|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

רוחות רפאים במכבסה

מתח, גבורה ואהבה בפרשיות נעלמות שעל סף קום המדינה. אירועים שטרם דובר בהם בספרות הילדים והנוער ספר חדש לעמלה עינת - "רוחות רפאים במכבסה"
19/02/2013  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות
עמלה עינת [צילום: דינה גונה]

צלליות מפחידות מופיעות לפתע בתוך אדי קיטור דחוסים במבנה המכבסה שמעל למרתף ייצור התחמושת שבגבעת הקיבוצים. צעירה תמימה שאינה יודעת דבר, כמו רוב החברים המתגוררים במקום, על הסוד הטמון במעמקי האדמה, מאבדת את חושיה מרוב בהלה. פיצוץ של רכבת בריטית מריץ את העובדים התת-קרקעיים המחופשים בחלוקי רופאים ואחיות, אל מקום התקרית, על-מנת למנוע התקרבות של חיילים בריטיים אל המפעל הסודי.

מתח, אהבה וקנאה ממלאים את שרשרת האירועים המתוארת בסיפור "רוחות רפאים במכבסה" - על שמו קרוי הספר. בספר אחד-עשר סיפורים, הנקראים בנשימה עצורה המלווה בצחוק ובדמע. בבסיס כל העלילות דמויות אמיתיות, הרפתקאות ואירועים מרתקים ועלומים שאירעו בארץ ישראל על סף קום המדינה, אהבות שפרחו באתרים שונים ואף בין כותלי בית-הסוהר, קרבות בלתי נשכחים, פעילויות חסויות, גילוי מקומות מסתור עתיקים ועוד ועוד. אפיוני הדמויות, עלילותיהן הפנימיות ומערכות היחסים ביניהן, הן פרי-דמיונה של המחברת.

הנערים והנערות בני זמננו, המובילים את הסיפורים, מתוודעים עד מהרה, כל אחד בדרכו, לאירועי העבר והופכים לבלשים סקרנים, החוקרים וחושפים את הסודות הנסתרים ואת החוויות הרומנטיות המרגשות שמאחורי הסיפורים.

הסיפורים:

רוחות רפאים במכבסה - מפעל תחמושת סודי מופעל במעמקי האדמה - מקום ההתרחשות: גבעת הקיבוצים ברחובות.

בכי היחמורים - מייק ההולנדי מבריח יחמורים מתוך גיהינום המהפכה החומייניסטית אל מטוס אל-על האחרון היוצא לישראל - מקום ההתרחשות: חי-בר הכרמל. אחת מהרפתקאות העבר הישראלי הציוריות והמופלאות ביותר, הקשורות לאלוף אברהם יפה, אריאל שרון והנסיך הפרסי עבדול ריזה - אחיינו של השאה הפרסי.

מסיפורי סלמאן - אגדות ילדות מסתוריות ומעשי גבורה אמיתיים הצובעים את חייה של העדה הדרוזית בישראל בצבעיה המסקרנים-הייחודיים: חורשת הארבעים; חגיגת התספורת של עזי; עץ בודד על אם הדרך - סיפוריו של סלמאן אבו-רוקון, (עוספייה), מראשי רשות הטבע והגנים.

אסיר ושמו ג'וני - סיפור האהבה הטרגית של ג'וני וברכה פולד - ג'וני כותב מבית הסוהר של אסירי המחתרות בירושלים, מכתבים לאהובתו הרחוקה.

אימא של דני - סיפור הגבורה של מירה בן-ארי, שבנה הקטן דני הופרד ממנה בליל קרבות אפל בקיבוץ ניצנים.

ההשבעה - גילוי מחסן נשק נעלם בחוסמסה, חולון.

סיפור השורשים של ירון - בעבודת שורשים לבית הספר, מתחקה ירון אחרי סודותיה הנסתרים של משפחתו, השזורים בתולדות פתח תקוה והמושבה גדרה.

חוות האהבה בכרמל - אהבה חוצת אוקיינוסים בחווה נטושה בכרמל.

תעלומת הגשר שקרס - ליל הגשרים. שושי בן-חמו, בימאית סרטים מקיבוץ לוחמי הגטאות, מפענחת את תעלומת ניסיון הפיצוץ של גשר א-זיב, שלא צלח, ואת סוד היעלמותם של 13 חברי החוליה שלא חזרו ושרידיהם לא נמצאו. את סיפור התעלומה היא חושפת בסרט "קבר יש רק אחד".

