|   15:07:40
  אריאל פיקאר  

  אריאל פיקאר  
מנהל חינוכי מכון שלום הרטמן
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

לא בשמים: מסורת המחשבה היהודית החילונית

בספרו החדש מתחקה פרופ' דוד ביאל אחר שורשיה הקדומים של החילוניות, ומראה כי באופן מפתיע מקורם נמצא בעולם המסורתי עצמו המסקנות העולות מן הספר עשויות לתרום להבנה מעמיקה יותר של החברה הישראלית ויחסיה עם הדת
14/03/2012  |   אריאל פיקאר, אריאל פיקאר   |   ספרים   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
מאמינים בני מאמינים? [צילום: פלאש 90]


"האם אתה דתי או חילוני?" נשאלים ישראלים מדי פעם. אך בעוד השיח התקשורתי הרדוד מתעקש על ההגדרות הדיכוטומיות של "דתי" מול "חילוני", סקר שעורך מכון גוטמן מידי כמה שנים מצביע על רצף חברתי נזיל יותר בחברה הישראלית. כך למשל, הסקר מכיל קטגוריות נוספות כמו חרדי ומסורתי, ואף הבחנה בין "חילוני אנטי-דתי" ל"חילוני לא אנטי-דתי". את מורכבות התופעה הסוציולוגית היטיב לבטא יעקב ידגר בספרו "המסורתים בישראל: מודרניות ללא חילון", (מכון הרטמן, אוניברסיטת בר-אילן וכתר, 2010). בספרו החדש של דוד ביאל, "'לא בשמים' – מסורת המחשבה היהודית החילונית", מתוארת המורכבות הרעיונית של החילוניות היהודית עצמה, שאף יחסיה שלה עם המסורת היהודית אינם כה פשוטים. טענתו העיקרית של ביאל היא ש"החילוניות היהודית היא מסורת בעל אופי ייחודי משלה והיא נטועה במקורותיה הקדם-מודרניים" (עמ' 19). כלומר, בניגוד לתפיסה הרווחת הרואה בחילוניות תופעה של נתק מן המסורת, טוען ביאל כי החילון היהודי הוא המשך של רעיונות עתיקים במסורת היהודית עצמה.

כדי להבין את התזה של ביאל, ובמידה רבה גם את החברה הישראלית בימינו, צריך להבין לעומק את התהליך הנקרא חילון. בשונה מן המקובל בשיח השגור, חילון אינו מוגדר רק על-ידי אי קיום מצוות או חוסר אמונה באל. חילון הוא תהליך שבו תחומים רבים הקשורים לחיי האדם עוברים מרשות האל לרשות האדם. את הדת והחילוניות יש לדמיין כשני קטבים: בקוטב האחד, הדתי, 'מלא כל הארץ כבודו' - האל נוכח בכול והתלות בו היא מוחלטת; בקוטב השני, החילוני, עומד האדם כישות אוטונומית ועצמאית המבין את הטבע ושולט בו. החילון הוא התנועה מן הקוטב האחד לקוטב השני. מכס וובר תיאר תנועה זו כ"העברת הקסם מן העולם". העולם מנקודת המבט הדתית האולטימטיבית הוא עולם קסום שאינו מובן לאדם ואינו בשליטתו, וכדי לשרוד בו על האדם לחולל קסמים אשר ישפיעו על רצונו של האל או האלים ויגרמו להם לפעול לטובת האדם. תהליך החילון הוא כפול פנים: הוא מסיר את הקסם מן העולם על-ידי היכולת התבונית של האדם ומאפשר לאדם לשלוט בעולם על-ידי פעולות המבוססות על התבונה האנושית.

וובר טוען שתהליך החילון התחיל בנביאי ישראל שהתנגדו לפולחן המאגי ותבעו מן האדם והחברה התנהגות מוסרית כתנאי לגאולה. דוד ביאל מפתח את הגישה הזו ומצביע על מקורות בספרות חז"ל וימי הביניים אשר ניתן לראות אותם כשלבים שונים של הרחקת האל מן העולם והעצמתו של האדם. לדעתו של ביאל, אלו היוו השראה לתופעת החילון שהתפתחה בעת החדשה. אחת הדוגמות אותה מציין ביאל, דוגמה שאף נתנה לספר את שמו, היא האגדה המובאת בתלמוד הבבלי אודות מחלוקת החכמים בנושא 'תנורו של עכנאי' שבשיאה "עמד רבי יהושע על רגליו ואמר: 'לא בשמים היא'! [...] שכבר נתנה תורה מהר סיני, אין אנו משגיחין בבת קול" (בבא מציעא, נט ע"ב). אגדה זו מייחסת לאל עצמו את הרצון להגביל את כוחו ולהעניק את הסמכות לחכמים ולתבונתם האנושית. מהלך נוסף, שגם הוא שימש את הוגי החילון המודרניים, נמצא בהגותו הפילוסופית של הרמב"ם. בספרו 'מורה נבוכים' מצמצם הרמב"ם את מעורבותו של האל בטבע ובחייו של האדם. לפי הרמב"ם, האל הוא אומנם סיבת הכל אך "עולם כמנהגו הולך" (מורה נבוכים, ב, כט) – העולם הטבעי מתנהג על-פי חוקים קבועים הניתנים להבנת האדם. מקורות מעין אלו היו לדברי ביאל "כמו גֶנים שנזקקו לסביבה החברתית והפוליטית של המודרניות לפני שיכלו לבוא לידי ביטוי. הם לא היו הגורמים שהניעו את החילוניות היהודית, אך כאשר הצמיחו אותה כוחות המודרנה, סיפקו לה רעיונות אלה את המנטליות הדרושה - את השפה ואת הטעם הייחודי" (עמ' 21).

