מותג מכוניות היוקרה Infiniti מתחיל לשווק בימים אלו את דגם הדיזל הראשון FX30d בישראל. כניסתו של ה-V6 דיזל החדש בנפח 3 ל', מנוע הדיזל הראשון ב-20 שנות קיומה של אינפיניטי, מביא איתו רמות חדשות של ביצועים מדויקים בהתאם לתפיסת העולם של המותג.
לדברי אבי קנת, מנכ"ל Infiniti בישראל: "הרכב החדש מספק את הצורך של Infiniti במנוע דיזל חזק אך מעודן ביותר, שפעולתו שקטה דיה לעמוד בסטנדרטים הגבוהים שמציבים מנועי הבנזין".
נתוני הביצועים המרשימים של דגם זה מדברים בעד עצמם; המנוע החדש, שמסוגל לספק 175 קילוואט (238 כוחות סוס) ומומנט סיבוב אדיר של 550 ניוטון מטר, עם מערכת שבעה הילוכים אוטומטית, מאיץ את ה-FX30d תוך 8.3 שניות. מומנט סיבוב כזה נותן יתרון לרכב הדיזל ביכולות העקיפה שלו. את המנוע החדש, שסימונו V9X, פיתחה אינפיניטי באירופה בליווי מהנדסים מחברת רנו וניסאן, תוך עמידה בתקנות הפליטה Euro 5 הצפויות להיחקק בקרוב.
היסוד המכריע בהצלחתו של ה-V6 החדש הוא החומר שנבחר לבלוק המנוע; למרות שיש נטייה להשתמש היום בסגסוגת אלומיניום בבלוק המנוע, כדי להפחית משקל, מהנדסי הפיתוח הרגישו שבשביל רמות הדיוק הרצויות, בלוק מאלומיניום יצריך תוספת חומר כדי לעמעם את הרעשים. יתכן שאף היה מצריך הוספה של גל מאזן, לשם פעולה מדויקת יותר-עוד רכיב ועוד סיבוך. אך מצד שני, בלוק מסורתי מברזל יצוק היה מעמיס משקל כבד מדי על הגלגלים הקדמיים ופוגם בתגובת ההיגוי הטובה המאפיינת את רכבי אינפיניטי. לכן, בחרו המהנדסים בברזל גרפיטי דחוס (CGI-Compacted Graphite Iron), חומר שמציע את כל היתרונות של ברזל יצוק, ללא החיסרון של המשקל.
ה-CGI נרשם כפטנט כ-1949 וישומו המסחרי הראשון היה במערכת בלמים של רכבות מהירות באירופה. הוא חזק ב-75% יותר מ"ברזל אפור", יצקת הברזל הנפוצה ביותר בחטיבות צילינדרים של מנועים. הוא גם מתנהג טוב מאלומיניום בטמפרטורות גבוהות, שבהן הוא עמיד ממנו להתעייפות פי 5.
התוצאה היא יחידה קומפקטית מבחינה מבנית שמגשימה, כשלעצמה, שניים מעקרונות התכנון של אינפיניטי: דיוק ועידון ברמה גבוהה ואי התפשרות על איזון השלדה. במבחנים, מצאו המהנדסים שהתנודות בתדירות 250 ו-500 הרץ של מנוע ה-V9X נמוכה מאלה של כל המנועים המשמשים בסיס להשוואות.
ההבדל בין גרסאות הבנזין והדיזל של ה-FX ניכרים למדי, ביניהם מסגרת עזר קדמית חדשה, פגושים קדמיים בעיצוב שונה שנועד לשפר את זרימת האוויר אל תוך תא המנוע וכן חלוקה מחודשת בתוך תא המנוע לשם הכלת המקררים הנוספים שמצריך מנוע הדיזל.
בנוסף, מומנט סיבוב מהחזקים בקטגוריה והספק מכובד מאוד הושגו בזכות השימוש במגדש טורבו יחיד אך גדול יחסית, המורכב בתוך חריץ ה-V של המנוע, עם מצנן ביניים ועם הדור האחרון של הזרקת דלק במסילה משותפת מבית Bosch. המערכת הזו משלבת מזרקי piezo ועובדת בלחץ של 1800 בר. המומנט המרבי מופק בטווח סיבובי מנוע רחב, כבר מ-1750 סל"ד ועד 2500. ומומנט של 500 ניוטון מטר מופק החל מ-1500 סל"ד.
התוצאה היא פעולה חזקה בטורים נמוכים ואספקת כוח מעודנת ונוחה. המצערת מגיבה למופת, ואף על-פי שהרעש מופחת למינימום, ב-2500 סל"ד אפשר לשמוע נהימה ספורטיבית נעימה כשמאיצים חזק, בזכות כוון מיוחד של האגזוז.
מלבד הביצועים המעולים והדיוק המופתי, ה-V9X גם מפחית את פליטת ה-Co2 של דגמי FX ל-240 גרם לק"מ ו-9 ליטר ל-100 ק"מ. יעדי האמינות והאיכות שהוצבו בפיתוח תבעו למעלה מ-12,000 שעות של מבחני עמידות במעבדה ואילו פיתוח גרסאות הרוחב והאורך של ה-V9X כלל נסיעה של יותר ממיליון ורבע ק"מ.
לדברי אבי קנת, מנכ"ל Infiniti בישראל: "הדיזל החדש הוא מרכיב מרכזי בהשתלבותה ההולכת ומתבססת של Infiniti בישראל. סיכום שנת הפעילות הראשונה של Infiniti בישראל, מוכיחה כי מכוניות Infiniti קוסמות לקהל הישראלי. Infiniti התבססה כמותג מכוניות ביצועים יוקרתי, מוביל עם רמת שירות וליווי לקוחות הכי גבוהה שאפשר. הצעד הטבעי הבא בהתפתחות Infiniti הוא מנוע דיזל חזק בשוק רכבי היוקרה, שמשלים את המבחר ומאפשר גישה לפלח שוק גדול יותר מבלי להתפשר על ערכי היסוד של המותג".
אודות אינפיניטי:
חברת אינפיניטי נולדה להורים יפנים בארה"ב בשנת 1989. בשנת 2008 השיקה אינפיניטי את המותג באירופה וכיום מצויה בכ-15 מדינות בעולם. בינואר 2009 הושק המותג אינפיניטי בישראל על-ידי חברת קרסו, יבואנית מכוניות רנו וניסאן לישראל. המותג היוקרתי כולל שישה דגמים שונים: EX37, FX50, FX37, G37 Convertible ובימים אלו מושק דגם FX30d, בחודש הבא יושק דגם שביעי - M37.
FX30d - נתונים טכניים:
מנוע V6, 238 כוחות סוס;
קיבול צילינדרים: 2993 סמ"ק;
מומנט סיבוב: Nm 550 בין 1750 ל-2500 סל"ד;
מערכת שאיפה: מגדש טורבו VN ומצנן ביניים;
קוטר קדחXמהלך בוכנה: 90X84 מ"מ;
מרווח צילינדרים: 92 מ"מ;
זווית V: 65 מעלות;
הזרקת דלק: מסילה משותפת, 1800 בר ומזרקי piezo;
יחס דחיסה: 1:16;
הינע: גל זיזים DOHC, שרשרת וסבבת עם מתאם מכני לתנועת סרק;
מספר שסתומים לבוכנה: 4;
ראש מנוע וחטיבת צילינדרים: אלומיניום / CGI.
מחיר דגם FX30d - החל מ-540,000 שקלים.