|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
איפוק מול התגרויות [צילום: וישאם האשלמון, פלאש 90]

צה"ל ביו"ש: פצצת זמן צבאית וחברתית

ההרכב החברתי של החיילים בשטח, הפער הגדל בינם לבין הפיקוד הבכיר, המחלוקות הפוליטיות - לכל אלו עלולות להיות תוצאות קשות
10/12/2022  |   קובי מיכאל   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

בתקרית שאירעה לאחרונה בחברון היכה חייל פעיל שמאל, ובמקרה אחר התבטא חייל באופן לא ראוי באומרו "בן-גביר יעשה סדר". אומנם המקרה הראשון חמור הרבה יותר, אך שניהם הם תוצאות של הקושי לנהל ולהכיל חיכוכים באזורים דוגמת חברון, בסמיכות למחסומי צה"ל.

חיילי צה"ל נדרשים לגלות איפוק והתנהגות "ערכית" או "ממלכתית", כפי שהגדיר זאת הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, נוכח מה שנתפס בעיניהם התגרות ופרובוקציה. אלא שהם, אשר אינם בהכרח מלווים במשימות היומיום על-ידי מפקדים בוגרים ומנוסים, נדרשים להתמודד עם פעילות שוחקת, אפורה, נטולת הילה ותגמול חברתי כלשהו - להבדיל מחבריהם לוחמי היחידות המיוחדות, מערכי אמ"ן והטכנולוגיה, טייסים ודומיהם.

שגרת פעילותם של דרגי השטח שלובה בחיכוך גובר עם האוכלוסייה הפלשתינית. עליה נוסף חיכוך עם מפגינים מהאגף השמאלי של המפה הפוליטית, שחלקם מיליטנטים ופרובוקטיביים – ויודגש: לא כולם כאלו - המבקשים לחולל שינוי תודעתי באמצעות התרסה והפניית זרקור תקשורתי וציבורי לפעילות צה"ל בשטחים הפלשתינים. תחושתם במקרים רבים היא שהריסון שנכפה עליהם הוא בלתי-אפשרי. זאת ועוד: כאשר מתרחשת מעידה התנהגותית וערכית, אפשר שייענשו באורח הנתפס בעיניהם כלא-מידתי וכמשקף חוסר גיבוי מצד מפקדיהם.

לתחושתם זו שותף ציבור רחב (כפי שעולה במובהק בסקר שערך לאחרונה המכון הישראלי לדמוקרטיה). הפערים הללו, הניכרים בצבאות בכלל, כאשר החיילים בדרג השטח מבקשים יותר חופש פעולה ביחס לריסון שכופה עליהם הדרג הפיקודי, הובלטו ביתר שאת לאור הסיקור התקשורתי של התקרית בחברון. במצב זה יש לדון בשאלת היחסים בין דרגי השטח לבין הפיקוד הבכיר בפרט והיחס בין הדרג המדיני לזה הצבאי בכלל.

על-רקע עליית מפלס החיכוך בין חיילי צה"ל לפלשתינים ביהודה ושומרון בחודשים האחרונים, התרבו מקרים מסוג אלה שהתרחשו בחברון, אך רובם כלל אינם מגיעים לידיעת הציבור. ניתן להניח שחלק מהם אף אינם מגיעים לידיעת הדרגים הפיקודיים הבכירים. אלא שמבחינת אותם חיילים, כמו גם מבחינת משפחותיהם והמרחבים החברתיים מהם הם מגיעים, הסאה הוגדשה.

צבא הצווארון הכחול
לפעול במציאות המדינית [צילום: וישאם האשלמון, פלאש 90]

נראה שהמצפן ההתנהגותי והערכי של דרגי השטח בחזית החיכוך שונה מזה של הדרג הפיקודי הבכיר. הפער מתרחב והולך כל אימת שאירוע חיכוך הופך לאירוע חדשותי, שבעקבותיו, במקרים רבים, נדרש הדרג הבכיר לתגובה פומבית מתוקשרת, לחרוץ דין ולהוקיע את התנהגות החיילים. כתוצאה מכך גדל התסכול של אותם חיילים ומתחזקת בקרבם תחושת הנטישה.

את הפער המתרחב חשוב להבין גם בהקשר הדמוגרפי של הצבא. הסוציולוג יגיל לוי הצביע בשורת מחקרים לאורך השנים על התהוותו של "צבא הפריפריות", "צבא הצווארון הכחול" – אותן חטיבות מרחביות וחלק מחטיבות החי"ר, בדגש על חטיבת כפיר, אבל כנראה שלא רק היא. למעשה, הרוב המוחלט של החיילים המשרתים בחטיבות החיכוך השוחק ביהודה ושומרון, מגיעים מהפריפריות החברתיות והגאוגרפיות של ישראל. שירותם הצבאי מסוכן יותר ומתגמל פחות לעומת המשרתים באמ"ן, במערכים הטכנולוגיים ויתר היחידות היוקרתיות של צה"ל. יתר על כן: השירות הצבאי אינו מכשיר אותם להשתלבות בשוק התעסוקה האזרחי לאחר השירות התובעני, ובמקרים רבים הם נותרים במרחב הפריפריאלי עם סיכויי מוביליות נמוכים.