תחפושת גורלית - סיפור עלייתה של ביקס לארץ ישראל ואהבתה לנער מ'. ואיך זה קשור ל"מגדיר הראשון לפרחי ארץ ישראל".

עמלה עינת - הערות ביוגרפיות

עמלה עינת כתבה עד היום למעלה משלושים ספרים למבוגרים, בני נוער וילדים. בין ספריה לבני נעורים: "הבוקר בו אסרו את אבא"; "סיפור אהבה קפריסאי"; "הלבד האחר של דני"; "ארץ, עיר, משפחה"; "שיטת חנהל'ה" ("סיפורה של חני"), "המשימה האבודה" רומן לנוער ומבוגרים על הפרשה הידועה בשם "עסק ביש", "משני עברי החומה" סיפורה של אם אסירה ועוד. כמה מספריה תורגמו לשפות זרות ואחרים הומחזו והוצגו על-ידי תיאטראות שונים.

עינת היא סופרת, חוקרת ומומחית בכירה בתחום לקויות למידה. עד לאחרונה הייתה אחראית על מוקד התמיכה הרגשית במרכז התמיכה לסטודנטים לקויי למידה במכללת תל-חי. כתבה סדרת ספרים העוסקת בהיבטים שונים של הסינדרום. ששת הספרים ראו אור בסדרת קו אדום בהוצאת הקבוץ המאוחד: "מפתח לדלת נעולה -לפרוץ את מחסום הדיסלקציה" (2000) שיצא במהדורות רבות; "הורים מול מחסום הדיסלקציה" (2003), "דימוי עצמי במראה הדיסלקציה - מורים במילכוד" (2006); "כתב אישום - לקויי למידה, נשירה ועבריינות" (2006); "נחיתה קשה - לקויי למידה בזירת התעסוקה" (2009); "וכשאני לעצמי מה אני - זוגיות והורות של בוגרים עם ליקויי למידה" (2011).

עמלה עינת ילידת כפר סבא, 1939. בגיל תשע עברה עם משפחתה לחולון. כיום מתגוררת בתל אביב.

מתוך הספר:
תעלומת הגשר שקרס

א.

עוצמת הרוח שסערה באזור באותו בוקר הטיחה את צמרות העצים אל פני הקרקע המסולעת. האנשים המעטים שהגיעו למקום בתוך פרצי הגשם הפרועים נאחזו בגזעים ובאבני המצבות הישנות כשרגליהם הפסוקות מחפשות היציבה מזדעזעות ממשבי האויר העזים.

שושי חבקה בזרועה האחת את אבן המצבה הסדוקה הקרובה ביותר לחפירה, ובידה השנייה אחזה בכל כוחה במצלמה הרטובה הממוקדת בפניהם ובידיהם המכות של שלושת החופרים.

במרחק צעדים, נפרד לעצמו, עמד דב בעיניים פעורות ושפתיים קפוצות.

קולות המכושים התרככו כשהגיעו לשכבת האדמה הרכה. השלושה החליפו אותם במעדרים. הבור הלך והעמיק. שריקות הרוח מנעו כל דיבור ביניהם. שושי התקדמה אל שפת המחפורת והרכינה את ראשה פנימה. רגלה החליקה על ערמת הבוץ הדביק. נציג הרבנות הושיט את זרועו לתמוך בה אבל היא התייצבה במהירות והוא חזר לעמידתו הכבדה הקודמת.

'אין כלום,' סימנו החופרים, 'שום סימן למשהו.' " תזוזו לכיוון השני," לחשה שושי בסערת נפש, "זה חייב להיות פה."

אחרי עשרים דקות נוספות של עבודה מאומצת נשמעו הדי המתכת העמומים.

שושי קרסה אל אבן המצבה שלצידה.

פניו של דב החוירו. דם בצבץ על שפתו התחתונה מתחת לשיניו החותכות.

עיניו של שמעון נקרעו בתוך פניו הקפואים. הוא ניסה לומר משהו אבל גרונו לא נענה לו.


ב.

66 שנים קודם לכן, ב-11:05 בלילה אירע הפיצוץ הגדול. ירח מלא זרח מעל האזור, שלא כפי שציפו מתכנני הפעולה מלכתחילה.

שורת האנשים התקדמה בשתיקה בתוך הוואדי המסולע. בראש הובילו הסיירים, אחריהם חוליות האבטחה, החיפוי והחסימה, ובסוף - החבלנים שנשאו על גביהם את תרמילי חומר הנפץ הכבדים.

