|   15:07:40
  משה ניסנבוים  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
מתאים לכולם [צילום: משה ניסנבוים]

היו הקפטיין של חייכם

הספר מיועד למרצים ולחוקרים באקדמיה בתחומי הניהול והמנהיגות, המעוניינים לשלב תרגול מעשי לפיתוח מנהיגות לסטודנטים בהמשך גם יוסבר מדוע, לדעת המחבר, מנהיגות חייבת להילמד בתרגול מעשי ולא באופן תיאורטי
02/11/2022  |   משה ניסנבוים   |   ספרים   |   תגובות


פרק ראשון

למי מיועד הספר?

הספר מיועד למנהלים המעוניינים להכשיר את עצמם ואת אנשיהם בתחומי הניהול והמנהיגות, בדרך מקורית, מאתגרת, מלאת עניין ובעלת סיכויי הצלחה מקסימליים; למנהלים הרוצים, או לעיתים אף נאלצים, לגבש צוותים חוצֵי-ארגון כדי שיעבדו יחדיו באופן מיטבי; וכן לעובדים במדרגים השונים של הארגון המעוניינים לשפר את כישורי המנהיגות שלהם כדי להתקדם במעלה ההיררכיה הארגונית.

חשוב לציין שאין זה משנה באיזה סוג ארגון אתם עובדים: שירותי או יצרני, היי-טק או תעשיה מסורתית, במגזר הפרטי או הממשלתי, המקומי או הבינלאומי — העקרונות הנלמדים בקורס יסייעו לכם בכל תפקיד שתמלאו ובכל משימה שבה תידרשו לרתום אנשים מכל סוג לבניית צוות, לשם השגת משימה משותפת ביעילות מקסימלית (מינימום זמן, מינימום כסף ומקסימום תוצרת). נוסף על כך, הספר מתאים לשייטים (סקיפרים) מנוסים יותר או מנוסים פחות המנהלים, או רוצים לנהל, עסקים, ארגונים, חברות או מחלקות גם ביבשה ובכל תחום עיסוק.

שייטים אלו יוכלו למצוא הקבלות מהניסיון הימי שלהם לתפקודם ביבשה, ולפעול מתוך מודעות עמוקה יותר בבחינת "זה שיודע, ויודע שהוא יודע — מנהיג, לך אחריו". גם בתי ספר לשיט ומדריכי סקיפרים עצמאים יוכלו להוסיף את הקורס לרפרטואר שהם מציגים ללקוחותיהם הפוטנציאליים.

כמו-כן, הספר מיועד למרצים ולחוקרים באקדמיה בתחומי הניהול והמנהיגות, המעוניינים לשלב תרגול מעשי לפיתוח מנהיגות לסטודנטים. בהמשך גם יוסבר מדוע, לדעת המחבר, מנהיגות חייבת להילמד בתרגול מעשי ולא באופן תיאורטי.

מנהיגות הינה תחום רחב שבו ניתן לערוך מגוון רחב של מחקרים כדי לקצר את משך הזמן והאנרגיה הנדרשים לביצוע קפיצת מדרגה ביכולות המנהיגותיות של המודרכים.

בשלבי עריכת הספר נתקלתי בסוג נוסף של קוראים פוטנציאליים, שגם אני נמניתי עימם רק לפני עשר שנים — פורשי מערכת הביטחון, שזה עתה פרשו וצריכים להתחיל את דרכם בקריירה ניהולית חדשה בסביבה אזרחית שונה ובלתי מוכרת.

באמצעות דגשים ייחודיים בקורס, הם יכולים למעשה לשנות את סגנון המנהיגות הצבאית שלהם לסגנון מנהיגות אזרחי יותר, כדי לבצע מעבר קל ונכון יותר מקריירה לקריירה.

כמי שעבר את התהליך אני חייב להודות שלא מדובר בתהליך פשוט. הניהול הוא אותו ניהול, אבל הסגנון חייב לעבור שינוי, עידון והתאמה לעולם שבו לכפיפים יש אלטרנטיבה והם ממש לא חייבים לבצע את ההנחיות ובטח שלא חייבים להישאר תחת המנהיג (מעבר תפקידים בחברה או מעבר מחברה לחברה).

