בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
מוניות השירות. הענף מדשדש במקום
|
|
|
|
מסתמן: 13 מושבים במוניות שירות
|
משרד התחבורה טרם גיבש את רשימת קווי מוניות השירות שיפעלו במסגרת הרפורמה ● האוצר מתנגד לסבסוד ולשילוב רב-קו ● משרד התחבורה: מוניות השירות יוכלו לפעול גם בשבת ● ארגון מוניות השירות: לא נהיה גוי של שבת!
|
|
חנין. מוניות שירות אינן בן חורג
|
|
|
|
|
|
הרפורמה הצפויה במוניות השירות שתוכננה להתבצע בשנת 2016 תידחה שוב, והמועד החדש ליישומה הוא תחילת 2017. כך מסרו נציגי משרד התחבורה בדיון (יום ג', 20.10.15) בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית של הכנסת, שהתכנסה ערב פרסום דוח המבקר על מוניות השירות וערב ההחלטה להוזיל את התעריף בˉ6-5 אחוזים, כדי לקבל דיווח מצב היכן הדברים עומדים. הרפורמה נדחית למרות החלטת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לפיה גיבוש המדיניות הכללית בנושא הרפורמה אמור הייתה להיות מוכן עד אפריל 2015. מסקנות ביניים בסוף אוקטובר ועדה בראשות דרור גנון ממשרד התחבורה צפויה להגיש את מסקנות הביניים שלה לשר התחבורה ישראל כ"ץ עד סוף חודש אוקטובר. מדובר במתווה גולמי שנעדר ירידה לפרטי הרפורמה, לרבות פירוט הקווים החדשים שעתידים להיפתח. כך למשל, קיימת עמימות סביב מימון הרפורמה. משרד התחבורה אומר שנושא זה נמצא באחריות האוצר, ואילו משרד האוצר אינו נותן תשובות ברורות בנושא. נציג האוצר, מורן מזור, הסביר כי המשרד נמצא בדילמה, בניסיון לאזן בין צורך בשירות משלים לכלכליות ולבקרה. הוא הסביר שיש ליצור מערך גמיש ומהיר אותו יש לחזק במקומות בהם הוא טוב ויעיל, ולאזן בין כלכליות הקו להיותו שירות משלים. מזור אמר כי תשלום סובסידיה למוניות, כמו גם שילוב כרטיסי הרב-קו, הנחה במערכת הכרטוס גם למשתמשים במוניות שירות אינם טריוויאליים, מאחר שהקווים לא מוקצים בהליך תחרותי והמערך לא מצוי תחת בקרה. הוא הסביר כי הבקרה על המוניות אינה דומה לזו של האוטובוסים למרות הקנסות שפה ושם מקבלים. לדבריו, הפיכת מוניות השירות לענף תחרותי תיצור מעין שירות אוטובוסים ואז מאבדים את הגמישות והיעילות. נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת ש הגישה מסמך בנושא לקראת הדיון, רינת בניטה, אמרה כי השאלה המרכזית היא האם מוניות השירות הן משלימות לאוטובוסים או מתחרות בהן, ומכאן תיגזר שאלת הסובסידיה ורמת השירות. מהמסמך שהגישה עלה כי מאה 2010 ישנו קיטון של 40% במספר המוניות לכדי 21 אלף, מתוכן 1,400 מוניות שירות לעומת 2,300 ב-2010.
