"ראש עיריית תל אביב
רון חולדאי לא יוכל לעכב את פינוי שדה דב". כך אומר עו"ד דורון כוכבי, 66, בראיון ל-News1. לדבריו, מרגע שהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה החליטה (יום ד', 18.7.18) להפקיד את התוכנית, לבניית 16,000 דירות במתחם, יצאה הרכבת לדרך, ואיש לא יוכל לעצרה.
כוכבי, המלווה זה שנות דור ויותר את המאבק לפינוי השדה, קובע: "חולדאי יכול לדבר, הוועדה המקומית שלו יכולה להחליט, אישי ציבור יכולים להעלות טענות, אבל מי שקובע היא הוועדה המחוזית. ועדה זו, ומאחוריה ממשלת ישראל ופסקי דין של בתי המשפט המחוזי והעליון, קבעו ופסקו שוב ושוב שיש לפנות את השדה. לא חולדאי ולא אדם אחר יוכלו למנוע זאת".
הוא מוסיף: "העירייה, וחולדאי בראשה, ניסו לעשות מחטף ולאשר תוכנית המקטינה את מספר הדירות ל-8,000, ומשאירה את שדה דב במקומו. להחלטה זו אין תוקף. היא מנוגדת לפסקי דין ולהחלטות הממשלה וגורמי התכנון. ניסיון המחטף נכשל".
מהו לוח הזמנים?
כוכבי: "אני מניח שהתנגדויות, בהן ודאי של עיריית תל אביב, יוגשו תוך חודשיים. אחרי כך יהיה דיון. יש להניח שהתוכנית תאושר סופית תוך שנה, עד יולי 2019. זהו גם, אולי לא במקרה, הזמן שהממשלה קצבה בהחלטתה האחרונה להפעלת שדה דב. אחר כך ייסגר השדה, והמטוסים יעברו לשדה התעופה בן-גוריון".
כוכבי צריך לדעת. זה שלושים שנה שהוא מייצג מאות מבעלי המגרשים, שעליהם יושב שדה דב. זאת לדעת: השדה הוא חלק ממה שידוע בשם "הגוש הגדול", ששטחו הכולל 1,400 דונם. על 900 דונם כבר בנו אלפי דירות. נותרו 503 דונם, שבית הנתיבות, ומסלולי ההמראה ורחבות החניה של המטוסים יושבים על חלק הארי שלהם. זה שנים רבות מתנהל מאבק בין בעלי המגרשים לבין העירייה וחברות התעופה, בתמיכת עיריית אילת. כל אלו מנסים למנוע או לעכב את פינוי השדה. עתה נראה בערבון מוגבל, שהמאבק הגיע לסיומו, לטובת בעלי המגרשים.
אפנדי שיך מוניס מכר קרקעות
מהן תולדות המתחם. איך נולדה הבעיה?
כוכבי: "אפנדי שיך מוניס (האיש, לא השכונה) היה בעל הקרקעות העיקרי באזור. הוא מכר את המגרשים ליהודים, בשנות הארבעים, במחיר היסטורי של כמה ליש"ט לדונם. חלק מהם הצליחו למכור את המגרשים ולבנות עליהם את הדירות של תוכנית ל'. אחרים, שאיתרע מזלם והשדה יושב על המגרשים שלהם, תקועים עד היום. השדה נולד תחילה לצורכי חרום, ואחר כך הפך לשדה תעופה קבוע, למשך 70 שנה. היו מאבקים במשך עשרות שנים, כולל בבתי המשפט".
כמה שווה הקרקע כיום?
כוכבי: "הקונים המקוריים נפטרו. אני מייצג כ-2,000 איש, חלקם יורשים, חלקם אנשים שקנו במשך 30-20 שנה את המגרשים מהבעלים המקוריים. המחירים עלו וירדו. בעסקות אחרונות נמכר דונם ברוטו בכ-2.5 מיליון
שקל.
"המגרשים יתייקרו ל-3 מיליון שקל"
מה יקרה למחירים עכשיו?
כוכבי: "אני מניח שעתה, ככל שהפינוי מתקרב, יעלו המחירים עד כ-3 מיליון שקל לדונם".
מה ההצדקה הכלכלית למחירים אלו?
כוכבי: "המדינה מפקיעה 50 אחוז מכל מגרש. מי שקונה דונם ברוטו, מקבל 500 מ"ר נטו, שעליהם אפשר לבנות שלוש דירות. פירוש הדבר, שמגרשים נמכרים בכ-1 מיליון שקל לקרקע לדירה. במציאות של תל אביב, זה לא יקר, וכאמור יש לצפות שהמחירים יעלו".
אחרי הפינוי, אפשר יהיה לבנות?
כוכבי: "עוד ארוכה הדרך לבניה. יש לזכור שמדובר בכ-500 דונם ללא פיתוח, ללא תשתיות, כבישים או צנרת. אין כלום. פיוח התשתית עשוי להמשך שנים. אחר כך יש לחלק את המתחם למגרשים".
"הבעיה העיקרית -קרקע מזוהמת"
יש עוד בעיות?
כוכבי: "חוששני שהבעיה העיקרית הייתה ותהיה הזיהום. על הקרקע הזו נסעו במשך 70 שנה מטוסים ללא ספור. הם זיהמו את הקרקע בדלק ושמן. יש לחשוש שהקרקע מזוהמת מאוד. במצב הנוכחי אי-אפשר לבנות עליה, וודאי לא למכור דירות. יהיה צורך לערוך בדיקה מקצועית שתקבע מהי רמת הזיהום, ואם ואיך אפשר לטהר את הקרקע. איש לא יקנה דירה אם הקרקע לא תהיה נקיה לחלוטין. זהו הליך שיכול להמשך שנים".
במקביל, טוענים שיהיה קשה מאוד להעביר את הטיסות לנתב"ג.
כוכבי: "אני חולק על כך. ראשית, משדה דב יוצאת כיום גם טיסות בינלאומיות לאיי יון. להערכתי, לא תהיה בעיה להעבירן לנתב"ג. אשר לטיסות המקומיות, בעיקר לאילת: המרחק משדה דב לנתב"ג הוא14 קילומטר, בכבישים מהירים וברכבת. אינני חושב שמרחק זה יהווה בעיה. אבקש להזכיר, שחלק גדול מהטסים לאילת אינם מתגוררים בתל אביב, אלא בערים אחרות, שחלקן קרוב יותר לנתב"ג מאשר לשדה דב"