אין ספק שקריאת הספר וביצוע הקורס במהלך הליך הפרישה יכולים להוות מנוף משמעותי לקיצור פרק הזמן הנדרש למנהל במערכת ביטחונית להמריא מחדש בתפקידי ניהול במערכת האזרחית בכלל ובהיי-טק הישראלי והגלובלי בפרט.

אחת התובנות הנוספות שקיבלתי בתהליך עריכת הספר הינה שהנושא מתאים מאוד גם להורים — רצוי לפני שהילדים הופכים למתבגרים, שאז דפוסי ניהול המשפחה והיחסים בין ההורים לילדים כבר מתקבעים וקשה יותר לשנותם (אם כי לא בלתי אפשרי).

הבנת העקרונות המתוארים בספר ותרגול מעשי בקורס יכולים לשנות מהותית את הדרך שבה יחנכו הורים את ילדיהם, ויבנו יחסי כבוד והערכה של הילדים להוריהם המנהיגים אותם לפחות ב-18 השנים הראשונות.

ולבסוף, גם כל מי שנושא המנהיגות מדבר לליבו, ושמעוניין לקרוא על מודל מעשי ייחודי ללימוד ולפיתוח מנהיגות ובה בעת לבצע תרגולים לשמירת היכולות שנרכשו למשך כל חיי המתאמן, יוכל להיעזר בספר זה.

מדוע דווקא "מנהיגות במודל הסקיפר"?
הפסימיסטים מתלוננים על הרוח
האופטימיסטים מחכים שהיא תשתנה
הריאליסטים משנים את כיוון המפרש
ויליאם ארתור וורד, סופר

כבר בבה"ד 1, בית הספר לקצינים של צה"ל, שבו למעשה מוכשרת שדרת הפיקוד הצה"לית, היה לי ברור שיש אנשים שנולדים עם כישרון מנהיגותי טבעי, אלו שהאימונים בבה"ד 1 רק מחדדים ומשייפים את יכולותיהם כמנהיגים, ולעומתם יש אנשים שלא ניחנו בכישרון טבעי למנהיגות (אולם בהחלט ניחנו בכישורים אחרים, שאם לא כן לא היו מגיעים לבית הספר לקצינים), ולמרות זאת תרגולי החי"ר בבה"ד שיפרו את כישוריהם המנהיגותיים משבוע לשבוע.

נכון, יש להודות על האמת: לא כל מסיימי המחזור שעמדו על רחבת המסדרים לקבלת סיכת המ"מ סיימו כמנהיגים מצטיינים, אבל הכשרתם על-פי מודל החי"ר הספיקה למימוש ייעודם כמפקדים.

מודל החי"ר הינו תהליך שבו לוקחים כל צוער, ולא משנה מאיזה חיל הגיע או לאיזה תפקיד מיועד, בלי שום קשר לגילו או לניסיונו הצבאי, ומלמדים אותו מאפס להיות לוחם חי"ר ברמת הפרט, החוליה והמחלקה — עד שהוא משיג יכולת להוביל תרגיל מסכם והופך למפקד.

קשה להסביר איך מודל החי"ר מצליח לפתח מנהיגות "דרך הרגליים" גם בלי יותר מדי שטיפות מוח והרצאות משעממות. לא פחות קשה מזה להסביר לחייל צעיר מחיל-האוויר, המיועד לחזור ולהיות קצין במערך הטכני, למה אדם שמיועד לתפקיד טכני/מנהלי צריך לרוץ ב"ג'בלאות" ולפתח מנהיגות אגב פזצט"אות וירי ביישור מקורב.

כבר אז הבנתי שמודל החי"ר, טוב ככל שיהיה, אינו מתאים להיות מודל לפיתוח מנהיגות גם באזרחות, וחשתי שחייבים לפתח מודל אחר לפיתוח מנהיגות, שיתאים יותר לאוכלוסיות מגוונות.
לאורך שירותי הארוך בצה"ל ובמפא"ת, במגוון רחב של תפקידי ניהול טכנולוגי, היה לי ברור עד כמה נושא המנהיגות של המנהל הינו קריטי להצלחת פרויקטים, לפיתוח מוצרים בחזית הטכנולוגיה העולמית ולעמידה ביעדי הארגון.

לאחר פרישתי מצה"ל הקמתי חברת ייעוץ טכנולוגי, ובהמשך גם חברת סטארט-אפ בתחום התוכנה. ואז שבה ועלתה בי המחשבה עד כמה חשובה המנהיגות להצלחה בכל תחום עיסוק — ולא רק בהנעת חיילים.