דממת הצועדים הייתה מוחלטת. רק נביחות בודדות של כלבים קרעו את השקט הלילי. לפתע נשמעה קריאה בערבית: "מין הדא?" ותשובה זריזה וסמכותית באנגלית מצוחצחת של אחד ממפקדי הכוח- get out of here immediately (תסתלקו מפה במהירות!). שלוש דמויות מוצללות נראו בורחות במעלה המדרון.

עוד מספר דקות של מנוחה אחרונה בצל הבוסתן שבקצה הוואדי ושיירת האנשים התארגנה להמשך המסע. אלא שמיד, עם צעדיהם הראשונים נשמעו מטחי היריות . חולית החיפוי הגיבה במהירות בירי חוזר, והחבלנים שבקבוצה התקדמו בשעיטה חפוזה לכיוון הגשרים. ראשונים הגיעו למקומם הממונים על גשר הרכבת. הם עטו על עמודי הבטון והצמידו אליהם את חומר הנפץ. היריות המשיכו להינתז סביבם ללא הפוגה. כדור פגע במרכז חזהו של י.וו. והוא איבד את הכרתו ומת לאחר רגעים ספורים. י.ג נפגע ברגלו ונגרר על-ידי חברו למחסה שמתחת לאחד העמודים. מטחי הירי הפכו לצפופים יותר ויותר, אבל האנשים לא הירפו מליפוף הבטון בכבלים ובחוטי החשמל שפרמו מגלילי העץ שלידם. לפתע נשמע רעם אדיר. נתזים של אש בקעו מכל העברים והתחברו ללהבה עצומה. גלי מפולת הרעידו את קירות הוואדי. גושי בטון וקרעי מתכת התעופפו וקרסו ארצה כשהם אפופים בשמיכת עשן שחורה. שניות של גהינום ואחריהן, בבת אחת, דממה איומה. מבעד למסך האבק הכבד ניתן היה להבחין בשרידי הגשר התלויים על קטעי ברזל מרוסקים.

דקות ארוכות של תדהמה שיתקו את רגליהם וגרונותיהם של אנשי חוליות החיפוי המרוחקות עד שהצליחו לקרוע את עצמם מעמידתם, להתקרב אל מוקד הרעש ולקרוא-לצעוק לחבריהם שאמורים היו לפי מיטב הבנתם לברוח מסביבות הפיצוץ העז. אלא שצעקותיהם נותרו ללא מענה. הפקודה שניתנה להם במכשיר הקשר הייתה לסגת מייד.

לאחר שעות של הימלטות חסוייה מהכוחות הבריטיים שהוזעקו למקום הגיעו חלק מהלוחמים לקיבוץ הקרוב והוחבאו שם בבתי המשפחות. כמה מהם שהתקדמו לאט יותר בגלל פציעותיהם הסתתרו במערות שבדרך.

בנוסף להרוג הראשון שנורה בראשית הפעולה נעדרו בספירה הסופית 13 לוחמים.

למחרת יצאה חולייה של "חברה קדישא" לאיתור גופות הנפגעים שנותרו בשטח. על-פי הערכתם נמצאו באזור הפיצוץ שרידיהם של ארבעה עד חמישה הרוגים בלבד, ואלה נקברו בחיפזון בחסותה של קבורה קבוצתית אחרת בבית עלמין בחיפה.

מטעמי הסודיות המוחלטת שננקטה בגלל חיפושי הצבא הבריטי לא נמסר למשפחות החללים על ההלווייה, וזמן רב לא נאמר להן דבר על גורלם. רק לאחר שבועות הועברה אליהן הודעה רשמית על היותם בחזקת נעדרים.

למרות נוסח ההודעה שהעביר מסר ברור למדי בדבר הנחת מותם של כל השלושה עשר, ולמרות הידיעה שהסתננה למקורבים על הקבר בחיפה, היו רוב בני המשפחות משוכנעים שהקבורים בו, חסרי הזיהוי הברור אינם שייכים להם, שהרי דובר על שרידים מעטים בלבד. ובאשר לרמיזות המוות הכולל שעלו מהמכתב הרשמי, איש לא האמין בהן כשם שלא האמינו לשאר ההודעות של תנועת המרי בתקופת המחתרות ההיא.

כך קרה שבמשך עשרות שנים רחשה בלב כל הנוגעים בדבר שנמנעו מדיבור גלוי על הנושא, תעלומת היעלמותם של יקיריהם שהמשיכה לינוק את חיותה מזיקי שמועות חדשות לבקרים
ומציפייה איומה, בלתי מרפה.