|
מערכות כרטוס ב-860,000 דולר
|
|
במסמך שהוגש נכתב כי עלות ההתקנה של מערכות כרטוס נאמדת בכ-860 אלף דולר. משרד התחבורה ביקש מהאוצר השתתפות של כ-50% מהעלות. בדצמבר 2014 הוחלט ברשות הארצית לתחבורה ציבורית כי החלטה בנושא תתקבל עד מרס 2015, אך עד עכשיו לא התקבלה החלטה. מנכ"ל ארגון מוניות השירות, בן בדרי, אמר כי אם מוניות השירות לא ייכנסו לרב-קו הן לא ישרדו. משרד האוצר אינו שש לממן את הטכנולוגיה האמורה או לסבסד את ההנחות במוניות ומשרד התחבורה אינו שש לתמוך בשילוביות בין מוניות שירות לאוטובוסים ומבקש להנהיג חוזה נפרד למוניות. גם במשרד התחבורה סבורים כי סובסידיה תפגע ביכולת לפעול ולתפקד כשוק חופשי. מנהל אגף תכנון, תפעול ורישוי תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר: "ברגע שאתה בונה את הענף לפי קילומטר נסיעה, אתה מאבד את האינטרס למשוך נוסעים, אך במסגרת ההמלצות נשאיר פתח בעניין הזה לגבי ההמשך. נכין הליכים תחרותיים של ההתמודדות על הפעלת הקווים. משרד המשפטים הנחה שהתהליך יהיה תחרותי. יו"ר ארגון נהגי ובעלי המוניות, פריד אברהם, אמר כי במשרד התחבורה עמימות היא שם המשחק. "יש תקציב של 4.5 מיליארד שקל לסובסידיה לתחבורה ציבורית ועוד 1.7 מיליארד שקל לשיפורים לתחבורה ציבורית, אז לא יקרה כלום אם 50 מיליון שקל ילכו למוניות השירות", אמר.
|
הוועדה של משרד התחבורה אינה שקופה
|
|
|
יו"ר הוועדה דרור גנון
|
|
|
גנון מסר פרטים על אופי הרפורמה הצפויה. הוא הסביר כי משרד התחבורה מסתכל מנקודת המבט של הנוסע ולא של ענף המוניות, והסביר כי הרעיון מאחוריה הוא שהפעילות תהייה רווחית ולא הפסדית כמו היום. בחזונו הוא צופה רמת שירות גבוהה ואמינה וכן צוות עובדים שיתן מענה לפניות ציבור ולמציאות התפעולית. ביו היתר הוא סבור כי יש לשדרג את הענף באמצעות הטכנולוגיות הידועות בתחבורה הציבורית, בהן מערכת לניהול צי, נווטן (GPS) שיראה את מיקום המוניות, בקרה ואופי שירות ברמת דיווח, בק-אופיס שילווה את המסלקה, זמינות השירות, כמות המוניות וגודל התאגיד שיהיו כלכליים. עוד הוסיף כי התפישה התפעולית נמצאת בשלבים סופיים של קביעה איך ייראו הקווים - עדיין לא ברמת תכנון אלא ברמת אפיון הפרמטרים: באיזה מפלסים יתאים יותר - באילו מקומות יהיו לו יתרונות ובאילו מקומות לא. הוא סיפר כי בוצע סקר רוחבי במסגרתו קיבל משרד התחבורה את עמדת הציבור בעניין. מרכז המחקר של הכנסת ביקש את הסקר ולא קיבל, וועדת המשנה דרשה להעביר אותו אליה בתוך שבוע. ראש אגף מוניות והיסעים במשרד התחבורה נזרי העריך כי הרפורמה תהיה טובה. "חלק מהמסקנות שלנו זה לאפשר גמישות, כדי לפתוח קווים חדשים ולהאריך קווים בהתאם להקמת שכונות חדשות והרחבת קיימות", אמר. הוא הזכיר שהקווים שישנם היום נקבעו בהסכמה בעבר, אך "בדיעבד