|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

שישה בשישי

הפקת לקחים

העולם לא למד את לקחי השואה ההיסטוריה מלמדת שיש לטפל בכוח בקוריאה הצפונית הלקח מפרשת טבע: לגבות בחזרה בונוסים פייסבוק לא למדה ממקדונלד'ס בג"ץ אינו מרתיע מי שמנסה לקבל כספים במרמה יינות ביתן לא שמעה מה קורה כאשר מפטרים עובד חולה
22/12/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
לא שמעו על זה?

ועוד משהו קטן
מי שיאבד את מכנסיו, את כיסיו ואת תכולתם כאשר בועת הביטקוין תתרסק - פשוט לא הפיק את הלקח ממאות שנים של בועות, המאופיינות במרוץ היסטרי אחרי סחורה חסרת בסיס ממשי, בהתנפתחות ברעש גדול ובהתפקעות בנפץ אדיר.


רצח עם
נרצחים בשל דתם [צילום: ברנאט ארמנגו, AP]

ערב ביקורו בארץ של האפיפיור יוחנן פאולוס השני בשנת 2000, התעורר דיון בשאלה האם הוא יתנצל על יחסה המתנכר של הכנסייה לעם היהודי במהלך השואה. לטעמי, לא הייתה לכך כל חשיבות מבחינתנו כיהודים, כי כל ההתנצלויות שבעולם לא יחזירו לחיים תינוק אחד. ההתנצלות הזאת (שלא באה) הייתה חשובה לוותיקן, לכנסייה ולמאמיניה – משום שהיא צעד ראשון והכרחי להימנעות מאדישות דומה במקרים אחרים של רצח עם.

17 שנים אחר כך ברור לחלוטין, שהעולם לא הפיק את הלקח מרצח העם היהודי. לאחרונה תיארנו מספר פעמים את הרדיפה האכזרית של בני מיעוט הרוהינגיה במיאנמר (בורמה), והשבוע קבע הפרשן הבכיר של וושינגטון פוסט, אישאן ת'רור, שמדובר ברצח עם. הוא גם הצביע על השתיקה הכמעט-מוחלטת של העולם ועל חוסר המעש המוחלט שלו, כולל מצד מדינות מוסלמיות שיודעות יפה מאוד להזדעק נגד ישראל, אבל עוצמות עיניים כאשר מאות אלפי מוסלמים נרצחים, נאנסים ומגורשים בשל דתם.

המתרחש במיאנמר הוא רק הדוגמה האקטואלית ביותר. לאורך העשורים האחרונים נטבחו מיליונים בקמבודיה, רואנדה, דארפור, גואטמלה, טימור, ביאפרה ועוד ועוד – ולא ראינו שמישהו ממש מתרגש. פה ושם הועמדו לדין כמה רוצחים, אבל לא יותר מזה. העובדה שמעשי הרצח הללו נמשכים בעידן של רשתות חברתיות ותקשורת במהירות האור מלמדת, שאיש אינו מפחד מפני היום שאחרי – וכנראה בצדק. 73 שנים לאחר המשרפות באושוויץ, העולם עודנו מקום אכזרי ובלתי מוסרי.

קוריאה הצפונית
דיפלומטיה לא עובדת מול רודנים [דייוויד לואו]

בשנה הקרובה יצטרך דונלד טראמפ להכריע כיצד לטפל בנשק הגרעיני ובטילים הבליסטיים שמפתחת קוריאה הצפונית. הברירה עלולה להיות חדה וכואבת: הכלה או מלחמה. כרגע לא נראה שיש פתרון דיפלומטי למשבר, משום שגם טראמפ וגם קים ג'ונג און לא יהיו מוכנים לסגת. אבל ההשוואה הזאת עושה עוול לנשיא ארה"ב.

ההיסטוריה הרחוקה והקרובה מלמדת, כי דיפלומטיה אינה עובדת מול רודנים. זה לא עבד במינכן מול היטלר, זה לא עבד מול ברית המועצות בשנות המלחמה הקרה (מרוץ החימוש המערבי הוא שהכריע), זה לא עבד מול אירן במאה הנוכחית וזה לא עבד מול קוריאה הצפונית עצמה בשני העשורים האחרונים. החשוב ביותר הוא כמובן להפיק לקחים משנים ארוכות של מו"מ עם פיונגיאנג: משפחת קים נטלה את התמורה ולא סיפקה את הסחורה, ואין סיבה להניח שהשלישי בשושלת ינהג אחרת. לכן, נראה שבסופו של דבר לא תהיה לטראמפ ברירה אלא להפעיל כוח – וכולנו נצטרך לקוות שהדבר ייעשה במהירות ובעוצמה כה אדירות, עד שהצפון-קוריאנים לא יוכלו להגיב בצורה ממשית.

