|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי מעיד בפני חברי ועדת החוץ של הקונגרס, וושינגטון, 28 ביולי 2015 [צילום: AP/Andrew Harnik]
הדרך הארוכה היא הקצרה

המסלולים האפשריים של אירן לפצצה

הסכם וינה, גם אם הוא מצמצם את הסיכוי לכך במהלך העשור הקרוב, אין הוא מבטל לחלוטין את האפשרות שאירן תגיע לפצצה ואף מהווה נתיב חלופי בדרכה לפצצה ולכן מגביר את הסיכוי, שכך יקרה בעשור השני להסכם
10/08/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  החלטת ביה"ד הפלילי הבינ"ל - צומת דרכים
  פניית פרסה טורקית?
  'המדינה האיסלאמית' בקווקז והתגובה הרוסית
  ועדת לוקר: מה עם התמונה הכוללת?
  האתגרים הלא-גרעיניים של הסכם הגרעין

הסכם וינה בין אירן למעצמות נועד למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני, אך למרות שהוא מצמצם את הסיכוי לכך בטווח הזמן של העשור הקרוב, אין הוא מבטל לחלוטין את האפשרות שאירן תגיע לפצצה ואף מהווה נתיב חלופי בדרכה לפצצה ולכן מגביר את הסיכוי, שכך יקרה בעשור השני להסכם. על כן נראה, שהכותרת שבחר שר הביטחון הישראלי משה יעלון לספרו: "דרך ארוכה קצרה" הולמת את האסטרטגיה הגרעינית שאומצה על-ידי אירן כאשר חתמה על הסכם הגרעין.

עד לחתימת ההסכם היו לאירן שני מסלולים, שבאמצעותם יכולה הייתה להשיג נשק גרעיני. המסלול האחד, "פריצה לפצצה" - הפעלת כל יכולותיה, כדי לחצות את הסף הגרעיני. מאז תחילת פיתוחה של תוכנית הגרעין האירנית, הסבירות של תרחיש זה הייתה נמוכה מאוד. האירנים הסיקו לקחים מהניסיון העירקי והצפון-קוריאני ופיתחו אסטרטגיה, שבמסגרתה בחרו בדרך הבטוחה ביותר - לא הקצרה ביותר - לפצצה. תוכנית הגרעין האירנית התקדמה בעשור האחרון בזהירות, תוך תמרון בין אילוצים פוליטיים - פנימיים ובינלאומיים. רק במקרה של איום קיומי על המשטר או משבר בינלאומי, שייתפס כחלון הזדמנויות מועט סיכונים - אירן צפויה לסטות מגישתה הזהירה ולפרוץ לנשק גרעיני. הסכם הגרעין, אשר מאריך את זמן הפריצה לפצצה ממספר חודשים לשנה מעלה את רף הסיכונים עבור אירן, הגלום בתרחיש זה, אך הוא אינו מענה הולם לסכנת הפריצה לפצצה. לפי ההסכם, הפרות אירניות את תכתיביו תטופלנה במסגרת מולטילטרלית ותגרורנה את החזרת הסנקציות. אולם, ישימותה של אפשרות זו מוטלת בספק לנוכח נחישות אירנית לפרוץ לפצצה: סנקציות כלכליות, שמטבען נזקקות לזמן ממושך על-מנת להשפיע במידה ניכרת, הן נשק שיעילותו צפויה להיות מוגבלת, בפרט אם המשטר האירני יחוש איום מיידי לשרידותו. כן עלול מנגנון ענישה בינלאומי להתגלות כלא-יעיל בנסיבות, שהקהילה הבינלאומית תהיה עסוקה במשבר אחר. בנוסף, קיימת סכנה, כי ככל שאירן תמשיך לפתח את מערך המחקר הגרעיני שלה וצנטריפוגות מתקדמות ויעילות יותר, כן תגבר הסכנה שהמשטר האירני, אם יחוש מאוים או שנקרית בדרכו הזדמנות מעוטת-סיכונים יחסית, יבחר בפריצה לפצצה.