במקביל לעסקיי, החלטתי להוציא רישיון לסירה מהירה כדי לשוט ולדוג להנאתי בים הגדול.
בעולם הדיג ידוע שכל דייג חושב שהמקום שבו הדייג האחר ניצב בו הוא-הוא המקום שבו מתרכזים הדגים הגדולים — אילו רק התחלפו, הרי שבקלות רבה היה מוציא דגים רבים וגדולים יותר. וכך, בתור מי שדג משוברי גלים ומהחוף, תמיד האמנתי ששיט בסירה למרחק וז'ירזור (שיטת דיג) יגדילו משמעותית את השלל הנתפס, ולכן הוצאתי רישיון לשיט בסירה מהירה.

הוצאת רישיון לסירה מהירה הינה תהליך פשוט וזריז, רק שאז מגלים ש... קשה, עד כמעט בלתי אפשרי, לשכור סירה מהירה בארץ כדי לצאת איתה לדיג...
כאן נכנסה אשתי לתמונה כמוצאת שלל רב. היא, שבנערותה שטה ביאכטה עם הדוד ביוון, לחצה שנעשה קורס סקיפרים (משיטי ספינה) יחד, ואז נוכל לשכור יאכטה. היא תיהנה מהשיט ואני... מהדיג.

קבענו מועד, הגענו למועדון השיט, היא ניהלה משא-ומתן עבור שני נרשמים, קיבלה מחיר מצוין ואז... רק אותי רשמה, איכשהו. היא תירצה זאת בכך שמספיק שלאחד מאיתנו יהיה רישיון... תוך כדי קורס הסקיפרים עלתה בי האהבה הנושנה לשיט מפרשים (מימי הילדות ב"זבולון נתניה" עם סירות הקרוול והסנונית), וניצלתי כל הזדמנות לשוט הן כסקיפר והן כחבר צוות.

לאחר כשנה הגיע רישיון משיט ה-60 (רישיון שיט בינלאומי, לעומת רישיון הסקיפר ה-30 — שמאפשר רק שיט חופי), ושנה לאחר מכן הגיע רישיון ה-40 (משיט בשכר המורשה גם להדריך סקיפרים חדשים).

לאורך כל תקופת הלימודים וההתנסות המעשית לרישיון ה-40, לא באמת הצלחתי להסביר לאחרים, ואפילו לא לעצמי, למה בכלל אני צריך את זה — אולי לפנסיה.
ואז, בהבזק רגעי, כמה חודשים לפני סיום ההסמכה, כל הפאזל הסתדר במקום: הדרכה, מנהיגות ושיט.

כמי שתמיד עסק גם בהדרכה, בניהול ובניסיון לשיפור עצמי של כישורי המנהיגות וההובלה, הנושא נראה לי מרתק, וככל שהתפקידים נהיו בכירים ומורכבים יותר, היה ברור שמנהיגות טכנולוגית היא חשובה ומעניינת לא פחות מהמנהיגות הצבאית, ואף נשענת על אותם עקרונות בסיסיים. אם נזקק עקרונות אלו, נגלה שהם למעשה מתאימים למנהיגות בכל תחום.

ואז, ללא כל הכנה מוקדמת, בהבזק של מחשבה רגעית, צמחה ההבנה שכל העקרונות האלה מיושמים יום-יום, דקה-דקה, גם בהתנהלות הסקיפר על הסירה עם הצוות שלו. למותר לציין שללא אין-סוף ההפלגות, עם מגוון רחב של אנשי צוות, סקיפרים ואורחים, לא הייתה עולה הבנה זו באופן טבעי כמו מעצמה.

בשלב הזה היה ברור שצריך ואפשר לפתח קורס ללימוד ולפיתוח מנהיגות תוך שימוש בסקיפר כ"מודל" ושימוש בסירה כ"מגרש האימונים", ומודל זה יהווה תחליף הולם למודל החי"ר של בה"ד 1.

