|   15:07:40
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

שובו של הנביא

כרך שמרכֵּז יצירות של ג'ובּראן ח'ליל ג'ובּראן, יליד לבנון, "מלב אל לב", שראה אור זה עתה בתרגומים חדשים של היצירות, יכול על-אף הדורות שחלפו לתרום לקורא שעות לא מעטות של ספיגת תובנות וחוכמת חיים שכתב מי שהילת "הנביא" מלווה אותו עד היום
01/06/2015  |   יוסף כהן-אלרן   |   כתבות   |   תגובות

שלושה מתרגמים: יהושע בן-ציון, אלישע בן-מרדכי ואיריס ברעם, חברו או הגישו תרגומיהם, כדי שאפשר יהיה לכרוך את המבחר הגדול הזה, שמכיל יצירות כמו "הנביא", "המשוגע", "הנודד", "מיתת כלולות", "הנביא והתלמיד", "דברי הנביא" ו"אמרותיו של הנביא". כמו-כן, מובאים בספר רישומים בשחור-לבן, מעשי ידיו של ג'ובּראן ח'ליל ג'ובּראן עצמו, שכן בתחילת דרכו עסק בפיסול ובציור ורק בשלב מאוחר יותר פנה אל השירה. הוא נולד בלבנון בשנת 1883 למשפחה נוצרית-מרונית (ארמית) ומת מחוץ למולדתו, שם העביר את רוב שנותיו וסיים אותן בהיותו בן 48 שנים ממחלה.

בשנות חייו הקצרים, דומה שדי עמד לו הזמן לחשוב על הכל ולכתוב על כל מה שהיה בו, והוא מביא בספרו פכים מלאי מוסר השכל שמזכירים ספרים של ממשילי משלים ידועים. חיבור "הנביא" הוא המפורסם והידוע בחיבוריו, ומספר על הנביא שעומד מול ציבור אנשים בקרבת חוף לפני עלותו על ספינה שתיקחהו משם, והוא משיב ומספר בשירתו המיוחדת על הנושאים הנשאלים על ידם.

בעמידתו זו מזכיר גם נביאים שלנו, שהיו עומדים בפני קהלם ומוכיחים, אלא שזה אינו מוכיח ורק משיב בדרכו, כאשר כל מענה שלו נאמר בדרך הליריקה ומכיל מוסר השכל ועצה כיצד ראוי להתנהל בחיים. כך, כמעט על כל נושא שיכול לעלות על הדעת הוא אומר את דבריו, לכאורה בעקבות השאלות שמופנות אליו משומעיו.

"לו רק הייתם יכולים לחיות על ניחוחות האדמה
וכאותם צמחי אוויר להתקיים על אור השמש הזהוב.
אך אם נגזר עליך להמית כדי לשבוע
ולגזול חלב מפי העגל והשה להרוות צימאונך
עשה את הדבר כמעשה פולחן, כעבודת האל.

בהרגך את החיה אמור לה בלבך,
"מידי אותו הכוח העליון הממיתך כעת
תבוא אף שעתי שלי למות
ואותה האש אשר צולה אותך על פחמיי
תבוא ותאָכְּלני בבוא יומי
כי חוק הטבע שהביא אותך אל שולחני
יביאני אל קצי ביד גדולה וחזקה ממני.
דמך כמו דמי הם אך הלשד
המזין את אילנות גן עדן".

(מתוך "ה נ ב י א": מתוך "על האכילה והשתייה", עמ' 31)

הדברים כאילו נאמרים בימינו אנו על-ידי ציבור לא מבוטל היוצא נגד פגיעה בבעלי החיים, כל שכן אכילתם, ורק סגנונם שונה. אלא שהנביא שאינו אוסר על אכילת החי, והוא מותיר את הדברים במחשבתם של האנשים - מחשבה שאל להם לחוש נישאים מעל לנאֶכל. האם הוא עצמו נמנע בחייו מאכילת הבשר או שתיית החלב, או לקיחת הביצה מזו שהטילה אותה? כך או כך, אינו בא אל מאזיניו בדרך של איסור אלא של פתיחת התודעה.

אילו נכתב הספר הזה כיום, דעתי שבוודאי לא היה מעורר את ההדים שעורר אז ואת היותו מעין מורה דרך באותן שנים וגם באלו שנקפו אחריו, כמי שאולי יש לו זכות ראשונים על הדברים שבחיבורו ובדרך שנכתבו. עם זאת, טעמו הספרותי נותר עמו, הקריאה בו יכולה להיות מעניינת למדי ומאלפת עדיין גם כיום, בהיותה לירית בהבאתה ולא טרחנית בהשמעתה על-אף המוסרנות הלא מבוטלת שבה.