המסלול השני, "הזחילה לפצצה" - פעילות גרעינית חשאית, במקביל לפעילות המוצהרת, שתכליתה לקצר את המרחק מהסף הגרעיני, כך שניתן לחצותו במהירות תוך צמצום מהותי של סיכונים נלווים. למעשה, כך נהגה אירן לאורך שנים. משום שאסטרטגיה זו ממושכת ואיטית יותר מתרחיש הפריצה, הסכם הגרעין נותן לו מענה טוב יותר. עם זאת, מענה זה רחוק מלהיות אידיאלי. סביר שבמסגרת אסטרטגיה זו תנקוט אירן הפרות הדרגתיות, שבאמצעותן תבחן את ערנותה של הקהילה הבינלאומית וכן את סף וזמן התגובה שלה. הסכם הגרעין אינו מגדיר או קובע תגובה אוטומטית להפרות "שוליות", אלא מתנה ביקור של פקחי סבא"א באתרים לא-מוצהרים, החשודים בפעילות גרעינית; בהסכמה אירנית ובמנגנון האכיפה, המחייב, שלפחות מדינה אחת תפעל להשבת הסנקציות. או אז תעלה שאלת הנכונות האמריקנית לפעול לאכיפת ההסכם - גם לנוכח התנגדות צפויה, מצד רוסיה וסין. בזמן המשא-ומתן עם אירן, ארצות הברית טענה שהשבת הסנקציות ללא קונצנזוס תוביל לקריסתן בפועל, וקיים חשש שבעתיד תתממש הערכה זו.

מענה מוגבל

נראה אם כן, שההסכם נותן מענה מוגבל בלבד לשני ערוצי ההתגרענות הפוטנציאליים של אירן. חמור מכך, הוא מאפשר לה התקדמות בערוץ שלישי, משולב: "הליכה ודילוג לפצצה". אם בעשור הראשון להסכם ממשלת אירן תחליט שאינה מסתכנת בחציית הסף הגרעיני, היא תוכל לעשות זאת בעשור השני תוך נטילת סיכון מינימלי. אירן תוכל להרחיב בהדרגה את היקף תוכניתה הגרעינית, עד להסרת רוב המגבלות שהוטלו עליה לאחר חמש שנים נוספות. אז יצטמצם "לאפס" זמן הפריצה, כפי שטען הנשיא אובמה.

אם כך יקרה, הנכונות האמריקנית לעצור את אירן תהיה קריטית, ובפרט עצם יכולתה של ארצות הברית לממש את האופציה הצבאית בטווח זמן קצר מאוד. באחרונה טען הנשיא אובמה, כי הישגיה של האופציה הצבאית יהיו מוגבלים וכי הפעלתה תגרום מלחמה במזרח התיכון; האם בעשור השני להסכם תהיה אופציה זו, שייתכן שהפעלתה תהיה הדרך היחידה לנסות ולמנוע מאירן נשק גרעיני מאירן, אטרקטיבית יותר מאשר כיום? כלל לא בטוח. לתקיפת תוכנית הגרעין האירנית, שתתפתח במסגרת ההסכם ועל בסיס לגיטימציה בינלאומית, תידרשנה ראיות חד-משמעיות להפרות אירניות וכן לגיטימציה בינלאומית רחבה למהלך. איסוף הראיות וגיוס התמיכה הבינלאומית ידרשו זמן, שלא יעמוד לרשות הממשל האמריקני, אם יבקש לעצור את אירן בעת שזו תבחר "לדלג" לפצצה.

מענה הולם

נוכח אפשרות מאיימת זו, על ארצות הברית לפתח מענה הולם. ראשית, יש לשקם את אמינותה של האופציה הצבאית הכירורגית. גם אם את הממשל האמריקני מנחה הערכה, כי הפעלתה של אופציה זו תוביל למלחמה, כדאי לשקול שוב הכרזות בנוסח זה, שכן הן מחלישות את תוקפו של הסכם הגרעין - מה גם שאין אירן מעוניינת בהסלמה אזורית ובעימות צבאי ישיר עם ארצות הברית. בניגוד לתגובה העירקית והסורית לתקיפות מתקניהן הגרעיניים, אירן צפויה להגיב, אך כפי שהתנהלה עד כה בתחום הגרעין, ניתן להעריך שתגובתה תהיה מדודה וזהירה.

שנית, וכרכיב משלים לעסקת הגרעין עם אירן, יש לפעול בנחישות לעצירת תוכנית הטילים האירנית לפני השגתה של יכולת לזווד טילים בליסטים עם ראשי קרב גרעיניים. אם אירן תצליח לפתח פצצה גרעינית למרות תכתיביו של הסכם הגרעין, שיפורה של תוכנית הטילים שלה יהיה המכשול האחרון בדרך להפיכתה למעצמה גרעינית. ההסכם שנחתם בין המעצמות לאירן איננו מספק מענה לאיום שבתוכנית הטילים האירנית, אלא קובע, כי הסנקציות הקשורות אליה תוסרנה לאחר שמונה שנים. הגבלת תוכנית הטילים עשויה למנוע החלטה אירנית לחצות את הסף הגרעיני, שכן זו לא תוכל לתרגם את יכולתה הטכנולוגית בתחום הגרעין ליכולת צבאית מבצעית.