היתרונות של מודל תחליפי זה רבים ומגוונים (ברור שקצינים המיועדים ללחימה, ואפילו תומכי לחימה, חייבים להמשיך ולעבור את מודל החי"ר):
המודל מתאים לכל גיל.
ניתן לשלב במסלול ההכשרה נשים וגברים יחדיו.
ניתן לשלב צעירים ומבוגרים באותו צוות מתאמן.
ניתן לשלב אנשים ממקצועות שונים, תחביבים ורקעים שונים.
ניתן לשלב אנשים מהיררכיות שונות בארגון.
ניתן לשלב אנשים מארגונים שונים.
האימון אינו דורש כושר פיזי.
ניתן לבצע אימונים קצרים או ארוכים בהתאם ללו"ז המתאמנים.

הלימוד נעשה באווירה כיפית ומעניינת, וניתן לבצעו בכל מקום בעולם (מי יסרב לצאת לסדרת אימוני מנהיגות באיי הבהאמה?! ).

לאחר סיום הקורס הבסיסי של "מנהיגות במודל הסקיפר", יוכלו המשתתפים המעוניינים בכך להמשיך וללמוד בעצמם, ואף לעבור מבחני הסמכה לקבלת תעודת סקיפר, וזאת בקלות יחסית לאור הידע והניסיון שקיבלו כ"תופעת לוואי" של קורס המנהיגות.

יש כמובן יתרון בכך שימשיכו ויוציאו הסמכת סקיפר, שהרי זה יאפשר להם להמשיך ולהתאמן, וכך גם לשמר ולפתח את כישורי המנהיגות שרכשו. אגב, אלו שלא ירצו לעבור מבחנים והסמכות, יוכלו תמיד לשכור סירת מפרשים עד שבעה מטרים מכל מועדוני השיט בארץ. סירה זו איננה נדרשת לרישיון ועדיין מאפשרת אימון צוות מצוין ושמירה על כישורי המנהיגות שנרכשו בשילוב כיף והנאה מלאה.

זו דרך יעילה ומהירה לפיתוח מנהיגות ותכונות חיוניות בעבודה, בלי שהמודרכים מודעים לתהליך (מקטין התנגדויות). עובדה זו חשובה ביותר; היא מאפשרת התפתחות טבעית ללא תחרותיות, התפתחות עמוקה יותר החודרת אל התת-מודע, מה שמגדיל משמעותית את ההסתברות שהחומר המתורגל יושלך באופן טבעי על כלל פעולותיהם בכל תפקיד שישמשו בו.

בניית ביטחון עצמי רב ואמיתי, גם לאנשים הסובלים מחוסר ביטחון עצמי, מפחד מעמידה מול קהל, מחשש לעמוד על דעתם אל מול התנגדות וכו'.

עלות האמצעים הנדרשים לאימון ולהכשרה זניחה בהשוואה למודל החי"ר.

בשלב זה, כשהמודל "ישב לי בראש", הייתי צריך לתכנן איך ייראה הקורס הראשון ואילו תכנים ייכללו בו. הרבה עבודת חשיבה ותכנון... אבל לאור העובדה שנתקלתי לא פעם במנהלים, שבצורה מנומסת ניתן לומר: "יוכלו ליהנות מאוד משיפור כישורי מנהיגותם", הבנתי שיש כאן "קלף מנצח", ומכאן ועד למציאת ההזדמנות להעביר את הקורס הראשון המרחק היה קצר.
מטרת הספר הזה הינה לתת כלים מעשיים לקהל היעד שהוגדר לעיל, ולאפשר להם להריץ בעצמם קורסים וסדנאות על בסיס "מנהיגות במודל הסקיפר".

הספר כולל יותר מ-20 תרגילים שונים שניתן להשתמש בהם בכל קומבינציה שתיבחר על-ידי המאמן, וניתן כמובן להוסיף תרגילים נוספים, אם יש תכונה ספציפית הנדרשת יותר למתאמנים בתפקידם ביבשה.

בנוסף, תמצאו בו פרק על האיים האיוניים ביוון, שהם לדעתי המקום הטוב ביותר לביצוע אימונים שכאלה, לאור מגוון האיים וצורות העגינה, המרחקים הנוחים ביניהם המתאימים לכל אורך שיט רצוי ביממה, ובייחוד לאור מזג האוויר הנוח והעובדה שלא יכולים להתפתח שם גלים משמעותיים — בקיצור, גן עדן לאימוני שיט ומנהיגות.