"שמחתכם היא צער שהלוט הוסר מעל פניו.
אותה באר אשר צחוקכם עולה ממנה
היא החביון שבו נקוו דמעותיכם.
וכי כיצד יהיה אחרת?
ככל שהעמיק אזמל הצער לחצוב בתוך הווייתך
יגדל האושר שתוכל בה להכילך?"
(מתוך "הנביא": מתוך "על השמחה והצער", עמ' 36)

כי מי שלא יודע חושך, לא יבין את האור, מי שלא יודע רעב, לא ייהנה מן השובע, ומי שלא יודע כאב, לא יתענג על טובת הגוף. כך גם מי שלא יודע סבל ומצוקה, לא יימס ליבו על אושר עצמו ואילו זה אשר יודע, ידע לשמוח בו. דומה שתורת הכל מצויה בחיבור הזה, והוא אכן כותב את הדברים כמי שיודע כל. נראה שאכן כך היה בזמנו, כשלושה עידני מילניום לאחור. אלא שכל המרחק הזה אינו נוטל ממנו גם היום את החן שלו כיצירה כשלעצמה.

אומר, כי ברוח הדברים שבו חשתי בסומת מרחפת מחיבורי התנ"ך שלנו, בוודאי בעקבות לימודי התנ"ך שספג מהכומר שחנך אותו בצעירותו: ספר "משלי" או ספר "קהלת", למשל. ואם היה ספק שדבריו מהדהדים ומעלים במחשבה דמויות משל נביאנו, ושל דבריהם שלעיתים קרובות היו סתומים באזני הדיוטות ואף שאינם הדיוטות, אז כמו גם היום, הינה אביא שורות אחדות מסוף החיבור הזה:

"אם היו מילותיי כחידה לאוזניכם
אל נא תבקשו להבהיר הסתום
כי ראשית כל דבר מכוסה ערפל
רק סופו מגולה וצלול".
(מתוך "הנביא": "הפּרֵדה", עמ' 88)

אולם בחיבורים האחרים יש שינויי סגנונות, אם כי בבסיס התכנים עדיין קיימת ההטפה למוסר השכל, אם בגלוי ואם בחבוי, אם באמירה ישירה ואם כבדרך סיפור. בחיבור "המשוגע", יש נימה של ציניות ודרך הכתיבה היא אלגורית, ועדיין הפסיכולוגיה שלו ניכרת בכתוב ואפשר ליהנות ממנה.

בגנו של אבי היו שני כלובים, באחד היה ארי שעבדֵי אבי הביאו ממדבר נינוֵה. בשני היה קיכלי. בכל בוקר קרא הקיכלי אל הארי, "בוקר טוב לך, אחי האסיר". (מתוך "המשוגע": "שני כלובים", עמ' 109).

"לפני זמן, על מדרגותיו הרחבות של ההיכל, ראיתי אישה יושבת בין שני גברים. צד אחד של פניה היה חיוור, והצד השני סומק". (מתוך "המשוגע": "על מדרגות ההיכל", עמ' 113)

כמה פשוט למי שקטן וחלש לחוש עצמו חזק בהיותו מוגן מפני החזק כשהוא צופה בו ברגעי חולשתו, כמו הקיכלי שבכלוב. הציניות באה ואומרת דבריה בחיבור זה, ואיזו ראייה מצוינת יש בו, בוחנת ומאבחנת, קוראת ומבינת נפש או את שפתו האילמת של הגוף, כמו במקרה של האישה ליד ההיכל, שם ברור לנו אל מי מהגברים היא עורגת ואת קרבתו של מי היא דוחה. וכמה נכונים וכואבים יכולים להיות התסכולים של שני יצורים מתויגים שאין מי שיאמין ויקבל את רגשותיהם, כמו במקרה של התנין והצבוע שמופיעים בחיבורו "הנודד":

"על גדות הנילוס נפגשו תנין וצבוע ובירכו זה את זה. הצבוע דיבר, "מה שלומך היום, אדוני?" והתנין ענה, "לא טוב לעתים, בכאבי ובצערי, אני בוכה, ואז כולם אומרים, 'אין אלו אלא דמעות תנין', וזה פוגע בי מכל." אז אמר הצבוע, "אתה מדבר מכאב ומצער, אבל חשוב גם עלי לרגע. אני מתבונן ביפי העולם, נפלאותיו וקסמיו, ומרוב אושר ושמחה אני צוחק, ואז האנשים אומרים, 'אין זה אלא צחוקו של צבוע'." (מתוך "הנודד": "דמעות וצחוק", עמ' 130)

עוד הוא מוסיף עליהם כמובן הרבה כּהנה וכהנה, אך ברור שלא אוכל להביאם כאן, ובחיבורים הבאים הוא נעשה סיפורי יותר ורושם אנקדוטות לא מעטות שקושרות אליהן מצבי חיים שונים.