מדובר בלא פחות מאשר פצצת זמן חברתית. הפער בין הדרג הלוחם בשטח לבין הדרג הפיקודי, המחלחל גם לרמות הפיקוד הנמוכות יותר, זולג למרחב הציבורי. על כך מעידה התמיכה בדרג הלוחם בקרב ציבור רחב, ומלמדת גם המתקפה הפרועה ברשתות החברתיות על מפקד גדוד צבר שהעניש את החייל שהיה מעורב בתקרית בחברון.

את הפער הזה לא ניתן יהיה לצמצם באמצעות מסרים "חינוכיים" באיגרות רמטכ"ל ולבטח שלא בצעדי ענישה שחלקם, ובצדק גמור, נתפסים כבלתי פרופורציונליים בעליל בעיני החיילים והציבור התומך בהם, כמו גם בעיני גורמים פוליטיים בזירה הציבורית. כדי לצמצם אותו יש לפעול באופן שונה לחלוטין.

לא הדרג הצבאי קובע את המציאות המדינית של המשך הנוכחות הצבאית בשטחים, ולכן על הצבא לבחון כיצד יש לפעול בתנאי המציאות, שנקבעת ובדין על-ידי הדרג המדיני הנבחר. זאת, תוך התייחסות לתחושות החיילים וערנות רבה לגיבוי החברתי והפוליטי הרחב שהם זוכים לו. בעיקר יהיה עליו לבחון מחדש את מאפייני הפיקוד הצבאי ברמות השטח ולחזק את דרג הפיקוד הטקטי, הנאלץ להתמודדות המורכבת והמאתגרת ביותר במרחב החיכוך המיידי.

יש לשאוף לתגבור משמעותי של כוחות מג"ב מנוסים בגזרות השונות, להקפיד על נוכחות מפקדים מנוסים שילוו את החיילים במשימותיהם. יש לשקול מחדש את מגבלות התנועה של גורמים אזרחיים בסמיכות יתרה לעמדות ולמחסומי צה"ל. יש להעצים את החיילים ואת מאפייני השירות שלהם ובעיקר לפתח מנגנוני תגמול משמעותיים, שיבהירו את החשיבות שהצבא והמדינה מייחסים לשירותם.

הדרג המדיני מול ערכי הצבא
אירועי חברון הם נורת אזהרה [צילום: וישאם האשלמון, פלאש 90]

מעבר לכך, חשוב לגוון מאוד את התמהיל הדמוגרפי של החיילים ולהבטיח נוכחות מאוזנת יותר של קבוצות חברתיות ביחידות השטח. הדרג הצבאי הבכיר חייב לנכוח באופן ניכר הרבה יותר במרחבי החיכוך כדי ללמוד ולחוש מקרוב את המתרחש בהם, לזהות מצוקות ובעיות ולהקדים תרופה למכה. הנוכחות צריכה לשדר לחיילים גיבוי ותמיכה, כשהחינוך להתנהגות ערכית וממלכתית ניתן בהקשר ובהתייחס לבעיות היומיום, ולא בעיקר כתגובה לאירועים שגלשו למרחב התקשורתי.

הפעילות האינטנסיבית של כוחות צה"ל במרחב יהודה ושומרון, ובעיקר בתנאים של מרחב רווי תקשורת ורשתות חברתיות, חושפת לא רק את החיכוך הגובר והאלים בין צה"ל לבין אוכלוסייה אזרחית פלשתינית, אלא את הקושי הרעיוני והמבני של צבא לוחמני ו"קטלני", לגישתו של כוכבי, המוצא את עצמו בעולם של משימות שיטור. מעבר לכך, המציאות הזו משקפת את חולשת מודל הצבא, את תהליכי השחיקה של מודל הגיוס ואת העובדה שצה"ל כבר אינו "כור היתוך" של החברה הישראלית, אלא מנגנון המנציח ריבוד חברתי, ההופך לריבוד פוליטי מקטב.

על כל אלו יש להוסיף את פוטנציאל המתח שבין הדרג המדיני לבין הדרג הצבאי בנסיבות המתהוות. ספק אם הסולם הערכי שמציג כוכבי בהקשר לאירועים דוגמת אלה שהתרחשו בחברון, בדגש על גבי איפוק וריסון בהפעלת הכוח, משקף את הסולם הערכי של הדרג המדיני. הפרשנות שיעניק לנסיבות לתקריות הדרג המדיני, או חלק משמעותי בו עם כינונה של הממשלה החדשה, תהיה כנראה שונה בתכלית מזו של הדרג הצבאי הבכיר.