לפני שנתקדם לשאלה מה ההבדל בין מנהל למנהיג מנקודת מבט סובייקטיבית של הכותב, ומדוע מנהלים רבים יכולים לשפר משמעותית את כישורי המנהיגות שלהם אם יעברו קורס כזה — אני רוצה לעודד את הקוראים לשתף אותי בחוויות שלהם כדי שנוכל להפיק לקחים ולשפר את המודל מעבר לתובנות שיוצגו כאן בעקבות ביצוע הקורס הראשון (שהיה אגב מוצלח במיוחד!) ובעקבות ההכנות והשיפורים שהוכנסו לקורס השני, שמתחיל בד-בבד עם הוצאת המהדורה הראשונה של הספר (תוך כדי מילוי מחזורים שלוש וארבע בנרשמים לפני שהתחלנו אפילו לפרסם הקורס באופן אקטיבי).

ובכן, מנהל הינו אדם האחראי על קבוצת אנשים מכוח סמכות רשמית שניתנה לו על-ידי הארגון שבו הוא פועל, ותפקידו לוודא שיבוצעו המשימות שהוגדרו לאנשים אלו, בזמן, באיכות ובתקציב שהוגדרו למשימות אלו.

מנהיג, לעומתו, אינו בהכרח המנהל של קבוצת האנשים ואין לו בהכרח סמכות פורמלית. (ברור שהשאיפה שלנו היא לשלב בין השניים, כלומר שלמנהל עם הסמכות הפורמלית תהיה גם מנהיגות.) הוא יכול להיות כל אדם בקבוצה שיודע להגדיר חזון או יעד, ובעל יכולת לגרום לאנשים בקבוצה לחתור לכיוון היעד שהגדיר, מתוך הבנה שלהם שהוא מבין על מה הוא מדבר — ולאו-דווקא מתוקף סמכותו הניהולית פיקודית.

אגב, מנהלים חכמים יודעים לזהות מנהיגים טבעיים בין עובדיהם ולנצל את כישוריהם לקידום מטרותיהם. דרך נוספת לזהות מנהיג אמיתי היא לאתר בארגון את אלו שבקלות יחסית עוברים מתפקיד ניהולי אחד למשנהו, מסביבת עבודה אחת לסביבת עבודה אחרת, משתלבים מהר במקום החדש ומובילים קדימה.

כעת ננסה להבין אילו תכונות/כישורים צריך שיהיו למנהיג (חלקן תכונות מולדות וחלקם כישורים נרכשים). בשלב הבא נפרט איך הלימוד של נושאים אלו בשיעורים מעשיים בים משפיע על פיתוח כישורי המנהיגות של המשתתפים בקורס בתפקידיהם ביבשה. כל זאת, כמובן, אחרי לימוד רקע ימאות תיאורטי קצר, אך הכרחי! שהרי לא נרצה שכבר בתרגיל הראשון ייגרם נזק לספינה או חלילה לצוות המתאמנים.

הערה חשובה: יש אין-סוף סוגי מנהיגות ומנהיגים, ואין באמת דרך מוחלטת ואובייקטיבית להעדיף שיטת מנהיגות אחת על פני רעותה. כל מנהיג ניחן בקומבינציה ליניארית שונה של התכונות המאפיינות אותו כמנהיג, והוא מנצל אותן לתועלתו ובונה עליהן את סגנון המנהיגות הייחודי לו.

ספינת המפרש

האם ניתן ללמוד מדיטציה, יוגה או טאי-צ'י בתיאוריה בלבד? האם ניתן ללמוד הגנה עצמית אפקטיבית רק בשיעורים עיוניים? ובכן, מחבר הספר החדש והמרתק "מנהיגות - היו הקפטן של חייכם", אייל בר-אור, בהוצאת צמרת, טוען שכמו מיומנויות אחרות, גם מנהיגות ניתן ללמד ולשפר רק בתרגול מעשי, ורצוי כזה שיימשך תמיד.

הסופר מוביל את הקוראים בשפה פשוטה, קולחת וידידותית, להבנת השקפת עולמו של המחבר. הוא מסביר בו למה הוא בחר בספינת המפרש ככלי הלימוד האולטימטיבי לפיתוח מנהיגות, ומציג במפורט את תוכני הקורס.

