|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מים זורמים, נחת מתמשכת: מזרקות ומפלי מים כמקור לרווחה בגינה
כתיבת המומחים
"מלחמת חרבות ברזל" ממחישה את החשיבות של התחדשות עירונית - חוות דעת מאת ליאם הנדסה גרופ

איש הנדל"ן של השבוע

עסקי הנדל"ן של סגן ראש מועצת שוהם

אשר פאהן, שימונה בקרוב לסגן ראש המועצה המקומית שוהם, מגלגל עשרות מיליוני שקלים בעסקות נדל"ן, בין היתר בפתח תקוה וברבבה
01/05/2015  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
שוהם. סגן פעלתן בתחומי הנדל"ן [צילום: יח"צ]

דדו הפקיע, לא היו פיצויים
אחד הנכסים הקטנים של אשר פאהן מכניס אותנו לסיפור כלכלי מרגיז, שבו הפקיעה המדינה כ-150 דונם בראשון לציון, ולא שילמה לבעלים פיצויים עד היום. פאהן, באמצעות חברה פרטית ("צבי גריגורי מס אחד"), הוא אחד מ-205 הבעלים של המתחם, שאם אפשר היה לבנות עליו למגורים, היה שוויו מגיע היום למאות מיליוני שקלים.

בינואר 1973 הוציא הרמטכ"ל דאז, דוד אלעזר המנוח, צו הפקעה ל-144 דונם, לצורך הקמת מטווח לצה"ל. מאוחר יותר הפקיעה המדינה עוד כמה דונמים, ובית המשפט העליון ביטל חלק מההפקעה הקטנה. ההפקעה הגדולה נשארה בעינה. ב-2001 הגישו 205 בעלי הקרקע, באמצעות עו"ד משה שוב, תביעת פיצויים נגד המדינה.

ב-28.2.06 דחתה השופטת נורית אחיטוב מבית המשפט המחוזי בתל אביב, את התביעה. הנימוק: החוק אינו קובע במפורש שהמדינה חייבת לשלם פיצויים במקרים כאלו! אני משאיר לגולשים לחשוב, מה דעתם על ההצדקה המוסרית והמעשית של אי-תשלום פיצויים, תוך כדי התחכמות פורמלית.

בעוד חמישה חודשים ימונה הכלכלן אשר פאהן, 55, לסגן ראש המועצה המקומית שוהם, אחד הישובים המשגשגים והעשירים ביותר בארץ. הוא מכהן, בין היתר, כיו"ר ועדת הכספים וכחבר בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. לא רבים יודעים, כי במקביל לפעילותו הציבורית, מגלגל פאהן גם עסקי נדל"ן בעשרות מיליוני שקלים, בין היתר במרכז פתח תקוה ובישוב המתפתח רבבה, ליד אריאל.


פאהן נכנס לעסקים פרטיים בשלוש השנים האחרונות. קודם לכן היה - לא במקביל - מנכ"ל המועצה האיזורית חבל מודיעין ומנכ"ל המועצה האיזורית שומרון. בתפקידים אלו היה מעורב, בין היתר, באחת מעסקות הנדל"ן הגדולות של 20 השנים האחרונות, כולל בניית קריית שדה התעופה, ליד נתב"ג.

בראיון ל-News1 מספר פאהן על מעורבותו בעסקת הענק: "בשנים 1995 עד 2000 הייתי, כאמור, מנכ"ל המועצה האזורית חבל מודיעין. ברקת היה אחד מישובי המועצה, והוא היה בעל הקרקעות, שעליהן נבנתה קריית המשרדים שדה התעופה, אחת הגדולות והמבוקשות בישראל. במשך שנתיים סייעתי לברקת להעביר בועדות לתכנון ערים את אישור הפרויקט. ברקת מכרה את הקרקע לאברהם אדמוב ומרדכי קירשנבאום. לאחר מכן הם מכרו את הקרקע לקבוצת קובי מימון".

