיקה המורדת באמצעות האינטרנט וכן עלייה בכמות הדיסקים לצריבה הנמכרים בחנויות.
הדיסקים המזוייפים נמכרים היטב
כלכלני BDI מציינים, כי היקף המכירות של דיסקים מזויפים בישראל נחשב לגבוה בהשוואה עולמית, ובשנות המיתון תופעה זו אף הלכה והתרחבה. להערכתם, דיסקים מזויפים מהווים כ- 50% עד 60% מכלל הדיסקים שנמכרים בארץ.
תופעת הורדות קבצי מוזיקה מהאינטרנט פגעה קשות בתעשיית המוזיקה בארץ ובעולם. על-פי נתונים הקיימים בידם, מדובר תופעה כלל עולמית, וכיום מוערך כי מורידים בעולם למעלה מ- 400 מיליון שירים בדרך זו. אולם, מוסיפים כלכלני הקבוצה, גם תופעה זו רושמת ירידה ובשנתיים האחרונות היקף ההורדות של מוזיקה ישראלית הצטמצם.
טאואר רקורדס שולטת בשוק
על-פי ממצאי הבדיקה עולה, כי טאואר רקורדס מחזיקה בכשליש ממכירות הדיסקים בארץ ומפעילה כ- 38 סניפים ברחבי הארץ. עוד עולה מהמחקר, כי בישראל פועלות כ- 140 חנויות המתמחות במכירת דיסקים. בנוסף לחנויות המתמחות, קיימות נקודות מכירה של דיסקים גם בחנויות שאינן מתמחות במוזיקה, תופעה שהחלה להתרחב בתקופה האחרונה. כך למשל, ניתן לרכוש דיסקים בחנויות ספרים, ברשתות עשה זאת בעצמך וברשתות המזון. להערכתנו, בסך הכול קיימות בישראל כ- 800 נקודות מכירה של דיסקים.
רשת "טאואר רקורדס" מחזיקה בכ- 30% מהיקף המכירות הכולל של דיסקים בארץ. אחריה ניצבת רשת "צליל" אשר מחזיקה בנתח של כ- 15% מסך מכירות הדיסקים בשוק המקומי. לרשת "טאואר רקורדס", המובילה את מכירות הענף, יש כ- 38 סניפים, המהווים כ- 27% מכלל חנויות הדיסקים בארץ. לרשת "צליל" כ- 20 סניפים, שהם כ- 14% מכלל חנויות הדיסקים בישראל. יתרת חנויות הדיסקים בארץ שייכות לרשתות קטנות, המפעילות כשניים עד ארבעה סניפים, וכן על-ידי עשרות חנויות פרטיות בודדות.
אוהבים מוזיקה ישראלית
כמחצית מהדיסקים הנמכרים בישראל הינם דיסקים ישראלים ומחציתם לועזיים. לדבריהם, למרות שהיצע הדיסקים הלועזיים הוא גדול יותר מהיצע הדיסקים הישראלים, הביקוש למוזיקה ישראלית הוא גבוה יחסית.
כ- 40% מהדיסקים הנמכרים בחנויות בארץ הינם להיטים, בעוד שכ- 60% הינם קלאסיקות, ומוסיפים, שככל שהחנות קטנה יותר, כך היא נוטה להחזיק במלאי גדול יותר של להיטים. בחנויות הדגל של הרשתות הגדולות, הנתח של הלהיטים הוא קטן יותר ונאמד בכ- 20% בלבד מכלל הדיסקים הנמכרים בחנות. זאת משום שחנויות אלו מציעות מגוון רחב יותר של דיסקים למכירה.
נתון מעניין נוסף העולה מן המחקר, מצביע על כך שקהל הלקוחות של חנויות הדיסקים מקיף את כל הגילאים ואת כל שכבות האוכלוסיה. עם זאת, מרבית הלקוחות הפוקדים את חנויות הדיסקים הם בני נוער וצעירים שגילם אינו עולה על 18, וכן לקוחות מבוגרים מעל גיל 40, שלהם אין את הידע, זמן או סבלנות להתעסק עם הורדת מוזיקה מהאינטרנט ולכן מוכנים להשקיע ברכישת מוצר איכותי בחנויות הדיסקים.