טבע
תחזירו את הבונוסים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

ראשית – הערה: "אסור לקבל את התכתיבים של מנכ"ל טבע", קראה השבוע ההסתדרות. ואני לתומי חשבתי, שמנכ"ל הוא המקבל את ההחלטות ושההנהלה היא האחראית על המתרחש בחברה, ולא אבי ניסנקורן ולא אלי כהן ולא משה כחלון ואפילו לא בנימין נתניהו. כנראה טעות שלי.

נעבור לגופם של דברים. המשבר בחברת טבע דווקא מקשה להפיק לקחים לעתיד. החברה ניצלה היטב תרופה פורצת דרך (הקופקסון), פעלה בצורה מעוררת הערצה בשוק התרופות הגנריות והפכה תוך שנים לא-רבות למובילה בתחומה. המשבר נגרם בעיקר בשל רכישות הרות אסון, אבל זה דבר שיכול לקרות לכל עסק בכל גודל ובכל תחום. תמיד אפשר לבצע הליך טוב יותר ולקבל החלטות מוצלחות יותר, אך גם למשאבי הזמן והכסף הדרושים לכך יש חשיבות. עסק שלא לוקח סיכונים, לא יתפתח ולפיכך גם לא ישרוד.

מה כן? הייתי מצפה ממנהלי טבע לשעבר, אלו שקיבלו את אותן החלטות, שיחזירו חלק מהבונוסים שקיבלו. בונוסים ניתנים על הצלחה, ואם במבט לאחור מתברר שהחברה נחלה כישלון – ההגינות המינימלית מחייבת שהם יוחזרו, ולו בצורה חלקית. אבל מאחר שמנהלים שמקבלים מיליונים לא מוכנים לוותר אפילו על אלפים, זהו לקח שהייתי מיישם: הכנסת סעיפים בחוזים ולפיהם בונוסים מותני ביצועים ייגבו בחזרה, אם בטווח סביר של זמן יתגלה שלא הייתה להם הצדקה.

פייסבוק נגד לן
שיגרה טיל גרעיני [צילום: סרגיי אטאי, פלאש 90]

בשנת 1990 הגישה רשת מקדונלד'ס בבריטניה את התביעה המטופשת ביותר בהיסטוריה. היא טענה ללשון הרע מצידם של פעילים חברתיים שחילקו עלונים בגנותה. אחרי שבע שנים זכתה הרשת בפיצוי של 40,000 ליש"ט. מאוחר יותר קבע בית המשפט האירופי לזכויות האדם שהמשפט לא היה הוגן ושלנתבעים עומדת הזכות להביע דעה וזיכה אותם ב-57,000 ליש"ט. המקרה, שזכה לכינוי "מקלייבל" (McLibel), צייר בצדק את מקדונלד'ס כענק המתאכזר לגמד, עלה לה בפגיעה קשה במוניטין ונחשב עד היום לאחר הטעויות השיווקיות הגדולות ביותר אי-פעם.

נזכרתי בסיפור הזה לאור מאבקה העיקש של פייסבוק נגד אבי לן ועדי בנטוב, מפעילי הדף "סטטוסים מצייצים". בני הזוג הודו שקיבלו סכומים קטנים תמורת קידום כמה תכנים, הבטיחו להפסיק זאת – אבל פייסבוק שיגרה טיל גרעיני על מוצב מבודד: היא הורידה לחלוטין את הדף. אחרי שלוש שנים של מאבק משפטי, הורה בית המשפט המחוזי בתל אביב להחזירו. פייסבוק לא צייתה ובמקום זאת פנתה לבית המשפט העליון – שדחה על הסף את בקשתה לעיכוב ביצוע.

אני משער שפייסבוק תגיש ערעור על פסק הדין עצמו, ובכך תראה שלא למדה כלום מפרשת "מקלייבל". זה גם מראה, שבביתו ובסביבתו של מארק צוקרברג לא קוראים תנ"ך ולא מכירים את דבריו של דוד לשאול: "אחרי מי יצא מלך ישראל? אחרי פרעוש אחד?". אפילו אם פייסבוק תזכה בעליון – וספק רב אם זה יקרה – היא לא תוכל להשכיח את העובדה שהתעמרה במשך שנים בשני גולשים ממדינה מרוחקת, שרק ניסו להתפרנס בכבוד.

פסיקת הוצאות
למה לא חויבו לשלם שש ספרות?

חברת עוף עוז ניסתה להוציא מהמדינה מיליוני שקלים באמצעות עתירה לבג"ץ, שהתבססה על מצג כוזב ועל הסתרת עובדות חשובות. הדיונים נמשכו שנים ארוכות, המדינה נדרשה להגיב מספר פעמים ולבסוף העתירה נדחתה. וכמה זה עלה לעוף עוז? הוצאות של 30,000 שקל, פסק השופט חנן מלצר.