התברר שאין גמישות. בחוק הבא תתאפשר גמישות מכסה ומסלולים". מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי צריך להבין את צורכי הציבור ולספק אותם. לדבריו, מה שמשרד התחבורה צריך לשאול זה איך להעביר נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית ומוניות השירות, ולא לעשות סקר בקרב המשתמשים כיום במוניות השירות. "התקציב צריך לשרת אנשים ולא להפך, וכדי שהשירות יהיה משלים צריך סבסוד. עבודה מטה כזאת לא נעשתה. עם המשאבים הקיימים לא נצליח לעשות רפורמה וחבל על הדיבורים של כולם. מנכ"ל תחבורה בדרך שלנו, איתי חיים, הציע להפחית מתשלום רישיון מוניות השירות ואמר כי משרד התחבורה מנהל מדיניות של הפרד ומשול ולא משתף את הציבור. היו"ר חנין מתח ביקורת על משרד התחבורה ואמר כי לא העביר לוועדה מספיק מידע, וגם הציבור לא יודע מה קורה לקראת הרפורמה. גנון טען כי הוועדה נפגשה מספר פעמים עם נציגי הענף, אולם נציגי מוניות השירות טענו כי הייתה פגישה אחת בסך-הכל. נזרי אמר כי כל הדברים שעלו בישיבה נידונים על שולחן הוועדה העוסקת ברפורמה וציין כי המשרד ביקש מארגוני המוניות לקבוע נציגים רשמיים שייצגו אותם. הוא טען כי הוועדה שקופה, אך היו"ר חנין העיר כי "זה הכי רחוק משקיפות. אם אני כיו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית לא יודע כמעט כלום על הוועדה הזו אז המילה שקיפות לא מתאימה". גנון התחייב לשתף את ציבור ואמר כי אולי ייצא קול קורא להציע רעיונות. הוא הביע חשש מפני התמשכות ההליך החקיקתי, וחנין הבטיח לו "אצלנו זה יהיה קצר ונעבוד גם בלילה". הוא סיכם ואמר כי הוא מברך על הרצון לעשות תהליך שקוף, אך כרגע אין שקיפות. הוא המליץ לוועדה שדנה ברפורמה לנהל שולחן עגול עם כל הגורמים בתחום, כדי שהתהליך יהיה שקוף לספקי השירות, לרשויות המקומיות ולציבור הרחב, שוודאי יש להם הרבה מה לתרום ולהעיר וברשותם הרבה חומרים שעשויים להועיל ולתרום.
|
יו"ר הוועדה ביקש לדעת האם השירות יהיה משלים או מתחרה בתחבורה הציבורית הכבדה, וגנון השיב כי גם וגם - במקומות מסוימים השירות יהיה יותר דומיננטי כמו ליד רכבת ובמקומות אחרים בהם מעט נוסעים יהיה משלים. חנין הגיב ואמר כי אם מדובר בשירות משלים אזי הוא חייב סבסוד. "אם השיקול יהיה רווחי אז לא יהיו מוניות שירות בפריפריה ובקיבוצים ומושבים מרוחקים בגליל המערבי. למשרד קוראים משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, אבל אם הרווחים יהיו מעל הכל אז לא יהיו מוניות שירות ויהיו תאונות דרכים", אמר. נציגי משרד התחבורה אמרו כי זה לא יהווה בעיה משום שמוניות יזכו באשכולות רווחיים שבהם יהיו גם קווים לא-רווחיים אתם יידרשו להפעיל. לדבריהם, בחנו את המודל הכלכלי ואת פוטנציאל רווחיות ההכנסה, ולפי זה קבעו את אופי הרפורמה.