עיקרו של הספר עוסק בהשקפות עולם יהודיות חילוניות שהתפתחו במאה התשע-עשרה והעשרים, שניסו לתת פשר ומשמעות לקיום יהודי מודרני שאיננו מבוסס על הדת היהודית. הוגים רבים השייכים לקטגוריה הזו היו ציוניים: אחד-העם, ביאליק, הרצל, ז'בוטינסקי ובן-גוריון, מה שמלמד כי הציונות והחילון באים כאחד – הם תלויים אחד בשני ומזינים זה את זה. ושוב, גם במקרה זה החילון אינו מתמצה באי-אמונה באל או באי-שמירת מצוות, אלא בא לידי ביטוי בלקיחת האחריות של האדם ושל החברה היהודית על גורלם. בנקודה זו מתלכדת הציונות המדינית עם הציונות הרוחנית, כשהמשותף לשתיהן הוא פריצת הפסיביות היהודית – הן בהגנה על הגוף והן בצמיחתה של הרוח. מה שאִפשר להרצל מחד, ולאחד העם מאידך, לשנות את הכיוון של ההיסטוריה היהודית הוא ההבנה העמוקה שעלינו, היהודים, מוטלת האחריות לעצב את חיינו ושבכוחנו לעשות זאת. הביטחון העצמי הדרוש לסוג כזה של מהפכה הוא תוצר של תהליכי החילון.

התנהגות של "מאמין" או של "חילוני"?

סקר מכון גוטמן האחרון העלה כי שמונים אחוז מהיהודים בישראל מאמינים באלוהים. אך לאחר קריאת ספרו של ביאל מסתבר שעלינו לשאול שאלה אחרת: כמה יהודים ישראלים מתנהגים בחייהם האישיים כאנשים "מאמינים" המשליכים את יהבם על האל, וכמה אנשים מתנהגים כ"חילוניים", הסומכים על תבונתם ולוקחים אחריות על חייהם? במילים אחרות, האם יש פער משמעותי בין התנהגותם של הישראלים המאמינים באלוהים לבין התנהגותם של אלו שאינם מאמינים בו בכל הקשור לחיים עצמם – למצוקות האנושיות ולחרדות האישיות והלאומיות? האם ישנו הבדל באופן בו נוהגים בני אדם כאשר הם חולים, או כאשר הם במצוקה כלכלית או ביטחונית? האם יהודים המאמינים באלוהים ובתורת הגמול אכן מאמינים שמה שיציל אותם ממחלות, ממצוקות כלכליות או ממלחמה הוא תפילה וקיום מצוות?

כבר הרמב"ן עמד על הפער בין האמונה הדתית ובין ההתנהגות החילונית שבה האדם לוקח אחריות על חייו. בפירושו לתורה (ויקרא כו, יא) הוא מתאר את האנשים המאמינים ה"שלמים", שהאל דואג להם "עד שלא יצטרכו לרופא ולהשתמר בדרך מדרכי הרפואות כלל" שכן "מה חלק לרופאים בבית עושי רצון השם אחר שהבטיח [האל] 'וברך את לחמך ואת מימיך והסירותי מחלה מקרבך'?". מנגד, הוא מתאר את המציאות הרווחת בה האנשים הם קטני אמונה: "אילו לא היה דרכם ברפואות יחלה האדם כפי אשר יהיה עליו עונש חטאו ויתרפא ברצון ה', אבל הם נהגו ברפואות והשם הניחם למקרי הטבעים". אם כן, כמו שטוען ביאל, פער זה אינו חידוש של העת המודרנית ומקורותיו בהיסטוריה היהודית הם קדומים; המודרנה על הישגיה המדעיים והטכנולוגיים רק העמיקה אותו. היהודי הקדם מודרני היה שם מבטחו בקב"ה ובשעת צרה וצוקה היה מתפלל ומתענה; מה עוד יכול היה לעשות? היהודי המודרני, בין אם הוא מאמין ובין אם לאו, בין אם שומר מצוות ובין אם לאו, פונה בשעת צרה לישועת האדם ולתבונה האנושית, לרפואה, למדע, לצבא, לפוליטיקה. הוא בוודאי מצרף לכך גם תפילה, אך האינסטינקט הקיומי שלו הוא מודרני, ודרך התנהלותו היומיומית - חילונית.