מה המיוחד בהליך האישור של הפרויקט? יש רבים כאלו.


"לא. יש כאן סיפור מיוחד. הגופים הארציים אישרו בזמנו תוכנית ענק לבניה באזור, בשם "סובב נתב"ג". קריית שדה התעופה צריכה להשתלב בתוכנית זו. היו ויכוחים, דיונים וריצות בלי סוף. מה שקרה בסוף הוא, שמכל תוכנית הענק הזו, נבנתה רק קריית שדה התעופה. אני שבע רצון שהייתי שותף בקידום פרויקט חשוב זה".

"זוכר את אוהל המחאה של בנט"

פעילות כלכלית-ציבורית אחרת של פאהן הייתה ניהול פארק התעשיה של חבל מודיעין, הנמצא פורמלית בתחום הישוב טירת יהודה. פאהן גאה בכך, שסייע בעסקות, שבהן רכשו מפעלים גדולים בניינים, בעיקר מחסנים לוגיסטיים, במקום. כיום - אומר פאהן - מגיע שוויה של הקרקע לכ-2 מיליון שקל לדונם.

מאוחר יותר כיהן פהאן שלש שנים כמנכ"ל המועצה האזורית שומרון. כאן פגש לראשונה את נפתלי בנט, אז מנכ"ל מועצת יש"ע. "בנט אירגן אוהל מחאה מול משרד ראש הממשלה, בירושלים, כדי לקדם התישבות ביהודה ושומרון. הוא עשה טוב לציבור הדתי-לאומי. לפעמים הייתי מכין לו קפה", נזכר.

לפני כשלוש שנים החליט אשר פאהן לעשות לביתו. קודם לכן היה אחד מבעלי מתחם גדול בראשון לציון מערב, וניהל מאבק אבוד מול המדינה והצבא, על קבלת פיצויי הפקעה. כשעבר מפקידות ליזמות, הקים חברה פרטית בשם "אושיק".

מה הייתה העסקה הבולטת שעשית?

"קניתי, באמצעות החברה הפרטית, 50 דונם בישוב הקהילתי רבבה, בסמוך לאריאל וברקן. המוכרת הייתה הקרן לגאולת הקרקע. המחיר ששילמתי? לא אכנס לפרטים. עשיתי פרצלציה, כלומר חלוקת המתחם לחלקות קטנות, הכנתי תב"ע והבאתי לאישורה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. אחר כך התחלתי למכור את היחידות"

340 אלף שקל למגרש לקוטג' ברבבה

הגודל והמחיר?

"המגרשים הם בני 350 עד 400 מ"ר, ומיועדים לבניית קוטג'ים. כל מגרש נמכר ב-340 אלף שקל.

נשמע יקר.

"יקר?! לדעתי - לא. אם להביא בחשבון את הוצאות הבנייה, תהיה ההשקעה הכוללת כמיליון שקל. במחיר זה, מקבל הקונה-המשקיע קוטג'! יחידת דיור דומה במקום אחר בארץ, אפילו לא באזור תל אביב, עולה בין 2 ל-3 מיליון שקל".

אחרי הכל, מדובר בישוב מרוחק, ביהודה ושומרון.

"לא מדויק. רבבה, ישוב קהילתי עם איכות חיים גבוהה, נמצאת במרחק של 300 מטר בלבד מאזור התעשיה ברקן, שהוא עצמו סמוך לאריאל. כך שמדובר בישוב שהוא אומנם מעבר לקו הירוק, אבל די קרוב, יחסית, למרכז הארץ. הביקוש לקוטג'ים גדול. במקום מתגוררות כיום 800 משפחות, ומספרן הולך וגדל".

על-פי הערכה, מכר פאהן את המגרשים ב-30-20 מיליון שקל לפחות.

בדרך: פינוי-בינוי בפתח תקוה


מהי העסקה שעשית בפתח תקוה?