אשר לישראל, יכולתה לפעול כיום מול שלושה ערוצי ההתגרענות האירניים - מוגבלת. שעל כן, עליה לחתור לגיבושו של הסכם צד בינה לבין ארצות הברית, שיתמקד בתיאומן של תוכניות פעולה למקרה של הפרות אירניות את ההסכם ובהידוק שיתוף הפעולה המודיעיני ביניהן, אשר יסגור "חורים" בפיקוח על תוכנית הגרעין האירנית. יתר על כן, השבת האמינות של האופציה הצבאית הישראלית, לצד השבת הרלוונטיות של האופציה הצבאית האמריקנית, תחזק את האפקטיביות של הסכם הגרעין על שום ממד ההרתעה שיתלווה אליה, ולכן תצמצם את הסיכוי שייווצר צורך להפעיל אותן. כך ניתן יהיה להעלות את הסיכוי, שגם דרכה הארוכה של אירן לפצצה תיחסם.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 729 (5.8.15)
הכותב הוא חוקר ליחסים בינלאומיים וקבלת החלטות ומשמש כעוזר לראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, האלוף (מיל') עמוס ידלין.
תאריך:  10/08/2015   |   עודכן:  10/08/2015
אבנר גולוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המסלולים האפשריים של אירן לפצצה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כבש44
10/08/15 20:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
השגריר האמריקני בישראל, דן שפירו, קורא לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, להיערך יחד עם הממשל האמריקני ליום שאחרי אישור הסכם הגרעין עם אירן.
10/08/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
אמש נשא "אובמה הראשון" את נאום התשובה המובטח שלו לטיעוני ראש הממשלה נתניהו. כדרכו בנאומיו הפולמוסיים, נאמרו הדברים בקרירות ובישוב הדעת, כשחיוך מלגלג מבצבץ בקצות שפתיו. המאבק מעניין משום שהוא מתנהל בין שני נואמים מוכשרים, בעלי שליטה מעולה בשפה האנגלית ורהיטות ביטוי בלתי שכיחה.
09/08/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, האשים הלילה (יום א', 9.8.15) בראיון לרשת סי-אן-אן את ראש הממשלה בנימין נתניהו בהתערבות חסרת תקדים בפוליטיקה האמריקנית. עם זאת, הוא שב והבהיר כי הקשר עם ירושלים נשאר חזק, אך לדבריו עמדת נתניהו לגבי הסכם הגרעין היא שגויה.
09/08/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
אכן כבר מעל שלושים שנה נראה ש"הגרעין האירני" הוא הדבר הטוב ביותר שקרה למנהיגי ה"ימין" הישראלי אי-פעם, והנה עכשיו זה כבר לא רק גרעין אלא גם מטוסי קרב (24 מטוסים) שסין התחייבה למכור להם, ותכף בטח מטה ההסברה של מר נתניהו גם יפיק סטיקרים יפים, גדולים, באדום ובשחור, להדבקה על אחורי המכוניות: "למה מכרתם להם רובים!? ".
08/08/2015  |  אריה גל  |   מאמרים
שעות אחדות לאחר שהסנטור האמריקני צ'אק שומר מניו-יורק הודיע כי יצביע נגד ההסכם הגרעיני עם אירן, עוד חבר יהודי-דמוקרטי בקונגרס, בראד שרמן, הודיע כי ילך בעקבותיו ובעקבות דמוקרט נוסף, אליוט איגל.
07/08/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
החלטת ביה"ד הפלילי הבינ"ל - צומת דרכים  /  קרן אבירם
פניית פרסה טורקית?  /  גליה לינדנשטראוס
'המדינה האיסלאמית' בקווקז והתגובה הרוסית  /  יורם שוייצר, צבי מגן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
מחזה האסון, בו נתון הציבור הענק, בו נתונים נשים, זקנים וטף, הפוסעים בדרכים המאובקות מהצפון דרומה, וההרס, העצום, הפיזי, שפקד את הרצועה, מספרים את הסיפור שאין להכחישו, שאין לטאטאו אל...
 מיכאל מירו
מיכאל מירו
שימו לב מה מצבם הכלכלי של ראשי המדינות על כל סוגי המשטר שבהן, שימו לב גם למנהיגי ארגוני טרור, לכולם יש הון אישי מעבר לסביר, חומר למחשבה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il