אמו של י. לא הסכימה לזוז משעות השחר ועד מאוחר בלילה מחלון המרפסת הצופה אל הדרך שליד ביתם. "אני חייבת להיות הראשונה שתראה אותו חוזר," לחשה לבעלה שניסה לשנות את הרגלה.
עד מותה ניצב כסאה מול הפתח, והיא על מושבו השחוק, פניה לעבר הכביש הסואן.

אמו של ש. שנולד חודשיים לאחר אותו לילה, שאלה אותו בפעם הראשונה בחייו רק בהיותו בן 13, איך זה שלא התעניין אף פעם באביו שלא הכיר, והוא אמר לה בחטף באותו רגע ממש שתקף אותו כאב ראש נוראי וברח לחדרו.

אביו של ג. אסף בתוך שקית ניילון כל פיסת ניר עליה נזכר משהו שנגע ללילה ההוא.

שתיקה גדולה וארוכה עטפה כמו כדורי זכוכית את רסיסי התקווה הקפואה ששרטו עד זוב דם את גופם ונפשם של בני המשפחות העגונות.

"רוחות רפאים במכבסה"; הוצאת יסוד; בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל; 191 עמודים; 88 ש"ח; גיל יעד: מ-11 ומעלה
תאריך:  19/02/2013   |   עודכן:  19/02/2013
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חמש נפשות מתגוררות בבית בירושלים. אם המשפחה, קשישה עם קשיים רבים חלקם אמתיים, שלוש בנותיה, המטפלת הרומנייה "רוצה עושה טוב לגברת" ועוד כמה דמויות שנחשפות במהלך העלילה.
18/02/2013  |  עפר דרורי  |   ספרים
אנדרס, סטודנט צעיר ממדריד, הוא קורא כפייתי, הנוהג לגנוב ספר, בעודו קונה ספר אחר... עד שיום אחד הוא נתקל במקרה בספר מסתורי. זהו בדיוק הספר שמוציא לאור רב-עוצמה מבקש להשיג בכל מחיר, ולמטרות הידועות לו בלבד.
18/02/2013  |  ציפי לוין  |   ספרים
שמעתי על היישוב נווה שלום. לא ביקרתי שם מעודי. מהדיווחים הראשונים בעיתונות למדתי על הרקע והמניע להקמתו על-ידי יהודים וערבים, שבחרו להקים יחד יישוב קהילתי בסמוך למנזר לטרון כמודל לדו קיום בשלום. כבר אז קינן בי הספק בהצלחת היוזמה לאורך זמן. אף פעם לא האמנתי בכור היתוך ובאינטגרציה. אי-אפשר להתיך בני אדם שכל כך שונים בפרופיל האישי, התרבותי, הדתי, האידיאולוגי, הלאומני והפוליטי. זה לא הצליח עם גלי העלייה השונים מאז קום המדינה וזה לא עובד במערכת החינוך והתרבות. המרכיבים הדומיננטיים הללו באישיותו של כל אדם, עלולים לרסק בשעת מבחן כל תכונה אנושית בסיסית כמו: חמלה, סולידריות, ערבות הדדית, כבוד הדדי ורגישות לזולתך.
13/02/2013  |  אוריאל שטרית  |   ספרים
את הישוב הנאה והנעים נווה שלום, ישוב דו לאומי, מעורב ליהודים וערבים שכשמו כן הוא, הציב את נושא השלום בין היהודי לערבי כיעד מרכזי בהווייתו, פקד קונפליקט איום ונורא. אסון. אחד מבניו האהובים של הישוב, תום כיתאין, בנו של אחד ממנהיגי ומחנכי הישוב, נפל במהלך שירותו הצבאי. נספה באסון המסוקים המזעזע שטלטל את כל הציבוריות הישראלית לפני שש עשרה שנים בדיוק.
04/02/2013  |  יוסי ריבלין  |   ספרים
יריב היה ילד בן 7, יפה תואר, בעל עיניים שחורות כפחם, גוף מוצק ואנרגטי ביותר ושמחת חיים בלתי נדלית. הבן הצעיר מבין ארבעה ילדים, אביו חקלאי ואמו אחות ראשית במרכז רפואי. קשרי המשפחה היו טובים ואוהבים. יריב אהב את הטבע ואת החוץ ולא אהב להימצא במקומות סגורים. את רוב יומו העביר בין הסוסים והחיות השונות שבמושב בו גדל או בטיפוס על עצים. כאשר החל ללמוד בכיתה א', התלונן כי אינו יכול להעתיק מהלוח.
30/01/2013  |  ד"ר משה אלבאום  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il