"אני מאמין גדול בפתח תקוה. זו עיר עם עתיד טוב בתחום הנדל"ן. החלטתי להיכנס ליזמות. רכשתי מפרטיים מגרש בן כ-2 דונם ברחוב ברון הירש, במרכז העיר. על המגרש עומדים שלושה בתים ישנים, ובהם בית מגורים קטן ומבנה מסחרי קטן. התוכנית היא לפרויקט פינוי-בינוי, שבו נהרוס את הבתים הישנים, ונבנה בנין מגורים מודרני. הדיירים המתפנים יקבלו דירות בשיטת הפיצוי המקובלת. אחר כך אשקול פרויקטים נוספים בעיר".

שווי הפרויקט במצב גמור נאמד, בהערכה זהירה, ב-40-30 מיליון שקל לפחות.

הקשר עם אברהם קוזניצקי

אשר פאהן פעיל בעסקות אלו באמצעות חברת אושיק, שהוא הבעלים היחיד שלה. חוץ מזה, יש לו גם קשר עם אברהם קוזניצקי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן המובילה מנרב. פאהן, אברהם קוזניצקי ובנו דרור קוזניצקי הם שלושה מארבעת הדירקטורים של חברת יוניהד ביופארק, שמשרדיה נמצאים בבנין ההנהלה של מנרב, באשדוד. לא נמסרו פרטי הקשר העסקי, ככל שהוא קיים, בין פאהן לבין בעל השליטה במנרב.

פאהן סיים לימודי כלכלה לתואר ראשון, ואחר כך לימודי תואר שני בשלוחה הישראלית של מכללת דרבי האנגלית. הוא מתגורר בבית פרטי בשוהם, נשוי, אב ל-5 ילדים ו-6 נכדים. בעבר, היה פעיל בתנועת "יחד", שניסתה לרוץ לכנסת, אך לא הצליחה. לפני שנתיים התמודד בבחירות למועצה המקומית שוהם, כחבר בסיעה עצמאית, שקיבלה 2 מתוך 13 המושבים במועצה המקומית. בקרוב יכנס עמוק יותר לעסקי הכלכלה והפוליטיקה של המועצה המקומית. הרושם הוא, מכל מקום, שעסקי הנדל"ן הפרטיים, שבהם הוא עושה לביתו, מעסיקים אותו כיום יותר מפוליטיקה מקומית.

תאריך:  01/05/2015   |   עודכן:  01/05/2015
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עסקי הנדל"ן של סגן ראש מועצת שוהם
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שולי
1/05/15 18:14
 