הספר "'לא בשמים' - מסורת המחשבה היהודית החילונית" מאת דוד ביאל, יצא בהוצאת מכון שלום הרטמן.

הכותב הוא עמית מחקר ומנהל חינוכי של תוכנית "בארי" במכון שלום הרטמן.
תאריך:  14/03/2012   |   עודכן:  14/03/2012
ד"ר אריאל פיקאר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא בשמים: מסורת המחשבה היהודית החילונית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
15/03/12 00:45
2
אורי עמר
15/03/12 14:30
פורום: מכון שלום הרטמן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא מעט חוקרי תנ"ך סבורים כי הטקסט המקראי איננו אלא המצאה וכי אין מדובר באירועי ההיסטוריה, כי אם בסיפורים פרי דמיונם של כותבים שונים. מגמה זו, שהחלה עם התפתחות תנועת ההשכלה וביקורת המקרא, טענה למעשה לאי-נכונותו של התנ"ך, כאשר ברוב המקרים נשענו הטוענים על היעדר ראיות ולא על ממצאים ברורים.
14/03/2012  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
המשפט "מדינת ישראל תעשה הכל" נשמע מעט ציני בשפתנו היום, הספר המצוין של ברגמן בוחן אמירה זו לעומקה על בסיס מספר רב של פרשיות חטיפה של חיילי צה"ל ושל אחרים.
11/03/2012  |  עפר דרורי  |   ספרים
החטא הקדמון הדיר את האישה בחברה מאז ברא ה' את האדם: "אל האשה אמר הרבה ארבה עצבונך והרנך בעצב תלדי בנים ואל-אישך תשוקתך והוא ימשל-בך" (בראשית, ג 16). מאז חלפו אלפי שנים, ובעולמנו נקבעו מוסכמות חברתיות ונצרבו דפוסי התנהגות ומערכות חיים, שבהם מצאו עצמן הנשים מקופחות בכל תחום: בדת ובחברה, במדינה ובבית. הדברים תקפים גם בעת העתיקה, גם בימי הביניים וגם בזמן החדש. אחד ההיסטוריונים הגדולים לתולדות ימי-הביניים, פרופ' פרידריך הר, איש אוניברסיטת וינה, כתב בספרו "ימי הביניים ותרבותם - אירופה 1100-1350", (הוצאת "הדר", תל אביב 1965), בפרק י"ג על "היהודים והנשים" (עמ' 312-322), שאולי ימצא הקורא כמוזרה את העובדה שכרך שני עניינים אלה, "יהודים" ו"נשים", זה בזה בפרק אחד. לדעתו, "אף כי היהודים והנשים תרמו תרומה חיובית לתרבות ולחברה בימי הביניים 'הפתוחים', הנה נדונו לאחר מכן לחיי הגטו, והם שסבלו יותר מכל זולתם בסגור החברה את שורותיה בימי-הביניים המאוחרים" (שם, עמ' 312). במבט לאחור, לדבריו משנה תוקף גם בעת החדשה: היהודים - העם הנרדף והנשים - המגזר המקופח .
01/03/2012  |  יוסף קיסטר  |   ספרים
האם חכמי התוספות עסקו במאגיה ובתורת הסוד? זו השאלה עימה מתמודד פרופ' אפרים קנרפוגל בספרו "סוד, מאגיה ופרישות במשנתם של בעלי התוספות". בספר זה עומד קנרפוגל על שימושם של בעלי התוספות אשר חיו בארצות אשכנז, אירופה הצפונית, במאות ה-12 וה-13, בשמות קדושים ובמנהגים בעלי אופי מאגי. המחקר עד כה טען, כי בעלי התוספות לא עסקו הן מחוסר עניין והן מחוסר ידיעה בתורת הסוד על משמעויותיה השונות בה בעת שהתרחקו מן הפילוסופיה. תורת הסוד פירושה מאגיה ומיסטיקה.
28/02/2012  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
התורה שבעל-פה, שעברה מדור לדור, היוותה את אחד מחלקי התורה הבסיסיים עליהם נשענה מסורת ישראל אשר נמסרה מימי משה שקיבל אותה בסיני אל אנשי הכנסת הגדולה, חכמים. מאדם יחיד השומע את בורא העולם מדבר אליו ומפקיד בידו את לוחות האבן אשר עליהם נכתבה התורה, ובה המצוות והחוקים, אל אנשים רבים, חכמים אשר עוסקים בה ומחדשים בה.
21/02/2012  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
דמותו של יצחק וקנאתו של האל  /  פרופ' יאיר לורברבוים
חיפוש אחר הקיום האנושי החמקמק  /  ינון ויגודה
דיבוק: ביקורת תרבות מודרנית בלבוש ישן  /  נטלי וינשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il