שלוש מילים: "ואהבת לרעך כמוך". זה בעיני התרבות היהודית. זאת בעיני התמצית של הכול ביחד, זה בעיני משפט שכל כך חסר לחברה הישראלית בימנו אלו, ואילו היה חלק מחיינו החברתיים-כלכליים- פוליטיים, מצבנו היה טוב בהרבה במדינת ישראל.
חכמינו רואים את הבסיס ליהדות ביחס לזולת מן המסר הכללי יותר "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך" של הלל הזקן ועד המסר התובעני יותר "ואהבת לרעך כמוך" של רבי עקיבא. אצל התנאים ואצל האמוראים המוסר, היחס הטוב שבין אדם לזולתו נתפס כעיקר ביהדות אם לא כעיקרה. הסובלנות היא אחת הצורות העיקריות של ההתחשבות בזולת. הסובלנות מתוארת כהתחשבות בזולת התלוי בך, השונה ממך, ההתעלות הרוחנית ביחס לזולת, היא סיכום תהליך במחשבת היהדות. שלוש מילים: "ואהבת לרעך כמוך".
במשפט "ואהבת לרעך כמוך" אני רואה תהליך מוסרי עליון שגובש ביהדות, שאת עיקרו אני מבין כציווי להתחשב בשונה ממך, קודם כל- למענך. אתה הוא זה שאינו צריך להיות נגוע בשנאה. אתה הוא זה שצריך לדעת לחוש בזולת, לרחם על הזולת, לגלות חמלה עד כדי הזדהות עימו. אין זו חוכמה להזדהות עם האהוב עליך. החוכמה היא להזדהות עם מי שהדחף שלך, האינסטינקט "החייתי" שלך הוא לפגוע בו, והוא חלש ממך וגם תלוי בך. דווקא לזה הציווי הוא לעזור, למענך. זהו בסיס של הרוחני במוסר התורה - ההתגברות על הדחף האינסטינקטיבי לפגוע, ואפילו "סתם" לשנוא, התגברות כאשר אין הפגיעה נגזרת מן הכורח לשמור על קיומך שלך.
התרבות העכשווית הקפיטליסטית נוטה לקדש את הרגשות של האדם כפרט ולראות אותם כעובדה שאינה ניתנת לשינוי. לעומת זה התורה מטילה על האדם אחריות, ולא רק על מעשיו אלא גם על רגשותיו ואפילו על מחשבותיו. השלב הראשון הוא להבין שיש לאדם אחריות ולא להתחמק. מהערכים הנעלים השזורים במשפט: "ואהבת לרעך כמוך", מהמשפט אתה למד את הדרישה מהאדם לנצל את מרב המשאבים האנושיים החבויים בו כאדם פועם.
"ואהבת לרעך כמוך", בסיס כל התחיקה הסוציאלית של תורת ישראל הבנויה על מצוות מעשיות, וקיום כל אותן מצוות סוציאליות מעמיד אדם מישראל, מעמיד את חייו החברתיים מעל לכל העמים. לא מקרה הוא שגם שמעם ישראל צמח המושג "צדקה" במובן של עזרה וסעד לשכבות החלשות. שלוש פעמים ביום אנחנו מתפללים: "כי באור פניך נתת לנו ה' אלוקינו תורה וחיים, אהבה וחסד, צדקה ורחמים". מדיניות שמביטה בעין אחת על החברה, אמורה לדאוג למדינת רווחה יהודית, כי טוב שתהיה לאזרח רשת ביטחון שיזכה לתרופות כאשר חייו תלויים מנגד, שיזכה לתמיכה לעת זקנה, שיוכל לעבוד ולהשתכר בכבוד. המדיניות שדאגה רק לכלכלה ולא דאגה שהכלכלה תשרת את האדם - במדיניות כזאת רק העשירים זוכים לקצבאות, במירכאות כפולות, בדרך של הורדת מסים, כדי שיוכלו להתעשר יותר ויותר.
שנת תשס"ו, שלוש מילים: "ואהבת לרעך כמוך". הוא הבסיס של היושר והצדק העוברים במסורת ישראל במשך כל הדורות שיבנו לנו את ההווה, שיסללו לחברה הישראלית את הדרך "לסולידריות חברתית" שתעמוד "כחומה אנושית" מבוצרת מכל צרה הנוחתת עלינו.
שנה טובה בסימן "ואהבת את רעך כמוך".