המשמעות היא שהדרג המדיני ידרוש לגבות חיילים או לשנות את הפקודות הנהוגות, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם סולם הערכים המקצועי של הדרג הצבאי הבכיר (כך למשל הדרישה המושמעת לשינוי הוראות הפתיחה באש). מדובר במתכונת לחיכוכים בלתי-פוסקים, שיגיעו עד מהרה גם לזירה התקשורתית, ויהיה בהם כדי להעיב על רמת האמון של הציבור בצבא.

חשוב בהקשר זה להדגיש את הכרסום והשחיקה שכבר ניתן לזהות במידת האמון של הציבור בצבא. אומנם הצבא שומר עדיין על מקומו הגבוה והבולט בעיני הציבור בהשוואה למוסדות המדינתיים האחרים, בוודאי בהשוואה לאמון שהציבור רוחש לכנסת ולמפלגות השונות, אלא שהוא בהחלט נשחק. אם הציבור בישראל חש רמה גבוהה של אמון בנוגע ליכולת או לכשירות המבצעית של הצבא, הרי שבכל הנוגע להתנהלות הצבא כארגון ולאיכות הטיפול שלו בחיילים - מידת האמון הציבורית נמוכה הרבה יותר (כך עולה גם בסקר האחרון של המכון הישראלי לדמוקרטיה, לעיל).

אין מדובר של משבר, אלא בעיצומו. ראוי שהממשלה הנכנסת והרמטכ"ל הנכנס, הרצי הלוי, יבינו את אירועי חברון האחרונים כנורת אזהרה, הקוראת להיערכות חדשה – ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  10/12/2022   |   עודכן:  10/12/2022
ד"ר קובי מיכאל
+בכירים בישראל ביקשו לשכנע את הפלשתינים לא לפנות להאג
18:44 10/12/22  |  עידן יוסף
בכירים ישראלים נפגשו עם ההנהגה הפלשתינית - וביקשו לעצור את הפנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג. הפלשתינים סירבו: "אם אתם עושים צעדים חד-צדדיים - נגיב בהתאם".

בתוך כך, יו"ר חד"ש, ח"כ איימן עודה, עקף את משרד החוץ ואת שגריר ישראל באו"ם, ונפגש עם מזכ"ל האו"ם בתיווך עם הרשות הפלשתינית ובאישורו של אבו מאזן. הוא העביר פנייה רשמית לוועדה לזכויות אדם נגד הרשויות בישראל, שלטענתו לא ממגרות את האלימות בקרב האוכלוסייה הערבית באופן שיטתי ואף מכוון לפעמים (חדשות 12).

+אבו מאזן חוזר לאסטרטגיית בינאום הסכסוך
09:48 10/12/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
 ▪  יו"ר הרש"פ אבו מאזן קורא לקהילה הבינלאומית להחרים כל ממשלה בישראל שלא תקבל את עקרון שתי המדינות
 ▪  אבו מאזן חוזר לאסטרטגיית בינאום הסכסוך ומגביר את הפעילות המדינית והמשפטית נגד ישראל בכל המוסדות הבינלאומיים
יוני בן מנחם, גם ביוטיוב
אבו מאזן. מתגעגעים [צילום: זקלין מרטין/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צה"ל ביו"ש: פצצת זמן צבאית וחברתית
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
10/12/22 11:58
2
אהוד
10/12/22 13:18
 
חשדנית
10/12/22 13:52
 
בני תור קל
10/12/22 14:40
3
סיירוס
10/12/22 13:35
 
חשדנית
10/12/22 17:34
4
ציונית
10/12/22 16:11
5
הירונימוס
10/12/22 19:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
שירות הביטחון הכללי עצר את צאבר מחמוד יוסף אבו תאבת, בן 28, תושב דיר אל בלאח ברצועת עזה. הותר לפרסום (יום ה', 8.12.22) כי תאבת חשוד בביצוע משימות איסוף מודיעין עבור חמאס בתוך ישראל, תוך ניצול היתר עבודה שהיה ברשותו. מחקירתו התקבל מידע רב על פעילות חמאס ברצועה.
08/12/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
האם היה טבח בעת כיבוש הכפר באוקטובר 1948 במהלך מבצע יואב? הקרב בדווימה באפריל 1949 על-פי מקורות שונים, וספרו של יעקב (ישקה) סטרץ' - "המחלקה של פני"
08/12/2022  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים

08/12/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בפעם השנייה בתוך יומיים: מחבלים ירו מרכב חולף סמוך לישוב עפרה בחבל בנימין. אין נפגעים, המחבלים נמלטו לכיוון הכפר עין יברוד. הירי בוצע לעבר מוצב צבאי בשער האחורי של עפרה.
07/12/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
יו"ר הרש"פ אבו-מאזן בן 87 חש במצוקה מדינית קשה נוכח ההתפתחויות בזירה הבינלאומית ועליית ממשלת הימין לשלטון בישראל. לפלשתינים אין אופק מדיני וממשל ביידן לא עומד בהבטחתיו לפלשתינים ועד כה לא הודיע על העברת הקונסוליה האמריקנית למזרח ירושלים, הממשל עסוק במאבק נגד הציר המתגבש בין רוסיה לסין ולאירן נגד ארה"ב.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il