בתי הספר התיכוניים הפכו כבר מזמן למפעלי ציונים לבחינות הבגרות, וזאת על חשבון חינוך לערכים, אמנות, היסטוריה, פילוסופיה, מדע פופולרי, ענייני דיומא (קריאת עיתונים בכיתה), אמנות הויכוח, אמנות השכנוע, דמוקרטיה, ממשל ועוד ועוד.
את התוצאות של מבחן טיב בית הספר לפי אחוז בזכאים לבגרות, אפשר לראות ברדידות הנוער שאינו יודע מי היו בן-גוריון, יגאל אלון, יגאל ידין ומתי נוסדה כנסת ישראל (1967 לפי אותה בלונדה) ומתי נחרב בית המקדש (מה היו שניים?) וכו'.
ישראל לא תוכל לשרוד עם אוכלוסיה רדודה כל כך. לשנות את מצב בתי הספר אינו הפתרון. זה כמו שאומרים more of the same כלומר לא עוזר אקמול? קח שניים! זה לא הפתרון.
הפתרון הוא בביטול הצורך בתעודת בגרות בכלל, בתמורה להערכה מצד מורי בית הספר לצורך התרשמות ראשונית, וכן ראיון קבלה ע"י האוניברסיטה ובו לאמת סבירות הצלחת המועמד לעמוד בדרישות הפקולטה.
יש לאפשר לימודים לשנה ראשונה באוניברסיטה לכל דורש, ובמשך הלימודים האלה או בסוף השנה הראשונה, לבחון את הישגי התלמיד ולפיהם להחליט באם לתת לו להמשיך ללמוד או לשלוח אותו ללמוד לימודי יסוד מינימליים לקבלה לאותה פקולטה. כי מה צריך תכשיטן או מעצב אופנה לדעת על המהפכה הצרפתית? או מתמטיקאי מבריק להיות בקיא בדברי הימים?
כן יש לבטל את הבחינות הפסיכומטריות, ובכך לחסוך מהתלמיד והוריו הוצאות מיותרות שמשלמים למאכערים המכנים עצמם בתי ספר לבחינות פסיכומטריות.