יהודי חרד.
3/05/15 00:23
2
תושב רבבה
2/05/15 23:20
3
תושב השומרון
3/05/15 15:02
4
מושיקו
3/05/15 23:19
5
אורי לוי
26/02/16 13:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא מכבר שודרה בחלק המגזיני של חדשות ערוץ 10 סדרת כתבות בשם "עבדים". הכוונה אינו לתקופת פרעה במצרים וגם לא לעבדות של הכושים באמריקה. הכוונה היא לעבדות של המאה ה-21 בתחום התעסוקה המתקדם ביותר- תחום היי-טק בישראל. הדיווח סקר את עובדי ההיי-טק במתחמים שלהם כאשר הכול נמצא בהישג יד ורגל, כמו מכוני כושר, מכוני יופי, מסעדות, מרכזי קניות, שירותים למיניהם. "עמקי סיליקון" ישראלים. הכול כדי שלא לבזבז זמן מיותר. השאלות שנשאלות בכתבות הן האם בכך יש שיפור באיכות חייהם של האליטות הטכנולוגיות שלנו. מה קורה למשפחות, אלה חיים אלה על צורות הזרימה שלהם. באיזו מידה הם קשורים לסביבה האחרת.
01/05/2015  |  צבי גיל  |   כתבות
עקב שינויי האקלים וההתחממות הגלובלית, כלל מדינות המזרח התיכון ניצבות כיום בפני חמישה אתגרים ביטחוניים סביבתיים: ביטחון המים, ביטחון המזון, ביטחון האנרגיה, מדבור והתדרדרות הקרקע. השלכות האתגרים הסביבתיים הללו יחד עם גידול האוכלוסייה העצום באזורנו, העומד על כ-2.7%, ולחצים פוליטיים, כלכליים וחברתיים נוספים, מחריפים סכסוכים וגורמי מתיחות קיימים בתוך ובין מדינות. לפיכך, במהלך העשור האחרון, האתגרים הסביבתיים הללו גרמו להתפרצות אירועים אלימים ואף איימו על הישרדותם של משטרים במדינות האזור.
01/05/2015  |  ד"ר משה טרדימן  |   כתבות
עד גיל 14 התנכר דניאל קפלן כליל לעובדת היותו יהודי. זה לא שהיו לו הרבה ברירות, בכל זאת - החיים באוקראינה של אותם ימים, שטרם התאוששה מהמשטר הקומוניסטי ההרסני, לא היו משימה של מה בכך, או כפי שקפלן מיטיב לתאר זאת: "כיהודי יחידי בבית הספר, הרגשתי לא פעם את העלבון הצורב מצד הגויים. כשרצו להשתמש בקללה הכי עסיסית שלהם נגדי - סיננו חבריי מבין שיניהם את המילה 'יהודי', שלוותה במבט יוקד ומלא שנאה. כילד, וגם כנער, אף פעם לא הבנתי למה החברים שלי כל כך שונאים יהודים. אבל מה שהכי זעזע אותי הוא שאף פעם לא ממש ידעתי במה אני שונה מהם".
01/05/2015  |  שירה כהן  |   כתבות
השבוע כדאי לסיים כל מו"מ או חתימה על הסכמים והסכמות, לפני שכוכב מרקורי מתחיל להאט את הקצב בתאריך 8.5 עד לעצירה בתאריך 19.5-18.5, אז יחל בנסיגה ויחזור על עקבותיו. אלא שמסיבות שונות גם בשבוע הקרוב הכוכבים אינם מסייעים לזרום בקלילות, ולכן כדאי שתכינו לעצמכם את לוח הזמנים ואת סדר היום, כדי להתגבר על קשיים בתקשורת. אפשרו לעצמכם תמיד דרך נוספת כדי לחזור בכם ולמצוא אלטרנטיבה ולמעשה, אם תוכלו למנוע התחייבויות אישיות זה בהחלט מומלץ.
01/05/2015  |  טובה ספרא  |   כתבות
שר האוצר המיועד משה כחלון מתנהג כמו פיל בחנות חרסינה. עוד לא נכנס לתפקידו, עוד לא הושבע, עוד לא התיישב בבניין משרד האוצר, וכבר הוא שולף כמעט מדי יום תוכניות מוזרות והזויות שיביאו, כביכול, להוזלת הדירות. הטעות היומית שלו: תוכניתו להכפיל את מס הרכישה על כל מי שרוכש דירה שאינה למגוריו.
30/04/2015  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חאן אל אחמר [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
אביעד ויסולי
ראשי מדינות בכל העולם מסתכלים כעת מה תעשה ישראל    אם התגובה שלנו תהיה בכיינית יתייחסו אלינו בעולם בזלזול ויחריפו את הצעדים
עידן יוסף
עידן יוסף
ראש המטה המקצועי לשעבר של שרת התחבורה חושף במשדר "המקור" תמונה של ניהול לא ראוי בלשכת השרה, עם העדפה פסולה לכאורה של יישובים ופעילים על בסיס פוליטי תוך זניחת שיקולים מקצועיים    רגב...
רון בריימן
רון בריימן
תשובה ציונית הולמת ומתבקשת מול "בית הדין" האנטישמי בהאג היא הצטרפות של כל הכוחות הציוניים לממשלת חירום, מיאיר לפיד ועד איתמר בן-גביר    לשם כך על כולם לגזור על עצמם איפוק ואחריות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il