פסק הדין של בג"ץ מלמד לכל הפחות על ניצול לרעה של הליכי משפט, אם לא על ניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות. הייתי מצפה שמלצר, מרים נאור וענת ברון יפנו את פסק הדין לעיונו של היועץ המשפטי לממשלה, כדי שיחליט האם יש מקום לפתוח בחקירה נגד החברה, מנהליה ועורכי דינה. בינתיים, היה מקום לחייב אותם בהוצאות בסכום של שש ספרות, במיוחד למען יראו וייראו. אך כאשר כזבנים אחרים רואים מה נעשה בפועל, הם מסיקים את המסקנה הברורה: שווה לנסות.

יינות ביתן
פיטרה עובד בשל מחלת האפליפסיה

בית הדין לעבודה בבאר שבע קבע, כי רשת יינות ביתן פיטרה עובד חולה אפילפסיה רק בשל מחלתו, ודחה את טענותיה כאילו לא הייתה מרוצה מעבודתו. פסקי דין כאלו ניתנים דרך קבע: חברה מפטרת עובד משיקולים זרים (מחלה, הריון, פעילות בוועד) – ואז מעלה טענות כזב נגדו בניסיון להכשיר את מעשיה הפסולים. ואני תמה: המנהלים ועורכי הדין לא קוראים ולא שומעים? הם לא יודעים שבתי הדין לא קונים את הסיפורים הללו? הם לא מבינים שסוף האמת לצאת לאור?

השופט צבי פרנקל חייב את יינות ביתן בפיצוי של 50,000 שקל – סכום גבוה במיוחד בהתחשב בעובדה שהיא העסיקה את האיש חודשים בודדים. שופטים אחרים צריכים ללכת בעקבותיו, להטיל פיצויים מירביים ולדאוג שפסקי הדין הללו יתפרסמו, כדי שגם העובדים וגם המעסיקים יפיקו את הלקח הנכון: התעללות, התעמרות והפרת חוק יעלו לכם ביוקר, גם בכיס וגם בשם הטוב.

תאריך:  22/12/2017   |   עודכן:  22/12/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפקת לקחים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה, עורך-דין
22/12/17 15:38
2
אלטע קאקער
22/12/17 22:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחד מסיפורי חלם הידועים ביותר הוא על שני שותפים שהגיעו לדין תורה. שמע הרב את הראשון ואמר: אתה צודק. שמע את השני ואמר: אתה צודק. התערבה הרבנית: כיצד ייתכן ששניהם צודקים? גירד הרב בראשו ואמר: גם את צודקת.
22/12/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
"עוד בהיותי ילד, חשתי בלבי שתי תחושות מסוכסכות, תיעוב וסלידה מהחיים, האחת, דבקות אקסטטית בהם, השנייה. בכל אדם, בכל שעה, מתקיימות שתי שאיפות בו זמניות, האחת לעבר אלוהים, השנייה לעבר שטן. הפניה לאלוהים או הרוחניות היא האיווי לעלות בסולם הדרגות, הפניה לשטן או החייתיות היא החדווה לרדת בו." 1.
21/12/2017  |  אורנה ליברמן  |   כתבות
"גן דוד מוסינזון" או בשמו הנוסף "כיכר דוד" שוכן על שטח של דונם אחד לערך, חלק ניכר ממנו מרוצף באבנים משתלבות ובבטון. בצדו המזרחי של הגן הוצב שלט דקורטיבי המספר על תולדות חיו ופעלו של ד"ר דוד מוסינזון. בגן למעלה מ-10 ספסלי ישיבה בצדיו עצים ושיחים. במרכז הגן על גבי עמוד מרובע עשוי לבנים אדומות הותקן לוח-שלט הנצחה לזכר ד"ר דוד מוסינזון וחבריו. וזו לשון השלט "כיכר דוד, לזכר ד"ר דוד מוסינזון מעפולה וחבריו אהרון אטקין מגבע וחיים שטורמן מעין חרוד מפעילי ההגנה וההתיישבות שנפלו בדרך העמק בידי מחבלים בימי חומה ומגדל בי"ח באלול תרצ"ח 15.9.1938 יהי זכרם ברוך".
21/12/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
בעוד הכל מדברים על ההתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב ועל בחישתה בפוליטיקה במערב אירופה, ממשל פוטין מקדם במרץ את פעילותו הצבאית בדרום אמריקה
21/12/2017  |  אריאל י' לוין  |   כתבות
בימים האחרונים, אני שומעת וקוראת על מפעל אדיר של חברת "טבע" שמתמוטט בשל שגיאות מנהלים, ועל עתיד של פיטורי מאות עובדים נאמנים, מקצועיים ומסורים בישראל ממפעל ריווחי (גם היום), ששימש להם מקור פרנסה וגאווה במשך שנים רבות.
21/12/2017  |  שמחה סיאני  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
דרור אידר
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937    הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il