|
נהגי המוניות דורשים הגדלת מספר המושבים במונית מ-10 ל-13. שלמה בורה מהנהלת ארגון מוניות השירות אמר: יש 110 מוניות בתל אביב, ובין 07:30 ל-09:30 זה ייתן תוספת של אלף נוסעים, זה האופטלגין שלנו. יו"ר ארגון מוניות השירות, שמעון דהרי, אמר כי אין שום סיכום עם משרד התחבורה בעניין ואמר כי זה לא יעלה למדינה כסף וכל מה שצריך זה שינוי תקנה. הוא הוסיף כי רכבים דומים בהסעות מורשים להסיע 14 נוסעים. יוסי נזרי אישר כי עד לפני שנה משרד התחבורה התנגד באופן מוחלט להגדלת מספר המושבים ל-13, אך היום "הכל מונח על השולחן". חנין הוסיף וקרא למשרד התחבורה לא להמתין לרפורמה הגדולה ולבצע כבר עכשיו שינויים קטנים שניתן לעשות, כמו הוספת שלושה מקומות ישיבה והוספת קווים ליפו או לבתי חולים. "הייתה התייחסות לענף כאל בן חורג וזה חייב להסתיים, זה חלק משלים וחיוני למערך התחבורה הציבורית בשכונות וישובים שאוטובוס לא יכול להגיע אליהם ובסופי שבוע – וכדי שזה יקרה צריך סבסוד", אמר ח"כ חנין. הוא אף קרא לשלב את מוניות השירות בכרטיס החכם, יחד עם שאר אמצעי התחבורה הציבורית. כמו-כן פנה ח"כ חנין לנציגי בעלי מוניות השירות ואמר להם כי "אם תהיו נחמדים לא בטוח שהדברים יזוזו – קולו של הציבור צריך להישמע הרבה יותר חזק בשלטים על המוניות ובכל מה שאפשר". הוא הדגיש כי על המחאה להיות לגיטימית באופן שאינו מפר את החוק.
|
|
מיטל להבי
|
|
|
נושא נוסף שעלה הוא פעילות מוניות השירות בשבת. משרד התחבורה תומך בהפעלת מוניות שירות בשבת. לדברי דרור גנון, אופי פעילות השירות לא יוגבל מבחינת ימים. נזרי הסביר כי לא ניתן לתת קו מוניות שיפעל רק בשבת כי לא יהיה רווחי ועליו לפעול כל השבוע. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי פנתה למשרד התחבורה בינואר 2014 בבקשה לספק תחבורה ציבורית בשבת לבתי חולים וליפו, והתשובות שקיבלה הן שאוטוטו תהיה רפורמה במוניות שירות. לדבריה, הבטיח לה ראש הרשות לתחבורה ציבורית מאיר חן שתקבל תשובה עד יוני 2015. "התשובה שאני מקבלת על כך שיושבים על המדוכה מבעירה אצלי את המדורה. יו"ר הוועדה התערב והדגיש שמדובר בעבריינות ממשלתית. "משרד התחבורה מאשר קווים שבא לו לאשר, אני מתחננת שנתיים לקו לבית חולים ומפעיל מקבל קו בלי התייעצות עם הרשות המקומית. זה לא תקין, הדרך שבה מקבלים קווים עובדת על קשרים אישיים", אמרה. היא הוסיפה כי אפשר שמוניות השירות יפעילו קווים בלילה ובסופי שבוע, ובשעות הבוקר יבצעו הסעים. היא מחתה על כך שחברה אינה יכולה לנייד מוניות מקו לקו. ח"כ חנין אמר כי על משרד התחבורה לאפשר ניוד מוניות מקו לקו. מנכ"ל ארגון חברות ההסעה, שוקי שדה, התנגד להצעה שמוניות השירות יכנסו לתחום ההסעות ואמר: "אם התחומים מתערבבים אז שיתנו לנו לעשות קווי שירות". בורה התרעם על דברי להבי: "מונית שירות עולה 277 אלף שקל. לא נהיה גוי של שבת בגלל שדן לא מוכן שנפעיל קו ונתחרה בו. מאז שיצא הרב-קו זה לא יכול להיות תחרות. נוסעים איתנו מכוח ההרגל". חנין דרש ממשרד התחבורה להציג לוועדה את התייחסותו למתן תחבורה ציבורית בשבת בבתי החולים בכל הארץ ולא רק ביפו ובבת ים. להבי גם מנתה את הנימוקים שניתנו לה ביולי 2013 על-ידי ארגוני מוניות השירות לביטול קו ביפו - נהגים הותקפו פיזית ומילולית, עולים הרבה נרקומנים. והקו לא רווחי. היא ציינה שגם ברמת אביב שירות ירודה. עוד הוסיפה מחזיקת תיק התחבורה בעירייה כי אינה מעוניינת בקרבות-רחוב בין מוניות שירות לאוטובוסים כפי שיש ברחובות ההגנה ואלנבי, ואמרה שיש לקיים חלוקת עבודה שתאפשר להתפרנס ממוניות היסעים. נציג המוניות קרא לעברה: "את אשמה, כי את לא מאפשרת להציב עמוד". בסיום דבריה, קראה להבי להקמת מוניות שיתופיות שיעבוד לפי קריאת לקוחות וחיוב בהקצאת מוניות שירות לנכים ולא רק מוניות היסעים.