ועל רגע ההתאהבות כך הוא אומר:

"זהו הרגע המפריד את שכרות החיים מהעֵירות. זוהי הלהבה הראשונה אשר מתלהטת בחדרי לבנו. זהו צליל הקסם הראשון העולה מפריסת נבל הכסף של הלב. וזהו הרגע הקצר בו נחשפים בפני הנשמה עקבי הזמן, ומתגלים לעין מעשי הלילה ומלאכת המצפון.

הוא פותח את סודות העתיד של הנצח. זהו הזרע הניתן מידיה של אישתר, אלת האהבה, אשר נזרע על-ידי עין הנאהבים בשדה האהבה, ומובא באהבת הלב, ואותו תקצור הנשמה. המבט הראשון מעיני האהוב הוא כרוח שנעה על-פני המים, שהעניקה חיים לרקיע ולאדמה, אשר דיבר האל: יהי." (מתוך "דברי הנביא": "על המבט הראשון", עמ' 227)

בסיום רשימתי הקצרה, שנגעה ולא נגעה ביצירתו של ג'ובּראן ח'ליל ג'ובּראן בכללה, כמו גם ביצירות המובאות בספר, הינה אמירה שתזכיר לנו דברים משל "קהלת" מיודענו, ואולי אף תזכיר לנו משהו מ"פרקי אבות" המוכרים לנו:

"בקשו את עצת הזקנים, מכיוון שעיניהם הביטו בפניהן של השנים ואוזניהם שמעו את קולות החיים. גם אם עצתם לא נושאת חן בעיניכם - הקשיבו לדבריהם. (מתוך "אמרותיו של הנביא", עמ' 269).

ג'ובּראן חליל ג'ובּראן, "מלב אל לב - מבחר מיצירותיו", הוצאת אסטרולוג 2015, 281 עמודים
תאריך:  01/06/2015   |   עודכן:  01/06/2015
יוסף כהן-אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שובו של הנביא
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
1/06/15 10:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אוזלת ידן של מדינות העולם במלחמתן באיסלאם הקיצוני הג'יהאדיסטי תביא ככל הנראה לשינוי פניו של המזרח התיכון ולהשתלטות האיסלאם הרדיקלי על חלקים נרחבים ממנו. יהיה זה למעשה נצחונה של תנועת האחים המוסלמים העולמית שארגוני דאעש ואל-קאעידה צמחו ממנה והפכו ברבות הזמן לעצמאיים הפועלים להקים את "הח'ליפות האיסלאמית" כבר בימינו אלה.
31/05/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
כמו במחזות של סטרינדברג, הגבול בין מחשבותיו של הגיבור לבין האירועים במציאות מיטשטש.
31/05/2015  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
ספרי לימוד אירניים, כגון "הקוראן והחיים" (כיתה י"ב), מכשירים את הנוער האירני למלחמה אפוקליפטית, נוראה, נגד ארה"ב והמערב "היהירים והעושקים", המובלים על-ידי "מנהיגים עובדי אלילים". אומנם "המושיע" - המהדי - שהוא, לכאורה, חף מטעות ופועל מכוח השגחה אלוהית, עדיין לא הופיע, אך הנוער לומד שהמאבק העולמי החל ומצפה להקרבה.
31/05/2015  |  יורם אטינגר  |   כתבות
יש עדנה לחסידי הדגה, ומסעדות הדגים רק הולכות ופורחות. אחת שכזו ומוצלחת מאוד היא "דרבי בר דגים" שבמרינה של הרצליה. זו מסעדה ותיקה, המתמחה כבר שנים בהפקתם של מעדני הדגה.
31/05/2015  |  ראובן לייב  |   כתבות
בשבוע שעבר חשפו חוקרי אבטחה מחברת ESET יותר מ-30 אפליקציות זדוניות למכשירי אנדרואיד בחנות האפליקציות הרשמית של גוגל - Google Play. האפליקציות שנחשפו התחזו לצ'יטים (תוכנות שיוצרות כל מיני מעקפים במשחקים) למשחק הרשת הפופולרי מיינקראפט, אך בפועל מה שהן באמת עשו היה לגרום לקורבן שלהן להאמין שהמכשיר שלו נדבק בווירוס ולאחר מכן לצרף אותו לשירותי הודעות SMS פרמיום שיעלו לו קרוב ל-100 ש"ח בחודש.
31/05/2015  |  גיל נוילנדר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההחלטה לתקוף את צרפת; קרב קאנאי של חניבעל כמודל; הגנרל הנאצי-יהודי פון מנשטיין-לוינסקי; היטלר כאסטרטג מעולה; מקריות ומזל שהולידו את אחד המבצעים הצבאיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה; הס...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il