אם אתם מנהלים, מועמדים לתפקיד ניהולי, קצינים, חוקרים או מרצים בנושאי פיקוד/ניהול ומנהיגות, פורשים או מתעניינים בתחום – תמצאו בספר הזה גישה חדשה ומרעננת ללימוד ולתרגול כישורי המנהיגות. גם סקיפרים חדשים וותיקים ימצאו בספר הבנה עמוקה של היכולות שרכשו בשיט המפרשיות ויבינו איך לשפר מנהיגותם ביבשה.

מדובר בספר חובה למי שרוצה לשפר כישורי מנהיגותו. הספר מציג העוצמה של "ניהול השינוי", והעקרונות המרכיבים את מודל המנהיגות. קריאתו וההשתתפות בקורס הן הדבר הטוב ביותר שתוכלו לבצע, עבור הקריירה הניהולית שלכם או של החשובים לכם.

מודל הסקיפר שהגה בר אור עובד בים, באוויר וביבשה. הוא מיועד לכולם: מבני נוער שמעוניין להתחיל את מסע המנהיגות האישי שלהם בעולם ועד ל-"רבי חובלים" ותיקים שמעוניינים לקחת את הצעד הבא בהתפתחות האישית שלהם. לדבריו, "אחד מהכלים החשובים ביותר שצריך להיות בארסנל של כל מנהיג הוא היכולת לנהל שינוי. עוד לפני שכתבתי את הספר, כתבתי את המתודולוגיה בעבודה עצמה, בתת מודע".

במקביל לקריירה הטכנולוגית והיזמית הרחבה שלו, החליט בר אור להוציא רישיון להיות קפטן של סירה מהירה. בתחילה, רק כתחביב על-מנת לשוט, לדוג ולהירגע מול חופי יוון. ואז, בתובנה שעלתה במוחו כמו הבזק אור, כל החתיכות נפלו למקומם: הדרכה, מנהיגות ושייט, זה הולך ביחד. הוא הבין שאם יזקק את העקרונות שלמד בקורס הסקיפרים שלו, הוא יכול להתאים אותם לכלל תחומי המנהיגות במגוון שלבי החיים ולסייע לאנשים נוספים לרתום את התכונות המנהיגותיות שלהם בצורה הטובה ביותר.

אייל בר אור התחיל לפתח את השיטה שלו והבין שהוא חייב להפיץ את משנתו לאלו שמחפשים כלים משמעותיים למנהיגות ברחבי העולם. הוא גם כתב ופרסם את ספרו המרתק, "מנהיגות במודל הסקיפר", שמטרתו לתת כלים מעשיים לקהל היעד, ולאפשר להם להריץ בעצמם קורסים וסדנאות על בסיס מנהיגות זו.

המטרה של בר אור בקורס היא שכל אחד מהתלמידים שלו, יבין לא רק את המשמעות הטכנית של השטת סירה, אלא גם את המשמעות הסמלית שלה, על-מנת שיוכל ליישם אותה לאחר מכן גם במקומות אחרים בחיים האישיים שלו, בהתאם לצרכיו.

אייל הקים את חברת Safe Zone כי הוא זיהה את הקושי המרכזי של יבואנים, יצואנים ואפילו חברות הייטק לבחינת מוצריהם בפיקוח האמריקני הנוקשה. כדי לצלוח את האתגר, אייל וצוות המהנדסים בחברה פיתחו מערכת הגנה רב-שכבתית שבוחנת לעומק כל מרכיב למול הרשימות של האמריקנים. החברה זוכה לרוח גבית מהממשל האמריקני ומערכות מקבילות שלה לפיקוח כאן בישראל, שנמצאות בשימוש הרגולטור הישראלי במשרד הכלכלה.

[להזמנת הספר המרתק וביקור באתר הקורס]

תאריך:  02/11/2022   |   עודכן:  02/11/2022
משה ניסנבוים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

02/11/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
מתוך המבוא של הספר "אומנות העבודה שבלב" מאת גבריאל שטרנגר:
31/10/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים

27/10/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים

24/10/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
פרק ראשון מהספר: אוניברסיטת קולומביה 2010
23/10/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
יש לאפשר לאסירים שנאסרו בשל עבריינות "הצווארון הלבן" או חובשי המגבעות החרדיות, שנאסרו בשל עבירות-מס, מעילה, גניבות קלות ובעיקר עברייני-תנועה או עבירות כמעשני סמים קלים להגיש בקשות ...
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il