|
|
תאריך:
|
23/10/2015
|
|
|
עודכן:
|
23/10/2015
|
|
עידן יוסף
|
מסתמן: 13 מושבים במוניות שירות
|
|
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה (יום ה', 22.10.15) פה אחד את הסעיף במסגרת חוק ההסדרים, לפיו כל תשלום לרופא או לכל בעל מקצועי רפואי אחר על שירות שביצע בתחומי מוסד רפואי, ישולם ישירות למוסד הרפואי בלבד. זאת במקום הנהוג כיום, לפיו במוסדות פרטיים רבים ניתן תשלום נפרד לבית החולים ותשלום ישיר לרופא.
|
|
|
"כשהייתי יו"ר הוועדה ב-2003 אמר לי יו"ר הכנסת דאז שיש אנשים שתפקידם לתפוס את הפראייאר התורן. זה בדיוק התפקיד שלכם, לזהות את הזכאים האמיתיים כדי להוביל אותם אל הזכויות שלהם" - כך אמר (יום ה', 22.10.15) ראש הוועדה לפניות הציבור, ח"כ ישראל אייכלר בכינוס מיוחד של הוועדה בו השתתפו עשרות נציבי פניות הציבור בכל משרדי הממשלה, מוסדות, ארגונים, חברות ציבוריות וחברות תקשורת.
|
|
|
יושב-ראש ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), טוען כי נפגע באופן אישי מהאופן שבו ניסתה מפלגת הבית היהודי להסיט 600 מיליון שקלים מתקציב הטבות המס ליישובי הפריפריה ליישובי יהודה והשומרון.
|
|
|
הוועדה לביקורת המדינה קיימה (יום ד', 21.10.15) דיון-מעקב, שני במספר, על התוכנית החדשה לקליטת יוצאי אתיופיה. יושב-ראש הוועדה, קארין אלהרר, הדגישה כי הוועדה תפקח מקרוב על התקדמות התוכנית החדשה, "כדי לוודא שהציפיות מהתוכנית הממשלתית החדשה לשילוב יוצאי אתיופיה - אכן ימומשו. לא צריך לחכות לגל המחאה הבא, ויש לזהות מראש את הסיכונים, והשיטות המועדות לכישלון". אלהרר ביקרה בחריפות את נציבות שירות המדינה שלא מסרה לוועדה נתונים כפי שהתבקשה מראש.
|
|
|
יו"ר ועדת הפנים, ח"כ דוד אמסלם דורש (יום ד', 21.10.15) ממחוז דרום המשטרה להגדיר במדויק את צורכי ביטחון הפנים של יישובי המועצות האזוריות בדרום. "האם אתם ממליצים על אמצעים פיזיים? באילו יישובים צריך יותר? יש יישובים עם עשרות פריצות בעת האחרונה. איך כל הישוב לא הגיע לכנסת? פריצה לבית זו טראומה. אני רוצה לקדם את הסיוע ליישובים אבל לשם כך המשטרה חייבת להגיש המלצות מעשיות - היכן אתם ממליצים על גדר, תעלה, מצלמות, שער או תגבור כוח אדם?"
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
|
|
|
חיים רמון |
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
|
|
|
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|